DROPS / 186 / 23

Miss Flora Cardigan by DROPS Design

Raglánový propínací svetr s krajkovým vzorem a 3/4 rukávem pletený z příze DROPS Flora. Velikost: S - XXXL.

DROPS design: model č. fl-025
Skupina přízí A
----------------------------------------------------------
Velikost: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materiál:
DROPS FLORA firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí A)
250-300-300-350-400-400 g, barva č. 19, korálová

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí A)" – viz link níže.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE a KRUHOVÁ JEHLICE (60 nebo 80 cm) č.3 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 24 ok a 32 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.

DROPS KRUHOVÁ JEHLICE (60 nebo 80 cm) č.2,5 – na lem průkrčníku.

DROPS PERLEŤOVÝ KNOFLÍK Vypouklý (bílý) č.521: 8 ks pro všechny velikosti.
--------------------------------------------------------

Nejste si jistí, kterou zvolit velikost? Třeba by vám pomohla informace, že modelka na obrázku je vysoká asi 170 cm a nosí velikost S nebo M. Pokud chcete plést/háčkovat pulovr, kabátek, šaty nebo podobný kousek, najdete dole pod návodem nákres s jednotlivými mírami v cm.
Komentáře (6)
Pomozte nám sestavit novou kolekci DROPS! Tady vybírejte ty nej modely!

65% vlna, 35% alpaka
od 63.00 Kč /50g
DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 63.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 67.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 315Kč. Více zde.

LÉGA:
Pravou légu upleteme takto (tj. prvních 8 ok v lícové řadě): 2 krajní oka vroubkovým vzorem, 1 oko hladce, 2 obrace, 1 hladce, 2 obrace.
Levou légu upleteme takto (tj. posledních 8 ok v lícové řadě): 2 oka obrace, 1 hladce, 2 obrace, 1 hladce, 2 krajní oka vroubkovým vzorem.
V tomto rozvržení pleteme légy po celou dobu práce.

VZOR:
Viz schémata A.1 až A.4. Zvolte si schéma pro požadovanou velikost (platí pro schémata A.1, A.2 a A.3).
Zobrazeny jsou všechny řady vzoru nahlížené z lícové strany.

TIP:
Pokud nechcete mít uprostřed zad ažurový vzor, pleťte nad prostředními 32-34-38-32-34-38 oky na zádech namísto vzoru A.2 lícovým žerzejem.

TIP – UJÍMÁNÍ 1 (trup, boky):
Ujímáme vždy v lícových řadách!
Začínáme 4 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 4 oka upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto 4 ok), 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

TIP – UJÍMÁNÍ 2:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat, odečteme od celkového počtu ok (např. 146) oka obou lég (tj.16) a zbytek vydělíme počtem ok, která potřebujeme ujmout (tj. 10 ok), takže: 146 – 16 = 130 : 10 = 13. 
V tomto případě tedy spleteme hladce dohromady každé zhruba 12. a 13. oko.
Ujímáme mimo obě légy.

TIP - PŘIDÁVÁNÍ (boky, podpaží):
Začínáme 3 oka před značkou: 1x nahodíme, 6 ok upleteme hladce (značka leží uprostřed těchto 6 ok), 1x nahodíme (= přidali jsme 2 oka). V následující řadě/kruhové řadě pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ:
Ujímáme 1 oko na obou stranách všech 4 značek, tj. ve všech místech, kde se rukávy stýkají s trupem (= v 1 řadě tedy ujmeme celkem 8 ok). Ujímáme vždy v lícových řadách, takto – začínáme 3 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).

KNOFLÍKOVÉ DÍRKY:
Knoflíkové dírky vyplétáme v léze pravého předního dílu (na svetr se díváme, jako by byl oblečený):
1 dírka = 4. a 5. oko od předního okraje spleteme obrace a 1x nahodíme. V následující rubové řadě pleteme nahození hladce – vznikne dírka.
Knoflíkové dírky vyplétáme v těchto rozestupech:
Velikost S: 2, 9, 16, 22, 29, 36, 42 a 48 cm.
Velikost M: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 a 50 cm.
Velikost L: 2, 9, 16, 23, 30, 37, 44 a 52 cm.
Velikost XL: 2, 9, 16, 24, 31, 38, 46 a 54 cm.
Velikost XXL: 2, 10, 18, 25, 33, 41, 48 a 56 cm.
Velikost XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42, 50 a 58 cm.
POZOR! Poslední z těchto 8 knoflíkových dírek vypleteme v 1. lícové řadě po nabrání ok pro lem průkrčníku – viz popis v návodu.
----------------------------------------------------------

SVETR:
Trup pleteme v řadách na kruhové jehlici od jednoho předního okraje ke druhému, zdola nahoru. Rukávy pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích/kruhové jehlici, také zdola nahoru. Pak převedeme trup a rukávy na jednu společnou kruhovou jehlici a pleteme dohromady v řadách sedlo. Nakonec dopleteme lem průkrčníku.

TRUP:
Na kruhovou jehlici č.3 trochu volněji nahodíme přízí Flora 292-292-292-384-384-384 ok (včetně 8 ok légy na každé straně) a upleteme 2 vroubky VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše. Pak upleteme 1 lícovou řadu hladce, 1 rubovou obrace se 2 oky vroubkovým vzorem na každé straně.
Následující lícovou řadu pleteme takto: 8 ok LÉGY – viz výše, vzor A.1 – opakujeme až po posledních 8 ok v řadě (= 12-12-12-16-16-16 sekvencí vzoru po 23 okách), a končíme 8 oky LÉGY. V tomto rozvržení vzorů pokračujeme. Pamatujeme na vyplétání KNOFLÍKOVÝCH DÍREK v pravé léze – viz výše.
Po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) máme na jehlici 208-220-244-272-288-320 ok. Označíme si boky – značky vložíme za 56.-59.-65.-72.-76.-84. oko od každého předního okraje (= mezi značkami leží 96-102-114-128-136-152 ok zadního dílu).
Další lícovou řadu pleteme takto: 8 ok légy jako dosud, vzor A.2 (= 32-34-38-32-34-38 ok), 48-51-57-80-85-95 ok lícovým žerzejem, vzor A.2 (= 32-34-38-32-34-38 ok uprostřed zadního dílu – viz TIP), 48-51-57-80-85-95 ok lícovým žerzejem, vzor A.2 (= 32-34-38-32-34-38 ok) a končíme 8 ok légy jako dosud. V tomto rozvržení vzorů pokračujeme.
SOUČASNĚ ve výši 12 cm – měřeno v nejnižším místě – ujmeme 1 oko na obou stranách obou značek - viz TIP – UJÍMÁNÍ (= ujmeme 4 oka). Takto ujmeme vždy po 2-2-4-4-4-4 cm výšky, celkem 3-3-2-2-2-2x = 196-208-236-264-280-312 ok.
Ve výši 22-20-20-22-20-20 cm přidáme 1 oko na obou stranách obou značek – viz TIP - PŘIDÁVÁNÍ (= přidáme 4 oka). Takto přidáváme vždy po 2 cm výšky, celkem 5-6-6-5-6-6x = 216-232-260-284-304-336 ok.
Pleteme až do výše 32 cm – měřeno v nejnižším místě, platí pro všechny velikosti.
Následující rubovou řadu pleteme takto: 53-57-63-69-73-80 ok upleteme jako dříve (= přední díl), 10-10-12-12-14-16 ok uzavřeme (= průramek), 90-98-110-122-130-144 ok upleteme jako dříve (= zadní díl), 10-10-12-12-14-16 ok uzavřeme (= průramek) a zbylých 53-57-63-69-73-80 ok upleteme jako dříve (= přední díl).
Díl odložíme a upleteme rukávy.

RUKÁV:
Na ponožkové jehlice nebo krátkou kruhovou jehlici č.3 nahodíme přízí Flora 87-87-87-95-95-95 ok a upleteme v kruhových řadách 2 vroubky VROUBKOVÝM VZOREM – viz výše. Označíme si začátek kruhové řady (= střed vnitřní strany rukávu, podpaží).
Následující kruhovou řadu pleteme takto: *1 oko hladce, 3 oka obrace*, *-* opakujeme celkem 8-8-8-9-9-9x, vzor A.3 (= 23 ok), *3 oka obrace, 1 hladce*, *-* opakujeme celkem 8-8-8-9-9-9x. V tomto rozvržení vzorů pokračujeme.
Ve výši 2 cm – měřeno v nejnižším místě – ujmeme 1 oko v každé skupince 3 ok obrace (ujímáme spletením 2 ok obrace) = 71-71-71-77-77-77 ok. Po dokončení celé 1 sekvence vzoru A.3 (na výšku) máme na jehlici 65-65-65-73-73-73 ok. Pokračujeme v kruhových řadách lícovým žerzejem, jen namísto vzoru A.3 pleteme vzor A.4, a to až do ukončení práce.
SOUČASNĚ ve výši 8 cm – měřeno v nejnižším místě – přidáme na každé straně značky 1 oko - viz TIP – PŘIDÁVÁNÍ. Takto přidáváme celkem 6-10-14-13-15-18x, u velikosti S v každé 18. kruhové řadě, u velikosti M v každé 9. kruhové řadě, u velikosti L a XL v každé 6. kruhové řadě, u velikosti XXL v každé 5. kruhové řadě a u velikosti XXXL přidáváme střídavě v každé 3. a 4. kruhové řadě = 77-85-93-99-103-109 ok.
Když rukáv měří 38-37-35-33-32-30 cm, uzavřeme uprostřed podpaží 10-10-12-12-14-16 ok (tj. 5-5-6-6-7-8 ok na každé straně značky) = na jehlici zbývá 67-75-81-87-89-93 ok. Díl odložíme a upleteme stejným způsobem druhý rukáv.

SEDLO:
Rukávy a trup převedeme na společnou kruhovou jehlici (rukávy přiložíme k trupu v místech uzavřených pro průramky; oka nepleteme, jen sesadíme díly) = na jehlici máme 330-362-398-434-454-490 ok. Odstraníme všechny značky. Pak vložíme značky nové – po 1 značce do všech míst, kde se stýkají rukávy s trupem (= v pletenině máme 4 nové značky).
Začínáme lícovou řadou a pokračujeme v řadách lícovým žerzejem a vzorem A.2 jako dosud, s 8 oky légy na každé straně. Pokračujeme také v přidávání vzoru A.4 nad prostředními 3 oky na každém rukávu.
Po upletení 2 řad začneme tvarovat RAGLÁNOVÉ ZKOSENÍ – v následující lícové řadě začneme ujímat, viz výše.
Toto raglánové ujímání opakujeme v každé 4. řadě (tj. v každé druhé lícové řadě), celkem 6-5-4-4-6-7x, pak ještě v každé 2. řadě (tj. v každé lícové), celkem 17-22-27-30-30-31x.
SOUČASNĚ ve výši 48-50-52-54-56-58 cm odložíme krajních 21-21-23-26-28-33 ok na každé straně na pomocnou jehlici (= průkrčník) (tj. oka odložíme na začátku každé z následujících 2 řad; oka nejprve upleteme, teprve pak je odložíme – vyhneme se tak zbytečnému stříhání příze).
Dál pleteme v řadách – pokračujeme v rozvržení vzorů jako dosud i v raglánovém ujímání v každé lícové řadě. Navíc dál tvarujeme průkčník: na začátku každé řady (tj. na obou stranách průkrčníku) uzavřeme 1x 3 oka a 1x 2 oka. Poté uzavíráme na začátku každé řady 1 oko až do chvíle, kdy dokončíme raglánové ujímání. Po dokončení veškerého ujímání i uzavírání zbývá na jehlici asi 92-92-92-98-98-108 ok.

LEM PRŮKRČNÍKU:
Z lícové strany nabereme kruhovou jehlicí č.2,5 z okraje průkrčníku asi 146-146-150-162-166-186 ok (včetně odložených ok z pomocné jehlice) a upleteme 1 rubovou řadu hladce. Pak pleteme 1 lícovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně potřebný počet ok na výsledných 136-136-140-150-154-160 ok – viz TIP – UJÍMÁNÍ 2; pamatujeme na vypletení poslední knoflíkové dírky!
Nyní upleteme 1 rubovou řadu hladce, 1 lícovou řadu hladce a ještě 1 rubovou řadu hladce, v další lícové řadě pak všechna oka hladce uzavřeme.
Svetr měří asi 54-56-58-60-62-64 cm (od ramene).

DOKONČENÍ:
Sešijeme otvory v podpaží. Na levou légu přišijeme knoflíky.

= 2x nahodíme mezi 2 oky, v následující řadě upleteme jedno nahození obrace a druhé spustíme z jehlice
= 2 oka spleteme obrace
= 2 oka spleteme hladce
= 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 2 oka sejmeme jako bychom je chtěli splést hladce, 1 oko upleteme hladce a obě sejmutá přes ně přetáhneme
= 1 oko sejmeme hladce, 2 oka spleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme
= 3 oka spleteme hladce
= Uzlík: tato 4 oka upleteme aniž bychom je spustili z levé jehlice, takto: 4 oka spleteme obrace, 4 oka spleteme hladce, 4 oka spleteme obrace, 4 oka spleteme hladce, pak je spustíme z levé jehlice
= Uzlík: tato 3 oka upleteme aniž bychom je spustili z levé jehlice, takto: 3 oka spleteme obrace, 3 oka spleteme hladce, 3 oka spleteme obrace, pak je spustíme z levé jehlice

Komentáře (6)

Napište své postřehy!

Benedetta 04.05.2018 - 09:34:

Grazie!

Benedetta 03.05.2018 - 21:49:

Buonasera,non ho capito come lavorare il "nodo".non mi sembra molto chiara la spiegazione.Potete aiutarmi? Grazie x l'aiuto!

DROPS Design 04.05.2018 kl. 08:32:

Buongiorno Benedetta. E' come se lavorasse una maglia sia nel filo davanti che quello dietro, senza farla cadere dal ferro. Deve però prendere 4 maglie e lavorarle (lasciandole sul ferro sinistro) nel filo davanti, in quello dietro, di nuovo nel filo davanti e in quello dietro e solo adesso farle cadere dal ferro. Buon lavoro!

Gerda Leber 30.04.2018 - 15:37:

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga het proberen ! Overigens: complimenten voor de website, ik heb al diverse patronen gebruikt. 💐

Gerda Leber 27.04.2018 - 13:49:

Betreft: patroon 186-23. Ik begrijp de uitleg van de "knoop" niet: " 4 averecht samen , 4 recht samen, 4 averecht samen, 4 recht samen" . Dit zijn toch niet 16 steken ? Graag uw reactie. Met vriendelijke groet, Gerda Leber

DROPS Design 28.04.2018 kl. 18:08:

Hallo Gerda, Je breit deze steken zonder ze van de naald af te laten glijden, dus 4 steken averecht samen en laat de steken op de linker naald staan (dus insteken, omslaan, doorhalen en NIET af laten glijden). Vervolgens steek je opnieuw de rechter naald in de 4 steken en brei je ze recht samen, zonder af te laten glijden. Bovenstaand herhaal je nog een keer en de laatste keer laat je de steken wel van de naald glijden.

Nina Müller 26.04.2018 - 11:26:

Liebe Frau Matzau, liebes Drops-Team, vielen Dank für die Anleitung dieses wunderschönen Cardigans. Beim Stricken ist mir aufgefallen, dass bei jedem Knoten-Muster eine Masche abgenommen wird. Da ich im Muster nicht erkennen kann, dass Maschen abgenommen werden habe ich je einmal "4Maschen rechts zusammenstrocken" eingefügt. Ist das korrekt? Viele Grüße Nina Müller

DROPS Design 26.04.2018 kl. 11:57:

Liebe Frau Müller, beim Knot werden die 4 (oder 3) Maschen insgesamt 4 (3) Mal gestrickt: dh diese Maschen immer zusammenstricken (wie beim Abnehmen, aber diese 4 M sollen auf der linken Nadeln bleiben): 4 (3) M links zs, 4 (3) M rechts zs, 4(3) M links zs (= Knot über 3 M ist fertig), 4 M rechts zs (=Knot über 4 M ist fertig). Die 4(3) M von der linken Nadel gleiten lassen, und auf der rechten Nadel haben Sie immer noch 4(3) M = keine Abnahme. Viel Spaß beim stricken!

Van Veelen 17.04.2018 - 10:10:

Telpatroon is niet goed weer gegevende tekens staan er niet bij B.v. Wat is het teken 2sanen breien er staat nergens voor welk sym bool wat ,wat is.

Přidejte komentář k návodu DROPS 186-23