DROPS / 190 / 15

Strawberry Sorbet by DROPS Design

Stickad sjal med rätstickning, hålmönster och halvcirkelform. Arbetet är stickat uppifrån och ner i DROPS Flora

DROPS Design: Modell fl-031
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Längd mätt längs översidan: ca 176 cm.
Höjd mätt mitt på: ca 64 cm.
Garnåtgång:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200 g färg 20, persiko rosa
100 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 39 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 175kr. Läs mer.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Sjalen stickas uppifrån och ner. Det stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna.

Lägg upp 7 maskor på rundsticka 4,5 med persiko rosa.
Sticka så här från rätsidan: Sticka 1 rätmaska, * 1 omslag, 1 rätmaska *, upprepa *-* totalt 6 ggr = 13 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan. Nu sätts det 6 markörer i arbetet utan att sticka, markörerna sätts i maskorna och ska följa med i arbetet. Sätt markörerna i följande maskor: 2:a maskan, 4:e maskan, 6:e maskan, 8:e maskan, 10:e maskan och 12:e maskan.

Sedan ska det stickas och ökas så här:
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag före varje maska med markör = 6 omslag.
OBS! Alla omslagen ska stickas räta och bilda hål.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 19 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag efter varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 25 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag före varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 31 maskor.
Sticka 1 varv rätt och öka maskor genom att göra ett omslag efter varje maska med markör = 6 omslag.
Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan (utan ökning) och 1 varv rätt från avigsidan = 37 maskor.

Nu ska det stickas vidare med samma ökning, men det ska dessutom stickas forkortade varv. Det stickas så här:
VARV 1 med förkortat varv (= rätsidan): Sticka 2 rätmaskor, 1 omslag och sticka rätmaskor till första maskan med markör på detta varv, vänd och sticka rätmaskor tillbaka från avigsidan. Sedan stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det ökas före/efter markörmaskorna.
VARV 2 med förkortat varv (= avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, 1 omslag och sticka rätmaskor till första maskan med markör på detta varv, vänd och sticka rätmaskor tillbaka från rätsidan. Sedan stickas det 1 varv rätt från avigsidan = totalt 8 maskor ökade på varv 1-2.
VARV 3 (= rätsidan): Stickas rätt.
VARV 4 (= avigsidan): Stickas rätt.

Sedan upprepas varv1-4 (öka växelvis före och efter markörmaskorna som förut) till arbetet mäter ca 35 cm (varv 1-4 har stickats totalt 30 ggr) och det är 277 maskor på varvet.

Nu ska det stickas ränder med natur och periko rosa så här: * Byt till natur och sticka varv 1 och 2 (med förkortade varv). Byt till periko rosa och sticka varv 3 och 4 *. Upprepa *-* till arbeteet mäter ca 51 cm (varv 1-4 är stickade med ränder totalt 16 ggr) och det är 405 maskor på varvet.
Härifrån stickas resten av arbetet i natur.
Upprepa varv 1-2 1 gång till = 413 maskor på varvet.
Sticka 2 varv RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, där det på första varvet ökas 10 maskor jämnt fördelat så här: Sticka 22 rätmaskor, * 1 omslag, 41 rätmaskor *, upprepa sedan *-* totalt 9 ggr och gör 1 omslag och sticka 22 rätmaskor. Sticka 1 varv rätt där alla omslagen stickas vridet räta = 423 maskor (maskantalet är delbart med 22 + 5 maskor).

Nu stickas det vidare efter diagram A.1 med natur i slätstickning. (1:a varvet = rätsidan): Sticka 2 kantmaskor i rätstickning, sticka A.1 över de nästa 418 maskorna (= 19 ggr på bredden och det återstår 3 maskor på stickan), sticka 1 maska slätstickning och 2 kantmaskor i rätstickning. Sticka diagrammen så 1 gång på höjden. Arbetet mäter ca 63 cm och det är 537 maskor på varvet.

AVMASKNING:
På nästa varv från rätsidan ska det maskas av med en i-cord avmaskning. Det är viktigt att kanten maskas av löst så att sjalen får en fin form och ett fint fall. Använd gärna en större sticka att maska av med och se till att det stickas lösa maskor.
Det stickas och maskas av så här: * Sticka 2 rätmaskor, de 2 nästa maskorna stickas vridet räta tillsammans. Skjut de 3 maskorna från höger sticka tillbaka på vänster sticka (i samma ordningsföljd som de har) *, upprepa *-* till alla maskor på vänster sticka har maskats av och det återstår 3 maskor på höger sticka.
Skjut maskorna över till vänster sticka och maska av dessa 3 maskorna rätt. Klipp av tråden och sy ihop avmaskningen från de sista 3 maskorna så att änden på sjalen blir fin. Fäst lösa trådar.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 06.11.2018
Ny garnåtgång på färg 01, natur. DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör garngrupp A) 150 g färg 01, natur

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, omslaget ska stickas avigt på nästa varv - det ska bli hål
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 2 maskor som om de skulle stickas räta tillsammans, sticka 1 maska och drag de 2 lyfta maskorna över den stickade maskan

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 190-15) för mått och uträkningar.

Anne 22.01.2020 - 11:29:

Vielen Dank für die vielen vielen tollen Strickanleitungen. Achtung allerdings, bei dieser: ich bin mit den Garnmengen hier nicht hingekommen: man braucht meines Erachtens 150g von jeder Farbe. Ich habe mit den angegeben Mengen schließlich die weiße Bordüre mit Apriko gestrickt, musste sie allerdings etwas verkürzen um hinzukommen. Den I-Cord-Abschluss hab ich dann mit dem weißen Rest gemacht. Viel Spaß beim Stricken!

Massetti Anna Maria 30.11.2019 - 09:59:

Sto realizzando il modello Strawberry Sorbet, ma sono un difficoltà a proseguire la parte finale in bianco. Non mi è chiaro se la ripetizione dei ferri 1 e 2 la devo fare subito. E poi cosa vuol dIre lavorare 1 costa e leggerela descrizione sopra, ma dove? Se potete aiutarmi. Grazie

DROPS Design 30.11.2019 kl. 21:02:

Buonasera Anna Maria, quando inizia a lavorare a strisce, lavorerà il ferro 1 e 2 con il panna e il 3 e 4 con il rosa. Lavora in questo modo fino a 51 cm, poi solo con il panna e inizierà con il ferro 1 e 2. Per la costa, abbiamo aggiunto le spiegazioni all'inizio, comunque deve lavorare 2 ferri a diritto. Buon lavoro!

Anna Maria Massetti 15.10.2019 - 14:56:

Non riesco a comprendere il ferro 1 a ferri accorciati del modello Strawberry Sorbet o meglio, dopo il primo giro del lavoro al primo segnapunti come proseguo sul resto del lavoro e perchè dice di diminuire prima/dopo le maglie con i segnapunti? Sarebbe utile un video di spiegazione. Ho acquistato la lana ed ora non riesco ad andare avanti nella realizzazione del modello. Grazie

DROPS Design 15.10.2019 kl. 16:11:

Buongiorno Anna Maria. Abbiamo corretto il testo: si deve aumentare. Lavora il primo ferro a ferri accorciati come segue: lavora come indicato fino alla maglia con il 1° segnapunti, gira e lavora il ferro di ritorno a diritto. Poi lavora il ferro successivo aumentando o prima o dopo ogni maglia con il segnapunti (quando aumenta, alterna gli aumenti una volta prima, una volta dopo i segnapunti come fatto fino ad adesso). Buon lavoro!

Ver 19.09.2019 - 16:14:

Hola el patron esta disponible en español? no lo encuentro, si alguien me puede guiar le agradezco mucho

DROPS Design 24.09.2019 kl. 23:55:

Hola Ver, Aquí está el link: https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=8476&cid=23. Para cambiar de idioma pulsa el botón bajo la foto.

Annedore 15.07.2019 - 09:05:

Hallo ihr lieben, danke auch von mir für die vielen kostenlosen Anleitungen. Ich hab das Tuch mit einer dünnen wolle gestrickt und es kleiner gemacht , sieht auch gut aus. Da kommt man mit 100g auch schon ziemlich weit.Die verkürzten Reihen sind ne gute Idee,allerdings finde ich, dass sich das Tuch so sehr ausdehnt und verzieht, mal sehen wie es sich nach dem dämpfen und spannen verhält

Lilou 02.06.2019 - 09:14:

Bonjour, il y a pas mal de modèles que j'aimerai bien faire, mais qui me rebute, soit parce que les explications et/ou diagrammes sont trop compliqués. De plus, beaucoup trop de modèles avec aiguilles doubles pointes!!! en fait, beaucoup trop de modèles, pour tricoteuses averties. Dommage!.

DROPS Design 03.06.2019 kl. 10:55:

Bonjour Lilou, pensez à consulter notre FAQ et notre rubrique Astuces & Aide, vous y trouverez notamment comment adapter un modèle sur aiguilles droites. Bon tricot!

Laurence 01.06.2019 - 23:55:

Bonjour, pouvez vous m’expliquer comment on fait suivre le fil marqueur d’un rang à l’autre quand il se trouve dans la maille et non entre 2 mailles. Franchement je n’y arrive pas et je n’ai pas trouver de vidéo. Merci par avance.

DROPS Design 04.06.2019 kl. 08:40:

Bonjour Laurence, vous pouvez utiliser des marqueurs que vous pourrez accrocher sur chacune des mailles indiquées, ou bien mettre un fil marqueur avant (sur l'endroit) la maille concernée. Bon tricot!

Amélie 25.04.2019 - 21:03:

Et oui encore moi ! Une question le diagramme il se tricote de bas en haut ? Soit de 22 à 28 ?? Parce que sinon je comprend pas 😕

DROPS Design 26.04.2019 kl. 08:48:

Bonjour Amélie, tout à fait, les diagrammes se lisent toujours (sauf indication contraire explicite) de bas en haut: on commence ici par 22 m et on aura 28 m quand A.1 sera terminé. plus d'infos ici sur les diagrammes. Bon tricot!

Amélie 18.03.2019 - 14:52:

D’accord j’ai fais. Et les rangs raccourcis je les fais quand ?

DROPS Design 19.03.2019 kl. 09:16:

Bonjour Amélie, quand vous avez vos 37 m, vous répétez les 4 rangs en augmentant au rang 1 à 2 m du bord, puis au rang suivant sur toutes les mailles à chaque marqueur - au rang 2, vous augmentez à 2 m du bord, puis vous tricotez 2 rangs sur toutes les mailles (rangs 3 et 4). Bon tricot!

Amélie 18.03.2019 - 12:41:

J’ai rien compris je n’arrive pas à commencer. J’ai mes 13 mailles avec un marqueur que le 2,4,6,8,10 et 12 eme maille. Je suis à l’endroit je devrait donc tricoter deux mailles faire un jeter et tricoter jusqu’à la première maille avec un fil marqueur. Sauf que là je suis au début donc je ne peux pas tricoter deux mailles puisque j’ai tout de suite un fil marqueur 🤔🙃 je suis perdue. Puis-je avoir de l’aide s’il vous plaît.

DROPS Design 18.03.2019 kl. 14:02:

Bonjour Amélie, votre 1er marqueur est dans la 2ème maille, vous tricotez donc 1 rang endroit en augmentant 1 m avant chacune des mailles avec un marqueur: 1 m end, 1 jeté, 1 m end (1er marqueur), 2 m end, 1 jeté, 1 m end (2ème marqueur) et ainsi de suite. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 190-15