DROPS / 186 / 15

Miss Flora Top by DROPS Design

Stickad topp med hålmönster, raglan och korta ärmar. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Flora.

DROPS Design: Modell fl-028
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
200-200-250-250-300-300 g färg 19, korall

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 2,5 – till rätstickade kanter.
----------------------------------------------------------

Se diagram A.1 till A.3. Välj diagram för din storlek (gäller A.1 och A.2).
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

STICKTIPS:
Om det inte önskas hålmönster upp längs mitt bak stickas det slätstickning över de 32-34-38-32-34-38 maskorna i A.2 mitt bak.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Börja 4 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 4 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 4 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickaes rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

MINSKNINGSTIPS-2 (jämn fördelning):
För att beräknar hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 128 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 8) = 16.
I detta exempel stickas var 15:e och var 16:e maska räta tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Börja 3 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 6 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 6 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Minska till raglan på varje sida av de 4 markörerna i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmkanter (= 8 maskor minskade på varje minskningsvarv).
Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 2 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

TOPP:
Fram- och bakstycket stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp. Ärmkanterna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, nerifrån och upp. Sedan sätts fram- och bakstycke och ärmkanter tillsammans och oket stickas runt på rundsticka upp till halsminskningen. Sedan stickas arbetet fram och tillbaka på rundsticka upp till halskanten.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp lite löst 276-276-276-368-368-368 maskor på rundsticka 3 med Flora. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sticka 2 räta varv. Sedan stickas A.1 runt (= 12-12-12-16-16-16 rapporter à 23 maskor). Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När A.1 är färdigstickat är det 192-204-228-256-272-304 maskor på varvet. Sätt 1 markör i början av varvet och 1 markör efter 96-102-114-128-136-152 maskor (= i sidorna – låt markörerna följa med i arbetet).
Nästa varv stickas så här: Sticka 32-34-38-48-51-57 maskor slätstickning, A.2 (= 32-34-38-32-34-38 maskor mitt fram), 64-68-76-96-102-114 maskor slätstickning, A.2 (= 32-34-38-32-34-38 maskor mitt bak – läs STICKTIPS) och avsluta med 32-34-38-48-51-57 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 12 cm på det kortaste stället, minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor minskade). Minska så med 2-2-4-4-4-4 cm mellanrum totalt 3-3-2-2-2-2 ggr i varje sida = 180-192-220-248-264-296 maskor.
När arbetet mäter 22-20-20-22-20-20 cm ökas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Öka så med 2 cm mellanrum totalt 5-6-6-5-6-6 ggr i varje sida = 200-216-244-268-288-320 maskor.
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 32 cm på det kortaste ställeti alla storlekar.
Nästa varv stickas så här: Maska av 5-5-6-6-7-8 maskor för ärmhål, sticka 90-98-110-122-130-144 maskor som förut (= framstycke), maska av 10-10-12-12-14-16 maskor för ärmhål, sticka 90-98-110-122-130-144 maskor som förut (= bakstycke) och maska av de sista 5-5-6-6-7-8 maskorna för ärmhål.
Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANT:
Lägg upp 67-75-83-89-93-99 maskor på strumpstickor 2,5 med Flora. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING runt – se förklaring ovan. Byt till strumpstickor 3 och sticka 1 varv rätt där det ökas 10 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 77-85-93-99-103-109 maskor. Nästa varv stickas så här: Sticka 37-41-45-48-50-53 rätmaskor (omslagen stickas vridet räta så att det inte blir hål), A.3 (= 3 maskor), 37-41-45-48-50-53 rätmaskor.
Nästa varv stickas så här: Maska av 5-5-6-6-7-8 maskor, sticka 67-75-81-87-89-93 rätmaskor och maska av de resterande 5-5-6-6-7-8 maskorna. Klipp av tråden. lägg arbetet åt sidan och sticka den andra ärmkanten på samma sätt.

OK:
Sätt ärmkanterna på samma sticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål (detta görs utan att maskorna stickas) = 314-346-382-418-438-474 maskor på varvet. Ta bort alla tidigare markörer i arbetet. Sätt 1 markör i varje övergång mellan fram- och bakstycke och ärmkanter (= 4 nya markörer).
Fortsätt runt med slätstickning och A.2 som förut, dessutom fortsätts A.3 över de mittersta 3 maskorna på varje ärm.
När det har stickats 2 varv börjar minskningen till RAGLAN på nästa varv – se förklaring ovan.
Minska till raglan på vart 4:e varv totalt 6-5-4-4-6-7 ggr och sedan på vartannat varv totalt 17-22-27-30-30-31 ggr.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 48-50-52-54-56-58 cm sätts de mittersta 26-26-30-36-40-50 maskorna mitt fram på 1 tråd till hals.
Fortsätt fram och tillbaka som förut med minskningar till raglan på varje varv från rätsidan. Dessutom maskas det av till hals i början av varje varv i varje sida så här: Maska av 3 maskor 1 gång och 2 maskor 1 gång. Sedan maskas det av 1 maska i början av varje varv i varje sida till minskningen till raglan är avslutad. Efter alla minskningar till raglan och hals är det ca 90-90-90-96-96-106 maskor kvar på stickan.

HALSKANT:
Sticka upp från rätsidan ca 128-128-132-144-148-168 maskor runt halsen (inklusive maskorna på trådarna fram) på rundsticka 2,5. Sticka 1 varv avigt. Sedan stickas det 1 varv rätt där det minskas jämnt fördelat till 120-120-124-134-138-144 maskor – läs MINSKNINGSTIPS-2.
Sticka 1 varv avigt, 1 varv rätt och 1 varv avigt. Maska av med rätmaskor. Toppen mäter ca 54-56-58-60-62-64 cm från axeln och ner.

= mellan 2 maskor görs det 2 omslag om stickan, på nästa varv stickas det ena omslaget i slätstickning, det andra släpps ner
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammasn, sticka 1 rätmaska, drag de två lyfta maskorna över maskan som stickades
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= sticka 3 maskor räta tillsammans
= Knut: Sticka dessa 4 maskorna så här utan att släppa dem av vänster sticka: 4 maskor aviga tillsammans, 4 maskor räta tillsammasn, 4 maskor aviga tillsammans, 4 maskor räta tillsammans, säipp sedan maskorna av vänster sticka
= Knut: Sticka dessa 3 maskorna så här utan att släppa dem av vänster sticka: 3 maskor aviga tillsammans, 3 maskor räta tillsammans, 3 maskor aviga tillsammans, släpp sedan maskorna av vänster sticka

Käthe Christians 16.09.2018 - 10:25:

Hallo, was bedeutet im Garnumrechner die Bezeichnung "1 Faden"? K. Christians

DROPS Design 17.09.2018 kl. 09:06:

Liebe Frau Christians, wenn Sie ein anderes Garn benutzen möchten, können Sie je nach der Modellen/Anleitung/gestricktem Garn mit mehr als 1 Faden ersetzen (= z.B 2 Fäden Garngruppe A = 1 Faden Garngruppe C - siehe Garnalternativen). Hier wird nur mit 1 Faden Garngruppe A gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Käthe Christians 10.09.2018 - 16:43:

Ich habe den Pullover in Gr. L nach Anleitung gestrickt. Sie war gut zu lesen und der Pullover passte genau. Die Wolle ist super zu verarbeiten.

Daisie 19.08.2018 - 14:46:

This model is beautiful but please include photos of regular sized models please. It is very difficult to "imagine" what the garment would look like on an average/small body. Thank you kindly.

Kommentér oppskrift DROPS 186-15