DROPS / 187 / 14

Adele by DROPS Design

Strikket bluse med kant i bølgemønster og slids i siderne. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Belle.

DROPS Design: Model vs-044
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
350-350-400-450-450-500 g farve 04, mælkebøtte
50-100-100-100-100-100 g farve 03, lys beige

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 4 – eller den pind du skal bruge for at få 21 masker og 28 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

DROPS Belle uni colour DROPS Belle uni colour 12.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 103.6kr. Læs mere.

Se diagram A.1 til A.4. Vælg diagram for din størrelse. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden. OBS: Første pind i diagrammerne strikkes fra vrangen!

INDTAGNINGSTIPS-1:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 122 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 20) = 6,1. I dette eksempel strikkes ca hver 5. og 6.maske ret sammen.

INDTAGNINGSTIPS-2:
Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således efter 1 kantmaske retstrik: Tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket.
Tag ind således før 1 kantmaske retstrik: Strik til der er 3 masker tilbage på pinden, strik 2 masker ret sammen, 1 kantmaske retstrik.

UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger sker fra retsiden!
Tag 1 maske ud indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side ved at lave et omslag. På næste pind strikkes omslagen drejet vrang så der ikke bliver hul. Videre strikkes de nye masker i glatstrik.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på rundpind, nedenfra og op. Der strikkes først en kant i bølgemønster med lys beige. Derefter skiftes der til mælkebøtte og der strikkes 4 p retstrik før der fortsættes i glatstrik. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind.

BAGSTYKKE:
Slå 121-121-137-137-153-169 masker op med lys beige på rundpind 4. Første pind strikkes fra vrangen således: A.1 (= 5 masker), A.2 – vælg diagram for din størrelse (= 8 rapporter á 14-14-16-16-18-20 masker), A.3 (= 4 masker). På de 2 sidste pinde i A.1-A.3 slåes der 1 ny maske op i slutningen af pinden (markerer slidsen) – OBS: Der lukkes 1 maske af på næst sidste pind i A.1 = 122-122-138-138-154-170 masker. Når A.1 til A.3 er færdig skiftes der til mælkebøtte. Strik 1 pind ret hvor der tages 20-12-18-8-12-16 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 = 102-110-120-130-142-154 masker. Strik 1 pind ret fra vrangen, 1 pind ret fra retsiden og 1 pind ret fra vrangen. Sæt en mærketråd her. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE! HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Nu strikkes der glatstrik med 1 kantmaske RETSTRIK - se forklaring over, i hver side, SAMTIDIG når arbejdet måler 0-1-2-3-4-5 cm tages der 1 maske ind i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS-2. Tag ind således på ca hver 4.cm totalt 4 gange = 94-102-112-122-134-146 masker. Når arbejdet måler 21-22-23-24-25-26 cm lukkes der af i hver side til ærmegab således: Luk 3 masker af 1-2-2-3-4-5 gange, 2 masker 1-1-2-3-4-5 gange og 1 maske 1-1-3-2-2-2 gange = 82-84-86-88-90-92 masker. Fortsæt i glatstrik og 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 35-37-39-41-43-45 cm lukkes de midterste 40-40-42-42-44-44 masker af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 maske af på næste pind fra halsen = 20-21-21-22-22-23 masker til skulder. Fortsæt til arbejdet måler 38-40-42-44-46-48 cm (totalt 46-48-50-52-54-56 cm fra skulderen og ned). Luk af og sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Strik den anden skulder på samme måde.

FORSTYKKE:
Slå op og strik på samme måde som bagstykket til arbejdet måler 30-32-33-35-36-38 cm fra mærketråden. Nu sættes de midterste 22-22-24-24-24-24 masker på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes færdig hver for sig. Videre lukkes der af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 4 gange og 1 maske 2-2-2-2-3-3 gange = 20-21-21-22-22-23 masker til skulder. Fortsæt til arbejdet måler 38-40-42-44-46-48 cm (totalt 46-48-50-52-54-56 cm fra skulderen og ned) afpas mod bagstykket. Luk af og sørg for at aflukningskanten ikke strammer! Strik den anden skulder på samme måde.

ÆRME:
Ærmet strikkes frem og tilbage på rundpind nedenfra og op.
Slå 44-46-48-50-52-54 masker op på rundpind 4 med lys beige. Strik mønster således: 1 kantmaske retstrik, A.4 - OBS: Første pind i diagrammet er fra vrangen og strikkes vrang fra vrangen, 1 kantmaske retstrik.
På pinden efter sammenstrikningen med opslåningskanten (= pinden med pil i diagrammet) skiftes der til mælkebøtte. Sæt en mærketråd her. HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE. Nu strikkes der glatstrik med 1 kantmaske retstrik i hver side. Når arbejdet måler 8-5-5-4-4-3 cm tages der 1 maske ud i hver side – læs UDTAGNINGSTIPS! Tag ud således på hver 6.pind 11-12-7-6-0-0 gange og på hver 4.pind 0-0-7-9-17-18 gange = 66-70-76-80-86-90 masker. Når ærmet måler 33-33-32-32-31-31 cm (kortere mål i større størrelser pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel på begyndelsen af hver pind i hver side således: Luk 4 masker af 1 gang, 3 masker 1 gang, 2 masker til ærmet måler 40-41-41-42-42-43 cm, luk 3 masker af 1 gang og luk de resterende m af. Ærmet måler ca 44-45-45-46-46-47 cm inklusiv kanten nederst på ærmet. Strik et ærme til.

MONTERING:
Sy skuldrene med maskesting indenfor aflukningskanten. Sy ærmerne til ryg- og forstykke. Sy sømmen under ærmerne og fortsæt ned langs med siden til masken som blev slået op til slids (= 8 cm til slids). Sy indenfor 1 kantmaske retstrik i hver side. Gentag i den anden side.

HALSKANT:
Start fra retsiden og strik 100-100-106-106-112-112 masker op (inklusiv maskerne fra tråden foran) med mælkebøtte på rundpind 4. Strik 4 omgange retstrik – se forklaring over. Fortsæt således: Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.4 rundt til 7.omgang i diagrammet er strikket færdig. Strik 1 omgang ret. Luk af med ret, men for hver 4.maske laves der omslag. Omslaget lukkes af som en egen maske. OBS: Aflukningskanten må ikke stramme, da vil bukkekanten vippe udad når den bliver monteret. Buk ved hulrækken i A.4 så tillægget kommer på indersiden af tøjet. Sy aflukningskanten til den øverste retpind. Sørg for at sømmen ikke strammer!

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 08.05.2018
Rettelse: Opdatering af symbolforklaring
Opdateret online: 01.08.2018
Rettelse - forstykke: Videre lukkes der af til hals i begyndelsen af hver pind fra halsen således: Luk 2 masker af 4 gange og 1 maske 2-2-2-2-3-3 gange = 20-21-21-22-22-23 masker til skulder.(Tidligere luk 2 masker af 3 gange)

= lav et omslag mellem 2 masker. På næste pind strikkes omslaget vrang - der skal blive hul. NB: Når man strikker diagram A.4 på halsen strikkes omslagen på næste omgang ret - det skal blive hul.
= 2 ret sammen
= strik 4 masker ret sammen således: Strik 4 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste masken over den yderste, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind). Løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
= strik 4 masker drejet ret sammen således: Strik 4 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste, gentag til alle 3 masker er løftet over (= 3 masker taget ind).
= strik 5 masker ret sammen således: Strik 5 masker ret, løft dem tilbage på venstre pind, løft den næst yderste maske over den yderste, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind). Løft den sidste strikkede maske tilbage på højre pind.
= strik 5 masker drejet ret sammen således: Strik 5 masker ret, løft den næst sidste maske som blev strikket over den sidste, gentag til alle 4 masker er løftet over (= 4 masker taget ind)
= denne pind/omgang strikkes således: Buk hulrækken (= 4.pind/omgang i diagrammet) om på vrangsiden af arbejdet. Sæt første maske i opslåningskanten yderst på venstre pind, strik de 2 første masker (dvs første maske på pinden + første maske fra opslåningskanten) ret sammen. Sæt den næste maske på opslåningskanten yderst på venstre pind, strik de 2 første masker sammen (dvs næste maske på omgangen + næste maske fra opslåningskanten). Fortsæt således med at strikke en maske fra opslåningskanten sammen med næste maske på venstre pind til alle masker er strikket sammen med opslåningskanten.
= på denne pind skiftes der til mælkebøtte

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 187-14) for mål og udregninger.

Louise Weber 23.05.2019 - 23:02:

Kan det passe at der i symbolforklaring we blevet byttet rundt på forklaringerne af hhv. 4 masker ret sammen og 4 masker drejet sammen? Forklaringerne stemmer ikke overens med de videoer i har af "strik 4 masker ret sammen" og "4 masker drejet ret sammen"

DROPS Design 24.05.2019 kl. 08:22:

Hei Louise. Symbolforklaringen stemmer: når du strikker rett sammen flyttes alle masker tilbake på venstre pinne, når det strikkes VRIDD rett sammen forblir de på høyre pinne. Det er også dette som vises i videoene. . God fornøyelse

Marie 26.03.2019 - 20:31:

Bonjour pourriez vous me donner plus d explications pour les 4 mailles tricotees ensemble à gauche et à droite. Merci

DROPS Design 27.03.2019 kl. 07:47:

Bonjour Marie! Pour tricoter 4 mailles ensemble suivez simplement la technique du video ICI. Les autres tutoriels vidéo associes a ce modele se trouvent a gauche des explications. Bon travail!

Pamela Cornish 03.08.2018 - 17:17:

Hi, I don't understand how to work the folded eyelet row. Am I right in understanding that each cast on stitch should be used. If so, I am confused because I have just decreased by a lot on the knitting row and therefore if I do that I will run out of stitches to keep using to knit together with the cast on stitch. I hope that this makes sense! Thanks. Pam

DROPS Design 04.08.2018 kl. 23:44:

Dear Pamela, there is no decrease on the piece before you finish the folded edge. On the row the eyelets are done aside the edge stitches *1 yarnover, 2KTOG* should be repeated, that is one yarnover for every knitted together stitch. I hope this helps. Happy Knitting!

Sara Karlsson 05.07.2018 - 21:51:

Hej Jag får inte ihop antalet maskor som ska vara på framsida per axel. Jag har 84 maskor och ska sätta de 22 i mitten på en tråd, då får jag 31 per sida. Så ska jag minska 2 maskor 3 gånger = 6 maskor och 1 maska 2 gånger. Då har jag minskat 8 maskor per sida och har då 23 maskor men i mönstret står det att jag ska ha 21? Vad blir fel? Mvh Sara Karlsson

DROPS Design 09.07.2018 kl. 08:49:

Hej Sara, vi ser var du menar. Vi skall be design titta på mönstret och lägga ut en rättelse. Om inte du vill vänta på den, kan du minska 2 maskor till så du har samma antal maskor som på ryggen. Tack för information och lycka till :)

Anne 01.06.2018 - 14:34:

Hej. Jeg er nået til at skulle lave ærmekuppel og forstår ikke hvordan der skal tages ind i den forbindelse. \r\n1. Tages der ind på både start og slut af hver pind?\r\n2. Tages der både ind på ret og vrang pinde?\r\n3. Når der står: 2 masker til ærmet måler X, skal man så blive ved med at tage to masker ind og i så fald, hvor mange masker skal der så være i alt når der står luk de resterende m af?

DROPS Design 06.06.2018 kl. 13:11:

Hei Anne. Når det står at du skal felle på begynnelsen av hver pinne i hver side, betyr dette at det felles fra både rettsiden og vrangsiden – kun på begynnelsen av pinnen. Når det står fell 4 masker 1 gang, betyr dette at det felles over 2 pinner: Fell 4 masker på starten av pinnen fra retten, snu arbeidet, fell 4 masker på starten av pinnen fra vrangen = 8 masker felt. Videre står det fell 2 masker til arbeidet måler X, da skal det felles på samme måte: 2 masker felles på begynnelsen av hver pinne til riktig mål. God fornøyelse.

Csikósné Monika 03.03.2018 - 19:02:

Kedves Drops!Nem értem a * jelölésnél leírt kötésmódot!Kérek szépen segitséget!Mi az pl. hogy kezdőszél vetkező szeme?Köszönöm!Németül is probáltam de úgy sem értem.

DROPS Design 04.03.2018 kl. 18:45:

Kedves Monika, itt a szegély szélét a lyuksornál félbe hajtjuk, és a kezdőszél szemeit egyenként összekötjük a kötőtűn levő szemekkel - varrás helyett így rögzítjük a dupla szélt. kezdőszél következő szemét kötjük össze a kötőtűn lévő következő szemmel. Sikeres kézimunkázást!

Hannah Engebjerg 01.03.2018 - 21:53:

Er det rigtigt forstået at der ikke skal strikkes hulrække i mønster A1 og A3 i starten af mønstret, men hulrække i A2 som jo ligger imellem A1 og A3?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:03:

Hej Hannah, ja det stemmer, her strikker du kun retstrik (riller). God fornøjelse!

Brigitte Fitzel 09.02.2018 - 14:08:

Sehr schönes Modell leider kann ich die Anleitung nicht finden. Es wird lediglich ein Foto zur Verfügung gestellt. Für eine Info lieben Dank im voraus Gruß Brigitte Fitzel

DROPS Design 09.02.2018 kl. 17:44:

Liebe Frau Fitzel, die Anleitung kommt noch! Kommen Sie mal wieder vorbei.

Annica Olsson 09.02.2018 - 11:13:

Varför kan man inte se mönstret till denna fina jumper?

Annica Olsson 09.02.2018 - 11:12:

Sååå gullig midsommarnattsdröm ☺

Kommentere opskrift DROPS 187-14

Adele in Lavender blue

Stricklala, Austria

187-14 Adele

Eva, Germany

Adele Sweater

Barbara, Germany