DROPS / 190 / 2

Ipanema by DROPS Design

Virkad topp med klövermönster och hålmönster. Toppen är virkad i DROPS Cotton Light. Stl S - XXXL

DROPS Design: Modell cl-085
Garngrupp B
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS COTTON LIGHT från Garnstudio
300-350-400-400-450-500 g nr 02, vit

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 20 stolpar på 10 cm på bredden och 10 varv på 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521:1 st i alla storlekar.
---------------------------------------------------------

DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 15.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 90kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFO-1:
Första varvet på varje klöverblad (= 1 stolpe, 3 luftmaskor, 1 stolpe, 3 luftmaskor, 1 stolpe, 3 luftmaskor, 1 stolpe i samma stolpe) virkas i den mittersta dubbelstolpen från föregående klöverblad - se A.2.

VIRKINFO-2:
Första stolpen i början av varvet ersätts av 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i tredje luftmaskan i början av varvet. Första fastmaskan i början av varvet ersätts av 1 luftmaska.
----------------------------------------------------------

TOPP:
Först virkas klövermönstret nederst från sida till sida, sedan virkas toppen uppåt och runt upp för ärmhålet. Här delas arbetet, och framstycket och bakstycket virkas var för sig.

Virka 12 luftmaskor (inklusive 5 luftmaskor att vända med) med Cotton Light med nål 3,5. LÄS VIRKINFO-1! Fortsätt att virka efter A.1 till det har virkats 1 rapport på höjden. Sedan upprepas varv 7 till 12 till arbetet mäter ca 100-106-112-124-136-148 cm – avsluta efter 12:e varvet. Sy ihop klöverkanten till en ring (sömmen = sidan på toppen).

Sedan virkas toppen uppåt och runt, ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Virka upp 198-210-222-246-270-294 stolpar om stolparna från långsidan av A.1. Sedan virkas det efter A.3 – läs VIRKINFO-2. Fortsätt detta mönstret uppåt. Sätt 2 markörer i arbetet, 1 i början av arbetet, och 1 efter 99-105-111-123-135-147 stolpar (= sidorna). När arbetet mäter 2 cm minskas det 1 stolpgrupp (= 3 stolpar eller 1 stolpe + 2 luftmaskor) i varje sida, minska före båda markörerna. Diagram A.4 visar hur det minskas i mönstret. Upprepa minskningen med 4 cm mellanrum, det minskas växelvis före och efter markörerna i sidorna, dvs första gången minskas det 1 stolpgrupp före båda markörerna, andra gången minskas det 1 stolpgrupp efter båda markörerna. Minska totalt 6 ggr i varje sida av toppen = 162-174-186-210-234-258 stolpar/luftmaskor.

När arbetet mäter 25-26-27-28-29-30 cm, anpassa så att nästa varv som ska virkas är första varvet i A.3, delas arbetet till framstycke och bakstycke. Klipp av tråden.

FRAMSTYCKE:
Hoppa över de första 6-6-9-12-18-21 stolparna, virka A.3 över de nästa 70-76-76-82-82-88 stolparna (= 23-25-25-27-27-29 rapporter av A.3 + 1 stolpe). Vänd och virka tillbaka. Fortsätt detta mönstret uppåt. När arbetet mäter 36-38-40-42-44-46 cm virkas det endast över de första 19-22-22-22-22-25 stolparna/luftmaskorna på varvet = höger axel. Fortsätt till arbetet mäter 42-44-46-48-50-52 cm, klipp av tråden och fäst den. Virka vänster axel på samma sätt, dvs det virkas endast över de sista 19-22-22-22-22-25 stolparna/luftmaskorna på varvet. De 32-32-32-38-38-38 stolparna/luftmaskorna som det inte virkas över = hals. Arbetet mäter totalt 54-56-58-60-62-64 cm.

BAKSTYCKE:
Hoppa över de första 11-11-17-23-35-41 stolparna efter framstycket, virka A.3 över de nästa 70-76-76-82-82-88 stolparna (= 23-25-25-27-27-29 rapporter av A.3 + 1 stolpe). Vänd och virka tillbaka (det återstår nu 11-11-17-23-35-41 stolpar i varje sida som det inte virkas i (= ärmhål). Fortsätt A.3 uppåt. När arbetet mäter 30-32-34-36-38-40 cm delas bakstycket så att det blir ett sprund mitt bak.

HÖGER BAKSTYCKE:
Nu virkas det endast över de första 35-38-38-41-41-44 stolparna, virka A.3 över de första 33-36-36-39-39-42 stolparna/luftmaskorna och avsluta med 2 stolpar mot mitt bak. När arbetet mäter 36-38-40-42-44-46 cm virkas det endast över de första 19-22-22-22-22-25 stolparna/luftmaskorna på varvet = höger axel. De 16-16-16-19-19-19 stolparna det inte virkas över = hals. Fortsätt till arbetet mäter 42-44-46-48-50-52 cm, klipp av tråden och fäst den.

VÄNSTER BAKSTYCKE:
Nu virkas det endast över de sista 35-38-38-41-41-44 stolparna, virka 1 stolpe mot mitt bak, virka A.3 över de nästa 33-36-36-39-39-42 stolparna/luftmaskorna och avsluta med 1 stolpe mot sidan. När arbetet mäter 36-38-40-42-44-46 cm virkas det endast över de sista 19-22-22-22-22-25 stolparna/luftmaskorna på varvet = vänster axel. De 16-16-16-19-19-19 stolparna det inte virkas över = hals. Fortsätt till arbetet mäter 42-44-46-48-50-52 cm, klipp av tråden och fäst den.

MONTERING:
Sy axelsömmarna.

VIRKAD KANT RUNT ÄRMHÅL:
Börja längst ner i ärmhålet. Virka 1 fastmaska, * hoppa fram ca 2 cm, virka 7 stolpar om nästa stolpe, hoppa fram ca 2 cm, virka 1 fastmaska om nästa stolpe *, upprepa *-* och avsluta med en smygmaska i fastmaskan i början av varvet. Virka på samma sätt runt det andra ärmhålet.

VIRKAD KANT RUNT HALSEN:
Börja mitt bak. Virka 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, hoppa fram ca 1 cm, virka 1 fastmaska *, upprepa *-*.

MONTERING -2:
Sy en knapp överst i sprundet mitt bak, knappen knäpps genom 2 stolpar.

Diagram

= luftmaska
= stolpe i stolpen/ i luftmaskan
= om luftmaskbågen virkas det så här: 1 fastmaska, 1 halvstolpe, 1 stolpe, 1 dubbelstolpe, 1 stolpe, 1 halvstolpe, 1 fastmaska
= halvstolpe om luftmaskbågen
= dubbelstolpe om luftmaskbågen
= fastmaska om luftmaskbågen
= stolpe om luftmaskbågen
= detta varv är redan virkat

Leena Myllymaa 03.06.2019 - 10:29:

Ihana ohje, helppo aloittelijallekin.

GHISLAINE 21.05.2019 - 20:43:

Bonjour, je commence ce jour ce modèle et je souhaite savoir s'il existe une photo vu de dos ? Si oui, pouvez-vous me la transmettre ? Avec mes remerciements anticipés. Cdt.

DROPS Design 22.05.2019 kl. 09:12:

Bonjour Ghislaine, nous n'avons pas de photo de dos de ce modèle. Crochetez le dos d'abord en une seule pièce puis divisez en deux pour former la fente d'encolure et terminez chaque demi-dos séparément. Bon crochet!

Josepha 11.04.2019 - 13:32:

Bonjour je viens de finir la partie trèfle et j'ai du mal à poursuivre. Si je comprends bien il faut faire des brides entre les brides. Si je fais cela j'ai un quadrillage et et non pas des brides serrées entre elles. Pourriez vous me guider pour effectuer le rang entre A1 et A3. Par avance je vous en remercie

DROPS Design 11.04.2019 kl. 14:54:

Bonjour Josepha, pour crocheter la partie du haut, on travaille le long du côté gauche de la bordure trèfle (cf schéma), on va ainsi piquer non pas dans les mailles de début et de fin de rang mais autour de celles-ci, à intervalles réguliers pour avoir le bon nombre de brides à la fin de ce premier rang. Bon crochet!

Laurent 14.02.2019 - 12:39:

D accord donc comme une diminution ce fait en 3 rangs je les fait les unes à la suite des autres c est ça ?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 14:46:

Bonjour Laurent, si ces 3 rangs = 4 cm alors oui, ajustez bien pour que vos diminutions soient faites toutes les 4 cm. Bon crochet!

Laurent 14.02.2019 - 11:33:

D ACCORD après je dois faire 1 diminution tous les 4 cm …..1 diminution = 3 cm donc 6 * 3 = 18 cm + 5 fois les 4 cm entre chaque diminutions soit un total de 38 cm …..or je dois avoir 28 cm je comprend pas ou est l erreur

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:48:

Bonjour Laurent, vous commencez la 1ère diminution à 2 cm, puis la 2ème à 6 cm, la 3ème à 10 cm, la 4ème à 14 cm, la 5ème à 18 cm et la 6ème à 22 cm = vous avez diminué 6 fois au total et l'ouvrage mesure 22 cm. Continuez sans diminuer jusqu'à 28 cm. Bon crochet!

Laurent 13.02.2019 - 22:08:

Bonjour , je viens de finir la bordure trèfle , faisant une taille XL je dois faire 246 brides . Dois-je les faire uniquement entre les 2 mailles en l air ou aussi sur chaque brides qui séparent les mailles en l air ?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:17:

Bonjour Laurent, après la bordure trèfle, vous crochetez le long du côté de la bordure (sur le côté gauche du diagramme), c'est-à-dire autour des 3 ml du début des rangs de A.1 et autour des brides des fins de rangs de A.1, crochetez autour de ces mailles tout autour de la bande jusqu'à ce que vous ayez 246 brides, ajustez le nombre de mailles autour de chaque brides pour qu'elles soient régulièrement réparties. Bon crochet!

Laurent 11.02.2019 - 12:58:

Le schéma A4 pour les diminutions ce fait sur 3 rangs ?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:14:

Bonjour Laurent, tout à fait. Bon crochet!

Laurent 11.02.2019 - 09:17:

Bonjour. après avoir fait la bordure on doit faire 2 cm ( pour moi c est equivalent à 2 rangs ) et on commence les diminutions il faut en faire 6 à gauche et 6 à droite ? soit un total de 12

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:46:

Bonjour Laurent, on va diminuer soit 3 brides soit 1 bride + 2 ml de chaque côté en fonction du rang, sur les groupes de 3 brides, on diminue 2 groupes par tour = 6 brides en moins par tour (= 1 fois de chaque côté = 3 brides de chaque côté), 6 fois au total = on diminue 36 brides au total. Bon crochet!

Susan R 03.09.2018 - 06:04:

I have a question about the decrease. A.4. I started by doing what I thought it said, decreasing every 1 1/2\" every other side of marked stitches. But now after looking at the diagram I am wondering if I am supposed to be doing the whole 4 row decrease every 11/2\". Also, says to measure and should be 10 5/8\"-11\" should this be measured from the clover rows or from the bottom of rounds? Thanks in advance for your help.

Deloustal 13.08.2018 - 19:16:

Merci pour vos explications! J’aurais peut etre encore besoin de vous pour la suite....;-)

Kommentér oppskrift DROPS 190-2