DROPS / 186 / 23

Miss Flora Cardigan by DROPS Design

Stickad kofta med hålmönster, raglan och ¾ ärmar. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Flora.

DROPS Design: Modell fl-025
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
250-300-300-350-400-400 g färg 19, korall

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 2,5 – till rätstickad kant i halsen.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 8 st i alla storlekar.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.

FRAMKANT:
Höger framkant stickas så här (dvs de 8 första maskorna på varvet när det stickas från rätsidan): 2 maskor i rätstickning, 1 rätmaska, 2 avigmaskor, 1 rätmaska, 2 avigmaskor.
Vänster framkant stickas så här (dvs de 8 sista maskorna på varvet när det stickas från rätsidan): 2 avigmaskor, 1 rätmaska, 2 avigmaskor, 1 rätmaska, 2 maskor i rätstickning mot mitt fram.
Fortsätt framkanterna med rätstickning över rätstickning, rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek (gäller A.1, A.2 och A.3).
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
Om det inte önskas hålmönster upp längs mitt bak stickas det slätstickning över de 32-34-38-32-34-38 maskorna i A.2 mitt bak.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Börja 4 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 4 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 4 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rätt, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

MINSKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt på varvet, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 146 maskor) och drar från det antal maskor man ska ha efter minskningen (t.ex 136 maskor) = 10 maskor som ska minskas jämnt fördelat. Sedan räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 146 maskor), minus framkanterna (t.ex 16 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 10) = 13.
I detta exempel stickas var 12:e och var 13:e maska räta tillsammans när det ska minskas 10 maskor.

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket och mitt under ärmarna):
Börja 3 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 6 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Minska till raglan på varje sida av de 4 markörerna i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 8 maskor minskade på varje minskningsvarv). Alla minskningar görs från rätsidan!
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål från rätsidan på höger framkant (när plagget has på).
1 knapphål = Sticka fjärde och femte maskan från kanten aviga tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 2, 9, 16, 22, 29, 36, 42 och 48 cm.
M: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 och 50 cm.
L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 och 52 cm.
XL: 2, 9, 16, 24, 31, 38, 46 och 54 cm.
XXL: 2, 10, 18, 25, 33, 41, 48 och 56 cm.
XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 och 58 cm.
OBS: Det sista av dessa 8 knapphålen maskas av på första varvet från rätsidan efter att det har stickats upp maskor till halskant som förklarat i beskrivningen.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, nerifrån och upp. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, nerifrån och upp. Sedan sätts fram- och bakstycke och ärmar tillsammans och oket stickas färdigt fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp lite löst 292-292-292-384-384-384 maskor (inklusive 8 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med Flora. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv avigt från avigsidan med 2 kantmaskor i rätstickning i varje sida.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 8 maskor FRAMKANT – se förklaring ovan, sticka A.1 tills det återstår 8 maskor på stickan (= 12-12-12-16-16-16 rapporter à 23 maskor) och avsluta med 8 maskor FRAMKANT. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN och kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – se förklaring ovan.
När A.1 är färdigstickat är det 208-220-244-272-288-320 maskor på varvet. Sätt 1 markör 56-59-65-72-76-84 maskor in från varje sida (= 96-102-114-128-136-152 maskor mellan markörerna på bakstycket).
Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 8 maskor framkant som förut, A.2 (= 32-34-38-32-34-38 maskor), 48-51-57-80-85-95 maskor slätstickning, A.2 (= 32-34-38-32-34-38 maskor mitt bak – läs STICKTIPS), 48-51-57-80-85-95 maskor slätstickning, A.2 (= 32-34-38-32-34-38 maskor) och avsluta med 8 maskor framkant som förut. Fortsätt mönstret så.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 12 cm på det kortaste stället, minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor minskade). Minska så med 2-2-4-4-4-4 cm mellanrum totalt 3-3-2-2-2-2 ggr i varje sida = 196-208-236-264-280-312 maskor.
När arbetet mäter 22-20-20-22-20-20 cm ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Öka så med 2 cm mellanrum totalt 5-6-6-5-6-6 ggr i varje sida = 216-232-260-284-304-336 maskor.
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 32 cm på det kortaste stället i alla storlekar.
Nästa varv stickas så här från avigsidan: Sticka 53-57-63-69-73-80 maskor som förut (= framstycke), maska av 10-10-12-12-14-16 maskor för ärmhål, sticka 90-98-110-122-130-144 maskor som förut (= bakstycke), maska av 10-10-12-12-14-16 maskor för ärmhål och sticka de resterande 53-57-63-69-73-80 maskorna som förut (= framstycke). Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Lägg upp 87-87-87-95-95-95 maskor på strumpstickor eller kort rundsticka 3 med Flora. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING runt – se förklaring ovan. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen).
Nästa varv stickas så här: * 1 rätmaska, 3 avigmaskor *, sticka *-* totalt 8-8-8-9-9-9 ggr, sticka A.3 (= 23 maskor), * 3 avigmaskor, 1 rätmaska *, sticka *-* totalt 8-8-8-9-9-9 ggr. Fortsätt med resår och mönster så.
När arbetet mäter 2 cm på det kortaste stället minskas alla 3 avigmaskor i resåren till 2 avigmaskor genom att sticka 2 maskor aviga tillsammans i varje avigt parti = 71-71-71-77-77-77 maskor. När A.3 är färdigstickat är det 65-65-65-73-73-73 maskor på varvet. Sedan stickas det slätstickning runt, men fortsätt A.4 mitt över A.3 till färdigt mått.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 8 cm på det kortaste stället ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så totalt 6-10-14-13-15-18 ggr i S: På vart 18:e varv, i M: På vart 9:e varv, i L och XL: På vart 6:e varv, i XXL: På vart 5:e varv och i XXXL: På växelvis vart 3:e och vart 4:e varv = 77-85-93-99-103-109 maskor.
När ärmen mäter 38-37-35-33-32-30 cm (kortare mått i de större storlekarna pga längre ok) maskas det av 10-10-12-12-14-16 maskor mitt under ärmen (maska av 5-5-6-6-7-8 maskor på varje sida av markören) = 67-75-81-87-89-93 maskor kvar på stickan. Lägg arbetet åt sidan och sticka den andra ärmen på samma sätt.

OK:
Sätt ärmarna på samma sticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål (detta görs utan att maskorna stickas) = 330-362-398-434-454-490 maskor på varvet. Ta bort alla tidigare markörer i arbetet. Sätt 1 markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmar (= 4 nya markörer).
Börja från rätsidan, fortsätt fram och tillbaka med slätstickning och A.2 som förut och med 8 maskor framkant i varje sida som förut. Dessutom fortsätts A.4 över de mittersta 3 maskorna på varje ärm.
När det har stickats 2 varv fram och tillbaka över alla maskorna börjar minskningen till RAGLAN på nästa varv från rätsidan – se förklaring ovan.
Minska till raglan på vart 4:e varv (dvs på vartannat varv från rätsidan) totalt 6-5-4-4-6-7 ggr och sedan på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 17-22-27-30-30-31 ggr.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 48-50-52-54-56-58 cm sätts de yttersta 21-21-23-26-28-33 maskorna i varje sida mot mitt fram på 1 tråd till hals, dvs detta görs i början av de 2 nästa varven, men för att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas maskorna innan de sätts på tråden.
Fortsätt fram och tillbaka som förut och maska av till hals i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 3 maskor 1 gång och 2 maskor 1 gång. Sedan maskas det av 1 maska i början av varje varv i varje sida till minskningen till raglan är avslutad. Efter alla minskningar till raglan och hals är det ca 92-92-92-98-98-108 maskor kvar på stickan.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 146-146-150-162-166-186 maskor runt halsen (inklusive maskorna på trådarna fram) på rundsticka 2,5. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Sedan stickes det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas jämnt fördelat till 136-136-140-150-154-160 maskor – läs MINSKNINGSTIPS-2 och kom ihåg att maska av sista knapphålet på detta varv.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan. Maska av med rätmaskor från rätsidan. Koftan mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framkant.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget avigt, det andra släpps ner
= 2 maskor aviga tillsammans
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan stickades
= lyft 2 maskor av stickan som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 rätmaska, drag de två lyfta maskorna över maskan som stickades
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= sticka 3 maskor räta tillsammans
= Knut: Sticka dessa 4 maskorna så här utan att släppa dem av vänster sticka: 4 maskor aviga tillsammans, 4 maskor räta tillsammans, 4 maskor aviga tillsammans, 4 maskor räta tillsammans, släpp sedan maskorna av vänster sticka
= Knut: Sticka dessa 3 maskorna så här utan att släppa dem av vänster sticka: 3 maskor aviga tillsammans, 3 maskor räta tillsammans, 3 maskor aviga tillsammans, släpp sedan maskorna av vänster sticka

Monica 15.03.2019 - 23:59:

Buonasera, se volessi realizzare questo modello con la manica lunga, quanto filato in più mi ci vorrebbe? Grazie

DROPS Design 16.03.2019 kl. 06:48:

Buongiorno Monica. Per verificare la quantità di filato in più necessaria, può contattare per mail o per telefono il suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Ferlicot Catherine 07.03.2019 - 20:04:

Bonjour, J'ai fais ce modèle avec la laine Flora que j'ai eu beaucoup de plaisir à tricoter. Malheureusement au premier lavage à froid ce gilet à rétréci de moitié !!! Il est complètement feutré et impossible à récupérer. Comment faut-t-il laver cette laine. Aucune indication sur les pelottes. Merci de votre réponse. Je peux vous faire parvenir ce gilet qui ne va pas à un enfant au delà de 8 ans !

DROPS Design 08.03.2019 kl. 08:02:

Bonjour Mme Ferlicot, nous sommes désolés de votre mésaventure lors du lavage, vous pouvez retrouver les indications de lavage de chaque qualité sur chaque étiquette, sur son nuancier, et également quelques conseils supplémentaires ici. N'hésitez pas à contacter votre magasin DROPS, il aura certainement d'autres astuces pour vous. Bon tricot!

Dorthe Panum Petersen 08.01.2019 - 13:45:

Tusinde tak for svaret, nu forstår jeg. Jeg tænker det er svært at forstå for knuden bliver til en maske efter den første vrang sammen. Så 4 ret sammen.. Men der er en maske og ikke 4

Dorthe Panum. 04.01.2019 - 20:25:

Jeg vil så gerne strikke denne fine bluse. Men jeg forstår ikke hvordan knuden skal strikkes. Jeg kan se den er blevet beskrevet på tysk i disse spørgsmål. Men er ikke god til at læse tysk. Kan i beskrive den på dansk, hvordan jeg skal Gøre? På forhånd tak. Venligst fra Dorthe.

DROPS Design 08.01.2019 kl. 13:15:

hei Dorthe. Jeg kan forklare det til deg på norsk: knuten strikkes over 4 masker. Først strikker du de 4 maskene vrang sammen, men du slipper dem IKKE av venstre pinne. Så strikker du de samme 4 maskene rett sammen, igjen uten å slippe dem av venstre pinne. Så strikker du de samme 4 maskene en gang til vrang sammen, og en gang til rett sammen. Du har nå strikket de 4 maskene på venstre pinne sammen totalt 4 ganger (2 ganger vrang og 2 ganger rett), og du har nå 4 nye masker på høyre pinne. Slipp så de 4 maskene på venstre pinne av pinnen. Knuten er ferdig. God fornøyelse

Gunilla Fransson 03.12.2018 - 21:17:

Hej! Jag stickar modellen i strl small. Har kommit till avmaskning för hals. Hur kan det vara ca92 m kvar? Jag har 44m. När är raglanminskningarna klara?Med vänlig hälsning, Gunilla

DROPS Design 05.12.2018 kl. 11:57:

Hei Gunnilla. Før du begynner å felle har du 330 m på pinnen. Du feller 8 m for hver raglanfelling på hver 4 pinne 6 ganger (=48 m felt) og hver 2 pinne 17 ganger (= 136 m felt). Dvs du feller totalt 184 m til raglan. Samtidig skal du sette av 21 m (42 m totalt) i hver side til hals, når arbeidet måler 48 cm. Videre feller du først 3 m og så 2 m i hver side (10 m totalt). 330 -184-42-10 = 94. Avhengig av målenøyaktighet og strikkefasthet kan det hende du har et par fellinger igjen av raglan når halsfellingen er ferdig, hvis så felles det videre 1 m i hver side mot hals til raglanen er ferdig. Du har derfor ca 92 m på pinnen når alle fellinger er ferdige. God fornøyelse

Trui 03.09.2018 - 17:00:

Hoe brei ik best de eerste steek van de voorbies, zodat ik een mooie afwerking heb van de zijkant?

DROPS Design 06.09.2018 kl. 11:08:

Dag Trui, Deze kun je het beste in ribbelsteek breien.

Christine 30.08.2018 - 08:51:

Bonjour, à quoi correspond le schéma A4 ? Il est mentionné dans la marche à suivre pour les manches mais ne figure pas dans les explications. merci

DROPS Design 30.08.2018 kl. 11:27:

Bonjour Christine. Vous trouvez le diagramme A.4 à gauche du diagramme A.1 (tailles L + XXXL). Bon tricot !

Danielle Gosselin 27.08.2018 - 12:50:

Bonjour. Est-ce que les motifs du bas avant se poursuivent au bas arrière ? Y a-t-il un motif dans le milieu du dos ? Merci de me dire.

DROPS Design 27.08.2018 kl. 18:39:

Bonjour Danielle. Oui le motif du bas devant pursuit même sur le dos. Au milieu du dos, vous travaillez le diagramme A.2. Si vous ne désirez pas le motif sur le dos, vous pouvez travailler toutes les mailles du dos en jersey. Bon tricot!

Anna Karin Jern 26.07.2018 - 18:23:

Diagram A2-A4 sns inte längre.

DROPS Design 08.08.2018 kl. 14:48:

Hei Anna. Vi har nå sjekket dette, og det er ikke noe feil med visningen av diagrammene, hverken på PC eller mobil. Gjelder dette uansett hvaslags enhet du bruker?

Anna Karin Jern 22.07.2018 - 12:54:

Diagram A2 - A4 syns inte längre.

Kommentér oppskrift DROPS 186-23