DROPS / 195 / 5

Nordic Romance by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu huivi DROPS Nord-langasta. Työssä on ainaoikeinneuletta, mosaiikkikuvio ja aaltokuvioita.

DROPS Design: Malli no-014
Lankaryhmä A
-------------------------------------------------------

Mitat: Korkeus keskisilmukan kohdalta mitattuna: n. 64 cm. Yläreunan pituus: n. 190 cm.
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS NORD (kuuluu lankaryhmään A):
150 g väriä 05, harmaa
150 g väriä 01, luonnonvalkoinen
50 g väriä 03, helmiäisharmaa
50 g väriä 06, tummanharmaa
50 g väriä 18, punamulta

-------------------------------------------------------
TARVIKKEET:

NEULETIHEYS:
23 silmukkaa ainaoikeaa ja mosaiikkikuvioita leveyssuunnassa ja 45 kerrosta korkeussuunnassa = 10 x 10 cm.

PUIKOT:
DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 3,5 tai käsialan mukaan: Pituus 80 cm.

45% Alpakkaa, 30% Polyamidia, 25% Villaa
alkaen 2.80 € /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 2.80 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 2.90 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 25.20€. Lue lisää.

Mallin ohjeet

OHJE:

-------------------------------------------------------

AINAOIKEINNEULE tasona:
Neulo kaikki kerrokset oikein.

YKSIVÄRISEN AINAOIKEINNEULOTUN RAIDAN LISÄYKSET:
Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Piirrosten jokainen ruuturivi = 1 kerros. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI (lisääminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 261 silmukkaa), miinus keskisilmukka (= 1 silmukka) ja jaa loput silmukat kahdella = 130 silmukkaa keskisilmukan molemmin puolin. Jaa sitten 130 silmukkaa ennen keskisilmukkaa/keskisilmukan jälkeen tehtävien lisäysten määrän kanssa (esim. 3) = 43,3.
Tässä esimerkissä lisätään ennen keskisilmukkaa, tekemällä 1 langankierto n. joka 43.silmukan jälkeen. Tee keskisilmukan jälkeiset lisäykset samalla tavalla. Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikiä.

SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN:
Tee tarvittaessa langankiertoja samalla kun päätät silmukat, jotta päätösreunasta tulisi tarpeeksi joustava. Tee 1 langankierto edellisen langankiertokerroksen jokaisen langankierron yläpuolelle, langankierrot päätetään kuten muut silmukat. Ole tarkkana, että et kiristä lankaa, kun päätät silmukat.
Mikäli päätösreunasta tulee kuitenkin liian kireä, päätä silmukat paksummalla puikolla.

MOSAIIKKIKUVIO:
Katso ruutupiirrokset A.3-A.11 ja lue tekniikan ohje alla.
Näiden piirrosten jokainen ruuturivi = 2 kerrosta. Eli työn oikealta puolelta piirros neulotaan oikealta vasemmalle ja lisäykset tehdään piirroksen mukaisesti, työn nurjalta puolelta sama kerros neulotaan vasemmalta oikealle, mutta ilman lisäyksiä (eli lisäykset tehdään vain työn oikean puolen kerroksella).

Pidä jokaisella oikean puolen kerroksella lanka työn takana (eli työn nurjalla puolella), kun nostat silmukan neulomatta.
Pidä jokaisella nurjan puolen kerroksella lanka työn edessä (eli kohti itseäsi ja työn nurjalla puolella), kun nostat silmukan neulomatta.
Ole tarkkana, että työn takaosaan jäävät lankajuoksut eivät kiristä työtä!

Kiinnitä tarvittaessa jokaisen piirrosten A.4B/A.5B mallikerran väliin merkki, jotta mallikerrat erottuisivat paremmin.

Piirrokset A.3, A.6 ja A.9 = aloitussilmukka ja lopetussilmukka. Tämä silmukka neulotaan piirroksen merkin värillä, merkki kertoo SAMALLA miten piirrosten A.X, A.Y ja A.Z kerros neulotaan.
Mallikerrat A.X, A.Y ja A.Z näyttävät mosaiikkikuvion kerroksia. Piirrosten A.4/A.5, A.7/A.8 ja A.10/A.11 muilla kerroksilla, eli yksivärisillä kerroksilla, kaikilla silmukoilla neulotaan 2 kerrosta ainaoikeaa ilman nostettuja silmukoita (keskisilmukalla neulotaan aina sileää neuletta).

MALLIKERTA A.X:
Niillä piirroksen A.3 kerroksilla, joilla on pieni musta neliö (eli väri A), kaikki piirrosten A.4 ja A.5 värin A silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin B silmukat nostetaan neulomatta.
Niillä piirroksen A.3 kerroksilla, joilla on tyhjä tähti (eli väri B), kaikki piirrosten A.4 ja A.5 värin B silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin A silmukat nostetaan neulomatta.

MALLIKERTA A.Y:
Niillä piirroksen A.6 kerroksilla, joilla on pieni musta syrjällään oleva neliö (eli väri C), kaikki piirrosten A.7 ja A.8 värin C silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin D silmukat nostetaan neulomatta.
Niillä piirroksen A.6 kerroksilla, joilla on pieni vaakasuora viiva (eli väri D), kaikki piirrosten A.7 ja A.8 värin D silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin C silmukat nostetaan neulomatta.

MALLIKERTA A.Z:
Tällä piirroksen A.9 kerroksella, jonka alussa on viistoon kulkeva viiva (eli väri E), kaikki piirrosten A.10 ja A.11 värin E silmukat neulotaan oikein ja kaikki värin A silmukat nostetaan neulomatta.

AALTOKUVIO:
Katso ruutupiirrokset A.12 ja A.13. Jokainen ruuturivi = 1 kerros. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

-------------------------------------------------------

ALOITA TYÖ TÄSTÄ:

-------------------------------------------------------

HUIVI: LYHYT YLEISKATSAUS TYÖSTÄ:
Työ neulotaan tasona pyöröpuikolla, jotta kaikille silmukoille olisi tilaa. Huivi neulotaan ylhäältä alas.
Lisää jokaisella oikean puolen kerroksella ohjeen mukaisesti keskisilmukan molemmin puolin 1 silmukka, ja lisää kumpaankin reunaan 2 silmukkaa (= työhön lisätään jokaisella lisäyskerroksella 6 silmukkaa ja kaikki lisäykset tehdään työn oikealta puolelta).
Huivin alussa neulotaan yksivärinen ainaoikeinneulottu raita. Tämän jälkeen neulotaan mosaiikkikuvio. Lopuksi tehdään aaltokuvioinen reunus. On tärkeää, että piirroksia seurataan tarkasti.
Itse mosaiikkikuvio neulotaan myös ainaoikein -neuleena, mutta kuvio ei tehdä tavallisin ainaoikeinneulotuin silmukoin. Kuvio syntyy, kun silmukoita nostetaan neulomatta. Lue mosaiikkikuvion ohje, ennen kuin aloitat neulomisen. Huomioi, että mosaiikkikuvion piirrosten (A.3-A.11) jokainen ruuturivi = 2 kerrosta ainaoikeaa. Muiden piirrosten (A.1, A.2, A.12 ja A.13) jokainen ruuturivi = 1 kerros.

HUIVI:
Luo 5 silmukkaa pyöröpuikolle nro 3,5 harmaalla langalla. Ensimmäiset 2 kerrosta neulotaan seuraavasti:
1.KERROS (= oikea puoli): Neulo 1 reunasilmukka AINAOIKEAA (lue selitys yllä), 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto, 1 silmukka sileää neuletta, 1 langankierto ja 1 reunasilmukka ainaoikeaa.
2.KERROS (= nurja puoli): 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa, neulo nurjaa kunnes jäljellä on 2 silmukkaa, neulo lopuksi 2 reunasilmukkaa ainaoikeaa = 9 silmukkaa.
Neulo sitten mallineuletta piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti näin: Neulo ensimmäisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan sileänä neuleena lopulliseen mittaan asti, riippumatta siitä miten muut silmukat neulotaan), neulo viimeisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti. TARKISTA NEULETIHEYS!
Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee lisäykset piirrosten A.1 ja A.2 mukaisesti, kunnes työssä on luomisreunan jälkeen neulottu yhteensä 86 kerrosta ainaoikeaa = 261 silmukkaa. Neulo vielä 2 kerrosta ainaoikeaa harmaalla langalla ja tee lisäykset kummassakin reunassa ja työn keskellä kuten aiemmin, lisää SAMALLA tasavälein 6 silmukkaa, eli lisää ennen keskisilmukkaa 3 silmukkaa ja lisää keskisilmukan jälkeen 3 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Työssä on nyt yhteensä 88 kerrosta ainaoikeaa, työssä on 273 silmukkaa ja työn pituus keskeltä ulospäin (neulomissuuntaan) mitattuna on n. 19 cm.
Neulo sitten MOSAIIKKIKUVIO (lue selitys yllä), eli ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4A mukaisesti, neulo seuraavilla 132 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4B mukaisesti (= 33 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.4C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5A mukaisesti, neulo seuraavilla 132 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5B mukaisesti (= 33 kpl 4 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.5C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan, näiden piirrosten jokainen ruuturivi = 2 kerrosta ainaoikeaa. Ole tarkkana, että työn takaosaan jäävät lankajuoksut eivät kiristä työtä!
Kun olet neulonut piirrokset A.3, A.4 ja A.5 loppuun, työssä on 363 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7A mukaisesti, neulo seuraavilla 174 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7B mukaisesti (= 29 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.7C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8A mukaisesti, neulo seuraavilla 174 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8B mukaisesti (= 29 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.8C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.6 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.6, A.7 ja A.8 loppuun, työssä on 465 silmukkaa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo mallineuletta piirroksen A.9 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10A mukaisesti, neulo seuraavilla 228 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10B mukaisesti (= 114 kpl 2 silmukan mallikertaa), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.10C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka, tämä silmukka neulotaan kuvioraidan pohjavärillä), neulo 1 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11A mukaisesti, neulo seuraavilla 228 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11B mukaisesti (= 114 kpl 2 silmukan mallikertaa), neulo 2 silmukalla mallineuletta piirroksen A.11C mukaisesti ja neulo lopuksi mallineuletta piirroksen A.9 mukaisesti (= 1 silmukka).
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun olet neulonut piirrokset A.9, A.10 ja A.11 loppuun, työssä on 519 silmukkaa.
Jatka neulomista helmiäisharmaalla langalla. Neulo 2 kerrosta oikein ja lisää tasavälein ensimmäisellä kerroksella 16 silmukkaa, eli tee lisäykset reunoissa ja työn keskellä kuten aiemmin, lisää tasavälein ennen keskisilmukkaa 8 silmukkaa sekä lisää tasavälein keskisilmukan jälkeen 8 silmukkaa = 541 silmukkaa.
Vaihda luonnonvalkoiseen lankaan ja neulo AALTOKUVIO (lue selitys yllä), eli ensimmäinen kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12A mukaisesti, neulo seuraavilla 260 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12B mukaisesti (= 20 kpl 13 silmukan mallikertaa), neulo 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12C mukaisesti, neulo 1 silmukka sileää neuletta (= keskisilmukka), neulo 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.13A mukaisesti, neulo seuraavilla 260 silmukalla mallineuletta piirroksen A.12B mukaisesti (= 20 kpl 13 silmukan mallikertaa), neulo lopuksi viimeisillä 4 silmukalla mallineuletta piirroksen A.13C mukaisesti.
Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun aaltokuvio on valmis, työssä on 773 silmukkaa.
Neulo kaikilla silmukoilla 4 kerrosta ainaoikeaa ja tee lisäykset reunoissa ja keskisilmukan molemmin puolin kuten aiemmin = 785 silmukkaa. Lue SILMUKOIDEN PÄÄTTÄMINEN ja päätä silmukat oikein silmukoin työn oikealta puolelta. Katkaise lanka ja päättele langanpäät.

MUOTOILU:
Kostuta työ, aseta työ varovaisesti mittoihinsa ja anna kuivua. Toista tämä menettelytapa jokaisen pesun jälkeen.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
= oikea silmukka nurjalta puolelta
= tee 2 silmukan väliin 2 langankiertoa puikolle, seuraavalla kerroksella ensimmäinen langankierto neulotaan piirroksen mukaisesti oikein tai nurin ja toinen langankierto pudotetaan puikolta
= tee 2 silmukan väliin 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan piirroksen mukaisesti kiertäen oikein tai kiertäen nurin (jottei muodostuisi reikää)
= neulo 2 silmukkaa oikein yhteen
= nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein ja vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli
= tämän ruudun silmukka on kavennettu pois työstä, siirry piirroksen seuraavaan merkkiin
= Väri A - tummanharmaa
= Väri B - punamulta
= Väri C - luonnonvalkoinen
= Väri D - harmaa
= Väri E - helmiäisharmaa

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 195-5) .

Kommentit / Kysymykset (48)

Mariann 26.08.2020 - 15:17:

Stemmer det at det på retten hele veien økes tilsammen 6 masker? To på midten og to i hver ende? Jeg ender opp m altfor mange masker på denne måten

DROPS Design 31.08.2020 kl. 14:14:

Hei Mariann. Usikker på hvorfor du får for mange masker, men ja, det skal økes 6 masker på hver rad fra retten. Om du ser på diagram A.1 og A.2 starter du med 9 masker (A.1/4 masker + 3 kast + 1 midtmasken + A.2/4 masker + 3 kast = 15 masker), økt med 6 masker. Teller du 3. rad i diagrammene har du 7 masker + 3 kast + 1 midtmaske + 7 masker + 3 kast = 21 masker. I 5. rad er det 10 masker + 3 kast + 1 midtmaske + 10 masker + 3 kast = 27 masker osv. God Fornøyelse!

Nina Almeland 12.06.2020 - 11:36:

I oppskrift 195-5 så er det veldig dårlig forklart og uoversiktlige diagrammer. I A3, 4 og 5 omg 6 skal en strikke de mørke grå, og løfte av de i oker. Fra rettsiden skal det økes og ikke fra vrangen. På denne omgangen fra retten starter det med oker, hva skal en da strikke de økningene med? Løfte de av, eller strikkes med mørk grå? Dette burde vært forklart bedre under A. X. Sitter og har mest lyst å gi opp hele sjalet, men har lovet min mor dette.....

DROPS Design 22.06.2020 kl. 08:36:

Hei Nina. Har du sett videoen om mosaikkmønster? Husk at når du strikker mosaikkmønster etter diagram viser en rad i diagrammet 2 pinner. Slik at du skal strikker 2 pinner av 4. pinne i A.3 - fra retten med grå og økninger, fra vrangen strikker du fremdeles med grått og økningen strikkes. På.5. pinne strikkes det med oker og økninger fra retten og fra vrangen fremdeles med øker og økningen strikkes. Økningene / kastene strikkes vridd rett slik at det ikke blir hull. God Fornøyelse!

Erik Andersen 01.04.2020 - 18:48:

Mønster A.X ,3. pind skal der løftes 3 grå masker løst af men der er kun en grå fra sidste pind. Hvad gør jeg?

DROPS Design 16.04.2020 kl. 16:09:

Hej Erik, har du set videoen med mosaikmønster Hvordan strikkes et mosaikmønster

Bodil Nordjore 19.03.2020 - 13:52:

Rapport A7 - A8

Bodil Nordjore 16.03.2020 - 14:06:

I sjal som heiter nordic, er det vrongt å forstå samanhengen i framdrifta med so mykje bokstavar og mønsterrapportar - litt klønete forklara. so undrar eg på korleis de meiner eg skal strikke mønsterrapp, med laus tråd framfor og likeeins rette og vrange. er det slik at tråden lyt fylgje laus på vronga med den seiste borden? veldig små og uoversiktelege mønster.mønster

DROPS Design 19.03.2020 kl. 13:48:

Hej Bodil. Hvilken mønster rapport er det du ikke forstår, så skal vi prøve at forklare. God fornøjelse!

Jacqueline 13.01.2020 - 20:04:

Bonsoir, lorsque j’ai terminé les 43 côtes de mousse, j’ai un total de 271 mailles et non de 261 mailles..... Je l’ai refait et je suis encore arrivée au même nombre de mailles..... Merci de votre aide. Jacqueline

DROPS Design 14.01.2020 kl. 07:47:

Bonjour Jacqueline, avant de commencer les diagrammes vous avez 9 mailles, vous augmentez ensuite 42 fois (= 42 côtes mousse) 6 mailles soit 252 mailles au total + les 9 mailles du début = 261 mailles. Bon tricot!

Hava Gülmez 18.12.2019 - 22:09:

Hallo, ich wollte mal fragen wie man die Zunahmen im Mosaikmuster strickt?Mit welcher Farbe in der jeweiligen Reihe.Am Rand passt es bei mir mit dem Mosaikmuster nicht.Wenn ich z.B. mit Natur anfange,und alle Naturfarben rechts stricken muss und die grauen abhebe,mit welcher Farbe nehme ich zu bzw.stricke ich dann in der Rückreihe.Ich hoffe ich konnte meine Frage verdeutlichen.

DROPS Design 19.12.2019 kl. 07:55:

Liebe Frau Gülmez, die Zunahmen stricken Sie mit der Farben von der Randmaschen (= A.3, A.6, A.9), bei Hinreihen sowie Rückreihen stricken Sie nur die Quadraten mit der Farben von 1. Masche - siehe MOSAIKMUSTER. Haben Sie dieses Video geschaut? Das gestrickte Diagram ist für ein anderes Modell aber Technik ist dieselbe. Viel Spaß beim stricken!

Patricia THIOT 18.10.2019 - 07:56:

Bonjour et merci pour votre réponse rapide mais cependant je rencontre encore un point d'interrogation... Si la 1ere maille est grise j'ai bien compris que les mailles jaunes seront glissées mais comment je dois faire lorsqu'il y a des jetées dans les jaunes sur ce même rang pareil sur le milieu et à la fin du rang ? Puisque je dois normalement ne prendre que le fils gris pour tricoter les mailles grises...

DROPS Design 18.10.2019 kl. 09:10:

Bonjour Mme Thiot, chacun des rangs du diagramme correspond à 2 rangs tricotés (= 1 côte mousse), sur l'endroit vous tricotez les mailles + les jetés avec la couleur de A.3, sur l'envers, vous tricotez les mailles + les jetés avec la même couleur (le rang sur l'envers se fait de la même façon, en glissant les mêmes mailles que sur l'endroit). Avez-vous regardé la vidéo proposée dans la réponse précédente? N'hésitez pas à vous entraîner sur un échantillon avant de commencer le diagramme sur le châle. Bon tricot!

Patricia THIOT 16.10.2019 - 14:11:

Si je comprends bien les mailles existantes jaunes doivent juste être bascules sur l'autre aiguille et ne tricoter que les mailles gris foncé... Si les jetées doivent être jaunes il faut que je passe le fils jaune tout du long de mon rang...? Merci d'avance...

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:17:

Bonjour Mme Thiot, tout à fait, quand on doit tricoter en gris foncé, on va glisser les mailles avec une étoile dans le diagramme sans les tricoter, on ne fait les jetés que là où ils sont indiqués dans le diagramme, quand on fait glisser des mailles sans les tricoter, on doit bien veiller que le fil de la couleur tricotée soit sur l'envers (pas trop serré pour éviter de serrer l'ouvrage, comme dans un jacquard). Regardez la vidéo ci-dessous, même avec un diagramme différent, elle devrait vous permettre de comprendre la technique. Bon tricot!

Patricia THIOT 16.10.2019 - 14:07:

J'ai oublié un mot dans ma question 🤔 j'ai fais aussi les 2 rangs en jaune et je dois intégrer le gris foncé... Je suis sur le devant de l'ouvrage...

DROPS Design 17.10.2019 kl. 09:15:

Bonjour Mme Thiot, cette vidéo montre pour un autre modèle et donc un autre diagramme, comment on doit tricoter les mailles dans un point mosaïque sur l'endroit et sur l'envers (sans les augmentations, faites-les dans la couleur des mailles du rang). Bon tricot!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 195-5

Nordic Romance

Therese Lundberg, Sweden