Little Missy Jacket by DROPS Design

Vauvan ja lapsen ylhäältä alas neulottu jakku DROPS Lima-langasta. Työssä on kaarroke ja kirjoneuletta. Koot 12 kuukautta - 12 vuotta.

DROPS Design: Malli li-012-bn
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------

Koko: 12/18 kk (2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12) v = n.
80/86 (92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140 - 146/152) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA (kuuluu lankaryhmään B):
200 (200-200-250-250-300-300) g väriä 2923, punamulta
100 (100-100-150-150-150-150) g väriä 0100, luonnonvalkoinen

-------------------------------------------------------

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan: Hihojen sileään neuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 4 tai käsialan mukaan: Pituus 60 cm tai 80 cm, sileään neuleeseen.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3: Hihojen joustinneuleeseen.
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3: Pituus 60 cm tai 80 cm, joustinneuleeseen.
Mikäli saat liikaa silmukoita per 10 cm, vaihda paksumpiin puikkoihin. Jos saat liian vähän silmukoita per 10 cm, vaihda ohuempiin puikkoihin.

DROPS NAPPI, Kookos NRO 516: 5 (6-6-6-7-7-8) kpl.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 2.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 16.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirrokset. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.

NEULOMISVINKKI (etureunat):
Koko etureuna neulotaan punamullan värisellä langalla. Eli neulo molemmat etureunat omalla punamullan värisellä kerällään (niillä kerroksilla, joilla punamullan värinen lanka ei muuten kuulu mallineuleeseen). Langanvaihdot tehdään etureunan ja kaarrokkeen rajakohdassa (jottei etureunan ulkoreunaan jäisi pääteltäviä langanpäitä). Kun vaihdat väriä, kierrä langat toistensa ympäri, jottei työhön jäisi reikää.

KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI:
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan/lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 84 silmukkaa), miinus etureunat (= 74 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten/lisäysten määrän kanssa (esim. 7) = 10,57. Eli tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla vuorotellen n. joka 9. ja joka 10.silmukka ja joka 10. ja joka 11.silmukka yhteen. Lisäykset tehdään 1 langankierrolla vuorotellen n. joka 10. ja joka 11.silmukan jälkeen (seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää). HUOM: Älä tee kavennuksia/lisäyksiä etureunojen kohdalla).

LISÄYSVINKKI (etu- ja takakappaleen sivut):
Lisää merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto, neulo 4 silmukkaa (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), tee 1 langankierto (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Toista tällaiset lisäykset kummankin merkkilangan kohdalla (= työhön lisättiin 4 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikiä.

KAVENNUSVINKKI (keskellä hihan alla):
Kavenna merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka näin: Aloita 3 silmukan päässä merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden silmukoiden keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KOROTUS (takana niskassa):
Mikäli et halua työhön korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Ensimmäinen kerros = oikea puoli. Neulo oikeaa kunnes jäljellä on 8 (8-8-10-10-12-12) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 8 (8-8-10-10-12-12) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo oikeaa kunnes jäljellä on 16 (16-16-18-18-20-20) silmukkaa, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa, kunnes toisessa reunassa on jäljellä 16 (16-16-18-18-20-20) silmukkaa. Jatka neulomista tähän tapaan, eli neulo aina 8 silmukkaa vähemmän ennen kuin käännät työn, kunnes olet kääntynyt kummassakin reunassa vielä 2 kertaa. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo kerroksen silmukat oikein, neulo sitten 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukoilla neulotaan ainaoikeaa).

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo työn nurjan puolen kerroksella etureunan 2. ja 3.silmukka oikein yhteen, tee 1 langankierto. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun pääntien reunuksen pituus on 1½-2 cm. Seuraavat 4 (5-5-5-6-6-7) napinläpeä tehdään aina n. 6 (6-6½-7-6½-7-7) cm:n välein.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

JAKKU: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan ylhäältä alas. Aluksi neulotaan kaarroke, joka jaetaan hihoja ja etu-/takakappaleita varten. Etu-/takakappaleet neulotaan tasona. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla.

PÄÄNTIEN REUNUS:
Luo 84 (88-92-96-100-108-112) silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 punamullan värisellä langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, lukuun ottamatta 5 AINAOIKEINNEULOTTUA (lue selitys yllä) reunasilmukkaa kummassakin etureunassa. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein ja 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (lue selitys yllä) ja lopeta neulominen oikean puolen kerroksen jälkeen.

KAARROKE:
Vaihda pyöröpuikkoon nro 4.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (jatka kummankin etureunan 5 reunasilmukalla ainaoikeaa) ja kavenna tasavälein (neulomalla 2 silmukkaa nurin yhteen) 7 (5-4-1-5-6-10) silmukkaa (lue KAVENNUS-/LISÄYSVINKKI) = 77 (83-88-95-95-102-102) silmukkaa.
Tee nyt korotus takana niskassa, jotta kaarrokkeesta tulisi takakappaleessa hieman korkeampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, jolloin pääntiestä tulee edessä ja takana samanlainen. Tee KOROTUS (lue selitys yllä), tai jatka neulomista alla olevan ohjeen mukaisesti.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (HUOM: Katso halutun koon piirros = 11 (12-11-12-12-13-13) kpl 6 (6-7-7-7-7-7) silmukan mallikertaa), neulo seuraavalla silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti ja neulo lopuksi 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirroksen mukaisesti. Lue NEULOMISVINKKI ja TARKISTA NEULETIHEYS! Kun olet neulonut piirrokset A.1 ja A.2 loppuun, työssä on 187 (203-220-239-251-271-271) silmukkaa. Jatka punamullan värisellä langalla sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa.
Lisää tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella 7 (7-10-7-3-0-11) silmukkaa (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 194 (210-230-246-254-271-282) silmukkaa.
Kun työn pituus keskeltä edestä pääntien reunuksen alareunasta mitattuna on 13 (14-15-16-17-18-19) cm, jaa työ seuraavasti: Neulo 29 (31-34-36-38-40-42) silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale), siirrä seuraavat 42 (46-50-54-54-58-60) silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 6 silmukkaa, neulo 52 (56-62-66-70-75-78) silmukkaa (= takakappale), siirrä seuraavat 42 (46-50-54-54-58-60) silmukkaa apulangalle hihaa varten (neulomatta silmukoita), luo apulangan silmukoiden tilalle 6 silmukkaa ja neulo loput 29 (31-34-36-38-40-42) silmukkaa kuten aiemmin (= etukappale) = 122 (130-142-150-158-167-174) silmukkaa.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Kiinnitä 1 merkkilanka 32 (34-37-39-41-43-45) silmukan päähän kummastakin reunasta (= 58 (62-68-72-76-81-84) silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Jatka sileää neuletta ja neulo kummankin etureunan 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Muista tehdä etureunaan NAPINLÄVET. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 3 cm, lisää kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset, kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 8 cm = 130 (138-150-158-166-175-182) silmukkaa. Kun työn pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 11 (13-16-19-22-25-28) cm, lisää tasavälein seuraavalla oikean puolen kerroksella 14 (14-14-14-14-13-14) silmukkaa (älä tee lisäyksiä etureunojen kohdalla) = 144 (152-164-172-180-188-196) silmukkaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa, *2 silmukkaa oikein, 2 silmukkaa nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 7 silmukkaa, neulo lopuksi 2 silmukkaa oikein ja 5 reunasilmukkaa ainaoikeaa. Neulo 4 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat ainaoikeaa ja joustinneuletta neuloen. Jakun pituus olalta mitattuna on yhteensä n. 34 (37-41-45-49-53-57) cm.

HIHA:
Ota toisen sivun apulangalla odottavat silmukat sukkapuikoille nro 4 ja poimi lisäksi jokaisesta hihan alapuolelle luodusta 6 silmukasta 1 silmukka = 48 (52-56-60-60-64-66) silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka poimittujen 6 silmukan keskelle (= keskellä hihan alla). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo punamullan värisellä langalla sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 1 cm, kavenna keskellä hihan alla 2 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI).
Toista tällaiset kavennukset 2 (2½-2½-2½-3½-3½-3½) cm välein yhteensä 6 (6-8-8-8-8-9) kertaa = 36 (40-40-44-44-48-48) silmukkaa. Kun hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on 14 (16-21-24-28-31-35) cm, vaihda sukkapuikkoihin nro 3 ja neulo 4 cm (tai haluamasi määrä) joustinneuletta suljettuna neuleena (= 2 silmukkaa oikein / 2 silmukkaa nurin).
Päätä sitten silmukat joustinneuletta neuloen. Hihan pituus kappaleiden jakokohdasta mitattuna on yhteensä n. 18 (20-25-28-32-35-39) cm.

Päivitetty nettiin: 21.01.2019
Korjaus: ETU- JA TAKAKAPPALE: Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ennen kuin neulot helman joustinneuleen.

Piirros

= punamulta
= luonnonvalkoinen
= tee 2 silmukan väliin kuvioraidan pohjavärillä 1 langankierto, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS Children 32-8) .

Kommentit / Kysymykset (43)

Margareta Söderlund 09.12.2019 - 17:53:

Jag har stickat norsktröjor i Drops Lima till våra tre småpojkar och fått nästan 200 gr kvar av det senapsgula. Nu vill jag sticka varsin cardigan med norskmönster till de tre flickorna och tänker ha det senapsgula som accentfärg och behöver hjälp med smakråd ang. bottenfärg. Vad tror ni om det mörkbruna nr 5610. Och i så fall, hur mycket går det åt? En av töserna är 6 månader och de andra två är 3 år. Jag köpte för mycket senaste o vill undvika det nu.

Laura 27.11.2019 - 18:46:

Ciao scusa mi puoi aiutare con l'inizio dello schema ? perché se faccio 11 ripetizioni da 6 m ( come scritto ) per lo schema 1 e poi aggiungo la maglia dello schema 2 non finisco con con 6 m ma me ne avanzano 3

DROPS Design 27.11.2019 kl. 21:38:

Buongiorno Laura. Nella taglia più piccola ha 77 maglie. Lavora 5 m a legaccio, lo schema 1 (6 maglie) 11 volte, 1 m dello schema 2 e 5 m a legaccio. In tutto 5 + 11x6 + 1 + 5 = 77 m. Buon lavoro!

Marica 26.11.2019 - 01:26:

Dice di lavorare 3 cm a coste finendo dopo il ferro sul dir del lav, quindi il ferro succ dovrebbe essere sul rov del lavoro, ma..: “Proseguire a coste per 3 cm .... e finire dopo 1 ferro sul diritto del lavoro. SPRONE: Passare ai ferri circolari n° 4. Lavorare 1 ferro a rovescio sul diritto del lavoro

DROPS Design 26.11.2019 kl. 06:47:

Buongiorno Marica. Abbiamo corretto il testo: deve lavorare un ferro a rov sul rovescio del lavoro. Buon lavoro!

Marica 25.11.2019 - 09:38:

Se inizio il diagramma con il filo ocra al dir del lavoro e il ferro succ sul rov del lav lo devo fate con il panna per poi riprendere a lav lo schema al terzo ferro con entrambi i colori, alla fine del primo ferro taglio il filo?

DROPS Design 25.11.2019 kl. 15:12:

Buongiorno Marica, si, può tagliare il filo ocra alla fine del primo ferro. Buon lavoro!

Marica 24.11.2019 - 15:24:

Il diagramma si legge da dedtra a sinistra al dir e da sinistra a destra al rovescio? Alla fine del primo ferro colore ocra devo lasciare il filo e cominciare con il bianco?

DROPS Design 24.11.2019 kl. 17:24:

Buongiorno Marica, si, il motivo si leggere da destra verso sinistra sui ferri di andata e da sinistra verso destra su quelli di ritorno. Lavora il primo ferro con il colore ocra, poi passa al bianco. Buon lavoro!

Nina 16.11.2019 - 08:48:

Hoi! Bij de pas is de eerste tour die gebreid wordt averecht aan de goede kant. Daarna kun je de verhoging breien. Of verder met het patroon. Nu staat er dat je dan weer met een tour aan de goede kant moet beginnen. Hoe dan? Ik heb immers net een tour aan de goede kant gebreid. Moet ik de tour aan de verkeerde kant recht of averecht breien zodat ik dan aan de goede kant met het patroon kan beginnen? Met vriendelijke groet, Nina.

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:21:

Dag Nina,

Je kunt de draad afknippen, de steken naar de andere kant van de rondbreinaald schuiven en opnieuw aan de goede kant beginnen.

Nina 15.11.2019 - 21:23:

Voor maat 98/104, welk A1 patroon moet ik gebruiken?

DROPS Design 23.11.2019 kl. 15:18:

Dag Nina,

Hiervoor gebruik je het middelste patroon van A.1 (waar 3/4 - 5/6 bij staat)

Jeanne Rood 16.10.2019 - 15:26:

Bij het breien van een verhoging in de nek begrijp ik onderstaande tekst niet. Waar en hoe moet ik 8 steken minderen nadat ik de verhoging heb gebreid? Tekst: (patroon verhoging 32-8) Ga verder met 8 steken te minderen elke keer dat u het werk keert, 2 keer aan elke kant, keer het werk, trek de draad aan en brei recht tot het einde van de naald, brei dan 1 naald averecht aan de verkeerde kant (de biezen worden in ribbelsteek gebreid).

DROPS Design 17.10.2019 kl. 08:49:

Dag Jeanne,

Het stond foutief aangegeven, je hoeft namelijk niet te minderen, maar je breit telkens 8 steken minder. Ik heb het nu aangepast naar Ga verder door steeds 8 steken minder te breien elke keer dat u het werk keert

Renate Schubert 12.10.2019 - 14:30:

Ich habe die Jacke in Größe 128 nach ihrer Anleitung gestrickt . Die Beschreibung war verständlich. Nach zwei Wochen war die Jacke fertig.

Sari 12.10.2019 - 00:10:

Jos teen esimerkiksi mallin 2-vuotiaalle kuvio rivillä 5 lisäyksen 8. silmukan jälkeen tulee joka toiseen kuvioon 4 ja joka toiseen kolme silmukkaa päävärillä. Seuraavan kerroksen kuvio ei täsmää.\r\nKäsitänkö nämä levennykset jotenkin väärin? 5 -rivi menee näin : 0oxoooxoo niin teenkö tuon lisäyksen 0 joka kuviokerrassa vai rivin lopussa ainoastaan?

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 32-8