DROPS / 195 / 5

Nordic Romance by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu huivi DROPS Nord-langasta. Työssä on ainaoikeinneuletta, mosaiikkikuvio ja aaltokuvioita.

DROPS Design: Malli no-014
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

Mitat: Korkeus keskisilmukan kohdalta mitattuna: n. 64 cm. Yläreunan pituus: n. 190 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NORD (kuuluu lankaryhmään A):
150 g väriä 05, harmaa
150 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50 g väriä 03, helmiäisharmaa
50 g väriä 06, tummanharmaa
50 g väriä 18, punamulta

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
23 silmukkaa ainaoikeaa ja mosaiikkikuvioita leveyssuunnassa ja 45 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm.

Kommentit (28)

45% Alpakkaa, 30% Polyamidia, 25% Villaa
alkaen 1.95 € /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 1.95 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 2.05 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 17.55€. Lue lisää.
OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

YKSIVÄRISEN AINAOIKEINNEULOTUN RAIDAN LISÄYKSET:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrosten jokainen ruuturivi = 1 kerros. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 261 silmukkaa), miinus keskisilmukka (= 1 silmukka) ja jaa loput silmukat kahdella = 130 silmukkaa keskisilmukan molemmin puolin. Jaa sitten 130 silmukkaa ennen keskisilmukkaa/keskisilmukan jälkeen tehtävien lisäysten määrän kanssa (esim. 3) = 43,3.
Tässä esimerkissä lisätään ennen keskisilmukkaa, tekemällä 1 langankierto n. joka 43.silmukan jälkeen. Tee keskisilmukan jälkeiset lisäykset samalla tavalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Tee tarvittaessa langankiertoja samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Tee 1 langankierto edellisen langankiertokerroksen jokaisen langankierron yläpuolelle, langankierrot päätetään kuten muut silmukat. Ole tarkkana, että et kiristä lankaa, kun päätät silmukat.
Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, päätä silmukat paksummalla puikolla.

MOSAIIKKIKUVIO:
Katso ruutupiirrokset A.3-A.11 ja lue tekniikan ohje alla.
Näiden piirrosten jokainen ruuturivi = 2 kerrosta. Eli työn oikealta puolelta piirros neulotaan oikealta vasemmalle ja lisäykset tehdään piirroksen mukaisesti, työn nurjalta puolelta sama kerros neulotaan vasemmalta oikealle, mutta ilman lisäyksiä (eli lisäykset tehdään vain työn oikean puolen kerroksella).

Pidä jokaisella oikean puolen kerroksella lanka työn takana (eli työn nurjalla puolella), kun nostat silmukan neulomatta.
Pidä jokaisella nurjan puolen kerroksella lanka työn edessä (eli kohti itseäsi ja työn nurjalla puolella), kun nostat silmukan neulomatta.
Ole tarkkana, että työn takaosaan jäävät lankajuoksut eivät kiristä työtä!

Kiinnitä tarvittaessa jokaisen piirrosten A.4B/A.5B mallikerran väliin merkki, jotta mallikerrat erottuisivat paremmin.

Piirrokset A.3, A.6 ja A.9 = aloitussilmukka ja lopetussilmukka. Tämä silmukka neulotaan piirroksen merkin värillä, merkki kertoo SAMALLA miten piirrosten A.X, A.Y ja A.Z kerros neulotaan.
Mallikerrat A.X, A.Y ja A.Z näyttävät mosaiikkikuvion kerroksia. Piirrosten A.4/A.5, A.7/A.8 ja A.10/A.11 muilla kerroksilla, eli yksivärisillä kerroksilla, kaikilla silmukoilla neulotaan 2 kerrosta ainaoikeaa ilman nostettuja silmukoita (keskisilmukalla neulotaan aina sileää neuletta).

MALLIKERTA A.X:
Niillä piirroksen A.3 kerroksilla, joilla on pieni musta neliö (eli väri A), kaikki piirrosten A.4 ja A.5 värin A silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin B silmukat nostetaan neulomatta.
Niillä piirroksen A.3 kerroksilla, joilla on tyhjä tähti (eli väri B), kaikki piirrosten A.4 ja A.5 värin B silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin A silmukat nostetaan neulomatta.

MALLIKERTA A.Y:
Niillä piirroksen A.6 kerroksilla, joilla on pieni musta syrjällään oleva neliö (eli väri C), kaikki piirrosten A.7 ja A.8 värin C silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin D silmukat nostetaan neulomatta.
Niillä piirroksen A.6 kerroksilla, joilla on pieni vaakasuora viiva (eli väri D), kaikki piirrosten A.7 ja A.8 värin D silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin C silmukat nostetaan neulomatta.

MALLIKERTA A.Z:
Tällä piirroksen A.9 kerroksella, jonka alussa on viistoon kulkeva viiva (eli väri E), kaikki piirrosten A.10 ja A.11 värin E silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin A silmukat nostetaan neulomatta.

AALTOKUVIO:
Katso ruutupiirrokset A.12 ja A.13. Jokainen ruuturivi = 1 kerros. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HUIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa. Huivi neulotaan ylhäältä alas.
Lisää jokaisella oikean puolen kerroksella ohjeen mukaisesti keskisilmukan molemmin puolin 1 silmukka, ja lisää kumpaankin reunaan 2 silmukkaa (= työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella 6 silmukkaa ja kaikki lisäykset tehdään työn oikealta puolelta).
Huivin alussa neulotaan yksivärinen ainaoikeinneulottu raita. Tämän jälkeen neulotaan mosaiikkikuvio. Lopuksi tehdään aaltokuvioinen reunus. On tärkeää, että piirroksia seurataan tarkasti.
Itse mosaiikkikuvio neulotaan myös ainaoikein -neuleena, mutta kuvio ei tehdä tavallisin ainaoikeinneulotuin silmukoin. Kuvio syntyy, kun silmukoita nostetaan neulomatta. Lue mosaiikkikuvion ohje, ennen kuin aloitat neulomisen. Huomioi, että mosaiikkikuvion piirrosten (A.3-A.11) jokainen ruuturivi = 2 kerrosta ainaoikeaa. Muiden piirrosten (A.1, A.2, A.12 ja A.13) jokainen ruuturivi = 1 kerros.

HUIVI:
Luo 5 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 harmaalla langalla. Ensimmäiset 2 kerrosta neulotaan seuraavasti:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto ja 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
2.KERROS (= nurja puoli): 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo lopuksi 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa = 9 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti näin: Neulo ensimmäisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan sileänä neuleena lopulliseen mittaan asti, riippumatta siitä miten muut silmukat neulotaan), neulo viimeisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti, kunnes työssä on luomisreunan jälkeen neulottu yhteensä 86 kerrosta ainaoikeaa = 261 silmukkaa. Neulo vielä 2 kerrosta ainaoikeaa harmaalla langalla ja tee lisäykset kummassakin reunassa ja työn keskellä kuten aiemmin, lisää SAMALLA tasavälein 6 silmukkaa, eli lisää ennen keskisilmukkaa 3 silmukkaa ja lisää keskisilmukan jälkeen 3 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Työssä on nyt yhteensä 88 kerrosta ainaoikeaa, työssä on 273 silmukkaa ja työn pituus keskeltä ulospäin (neulomissuuntaan) mitattuna on n. 19 cm.
Neulo sitten MOSAIIKKIKUVIO (lue selitys yllä), eli ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti, neulo seuraavilla 132 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti (= 33 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5A mukaisesti, neulo seuraavilla 132 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5B mukaisesti (= 33 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan, näiden piirrosten jokainen ruuturivi = 2 kerrosta ainaoikeaa. Ole tarkkana, että työn takaosaan jäävät lankajuoksut eivät kiristä työtä!
Kun olet neulonut piirrokset A.3, A.4 ja A.5 loppuun, työssä on 363 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7A mukaisesti, neulo seuraavilla 174 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7B mukaisesti (= 29 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8A mukaisesti, neulo seuraavilla 174 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8B mukaisesti (= 29 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.6, A.7 ja A.8 loppuun, työssä on 465 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.9 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10A mukaisesti, neulo seuraavilla 228 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10B mukaisesti (= 114 kpl 2 silmukan mallikertaa), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11A mukaisesti, neulo seuraavilla 228 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11B mukaisesti (= 114 kpl 2 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.9 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.9, A.10 ja A.11 loppuun, työssä on 519 silmukkaa.
Jatka neulomista helmiäisharmaalla langalla. Neulo 2 kerrosta oikein ja lisää tasavälein ensimmäisellä kerroksella 16 silmukkaa, eli tee lisäykset reunoissa ja työn keskellä kuten aiemmin, lisää tasavälein ennen keskisilmukkaa 8 silmukkaa sekä lisää tasavälein keskisilmukan jälkeen 8 silmukkaa = 541 silmukkaa.
Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo AALTOKUVIO (lue selitys yllä), eli ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12A mukaisesti, neulo seuraavilla 260 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12B mukaisesti (= 20 kpl 13 silmukan mallikertaa), neulo 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka), neulo 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.13A mukaisesti, neulo seuraavilla 260 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12B mukaisesti (= 20 kpl 13 silmukan mallikertaa), neulo lopuksi viimeisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.13C mukaisesti.
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun aaltokuvio on valmis, työssä on 773 silmukkaa.
Neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa ja tee lisäykset reunoissa ja keskisilmukan molemmin puolin kuten aiemmin = 785 silmukkaa. Lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN ja päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

MUOTOILU:
Kostuta työ, aseta työ varovaisesti mittoihinsa ja anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
= oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 2 langankiertoa puikolle, seuraavalla kerroksella ensimmäinen langankierto neulotaan piirroksen mukaisesti oikein tai nurin ja toinen langankierto pudotetaan puikolta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan piirroksen mukaisesti kiertäen oikein tai kiertäen nurin (jottei muodostuisi reikää)
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= tämän ruudun silmukka on kavennettu pois työstä, siirry piirroksen seuraavaan merkkiin
= Väri A - tummanharmaa
= Väri B - punamulta
= Väri C - luonnonvalkoinen
= Väri D - harmaa
= Väri E - helmiäisharmaa

Kommentit (28)

Näppäile kommenttisi tähän!

Marlies Bastiaansen 01.12.2018 - 15:22:

Is er ook een foto van de averechtse kant van deze omslag doek?

DROPS Design 04.12.2018 kl. 12:33:

Dag Marlies,

Nee, helaas hebben we alleen een foto van de voorkant.

Susann Pinter 12.11.2018 - 19:22: https://www.garnstud ...

Ich habe immer noch Probleme mit dem Mosaikmuster obwohl ich habe den Kommentar zu Marlies Falken gelesen. Leider trotzdem verstehe ich immer noch nicht wie das Muster zustande kommen soll wenn ich die Musterreihe nur mit einem Faden stricke. Wie stricke ich die Rueckreihe? Werden alle Maschen gestrickt? Können Sie bitte diese Stricktechnik im Detail erklären.

Marlies Folkens 29.10.2018 - 12:54:

Eine Frage zum Mosaikmuster: In der Hinreihe werden beide Farben rechts gestrickt und in der Rückreihe werden die Maschen für eine Farbe abgehoben? Wenn ich die Maschen nicht stricke, sondern die Maschen abhebe, wie führe ich dann den Faden mit? Ein Video mit der Technik wäre vielleicht sehr hilfreich!

DROPS Design 29.10.2018 kl. 14:05:

Liebe Frau Folkens, 1 Reihe im Diagram = 1 Hin + 1 Rückreihe, bei der Hinreihe stricken Sie einige Maschen (siehe Abschnitt A.X und Abschnitt A.Y) und die anderen Maschen werden abgehoben, den Faden einfahr hinten (Rückseite) lassen (jede Reihe wird nur mit 1 Farbe gestrickt, niemals mit 2 Farben gleichzeitig). Viel Spaß beim stricken!

Sonja 16.10.2018 - 15:46:

Koska käännätte ohjeen suomeksi?

Elle 09.10.2018 - 18:14:

Van dit patroon begrijp ik het begin niet je begint met 5 steken en pas na 44 ribbels begin je aan het mozaïekmotief. Dan heb je al een driehoek gebreid met grijs terwijl langs de hele omslagdoek de randen lopen hoe krijg je die dan langs het eerst gebreide gedeelte er staat ook dat de doek van boven naar beneden wordt gebreid maar als je met 5 steken begint is dit voor mij van beneden naar boven. Kortom ik vind het een onbegrijpelijk patroon. Graag een duidelijke uitleg

DROPS Design 11.10.2018 kl. 16:38:

Dag Elle, Je breit vanaf midden achter heen en weer over de hele omslagdoek en de driehoek wordt steeds groter, met in het midden de lijn met gaatjes midden achter. Het patroon in de kleuren brei je pas op het eind. Als je aan de slag gaat, dan zie je het wel.

Aries 19.09.2018 - 20:48:

Oerhört krångligt. Förstod inte det lyfta maskorna i mosaiken. Hur börjar med varvet i A.X där man ska öka i början, i mitten och i slutet? Ska man öka med A och sen lyfta maskor med A utan att använda det garnet? Ska mam klippa tråden mellan de partierna då?

Agneta Månsson 12.09.2018 - 12:21:

Hej ja till vet om man bara skall öka en gång i var sida i mönster A4c. A5a A7c A8a A11a och A10c.Hälsningar Agneta

Kobi Jolane Akridge 09.09.2018 - 08:47:

Thank you for the lovely pattern. this will be very enjoyable to knit. So interesting.

Jose Van Der Steen 29.08.2018 - 13:48:

Ik heb een probleem met het mozaïek patroon. Hier moeten de steken in kleur B worden afgehaald en de steken in kleur A worden gebreid. hoe kan ik dan de meerderingen maken als ik de steken moet afhalen ??

Elisabeth Gerrits 27.08.2018 - 08:35:

Vervolg of brei je het zoals bij Brioche breien doet . brei je kleur A heen gaande naald ,en dan schuif je de steken terug en brei je kleur B heen gaande naald .keer het werk en brei je kleur A terug gaande naald en daarna schuif je de steken weer terug en brei je Kleur B terug gaande naald ( kon daar geen filmpje over vinden b.v.d Elisabeth

DROPS Design 29.08.2018 kl. 11:44:

Dag Elisabeth, Nee je breit wel steeds alle steken op de de toer en je breit heen en weer (dus niet de steken naar de andere kant schuiven) maar in het telpatroon staat 1 toer voor 2 toeren, dus de teruggaande naald brei je dezelfde toer nog een keer, maar lees je het telpatroon van links naar rechts. Bij de instructies over mozaiekpatroon lees je waar je de draad houdt.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-5