DROPS / 190 / 2

Ipanema by DROPS Design

Hæklet top med kløvermønster og hulmønster. Toppen er hæklet i DROPS Cotton Light. Str S - XXXL

DROPS Design: Model cl-085
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
300-350-400-400-450-500 g f.nr 02, hvid

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 stangmasker på 10 cm i bredden og 10 rækker på 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAPP, Buet (hvid) nr 521:1 stk i alle størrelser.
---------------------------------------------------------

fra 7.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 7.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 42kr. Læs mere.

HÆKLEINFO-1:
Første række på hvert kløver (= 1 stangmaske, 3 luftmasker, 1 stangmaske, 3 luftmasker, 1 stangmaske, 3 luftmasker, 1 stangmaske i samme stangmaske) hækles i den midterste dobbeltstangmaske fra forrige kløverblad - se A.2.

HÆKLEINFO-2:
Første stangmaske i begyndelsen af rækken/omgangen erstattes af 3 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i tredje luftmaske i begyndelsen af omgangen. Første fastmaske i begyndelsen af rækken erstattes af 1 luftmaske.
----------------------------------------------------------

TOP:
Først hækles kløvermønsteret nederst fra side til side, derefter hækles toppen rundt op til ærmegabet. Her deles arbejdet, og forstykket og bagstykket hækles hver for sig.

Hækl 12 luftmasker (inklusiv 5 luftmasker til at vende med) med Cotton Light på nål 3,5. Læs HÆKLEINFO-1! Fortsæt at hækle efter A.1 til der er hæklet 1 rapport i højden. Videre gentages 7.-12.række til arbejdet måler ca 100-106-112-124-136-148 cm – afslut efter 12.række. Sæt kløverkanten sammen til en ring (sømmen = siden på toppen).

Videre hækles toppen opad og rundt, ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA! Hækl 198-210-222-246-270-294 stangmasker om stangmaskerne fra langsiden af A.1. Videre hækles der efter A.3 – læs HÆKLEINFO-2. Fortsæt dette mønster. Sæt 2 mærketråde i arbejdet, 1 i begyndelsen af arbejdet, og 1 efter 99-105-111-123-135-147 stangmasker (= siderne). Når arbejdet måler 2 cm tages der 1 stangmaskegruppe ind (= 3 stangmasker eller 1 stangmaske + 2 luftmasker) i hver side, tag ind før begge mærketråde. Diagram A.4 viser hvordan der tages ind i mønsteret. Gentag indtagningerne på hver 4.cm, der tages skiftevis ind før og efter mærketrådene i siderne, dvs første gang tages der 1 stangmaskegruppe ind før begge mærketråde, anden gang tages der 1 stangmaskegruppe ind efter begge mærketråde. Tag ind totalt 6 gange i hver side af toppen = 162-174-186-210-234-258 stangmasker/luftmasker.

Når arbejdet måler 25-26-27-28-29-30 cm, sørg for at næste omgang som skal hækles er første omgang i A.3, deles arbejdet til forstykke og bagstykke. Klip tråden.

FORSTYKKE:
Hop over de første 6-6-9-12-18-21 stangmasker, hækl A.3 over de næste 70-76-76-82-82-88 stangmasker (= 23-25-25-27-27-29 rapporter af A.3 + 1 stangmaske). Vend og hækl tilbage. Fortsæt dette mønster. Når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 cm hækles der kun over de første 19-22-22-22-22-25 stangmasker/luftmasker på rækken = højre skulder. Fortsæt til arbejdet måler 42-44-46-48-50-52 cm, klip og hæft tråden. Hækl venstre skulder på samme måde, dvs der hækles kun over de sidste 19-22-22-22-22-25 stangmasker/luftmaskerne på rækken. De 32-32-32-38-38-38 stangmasker/luftmasker som der ikke hækles over = hals. Arbejdet måler totalt 54-56-58-60-62-64 cm.

BAGSTYKKE:
Hop over de første 11-11-17-23-35-41 første stangmasker efter forstykket, hækl A.3 over de næste 70-76-76-82-82-88 stangmasker (= 23-25-25-27-27-29 rapporter af A.3 + 1 stangmaske). Vend og hækl tilbage (der er nu 11-11-17-23-35-41 stangmasker tilbage i hver side som der ikke hækles i (= ærmegab). Fortsæt A.3. Når arbejdet måler 30-32-34-36-38-40 cm deles bagstykket så der bliver en slids midt bagpå.

HØJRE BAGSTYKKE:
Nu hækles der kun over de første 35-38-38-41-41-44 stangmasker, hækl A.3 over de første 33-36-36-39-39-42 stangmasker/luftmasker og afslut med 2 stangmasker mod midt bagpå. Når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 cm hækles der kun over de første 19-22-22-22-22-25 stangmasker/luftmasker på rækken = højre skulder. De 16-16-16-19-19-19 stangmasker der ikke hækles over = hals. Fortsæt til arbejdet måler 42-44-46-48-50-52 cm, klip og hæft tråden.

VENSTRE BAGSTYKKE:
Nu hækles der kun over de sidste 35-38-38-41-41-44 stangmasker, hækl 1 stangmaske mod midt bagpå, hækl A.3 over de næste 33-36-36-39-39-42 stangmasker/luftmasker og afslut med 1 stangmaske mod siden. Når arbejdet måler 36-38-40-42-44-46 cm hækles der kun over de sidste 19-22-22-22-22-25 stangmasker/luftmasker på rækken = venstre skulder. De 16-16-16-19-19-19 stangmasker der ikke hækles over = hals. Fortsæt til arbejdet måler 42-44-46-48-50-52 cm, klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

HÆKLEKANT RUNDT OM ÆRMEGABET:
Start nederst i ærmegabet. Hækl 1 fastmaske, * spring ca 2 cm frem, hækl 7 stangmasker om næste stangmaske, spring ca 2 cm frem, hækl 1 fastmaske om næste stangmasker *, gentag fra *-* og afslut med en kædemaske i fastmasken i begyndelsen af omgangen. Hækl på samme måde rundt om det andet ærmegab.

HÆKLET KANT RUNDT I HALSEN:
Start midt bagpå. Hækl 1 fastmaske, * 3 luftmasker, spring ca 1 cm frem, hækl 1 fastmaske *, gentag fra *-*.

MONTERING -2:
Sy en knap øverst i slidsen midt bagpå, knappen lukkes gennem 2 stangmasker.

Diagram

= luftmaske
= stangmasker i stangmasken/ i luftmasken
= om luftmaske-buen hækles der således: 1 fastmaske, 1 halvstangmaske, 1 stangmaske, 1 dobbelt-stangmaske, 1 stangmaske, 1 halvstangmaske, 1 fastmaske
= halvstangmaske om luftmaske-buen
= dobbeltstangmaske om luftmaske-buen
= fastmaske om luftmaske-buen
= stangmasker om luftmaske-buen
= denne omgang er allerede hæklet

Leena Myllymaa 03.06.2019 - 10:29:

Ihana ohje, helppo aloittelijallekin.

GHISLAINE 21.05.2019 - 20:43:

Bonjour, je commence ce jour ce modèle et je souhaite savoir s'il existe une photo vu de dos ? Si oui, pouvez-vous me la transmettre ? Avec mes remerciements anticipés. Cdt.

DROPS Design 22.05.2019 kl. 09:12:

Bonjour Ghislaine, nous n'avons pas de photo de dos de ce modèle. Crochetez le dos d'abord en une seule pièce puis divisez en deux pour former la fente d'encolure et terminez chaque demi-dos séparément. Bon crochet!

Josepha 11.04.2019 - 13:32:

Bonjour je viens de finir la partie trèfle et j'ai du mal à poursuivre. Si je comprends bien il faut faire des brides entre les brides. Si je fais cela j'ai un quadrillage et et non pas des brides serrées entre elles. Pourriez vous me guider pour effectuer le rang entre A1 et A3. Par avance je vous en remercie

DROPS Design 11.04.2019 kl. 14:54:

Bonjour Josepha, pour crocheter la partie du haut, on travaille le long du côté gauche de la bordure trèfle (cf schéma), on va ainsi piquer non pas dans les mailles de début et de fin de rang mais autour de celles-ci, à intervalles réguliers pour avoir le bon nombre de brides à la fin de ce premier rang. Bon crochet!

Laurent 14.02.2019 - 12:39:

D accord donc comme une diminution ce fait en 3 rangs je les fait les unes à la suite des autres c est ça ?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 14:46:

Bonjour Laurent, si ces 3 rangs = 4 cm alors oui, ajustez bien pour que vos diminutions soient faites toutes les 4 cm. Bon crochet!

Laurent 14.02.2019 - 11:33:

D ACCORD après je dois faire 1 diminution tous les 4 cm …..1 diminution = 3 cm donc 6 * 3 = 18 cm + 5 fois les 4 cm entre chaque diminutions soit un total de 38 cm …..or je dois avoir 28 cm je comprend pas ou est l erreur

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:48:

Bonjour Laurent, vous commencez la 1ère diminution à 2 cm, puis la 2ème à 6 cm, la 3ème à 10 cm, la 4ème à 14 cm, la 5ème à 18 cm et la 6ème à 22 cm = vous avez diminué 6 fois au total et l'ouvrage mesure 22 cm. Continuez sans diminuer jusqu'à 28 cm. Bon crochet!

Laurent 13.02.2019 - 22:08:

Bonjour , je viens de finir la bordure trèfle , faisant une taille XL je dois faire 246 brides . Dois-je les faire uniquement entre les 2 mailles en l air ou aussi sur chaque brides qui séparent les mailles en l air ?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 11:17:

Bonjour Laurent, après la bordure trèfle, vous crochetez le long du côté de la bordure (sur le côté gauche du diagramme), c'est-à-dire autour des 3 ml du début des rangs de A.1 et autour des brides des fins de rangs de A.1, crochetez autour de ces mailles tout autour de la bande jusqu'à ce que vous ayez 246 brides, ajustez le nombre de mailles autour de chaque brides pour qu'elles soient régulièrement réparties. Bon crochet!

Laurent 11.02.2019 - 12:58:

Le schéma A4 pour les diminutions ce fait sur 3 rangs ?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 09:14:

Bonjour Laurent, tout à fait. Bon crochet!

Laurent 11.02.2019 - 09:17:

Bonjour. après avoir fait la bordure on doit faire 2 cm ( pour moi c est equivalent à 2 rangs ) et on commence les diminutions il faut en faire 6 à gauche et 6 à droite ? soit un total de 12

DROPS Design 11.02.2019 kl. 11:46:

Bonjour Laurent, on va diminuer soit 3 brides soit 1 bride + 2 ml de chaque côté en fonction du rang, sur les groupes de 3 brides, on diminue 2 groupes par tour = 6 brides en moins par tour (= 1 fois de chaque côté = 3 brides de chaque côté), 6 fois au total = on diminue 36 brides au total. Bon crochet!

Susan R 03.09.2018 - 06:04:

I have a question about the decrease. A.4. I started by doing what I thought it said, decreasing every 1 1/2\" every other side of marked stitches. But now after looking at the diagram I am wondering if I am supposed to be doing the whole 4 row decrease every 11/2\". Also, says to measure and should be 10 5/8\"-11\" should this be measured from the clover rows or from the bottom of rounds? Thanks in advance for your help.

Deloustal 13.08.2018 - 19:16:

Merci pour vos explications! J’aurais peut etre encore besoin de vous pour la suite....;-)

Kommentere opskrift DROPS 190-2