DROPS / 190 / 24

Windy Days by DROPS Design

Stickad sjal med rätstickning och fransar. Arbetet är stickat i DROPS Delight

DROPS Design: Modell de-178
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Längd överst: ca 180 cm.
Höjd mätt mitt på: ca 54 cm.
Längd längs avmaskningskanten: ca 118 cm (kortsidan)
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
200 g färg 19, midnattssjö

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 5,5 - eller den sticka du måste använda för att få 17 maskor och 35 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 152kr. Läs mer.
SJAL:
Arbetet stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna.

Lägg upp 3 maskor på rundsticka 5,5 med Delight.
VARV 1: Sticka 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska.
VARV 2: Sticka alla maskor räta.
VARV 3: Sticka 2 maskor räta tillsammans (lite löst), sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska, 1 omslag och 1 rätmaska.
VARV 4: Sticka alla maskor räta.
VARV 5: Sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag och 1 rätmaska.
Sedan upprepas varv 2 - 5. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sticka så till det är ca 200 maskor på stickan eller till önskat mått. Se till att du har tillräckligt med garn kvar till avmaskningen och anpassa efter 2:a eller 4:e varvet. För att få en av elastisk avmaskning, maska av så här: * maska av 2 maskor, gör 1 omslag om stickan och maska av omslaget löst *, upprepa *-* varvet ut. Klipp av tråden och fäst den.

FRANSAR:
Fäst fransar längs de 2 kortsidorna av sjalen. Fäst 1 frans på ca var 4:ecm. Gör fransarna så här: Klipp 8 trådar av ca 28 cm, vik dem dubbelt och drag bågen genom arbetet på insidan av den yttersta maskan längs kanten. Drag sedan trådändarna genom bågen.

Kommentarer (9)

Skriv din kommentar här!

Monica Lovino 06.09.2018 - 16:41:

Buongiorno, nei giri di ritorno i gettati vanno lavorati a ritorto oppure si devono vedere i buchi nel lavoro? Scusate ma non è spiegato molto bene. Grazie

DROPS Design 06.09.2018 kl. 16:52:

Buongiorno Monica. I gettati vanno lavorati non ritorti in modo che si vedano i buchi. Buon lavoro!

Isa- 04.07.2018 - 14:53:

Thanks a lot ! One more question : how much yarn is used to make the fringes ?

DROPS Design 04.07.2018 kl. 16:37:

Dear Isa, we only have the total amount of yarn for the entire shawl, including fringes sorry. Happy knitting!

Isa - 03.07.2018 - 11:34:

Is the top edge (the one that should be 180 cm long) the side where the YO are worked or the side where the K2tog are worked ?

DROPS Design 04.07.2018 kl. 09:52:

Dear Isa, the longest side will be the one where the K2 tog are worked. Happy knitting!

Amanda Dunn 07.05.2018 - 20:22:

Thanks for your reply, I am learning to embrace the holes!! The 2 pictures above show the pattern rows going In different directions, I’m following the written pattern above and my rows are going along the width but I’d rather they go along the length, how do I achieve this?? (Hope this makes sense!)

DROPS Design 08.05.2018 kl. 08:44:

Dear Mrs Dunn, this shawl is worked diagonnally, if you rather like a different shape, you can find some other patterns here. Happy knitting!

Amanda Dunn 03.05.2018 - 21:21:

Hi I find when I do then yarn over to increase it then leaves a gaping hole; how can I rectify this??

DROPS Design 04.05.2018 kl. 09:11:

Dear Mrs Dunn, this yarn over gives elasticity to the edge, should you knit it twisted you might lost some elasticity. Holes belong to the shawl. Happy knitting!

Au3 04.04.2018 - 17:10:

Klopt het dat deze kleur (19, pink,mint,blauw) nog niet leverbaar is? In de meeste webwinkels is deze kleur namelijk niet verkrijgbaar. Is het een nieuwe kleur of is deze reeds uit het assortiment?

DROPS Design 04.04.2018 kl. 17:52:

Dag Au3, Kleur 19 is een nieuwe kleur, en dat kan de reden zijn dat hij in sommige webwinkels nog niet op voorraad is, en dus niet in de webwinkel staat. Je kunt de betreffende webwinkel vragen, wanneer ze verwachten te kunnen leveren.

My 09.03.2018 - 13:23:

Bonjour, pouvez-vous m'indiquer ce que signifie le petit pictogramme qui se situe en haut à droite sur la photo du modèle en page d'accueil (une horloge) ? Merci.

DROPS Design 09.03.2018 kl. 14:21:

Bonjour My, cette horloge signifie que le modèle a été publié récemment. Bon tricot!

Chrissie 16.12.2017 - 22:55:

Genau so eine Anleitung für ein Tuch suche ich. Es gefällt mir super gut.

Izabela 15.12.2017 - 13:14:

Bardzo fajna chusta. Świetna do okrycia w zimniejsze noce :)

Kommentér oppskrift DROPS 190-24