DROPS / 190 / 15

Strawberry Sorbet by DROPS Design

Stickad sjal med rätstickning, hålmönster och halvcirkelform. Arbetet är stickat uppifrån och ner i DROPS Flora

DROPS Design: Modell fl-031
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Längd mätt längs översidan: ca 176 cm.
Höjd mätt mitt på: ca 64 cm.
Garnåtgång:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200 g färg 20, persiko rosa
100 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 39 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 175kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas uppifrån och ner. Det stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna.

Lägg upp 7 maskor på rundsticka 4,5 med persiko rosa.
Sticka så här från rätsidan: Sticka 1 rätmaska, * 1 omslag, 1 rätmaska *, upprepa *-* totalt 6 ggr = 13 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nu sätts det 6 markörer i arbetet utan att sticka, markörerna sätts i maskorna och ska följa med i arbetet. Sätt markörerna i följande maskor: 2:a maskan, 4:e maskan, 6:e maskan, 8:e maskan, 10:e maskan och 12:e maskan.

Sedan ska det stickas och ökas så här:
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag före varje maska med markör = 6 omslag.
OBS! Alla omslagen ska stickas räta och bilda hål.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 19 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag efter varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 25 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag före varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 31 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag efter varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 37 maskor.

Nu ska det stickas vidare med samma ökning, men det ska dessutom stickas forkortade varv. Det stickas så här:
VARV 1 med förkortat varv (= rätsidan): Sticka 2 rätmaskor, 1 omslag och sticka rätmaskor till första maskan med markör på detta varv, vänd och sticka rätmaskor tillbaka från avigsidan. Sedan stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det ökas före/efter markörmaskorna.
VARV 2 med förkortat varv (= avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, 1 omslag och sticka rätmaskor till första maskan med markör på detta varv, vänd och sticka rätmaskor tillbaka från rätsidan. Sedan stickas det 1 varv rätt från avigsidan = totalt 8 maskor ökade på varv 1-2.
VARV 3 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 4 (= avigsidan): Stickas rätt.

Sedan upprepas varv1-4 (öka växelvis före och efter markörmaskorna som förut) till arbetet mäter ca 35 cm (varv 1-4 har stickats totalt 30 ggr) och det är 277 maskor på varvet.

Nu ska det stickas ränder med natur och periko rosa så här: * Byt till natur och sticka varv 1 och 2 (med förkortade varv). Byt till periko rosa och sticka varv 3 och 4 *. Upprepa *-* till arbeteet mäter ca 51 cm (varv 1-4 är stickade med ränder totalt 16 ggr) och det är 405 maskor på varvet.
Härifrån stickas resten av arbetet i natur.
Upprepa varv 1-2 1 gång till = 413 maskor på varvet.
Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, där det på första varvet ökas 10 maskor jämnt fördelat så här: Sticka 22 rätmaskor, * 1 omslag, 41 rätmaskor *, upprepa sedan *-* totalt 9 ggr och gör 1 omslag och sticka 22 rätmaskor. Sticka 1 varv rätt där alla omslagen stickas vridet räta = 423 maskor (maskantalet är delbart med 22 + 5 maskor).

Nu stickas det vidare efter diagram A.1 med natur i slätstickning. (1:a varvet = rätsidan): Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, sticka A.1 över de nästa 418 maskorna (= 19 ggr på bredden och det återstår 3 maskor på stickan), sticka 1 maska slätstickning och 2 kantmaskor i rätstickning. Sticka diagrammen så 1 gång på höjden. Arbetet mäter ca 63 cm och det är 537 maskor på varvet.

AVMASKNING:
På nästa varv från rätsidan ska det maskas av med en i-cord avmaskning. Det är viktigt att kanten maskas av löst så att sjalen får en fin form och ett fint fall. Använd gärna en större sticka att maska av med och se till att det stickas lösa maskor.
Det stickas och maskas av så här: * Sticka 2 rätmaskor, de 2 nästa maskorna stickas vridet räta tillsammans. Skjut de 3 maskorna från höger sticka tillbaka på vänster sticka (i samma ordningsföljd som de har) *, upprepa *-* till alla maskor på vänster sticka har maskats av och det återstår 3 maskor på höger sticka.
Skjut maskorna över till vänster sticka och maska av dessa 3 maskorna rätt. Klipp av tråden och sy ihop avmaskningen från de sista 3 maskorna så att änden på sjalen blir fin. Fäst lösa trådar.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 06.11.2018
Ny garnåtgång på färg 01, natur. DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A) 150 g färg 01, natur

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, omslaget ska stickas avigt på nästa varv - det ska bli hål
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 maska och drag de 2 lyfta maskorna över den stickade maskan

Amélie 18.03.2019 - 14:52:

D’accord j’ai fais. Et les rangs raccourcis je les fais quand ?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 09:16:

Bonjour Amélie, quand vous avez vos 37 m, vous répétez les 4 rangs en augmentant au rang 1 à 2 m du bord, puis au rang suivant sur toutes les mailles à chaque marqueur - au rang 2, vous augmentez à 2 m du bord, puis vous tricotez 2 rangs sur toutes les mailles (rangs 3 et 4). Bon tricot!

Amélie 18.03.2019 - 12:41:

J’ai rien compris je n’arrive pas à commencer. J’ai mes 13 mailles avec un marqueur que le 2,4,6,8,10 et 12 eme maille. Je suis à l’endroit je devrait donc tricoter deux mailles faire un jeter et tricoter jusqu’à la première maille avec un fil marqueur. Sauf que là je suis au début donc je ne peux pas tricoter deux mailles puisque j’ai tout de suite un fil marqueur 🤔🙃 je suis perdue. Puis-je avoir de l’aide s’il vous plaît.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 14:02:

Bonjour Amélie, votre 1er marqueur est dans la 2ème maille, vous tricotez donc 1 rang endroit en augmentant 1 m avant chacune des mailles avec un marqueur: 1 m end, 1 jeté, 1 m end (1er marqueur), 2 m end, 1 jeté, 1 m end (2ème marqueur) et ainsi de suite. Bon tricot!

Helga 05.11.2018 - 19:37:

Ich habe das Tuch gerade originalgetreu nachgestrickt, bin aber mit der angegebenen Wollmenge überhaupt nicht hingekommen. Ich habe von beiden Farben jeweils knapp 150 g verbraucht. Im Netz kann man nachlesen, dass das auch schon anderen Strickerinnen passiert ist. Abgesehen davon: Vielen Dank für die vielen kostenlosen Muster, ich habe schon etliches nachgestrickt, bisher ohne Probleme.

Anne Birthe Olsen 04.11.2018 - 21:52:

Kan det være rigtigt, at de to yderste sider bliver bredere end de stykker mellem de 6 midterste udtagninger? (Der er jo 8 udtagninger til 7 "mellemstykker")

DROPS Design 08.11.2018 kl. 08:42:

Hej Anne Birthe, ja når du strikker vendepinde tager du også ud i siden, så de yderste stykker bliver bredere. God fornøjelse!

Camilla 29.09.2018 - 20:08:

Hei. Jeg lurer på om det er riktig at jeg skal strikke rett fra vrangen når det står strikk 1 pinne rett fra vrangen?

DROPS Design 01.10.2018 kl. 11:20:

Hei Camilla. Ja, det stemmer at du skal strikke rett fra vrangen når det står det. Om du strikker rett fra retten og rett fra vrangen vil du få rillemønster, og det er riktig at du skal ha rillemønster på dette sjalet. God fornøyelse

Lizandra 25.08.2018 - 02:40:

Olá. Sou brasileira e amo seus modelos. Tenho uma dúvida em relação às carreiras encurtadas. A laçada é antes ou depois do fio marcador?

DROPS Design 27.08.2018 kl. 11:29:

Olá, A laçada é feita depois do fio marcador. Bom tricô!

Cathrine Gulbrandsen 23.08.2018 - 23:13:

Når man skal begynne å strikke bare natur står det: gjenta 1. Og 2. Pinne hvilke 1. Og 2. Pinne er det da snakk om?

DROPS Design 24.08.2018 kl. 08:34:

Hei Cathrine, Det er pinne 1 og 2 av de 4 pinnene beskrevet i oppskriften. God fornøyelse!

MARTINE MERCIER 30.06.2018 - 11:00:

Bonjour, j\\\'ai deux questions : 1) au niveau des rangs raccourcis couleur unie (pêche), il faut faire une fois rg 1 avec augmentation AVANT le fil de repère, rg2, rg3 et rg4, puis une fois rg1 avec augmentation APRES le fil de repère, rg2, rg3 et rg4, puis recommencer autant de fois que nécessaire? Si oui, je dois recommencer… 2) Dans la partie rayée, les rangs couleur naturel, sur la partie raccourcies forment bien 2 cotes aux extrémités (1 cote de pt mousse au milieu). Merci.

DROPS Design 02.07.2018 kl. 10:32:

Bonjour Mme Mercier, le RANG 1 se fait en 3 parties: tric. d'abord sur l'end jusqu'au 1er marqueur (1 augm en début de rg), tournez et tric. le rg retour, puis tric. 1 rg sur l'end en augm. avant chaque marqueur (= comme avant sur toutes les m = 6 augm.). Le RANG 2 se fait aussi en 3 parties: 1 rang sur l'env jusqu'au 1er marqueur (1 augm en début de rg), tournez et tric. le rg retour. Tric. ensuite 1 rg sur l'envers sur toutes les m comme avant. = 8 augm. Tric. ensuite 2 rgs end sur toutes les mailles. Répétez ces 4 rgs mais augm. cette fois après les fils marqueurs. Et continuez ainsi, en augm. 1 fois avant les fils et la fois suivante après les fils marqueurs. Bon tricot!

Margret Gehring 29.05.2018 - 15:44:

Ich würde so gern das Tuch "Strawberry Sorbet" stricken. Leider lässt sich bei mir nur die erste Seite ausdrucken. Jedes andere Modell lässt sich problemlos komplett ausdrucken. Liebe Grüße Margret

DROPS Design 29.05.2018 kl. 17:12:

Liebe Frau Gehring, wir haben dieses Modell gerade gedruckt und es hat geklappt, prüfen Sie mal die Einstellungen von Ihrem Drücker so daß alle Seiten gedrückt werden. Viel Spaß beim stricken!

Sarah 27.05.2018 - 23:50:

Hi, I'm a little bit confused right from the beginning. Am I supposed to start the increases right after the casting on row? Thank you for your help!!

DROPS Design 28.05.2018 kl. 09:40:

Dear Sarah, that's right, you cast on 7 sts and on first row from RS (= next row after cast on edge), increase to 13 sts as explained. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 190-15