DROPS / 195 / 5

Nordic Romance by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Nord. Arbejdet er strikket ovenfra og ned med retstrik, mosaikmønster og bølgemønster.

DROPS Design: Model no-014
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

Mål: Højde målt langs midtermasken: ca 64 cm. Længde målt langs kanten øverst: ca 190 cm.
Materialer:
DROPS NORD fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150 g farve 05, grå
150 g farve 01, natur
50 g farve 03, perlegrå
50 g farve 06, mørk grå
50 g farve 18, okker

-------------------------------------------------------
TILBEHØR TIL ARBEJDET:

STRIKKEFASTHED:
23 masker i bredden og 45 pinde i højden med retstrik og mosaikmønster = 10 x 10 cm.

PINDE:
DROPS RUNDPIND NR 3,5: Længde på 80 cm.

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 14.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 13.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 125.55kr. Læs mere.
-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RETSTRIK (strikkes frem og tilbage):
Strik ret på hver pind.

UDTAGNING I ENSFARVET RETSTRIKSPARTI:
Se diagram A.1 og A.2. Hver række i diagrammerne modsvarer 1 pind. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

UDTAGNINGSTIPS (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 261 masker), minus midtermasken (= 1 maske) og deler de resterende masker med 2 = 130 masker på hver side af midtermasken. Derefter deler man 130 masker med antal udtagninger som skal gøres før/efter midtermasken (f.eks 3) = 43,3.
I dette eksempel tages der ud ved at slå om efter ca hver 43.maske før midtermasken. Tag ud på samme måde efter midtermasken. På næste pind strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

AFLUKNINGSTIPS:
For at aflukningen ikke skal stramme kan der laves omslag Samtidig med at der lukkes af. Lav et omslag over alle omslag fra forrige pind, omslagen lukkes af som almindelige masker. Sørg for at tråden ikke strammes, når der lukkes af.
Hvis det alligevel bliver stramt kan du lukke af på en tykkere pind.

MOSAIKMØNSTER:
Se diagram A.3 til A.11 og læs forklaringen til teknikken under.
Hver række i disse diagrammer modsvarer 2 pinde. Dvs fra retsiden strikkes diagrammet fra højre mod venstre med udtagninger som vist i diagrammerne og fra vrangen strikkes samme række fra venstre mod højre, men uden udtagninger (dvs der tages kun ud fra retsiden).

På alle pinde fra retsiden holdes tråden bag arbejdet (dvs på vrangen af arbejdet) når en maske tages løst af pinden.
På alle pinde fra vrangen holdes tråden foran arbejdet (dvs mod dig og fortsat på vrangen af arbejdet) når en maske tages løst af pinden.
Sørg for at trådene ikke strammer på bagsiden af arbejdet!

For at have bedre kontrol over mønsteret kan der sættes et mærke mellem hver mønster-rapport med A.4B/A.5B.

A.3, A.6 og A.9 = startmaske og slutmaske. Denne maske strikkes i den farve symbolet viser, SAMTIDIG fortæller symbolet hvordan mønsterrækken skal strikkes i A.X, A.Y og A.Z.
A.X, A.Y og A.Z er sektionen som viser de rækker, hvor der strikkes mosaikmønster.
På de øvrige rækker i A.4/A.5, A.7/A.8 og A.10/A.11, dvs de helt ensfarvede rækker strikkes der 2 p retstrik frem og tilbage over alle masker uden at løfte nogle masker af (midt-masken strikkes altid i glatstrik).

SEKTION A.X:
På hver mønsterrække som har en rude med lille sort firkant i A.3 (dvs farve A), skal alle masker med farve A i A.4 og A.5 strikkes ret og alle masker med farve B tages løst af pinden.
På mønsterrækken som har en rude med en tom stjerne i A.3 (farve B), skal alle masker med farve B i A.4 og A.5 strikkes ret og alle masker med farve A tages løst af pinden.

SEKTION A.Y:
På hver mønsterrække som har en rude med en lille sort rude på højkant i A.6 (dvs farve C), skal alle masker med farve C i A.7 og A.8 strikkes ret og alle masker med farve D tages løst af pinden.
På hver mønsterrække som har en rude med en lille vandret streg i A.6 (farve D), skal alle masker med farve D i A.7 og A.8 strikkes ret og alle masker med farve C tages løst af pinden.

SEKTION A.Z:
På denne mønsterrække som starter med en rude med skrå streg i A.9 (dvs farve E), skal alle masker med farve E i A.10 og A.11 strikkes ret og alle masker med farve A tages løst af pinden.

BØLGEMØNSTER:
Se diagram A.12 og A.13. Hver række modsvarer 1 pind. Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

-------------------------------------------------------

START ARBEJDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL - KORT OVERSIGT OVER TØJET:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind for at få plads til alle masker, og der strikkes ovenfra og ned.
Der tages altid 1 maske ud på hver side af midtermasken og 2 masker i hver side på hver pind fra retsiden som forklaret i opskriften (= 6 masker taget ud på hver udtagningspind og der tages kun ud fra retsiden).
I starten af sjalet strikkes der et ensfarvet parti i retstrik. Derefter strikkes der mosaikmønster. Til sidst strikkes der en kant i bølgemønster.
Det er vigtigt at følge diagrammerne nøje.
Selve mosaikmønsteret strikkes også i retstrik, men der strikkes ikke mønster i almindelige retstriksmasker. Mønsteret opnås ved at løfte masker løst af pinden. Læs forklaringen til Mosaikmønster før det strikkes. Vær opmærksom på at hver række i diagrammerne til mosaikmønsteret (A.3 til A.11) modsvarer 2 p retstrik (1 rille). Når det gælder de øvrige diagrammer (A.1, A.2, A.12 og A.13) modsvarer hver række i diagrammerne 1 pind.

SJAL:
Slå 5 masker op på rundpind 3,5 med grå. De 2 første pinde strikkes således:
1.PIND (= retsiden): Strik 1 kantmaske RETSTRIK – læs forklaring over, slå om, 1 maske glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik, slå om, 1 maske glatstrik, slå om og 1 kantmaske retstrik.
2.PIND (= vrangen): 2 kantmasker retstrik, strik vrang til der er 2 masker tilbage på pinden og afslut med 2 kantmasker retstrik = 9 masker på pinden.
Videre strikkes A.1 og A.2 således: Strik A.1 over de første 4 masker, strik 1 maske glatstrik (= midtermasken – denne maske strikkes i glatstrik til færdig mål, uanset hvordan de andre masker strikkes), strik A.2 over de sidste 4 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt med at strikke og tage ud som vist i A.1 og A.2 til der er strikket totalt 86 pinde retstrik (43 riller) efter opslåningskanten = 261 masker på pinden. Strik 2 p retstrik til med grå med udtagning i hver side og på midten som før, i tillæg tages der 6 masker ud jævnt fordelt, dvs tag 3 masker ud før midtermasken og 3 masker efter midtermasken - læs UDTAGNINGSTIPS. Der er nu strikket totalt 88 pinde retstrik (44 riller), der er 273 masker på pinden og arbejdet måler ca 19 cm fra midten og ud – målt i strikkeretningen.
Videre strikkes MOSAIKMØNSTER – læs forklaring over, dvs første pind strikkes således fra retsiden: Strik A.3 (= 1 maske), strik A.4A over 2 masker, strik A.4B over de næste 132 masker (= 33 rapporter à 4 masker), strik A.4C over 1 maske, strik 1 maske glatstrik (= midtermasken – denne maske strikkes i bundfarven i mønsterstriben), strik A.5A over 1 maske, strik A.5B over de næste 132 masker (= 33 rapporter à 4 masker), strik A.5C over 2 masker og afslut med A.3 (= 1 maske).
Fortsæt mønsteret således, men husk at 1 række i disse diagrammer modsvarer 2 p retstrik (1 rille). Sørg for at trådene på bagsiden af arbejdet ikke strammer.
Når A.3, A.4 og A.5 er strikket færdig i højden er der 363 masker på pinden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik A.6 (= 1 maske), strik A.7A over 2 masker, strik A.7B over de næste 174 masker (= 29 rapporter à 6 masker), strik A.7C over 4 masker, strik 1 maske glatstrik (= midtermasken – denne maske strikkes i bundfarven i mønsterstriben), strik A.8A over 4 masker, strik A.8B over de næste 174 masker (= 29 rapporter à 6 masker), strik A.8C over 2 masker og afslut med A.6 (= 1 maske). Når A.6, A.7 og A.8 er strikket færdig i højden er der 465 masker på pinden.
Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik A.9 (= 1 maske), strik A.10A over 2 masker, strik A.10B over de næste 228 masker (= 114 rapporter à 2 masker), strik A.10C over 1 maske, strik 1 maske glatstrik (= midtermasken – denne maske strikkes i bundfarven i mønsterstriben), strik A.11A over 1 maske, strik A.11B over de næste 228 masker (= 114 rapporter à 2 masker), strik A.11C over 2 masker og slut af med A.9 (= 1 maske). Når A.9, A.10 og A.11 er strikket færdig i højden er der 519 masker på pinden.
Fortsæt med perlegrå og strik 2 pinde ret hvor der tages 16 masker ud jævnt fordelt på første pind, dvs udtagningerne i siden og midt på fortsættes som før, i tillæg tages der 8 masker ud jævnt fordelt før midtermasken og 8 masker jævnt fordelt efter midtermasken = 541 masker på pinden.
Skift til natur og strik BØLGEMØNSTER – læs forklaring over, dvs første pind strikkes således fra retsiden: Strik A.12A over 4 masker, strik A.12B over de næste 260 masker (= 20 rapporter à 13 masker), strik A.12C over 6 masker, 1 maske glatstrik (= midtermasken), strik A.13A over 6 masker, strik A.12B over de næste 260 masker (= 20 rapporter à 13 masker) og afslut med A.13C over de 4 sidste masker. Når bølgemønsteret er strikket færdig er der 773 masker på pinden.
Strik 4 p retstrik frem og tilbage over alle masker med udtagninger i siderne og på hver side af midtermasken som før = 785 masker på pinden. Læs AFLUKNINGSTIPS og luk af med ret fra retsiden. Klip og hæft trådene.

ARBEJDET FORMES:
Fugt arbejdet og læg det forsigtig ud i ret facon. Lad det tørre. Gentag processen hver gang sjalet vaskes.

= lav 2 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes det første omslag ret eller vrang ifølge diagrammet og det sidste omslaget slippes ned
= lav 1 omslag mellem 2 masker, på næste pind strikkes omslaget drejet ret eller drejet vrang ifølge diagrammet (det skal ikke blive hul)
= strik 2 masker ret sammen
= tag 1 maske løst af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret og løft den løse maske over masken som blev strikket
= denne rude er ingen maske, gå direkte videre til næste symbol i diagrammet
= Farve A - mørk grå
= Farve B - okker
= Farve C - natur
= Farve D - grå
= Farve E - perlegrå

Regina 10.05.2019 - 07:53:

I mosaikstickningen A. X. Vilket garn ska omslagen göras i?

DROPS Design 13.05.2019 kl. 09:08:

Hej Regina, Se här hur man stickar mosaikmönster:

How to work a mosaic pattern from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Lena 22.04.2019 - 15:36:

Vedrørende aflukningstips. Der skrives at man laver omslag over omslagene fra forrige pind - menes der at der laves omslag mellem alle masker - som en af jeres instruktionsvideoer viser - eller kun over de ekstra masker man laver - 2 i start af pind, 1 før og efter midtermasken samt 2 til sidst på retpinden. På forhånd tak for hjælpen.

DROPS Design 30.04.2019 kl. 14:57:

Hei Lena. Lag kast på samme sted som siste pinne i diagram A.12 og A.13 - hullmønsteret. God fornøyelse

Henna 24.03.2019 - 07:08:

En osannut ohjeen mukaisesti tehda mosaiikkikuvion silmukoita jotka nostetaan neulomatta. Luin ohjeen monesti enka ymmartanyt. Muutoin ohje selkea.

DROPS Design 11.04.2019 kl. 17:15:

Hei, lähin DROPS käsityöliike pystyy auttamaan sinua paikan päällä.

Carmen 23.03.2019 - 15:35:

Puedo yo hacer este Chal en redondo ? Quiero decir que no caiga en pico la parte de atrás. Un saludo. Carmen

DROPS Design 24.03.2019 kl. 20:36:

Hola Carmen. Para trabajar este chal en forma de medialuna tienes que modificar el diagrama. Mira en nuestra colección de chales para tomar referencia.

Claire 13.03.2019 - 17:23:

Merci pour votre réponse, mais je crois que je ne comprends toujours pas, désolée. Cela veut-il dire que au rang 7, par exemple, dans le diagramme A4B, on doit tricoter une maille jaune, glisser une maille jaune, puis glisser une maille grise, puis glisser une maille jaune à nouveau ? En effet je ne vois pas comment glisser trois mailles jaunes quand j'ai des mailles grises au rang précédent. Ou alors est-ce que j'ai mal compris le rang précédent ? Merci d'avance

DROPS Design 14.03.2019 kl. 09:44:

Bonjour Claire, dans A.4B, vous tricotez 1 m jaune (= étoile) et glissez les 3 m suivantes sans les tricoter (= comme dans A.4A). Bon tricot!

Claire 13.03.2019 - 15:57:

Bonjour, je ne comprends pas quelque chose dans le point mosaïque. Au 7eme rang du diagramme A3/A4/A5, on doit faire un rang en tricottant les mailles jaunes et en glissant les mailles grises (car la couleur de A3 est le jaune) . Or, on doit parfois glisser 3 mailles grises alors que ce sont des mailles jaunes qui se présentent. En effet, au 6ieme rang on avait 3 mailles jaunes pour une maille grise et au 7eme on a 3 mailles grises pour une maille jaune. Pourriez-vous m'expliquer ? Merci !

DROPS Design 13.03.2019 kl. 16:12:

Bonjour Claire, au 7ème rang de A.3, vous tricotez en coloris B = jaune d'or. Dans les diagrammes A.4- A.5 seules les mailles en jaune d'or seront tricotées, les autres mailles seront glissées. Bon tricot!

Vv 03.02.2019 - 10:20:

Hei, jeg forstår ikke rad to av AX: hvis farge A bare skal løftes av fra forrige pinne, hvordan kan jeg få tre masker i farge A når det bare var en på forrige pinne?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 09:31:

Hei Vv. Da løfter du disse maskene løst av (uansett hvilken farge de er) slik at de neste omgang kan strikkes med farge A. Altså på omgang 7 løfter du løst av 1 oker, 1 mørk grå, 1 oker. God fornøyelse.

Marlies Bastiaansen 01.12.2018 - 15:22:

Is er ook een foto van de averechtse kant van deze omslag doek?

DROPS Design 04.12.2018 kl. 12:33:

Dag Marlies,

Nee, helaas hebben we alleen een foto van de voorkant.

Susann Pinter 12.11.2018 - 19:22:

Ich habe immer noch Probleme mit dem Mosaikmuster obwohl ich habe den Kommentar zu Marlies Falken gelesen. Leider trotzdem verstehe ich immer noch nicht wie das Muster zustande kommen soll wenn ich die Musterreihe nur mit einem Faden stricke. Wie stricke ich die Rueckreihe? Werden alle Maschen gestrickt? Können Sie bitte diese Stricktechnik im Detail erklären.

Marlies Folkens 29.10.2018 - 12:54:

Eine Frage zum Mosaikmuster: In der Hinreihe werden beide Farben rechts gestrickt und in der Rückreihe werden die Maschen für eine Farbe abgehoben? Wenn ich die Maschen nicht stricke, sondern die Maschen abhebe, wie führe ich dann den Faden mit? Ein Video mit der Technik wäre vielleicht sehr hilfreich!

DROPS Design 29.10.2018 kl. 14:05:

Liebe Frau Folkens, 1 Reihe im Diagram = 1 Hin + 1 Rückreihe, bei der Hinreihe stricken Sie einige Maschen (siehe Abschnitt A.X und Abschnitt A.Y) und die anderen Maschen werden abgehoben, den Faden einfahr hinten (Rückseite) lassen (jede Reihe wird nur mit 1 Farbe gestrickt, niemals mit 2 Farben gleichzeitig). Viel Spaß beim stricken!

Kommentere opskrift DROPS 195-5