DROPS / 190 / 21

California Dream by DROPS Design

Virkad topp med hålmönster och volanger. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Cotton Merino

DROPS Design: Modell cm-091
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-350-400 g färg 01, natur

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 18 stolpar och 9 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS VIRKNÅL NR-5 – till uppläggningsmaskorna.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 40.00 kr /50g

Se diagram A.1 till A.5.

ÖKNINGSTIPS-1:
Öka 1 stolpe genom att virka 2 stolpar i samma maska.

VIRKTIPS-1 (gäller fram- och bakstycke, men inte diagram):
Första stolpen i början av varje varv ersätts med 3 luftmaskor.

VIRKTIPS-2 (gäller fram- och bakstycke, men inte diagram):
När det virkas runt ersätts första stolpen med 3 luftmaskor, avsluta varvet med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

MINSKNINGSTIPS:
Minska genom att virka 2 stolpar tillsammans.

ÖKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt räknar man det totala stolpantalet på varvet (t.ex 146 stolpar), och delar stolparna med det antal ökningar som ska göras (= t.ex 22) = 6,6. I detta exempel ökas det genom att virka 2 stolpar i samma stolpe i växelvis ca var 6:e och var 7:e stolpe.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Arbetet virkas fram och tillbaka uppifrån och ner, framstycket och bakstycket virkas var för sig ner för ärmhålet, sedan virkas det runt över båda delarna. Sedan virkas axelbanden nerifrån och upp och till slut virkas det volanger fram och tillbaka på axelbanden, volangen sys mot fram-/bakstycket.

FRAMSTYCKE:
Virka 51-53-53-55-57-59 luftmaskor (inklusive 3 luftmaskor att vända med) med nål 5 med Cotton Merino. Byt till nål 4, vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar), virka 1 stolpe i var och en av de nästa 47-49-49-51-53-55 luftmaskorna = 49-51-51-53-55-57 stolpar.
På nästa varv börjar ökningen i varje sida av arbetet SAMTIDIGT som det virkas mönster så här:
Öka 1 stolpe i varje sida av arbetet (= 2 stolpar ökade) – läs ÖKNINGSTIPS-1. Öka så på varje varv totalt 3-5-8-13-14-15 ggr, sedan på vartannat varv totalt 5-5-3-0-0-0 ggr = 65-71-73-79-83-87 stolpar på sista varvet.
Nästa varv virkas så här – med början från rätsidan: Läs VIRKTIPS-1 – virka 1 stolpe i var och en av de första 0-1-1-2-3-4 stolparna, A.1a över de nästa 10 stolparna, upprepa A.1b över de nästa 30 stolparna (= totalt 5 ggr på bredden), A.1c över de nästa 9 stolparna och 1 stolpe i var och en av de sista 0-1-1-2-3-4 stolparna. Fortsätt till A.1 har virkats 1 gång på höjden. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Sedan virkas det så här – med början från avigsidan: Virka 1 stolpe i varje stolpe tills det återstår 1 stolpe före första luftmaskbågen, virka A.2c, upprepa A.2b totalt 3 ggr på bredden, A.2a och 1 stolpe i varje stolpe varvet ut. Fortsätt till A.2 är färdigvirkat på höjden.
Sedan virkas det så här – med början från avigsidan: Virka 1 stolpe i varje stolpe fram till första luftmaskbågen, virka A.3 och 1 stolpe i varje stolpe varvet ut. Fortsätt till A.3 är färdigvirkat på höjden. Sedan virkas det 1 stolpe i varje maska till arbetet mäter 14-15-15-16-16-17 cm. Klipp av tråden och fäst den, vänd. Lägg arbetet åt sidan.

BAKSTYCKE:
Virka 51-53-53-55-57-59 luftmaskor (inklusive 3 luftmaskor att vända med) med nål 5 med Cotton Merino. Byt till nål 4, vänd och virka 1 stolpe i 4:e luftmaskan från nålen (= 2 stolpar), virka 1 stolpe i var och en av de nästa 47-49-49-51-53-55 luftmaskorna = 49-51-51-53-55-57 stolpar.
Sedan virkas det 1 stolpe i varje stolpe – SAMTIDIGT ökas det 1 stolpe i varje sida av arbetet – kom ihåg ÖKNINGSTIPS-1. Öka så på varje varv totalt 8-10-11-13-14-15 ggr = 65-71-73-79-83-87 stolpar på sista varvet. När arbetet mäter 14-15-15-16-16-17 cm (anpassa efter framstycket), klipp av tråden och fäst den, vänd.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Nu virkas de två delarna tillsammans så här:
Virka 4-4-7-8-12-15 luftmaskor för ärmhål, 1 stolpe i var och en av de 65-71-73-79-83-87 stolparna från bakstycket, virka 8-8-14-16-24-30 luftmaskor för ärmhål, 1 stolpe i var och en av de 65-71-73-79-83-87 stolparna från framstycket, virka 4-4-7-8-12-15 luftmaskor för ärmhål och avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet. Sedan virkas arbetet runt, fortsätt med 1 stolpe i varje stolpe/luftmaska = 146-158-174-190-214-234 stolpar. När det virkas runt vänds det efter varje varv så att det det virkas varannan gång från rätsidan och från avigsidan. Detta är för att strukturen ska bli likadan på hela toppen – läs VIRKTIPS-2. Sätt 1 markör i varje sida, mitt i de nya 8-8-14-16-24-30 luftmaskorna. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Fortsätt så till arbetet mäter 8-9-10-11-12-13 cm.
Nu virkas det runt efter diagram A.4 samtidigt som det ökas på första varvet (varv markerat med pil i diagrammet) så här: Virka A.4b totalt 28-30-33-36-39-43 ggr på varvet – A.4a visar hur varven börjar och slutar och virkas i tillägg till A.4b – SAMTIDIGT som det ökas 11-11-12-13-10-12 luftmaskbågar (= 1 stolpe + 1 luftmaska) jämnt fördelat - läs ÖKNINGSTIPS-2 = 84-90-99-108-117-129 luftmaskbågar (= 1 stolpe + 1 luftmaska). Fortsätt runt, dvs mönstret virkas alltid från rätsidan. När A.4 är färdigt på höjden, klipps tråden av och fästs.

AXELBAND:
Nu virkas det ett axelband fram och tillbaka i uppläggningskanten på framstycket över de första 8-9-9-9-10-10 stolparna. Virka 1 stolpe i varje stolpe till axelbandet mäter 10-10-11-11-12-12 cm. Klipp av tråden och fäst den. Virka 1 axelband över de första 8-9-9-9-10-10 stolparna i den andra sidan på samma sätt. Virka axelband på samma sätt på bakstycket. Sy ihop axelbanden på axlarna.

VOLANG:
Det virkas fram och tillbaka över varje varv på axelbandet (= 20-20-22-22-24-24 cm). Börja från avigsidan och virka 1 stolpe i första varvet, * 1 luftmaska, 1 stolpe om varvet *, virka *-* längs hela axelbandet – anpassa så att det blir 26-26-28-28-30-30 luftmaskbågar (= 1 luftmaska + 1 stolpe) på detta varvet, avsluta med 1 stolpe i sista varvet = 1 stolpe i varje sida och 26-26-28-28-30-30 luftmaskbågar (= 1 luftmaska + 1 stolpe). Vänd och virka så här – från rätsidan: A.5a, A.5b totalt 13-13-14-14-15-15 ggr på bredden, avsluta med A.5c. Fortsätt detta mönstret till A.5 är färdigt på höjden, klipp av tråden och fäst den. Virka volangen på det andra axelbandet på samma sätt.

HALSKANT:
Virka 1 fastmaska i varje stolpe/2 fastmaskor om varje stolpvarv längs hela halsen.

ÄRMKANT:
Virka 1 fastmaska i varje stolpe/2 fastmaskor om varje stolpvarv längs ärmhålet – börja rätt efter volangen, virka längs ärmhålet och fram till volangen. Lägg volangkanten kant i kant till denna ärmkanten (på både fram- och bakstycket) och sy fast den med små, fina stygn. Virka den andra ärmkanten på samma sätt och sy fast volangkanten.

SNODD:
Klipp 3 trådar à 3 meter med Cotton Merino. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg dem dubbelt och de kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden upp och ner genom första hålvarvet på fram- och bakstycket – börja mitt fram. Knyt en rosett fram.

Diagram

= 1 luftmaska
= 2 luftmaskor
= 3 luftmaskor
= fastmaska i maskan
= fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= halvstolpe om luftmaskbågen
= stolpe i maskan
= stolpe om luftmaskbågen
= tredubbelstolpe om luftmaskan
= varvet börjar med 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet
= varvet börjar med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= varvet börjar med 5 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 5:e luftmaskan i början av varvet
= varvet är redan virkat - Börja på nästa varv!
= ökningsvarv

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 190-21) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (64)

Varity 22.09.2019 - 06:19:

Hello! I've never used a chart before and I have worked to the 65 DC before the A.1a, but I'm not sure how to continue using the chart, could you please explain?

DROPS Design 23.09.2019 kl. 09:19:

Dear Varity, you have to work in pattern and increase at the same time, ie the increases start with the first row in A.1 and when A.1 has been worked, continue working A.2 as explained. Read more about diagrams here. Happy crocheting!

Nadia 22.08.2019 - 15:11:

Hello, I have trouble understanding the diagram to this pattern. I am crocheting a size S and I'm currently at 65 DC, just before beginning the A.1a pattern. From which part of the diagram do I start crocheting? And what does the 'work 1 double crochet in each of the first 0-1-1-2-3-4 double crochets' mean? Thank you for your response!

DROPS Design 23.08.2019 kl. 08:20:

Dear Nadia, you should start working pattern over the 47 sts, ie at the same time as the first increase row and work the first row of A.1 as described (increasing at the same time). Happy crocheting!

Paula 17.08.2019 - 02:24:

Me podrías explicar desde donde hay que hacer las 4 cadenetas para la sisa?

Kea 15.08.2019 - 08:40:

Hallo ik ben met de rug bezig in smalle ik begrijp dat ik 14cm moet haken.of moet ik net zoveel haken als de voorkant totaal30?

DROPS Design 01.09.2019 kl. 14:27:

Dag Kea,

Klopt het achterpand haak je net als de voorkant, wat neerkomt op ongeveer 14 cm. (Staat er ook bij: 'pas aan volgens het voorpand' :)

Paula 11.08.2019 - 01:07:

Alguien que haya logrado hacerlo? No entiendo las instrucciones.

Carmela Rodríguez 24.07.2019 - 17:14:

Muy bien explicado , pero me gustaría que en este mismo esquema también esté el video del paso a paso hubiera sido excelente y completo, pero gracias por sus detalles.Mil bendiciones

Janick 17.07.2019 - 15:30:

Merci pour votre réponse rapide

Janick DORWLING CARTER 17.07.2019 - 11:51:

Bonjour à vous, je suis rendue au motif A4,est ce que les 11 arceaux supplémentaires ce font au 1° rang je vous remercie

DROPS Design 17.07.2019 kl. 15:19:

Bonjour Mme Dorwling Carter, tout à fait, on augmente 11 arceaux au 1er tour de A.4 = on doit avoir 84 arceaux en taille S et 90 arceaux en taille M à la fin du 1er tour. Bon crochet!

Janick DORWLING CARTER 28.06.2019 - 15:29:

Bonjour, je viens d'arriver aux 71 mailles avant de commencer les diagrammes Si, je suis les explications, il me reste 3 mailles en fin de rangs pouvez vous m'aider je vous remercie sincèrement

DROPS Design 28.06.2019 kl. 15:42:

Bonjour Mme Dorwling Carter, vous devez augmenter en même temps que vous crochetez en point fantaisie, vous allez donc, dès le 1er rang crocheter ainsi en taille M: 1 augm, A.1a (= 10 brides), A.1b (= 3 0 brides), A.1c (= 9brides), 1 augm = 51 brides + 2 augmentations = 53 brides. Continuez A.1 en augmentant encore 4 fois tous les rangs et 5 fois tous les 2 rangs = 71 brides quand toutes les augmentations sont faites, continuez A.1 s'il n'est pas fini. Bon crochet!

Nicole Vena 02.06.2019 - 18:40:

I just worked the straps and you say to work them until they measure 10 cm. Then to start the flounce it says to start working on the side of the strap and it should be 20 cm. I don't understand how it should measure 20 cm to start crocheting into the side to start the flounce.

DROPS Design 03.06.2019 kl. 10:23:

Dear Mrs Vena, you work the straps in 4 parts (1 on each side of the front piece + 1 on each side of the back piece), so that you will have for each strap: 10 cm from front/back piece + 10 cm from back/front piece = 20 cm for the total length of each strap. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS 190-21

California Dream

Luciana, Italy

California Dream

Victoria's knits, Germany