DROPS / 195 / 5

Nordic Romance by DROPS Design

Stickad sjal i DROPS Nord. Arbetet är stickat uppifrån och ner med rätstickning, mosaikmönster och vågmönster.

DROPS Design: Modell no-014
Garngrupp A
-------------------------------------------------------

Mått: Höjd mätt längs mittmaskan: ca 64 cm. Längd mätt längs kanten överst: ca 190 cm.
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 05, grå
150 g färg 01, natur
50 g färg 03, pärlgrå
50 g färg 06, mörk grå
50 g färg 18, ockra

-------------------------------------------------------
TILLBEHÖR TILL ARBETET:

STICKFASTHET:
23 maskor på bredden och 45 varv på höjden med rätstickning och mosaikmönster = 10 x 10 cm.

STICKOR:
DROPS RUNDSTICKA NR 3,5: längd på 80 cm.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 29.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 29.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 261kr. Läs mer.

Instruktioner

-------------------------------------------------------

FÖRKLARING TILL BESKRIVNINGEN:

-------------------------------------------------------

RÄTSTICKNING (stickas fram och tillbaka):
Alla varv stickas räta.

ÖKNING I ENFÄRGAT RÄTSTICKAT PARTI:
Se diagram A.1 och A.2. Varje rad i diagrammen motsvarar 1 varv. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 261 maskor), minus mittmaskan (= 1 maska) och delar de resterande maskorna med 2 = 130 maskor på varje sida av mittmaskan. Sedan delar man 130 maskor med det antal ökningar som ska göras före/efter mittmaskan (t.ex 3) = 43,3.
I detta exempel ökas det genom att göra 1 omslag om stickan efter ca var 43:e maska före mittmaskan. Öka på samma sätt efter mittmaskan. På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

AVMASKNINGSTIPS:
För att avmaskningskanten inte ska strama kan det göras omslag SAMTIDIGT som det maskas av. Gör ett omslag över alla omslagen från föregående varv med omslag, omslagen maskas av som vanliga maskor. Se till att inte strama tråden när det maskas av.
Om det ändå blir stramt kan du maska av av med en tjockare sticka.

MOSAIKMÖNSTER:
Se diagram A.3 till A.11 och läs förklaringen till tekniken nedan.
Varje rad i dessa diagram motsvarar 2 varv. Dvs från rätsidan stickas diagrammet från höger mot vänster med ökningar som visat i diagrammen och från avigsidan stickas samma varv från vänster mot höger, men utan ökningar (dvs det ökas endast från rätsidan).

På alla varv från rätsidan hålls tråden bakom arbetet (dvs på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
På alla varv från avigsidan hålls tråden framför arbetet (dvs mot dig och fortfarande på avigsidan av arbetet) när en maska lyfts av stickan.
Se till att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet!

För att ha bättre kontroll över mönstret kan det sättas ett markör mellan varje mönsterrapport med A.4B/A.5B.

A.3, A.6 och A.9 = startmaska och slutmaska. Denna maskan stickas i den färgen symbolen visar, SAMTIDIGT visar symbolen hur mönsterraden ska stickas i A.X, A.Y och A.Z.
A.X, A.Y och A.Z är sektioner som visar de raderna det stickas mosaikmönster på.
På de övriga raderna i A.4/A.5, A.7/A.8 och A.10/A.11, dvs de helt enfärgade raderna stickaes det 2 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna utan att lyfta av några maskor (mittmaskan stickas alltid i slätstickning).

SEKTION A.X:
På varje mönsterrad som har en ruta med en liten svart fyrkant i A.3 (dvs färg A), ska alla maskor med färg A i A.4 och A.5 stickas räta och alla maskor med färg B lyfts av stickan.
På mönsterraden som har en ruta med en tom stjärna i A.3 (färg B), ska alla maskor med färg B i A.4 och A.5 stickas räta och alla maskor med färg A lyfts av stickan.

SEKTION A.Y:
På varje mönsterrad som har en ruta med en liten svart ruta på högkant i A.6 (dvs färg C), ska alla maskor med färg C i A.7 och A.8 stickas räta och alla maskor med färg D lyfts av stickan.
På varje mönsterrad som har en ruta med ett litet vågrätt sträck i A.6 (färg D), ska alla maskor med färg D i A.7 och A.8 stickas räta och alla maskor med färg C lyfts av stickan.

SEKTION A.Z:
På denna mönsterrad som börjar med en ruta med snett streck i A.9 (dvs färg E), ska alla maskor med färg E i A.10 och A.11 stickas räta och alla maskor med färg A lyfts av stickan.

VÅGMÖNSTER:
Se diagram A.12 och A.13. Varje rad motsvarar 1 varv. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

-------------------------------------------------------

BÖRJA ARBETET HÄR:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT ÖVERSIKT ÖVER PLAGGET:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna, och det stickas uppifrån och ner.
Det ökas alltid 1 maska på varje sida av mittmaskan och 2 maskor i varje sida på varje varv från rätsidan som förklarat i beskrivningen (= 6 maskor ökade på varje ökningsvarv och det ökas endast från rätsidan).
I början av sjalen stickas det ett enfärgat parti i rätstickning. Sedan stickas det mosaikmönster. Till slut stickas det en kant i vågmönster.
Det är viktigt att följa diagrammen noga.
Själva mosaikmönstret stickas också i rätstickning, men det stickas inte mönster i vanliga rätstickade maskor. Mönstret uppnås genom att lyfta maskor av stickan. Läs förklaringen till Mosaikmönster innan det stickas. Var uppmärksam på att varje rad i diagrammen till mosakkmönstret (A.3 till A.11) motsvarar 2 varv rätstickning. När det gäller de övrig diagrammen (A.1, A.2, A.12 och A.13) motsvarar varje rad i diagrammen 1 varv.

SJAL:
Lägg upp 5 maskor på rundsticka 3,5 med grå. De 2 första varven stickas så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka 1 kantmaska i RÄTSTICKNING – läs förklaring ovan, 1 omslag, 1 maska slätstickning, 1 omslag, 1 maska slätstickning, 1 omslag, 1 maska slätstickning, 1 omslag och 1 kantmaska i rätstickning.
VARV 2 (= avigsidan): 2 kantmaskor i rätstickning, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan och avsluta med 2 kantmaskor i rätstickning = 9 maskor på varvet.
Sedan stickas A.1 och A.2 så här: Sticka A.1 över de första 4 maskorna, sticka 1 maska slätstickning (= mittmaska – denna maskan stickas i slätstickning till färdigt mått, oberoende av hur de andra maskorna stickas), sticka A.2 över de sista 4 maskorna. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt med att sticka och öka som visat i A.1 och A.2 till det har stickats totalt 86 varv rätstickning efter uppläggningskanten = 261 maskor på varvet. Sticka 2 varv rätstickning till med grå med ökning i varje sida och på mitten som förut, dessutom ökas det 6 maskor jämnt fördelat, dvs öka 3 maskor före mittmaskan och 3 maskor efter mittmaskan - läs ÖKNINGSTIPS. Det har nu stickats totalt 88 varv rätstickning, det är 273 maskor på varvet och arbeteet mäter ca 19 cm från mitten och ut – mätt i stickriktningen.
Sedan stickas MOSAIKMÖNSTER – läs förklaring ovan, dvs första varvet stickas så här från rätsidan: Sticka A.3 (= 1 maska), sticka A.4A över 2 maskor, sticka A.4B över de nästa 132 maskorna (= 33 rapporter à 4 maskor), sticka A.4C över 1 maska, sticka 1 maska slätstickning (= mittmaskan – denna maskan stickas i bottenfärgen i mönsterranden), sticka A.5A över 1 maska, sticka A.5B över de nästa 132 maskorna (= 33 rapporter à 4 maskor), sticka A.5C över 2 maskor och avsluta med A.3 (= 1 maska).
Fortsätt mönstret så, men kom ihåg att 1 rad i vart och ett av dessa diagram motsvarar 2 varv rätstickning. Se till att trådarna på baksidan av arbetet inte stramar.
När A.3, A.4 och A.5 är färdigstickade på höjden är det 363 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka A.6 (= 1 maska), sticka A.7A över 2 maskor, sticka A.7B över de nästa 174 maskorna (= 29 rapporter à 6 maskor), sticka A.7C över 4 maskor, sticka 1 maska slätstickning (= mittmaskan – denna maskan stickas i bottenfärgen i mönsterranden), sticka A.8A över 4 maskor, sticka A.8B över de nästa 174 maskorna (= 29 rapporter à 6 maskor), sticka A.8C över 2 maskor och avsluta med A.6 (= 1 maska). När A.6, A.7 och A.8 är färdigstickat på höjden är det 465 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka A.9 (= 1 maska), sticka A.10A över 2 maskor, sticka A.10B över de nästa 228 maskorna (= 114 rapporter à 2 maskor), sticka A.10C över 1 maska, sticka 1 maska slätstickning (= mittmaskan – denna maskan stickas i bottenfärgen i mönsterranden), sticka A.11A över 1 maska, sticka A.11B över de nästa 228 maskorna (= 114 rapporter à 2 maskor), sticka A.11C över 2 maskor och avsluta med A.9 (= 1 maska). När A.9, A.10 och A.11 är färdigstickade på höjden är det 519 maskor på varvet.
Fortsätt med pärlgrå och sticka 2 räta varv där det ökas 16 maskor jämnt fördelat på första varv, dvs ökningarna i sidan och mitt på fortsätts som förut, dessutom ökas det 8 maskor jämnt fördelat före mittmaskan och 8 maskor jämnt fördelat efter mittmaskan = 541 maskor på varvet.
Byt till natur och sticka VÅGMÖNSTER – läs förklaring ovan, dvs första varvet stickas så här från rätsidan: Sticka A.12A över 4 maskor, sticka A.12B över de nästa 260 maskorna (= 20 rapporter à 13 maskor), sticka A.12C över 6 maskor, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), sticka A.13A över 6 maskor, sticka A.12B över de nästa 260 maskorna (= 20 rapporter à 13 maskor) och avsluta med A.13C över de 4 sista maskorna. När vågmönstret är färdigstickat är det 773 maskor på varvet.
Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna med ökningar i sidorna och på varje sida av mittmaskan som förut = 785 maskor på varvet. Läs AVMASKNINGSTIPS och maska av med rätmaskor från rätsidan. Klipp av och fäst trådarna.

FORMNING:
Fukta arbetet och lägg försiktigt ut det i rätt form. Låt det torka. Upprepa processen varje gång sjalen tvättas.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det första omslaget rätt eller avigt som diagrammet visar och det sista omslaget släpps ned
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet rätt eller vridet avig som diagrammet visar (det ska inte bli hål)
= sticka 2 maskor räta tills
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= denna rutan är ingen maska, gå direkt vidare till nästa symbol i diagrammet
= Färg A - mörk grå
= Färg B - ockra
= Färg C - natur
= Färg D - grå
= Färg E - pärlgrå

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 195-5) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (46)

Jacqueline 13.01.2020 - 20:04:

Bonsoir, lorsque j’ai terminé les 43 côtes de mousse, j’ai un total de 271 mailles et non de 261 mailles..... Je l’ai refait et je suis encore arrivée au même nombre de mailles..... Merci de votre aide. Jacqueline

DROPS Design 14.01.2020 kl. 07:47:

Bonjour Jacqueline, avant de commencer les diagrammes vous avez 9 mailles, vous augmentez ensuite 42 fois (= 42 côtes mousse) 6 mailles soit 252 mailles au total + les 9 mailles du début = 261 mailles. Bon tricot!

Hava Gülmez 18.12.2019 - 22:09:

Hallo, ich wollte mal fragen wie man die Zunahmen im Mosaikmuster strickt?Mit welcher Farbe in der jeweiligen Reihe.Am Rand passt es bei mir mit dem Mosaikmuster nicht.Wenn ich z.B. mit Natur anfange,und alle Naturfarben rechts stricken muss und die grauen abhebe,mit welcher Farbe nehme ich zu bzw.stricke ich dann in der Rückreihe.Ich hoffe ich konnte meine Frage verdeutlichen.

DROPS Design 19.12.2019 kl. 07:55:

Liebe Frau Gülmez, die Zunahmen stricken Sie mit der Farben von der Randmaschen (= A.3, A.6, A.9), bei Hinreihen sowie Rückreihen stricken Sie nur die Quadraten mit der Farben von 1. Masche - siehe MOSAIKMUSTER. Haben Sie dieses Video geschaut? Das gestrickte Diagram ist für ein anderes Modell aber Technik ist dieselbe. Viel Spaß beim stricken!

Patricia THIOT 18.10.2019 - 07:56:

Bonjour et merci pour votre réponse rapide mais cependant je rencontre encore un point d'interrogation... Si la 1ere maille est grise j'ai bien compris que les mailles jaunes seront glissées mais comment je dois faire lorsqu'il y a des jetées dans les jaunes sur ce même rang pareil sur le milieu et à la fin du rang ? Puisque je dois normalement ne prendre que le fils gris pour tricoter les mailles grises...

DROPS Design 18.10.2019 kl. 09:10:

Bonjour Mme Thiot, chacun des rangs du diagramme correspond à 2 rangs tricotés (= 1 côte mousse), sur l'endroit vous tricotez les mailles + les jetés avec la couleur de A.3, sur l'envers, vous tricotez les mailles + les jetés avec la même couleur (le rang sur l'envers se fait de la même façon, en glissant les mêmes mailles que sur l'endroit). Avez-vous regardé la vidéo proposée dans la réponse précédente? N'hésitez pas à vous entraîner sur un échantillon avant de commencer le diagramme sur le châle. Bon tricot!

Patricia THIOT 16.10.2019 - 14:11:

Si je comprends bien les mailles existantes jaunes doivent juste être bascules sur l'autre aiguille et ne tricoter que les mailles gris foncé... Si les jetées doivent être jaunes il faut que je passe le fils jaune tout du long de mon rang...? Merci d'avance...

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:17:

Bonjour Mme Thiot, tout à fait, quand on doit tricoter en gris foncé, on va glisser les mailles avec une étoile dans le diagramme sans les tricoter, on ne fait les jetés que là où ils sont indiqués dans le diagramme, quand on fait glisser des mailles sans les tricoter, on doit bien veiller que le fil de la couleur tricotée soit sur l'envers (pas trop serré pour éviter de serrer l'ouvrage, comme dans un jacquard). Regardez la vidéo ci-dessous, même avec un diagramme différent, elle devrait vous permettre de comprendre la technique. Bon tricot!

Patricia THIOT 16.10.2019 - 14:07:

J'ai oublié un mot dans ma question 🤔 j'ai fais aussi les 2 rangs en jaune et je dois intégrer le gris foncé... Je suis sur le devant de l'ouvrage...

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:15:

Bonjour Mme Thiot, cette vidéo montre pour un autre modèle et donc un autre diagramme, comment on doit tricoter les mailles dans un point mosaïque sur l'endroit et sur l'envers (sans les augmentations, faites-les dans la couleur des mailles du rang). Bon tricot!

Patricia THIOT 16.10.2019 - 08:36:

Bonjour, tout d'abord merci pour votre site que je trouve très sympa avec des explications très claires sauf sur ce modèle, je ne comprends pas bien. Je viens de faire mes 2 rangs mousse en gris perle et aussi les 2 rangs mousse et je dois intégrer le gris foncé. La 1ere maille est gris foncé (un carré noir) et ensuite doublé jetée mais en quelle couleur ? Pareil pour le milieu du châle avec les autres jetées...

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:14:

Bonjour Mme Thiot, dansn A.3-A.4-A.5, vous commencez le point mosaïque (= 6ème rang du diagramme) en gris foncé (= 1ère m de A.3), vous glissez toutes les mailles avec une étoile et tricotez uniquement celles marquées en gris foncé, les jetés se font donc en gris foncé, et seront tricotés en gris foncé sur l'envers. Au rang suivant sur l'endroit, vous tricotez en jaune d'or uniquement les mailles avec une étoile, glissez les autres mailles, les jetés se font sur l'endroit en jaune d'or et se tricotent en jaune d'or sur l'envers; et ainsi de suite, en fonction de la couleur de A.3. Bon tricot!

Tine 23.09.2019 - 14:02:

Tweede probleem: in de tweede rij van AX moet ik met oker breien, maar moet ik een aantal steken in oker met antraciet breien, terwijl ik de antraciet steken gewoon zou moeten afhalen? ik kan een okerkleurige steek moeilijk in antraciet afhalen.. Ik snap er eigenlijk niks van.. kan ik het patroon gewoon is fair isle breien ipv mozaïek?

Tine 23.09.2019 - 13:59:

Dat antwoord helpt mij niet vooruit.. Ik zit aan de eerste rij mozaïek AX: ik moet de eerste rij breien met antraciet, maar de lussen oor de meerderingen liggen tussen okerkleurige (afgehaalde) steken, dus dan leg ik gewoon drie lussen na elkaar op in antraciet, en als ik die brei in de teruggaande naald wordt dat een groot gat.. ik heb het geprobeerd

Tine 20.09.2019 - 13:12:

Ik begrijp 2 dingen niet 1) hoe maak ik de meerderingen in de eerste rij van het mozaïekpatroon? ze staan tussen gele (afgehaalde) steken, neem ik dan een lus op tussen de afgehaalde steen en brei ik ze teruggaand met antraciet? 2) de eerste rij mozaïekpatroon brei ik met antraciet, de tweede rij met oker dus dan haal ik de antraciet steken af, maar op die rij zijn er meer donkere dan gele steken, dus die kan ik toch niet afhalen? in de video komt dit niet voor dus helpt niet

DROPS Design 23.09.2019 kl. 10:29:

Dag Tine,

De meerderingen zijn verwerkt in het telpatroon in de vorm van omslagen Dus niet de lus opnmen tussen de afgehaalde steken. De meerderingen worden aangegeven met een staand ovaal symbool tussen 2 steken. Bij een open ovaal maak je 2 omslageen en op de volgende naald brei je 1 omslag en laat je de nadere vallen. Let erop dat de telpatronen anders zijn dan normaal; elke naald in deze telpatronen staat gelijk aan 2 gebreide naalden. (Zie uitleg bovenaan bij 'MOZAÏEKPATROON)

Helene Klippenstein 07.09.2019 - 16:31:

Liebes Anleitungsteam! Ich habe eine Frage zum Bereich A.X. Zuerst stricke ich in dunkel Grau und hebe die Maschen in Ocker nur ab. Bei der nächsten Reiche stricke ich in Ocker, aber wie kann ich die Masche von der unteren Reihe in dunkel Grau abheben, wenn da Ocker ist? Liebe Grüße

DROPS Design 09.09.2019 kl. 08:24:

Liebe Frau Klippenstein, bei A.X stricken Sie nur die maschen mit der Farben in A.X gezeigt, dh, Sie stricken zuerst nur die Maschen mit dunkel grau, dann stricken Sie nur die Maschen mit ocker gezeichnet (die anderen Maschen im dunkel grau im diagram sollen abgehoben werden, auch wenn Sie früher mit Oker gestrickt waren). Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 195-5