DROPS / 187 / 25

Golden Girl by DROPS Design

Bluse med snoninger, hulmønster, raglan og A-facon, strikket ovenfra og ned. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine.

DROPS Design: Model me-130
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
400-450-500-550-600-650 g farve 30, sennep

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe B)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 4,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 20 masker og 26 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 60 eller 80 cm) nr 4 til retstrik - eller de pinde du skal bruge for at få 21 masker og 42 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPINDE – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 167.6kr. Læs mere.

Der skal tages 1 maske ud ved at slå om mellem 2 masker. På næste omgang strikkes omslaget drejet, der skal ikke blive hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 3 masker tilbage før mærketråden, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket, strik 2 masker ret (mærketråden sidder midt mellem disse masker), strik de 2 næste masker ret sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Bærestykket og ryg- og forstykke strikkes rundt på rundpind, ovenfra og ned. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde.

BÆRESTYKKE:
Slå 92-96-100-108-112-120 masker op på lille rundpind 4 med Merino Extra Fine. Strik 6 omgange retstrik – se forklaring over. Skift til rundpind 4,5. Strik næste omgang (omgangen starter midt bagpå) således:
Strik 17-18-19-21-22-24 masker ret og tag 1 maske ud – læs UDTAGNINGSTIPS (= halv bagstykke), * slå om, 1 ret *, strik fra *-* totalt 12 gange (= 12 masker taget ud = ærme), 34-36-38-42-44-48 masker ret og tag 3-1-3-1-3-3 masker ud jævnt fordelt (= forstykket), strik fra *-* totalt 12 gange (= 12 masker taget ud = ærme) og afslut med 17-18-19-21-22-24 masker ret og tag 2-0-2-0-2-2 masker ud jævnt fordelt (= halv bagstykke) = 122-122-130-134-142-150 masker.
Strik 1 omgang ret, alle omslag strikkes drejet, de skal ikke lave hul.
Derefter strikkes næste omgang således:
Strik 15-15-19-19-19-23 masker ret, A.1a (= 6 masker), 18-18-14-16-20-16 masker ret, A.2a (= 6 masker), 31-31-39-39-39-47 masker ret, A.1a over de næste 6 masker, 18-18-14-16-20-16 masker ret, A.2a over de næste 6 masker og afslut med 16-16-20-20-20-24 masker ret (= 2 masker taget ud i hver A.1a og A.2a = totalt 8 masker taget ud) = 130-130-138-142-150-158 masker.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Fortsæt med at tage ud til raglan Samtidig med at der strikkes mønster, læs begge afsnit før der strikkes videre:

RAGLAN:
På næste omgang tages der 1 maske ud ved at lave et omslag på hver side af hver A.1 og A.2 (= totalt 8 masker taget ud). De nye omslag strikkes ret på næste omgang, så der bliver hul. Tag ud således på hver 2.omgang totalt 21-25-27-30-33-36 gange.

MØNSTER:
Når A.1a og A.2a er strikket 1 gang i højden, strikkes A.1b over A.1a og A.2b over A.2a. Diagram A.1b og A.2b repeteres i højden.
Når alle udtagninger til raglan er færdig er der 298-330-354-382-414-446 masker på pinden. Derefter strikkes A.1c over A.1b og A.2c over A.2b (afpas hvilken omgang du starter på i forhold til mønsteret, dvs snoningen fortsætter som før og hulrækken strikkes på hver side af hver snoning).

Strik videre til arbejdet måler 20-23-24-27-29-31 cm. Strik 1 omgang hvor der tages 2 masker ind jævnt fordelt over hver A.1c og A.2c (= totalt 8 masker taget ind) = 290-322-346-374-406-438 masker.
Fortsæt i glatstrik over alle masker.
Del bærestykket til ryg & forstykke og ærmer således: Strik 40-44-48-53-59-65 masker ret (= halv bagstykket), sæt de næste 64-72-76-80-84-88 masker på en tråd til ærme, slå 8 masker op under ærmet, sæt 1 mærke midt i de nye masker, strik 81-89-97-107-119-131 masker ret (= forstykket), sæt de næste 64-72-76-80-84-88 masker på en tråd til ærme, slå 8 masker op under ærmet, sæt 1 mærke midt i de nye masker og afslut med 41-45-49-54-60-66 masker ret (= halv bagstykke) = 178-194-210-230-254-278 masker.
Ryg & forstykke og ærmer strikkes nu videre hver for sig.

RYG- OG FORSTYKKE:
= 178-194-210-230-254-278 masker. Strik A.3 (= 6 masker) over de midterste masker i siden under hvert ærme (= 3 masker på hver side af hvert mærke), de resterende masker strikkes videre i glatstrik. Når arbejdet måler 31-30-31-30-30-30 cm (der er ca 218-230-250-266-290-314 masker på pinden) fra der hvor arbejdet blev delt, skiftes der til rundpind 4 og strikkes 6 omgange retstrik. Luk af. Sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde. Sæt de 64-72-76-80-84-88 masker fra tråden i den ene side af arbejdet på strømpepinde 4,5 og strik i tillæg 1 maske i hver af de 8 masker som blev slået op på ryg- og forstykke under ærmet = 72-80-84-88-92-96 masker på pindene. Sæt en mærketråd midt i de nye masker under ærmet. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 2 cm tages der 2 masker ind midt under ærmet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2½.-2.-1½.-1½.-1½.-1.cm totalt 15-18-19-20-21-22 gange = 42-44-46-48-50-52 masker.
Når arbejdet måler 44-41-41-38-36-34 cm skiftes der til strømpepinde 4 og strikkes 6 omgange retstrik. Luk af med ret men sørg for at aflukningskanten ikke strammer, luk evt af med 1 pindenummer større.
Ærmet måler totalt 45-42-42-39-37-35 cm fra der hvor ærmet blev delt fra ryg- og forstykke. Strik det andet ærme på samme måde.

= tag 1 maske løs af pinden som om den strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket
= 2 masker ret sammen
= slå om mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget ret, der skal blive hul
= slå om mellem 2 masker, på næste omgang strikkes omslaget drejet ret, der skal IKKE blive hul
= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 masker ret, strik 3 masker ret fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 masker ret, strik 3 masker ret fra snoningspinden

Pascaline 05.02.2019 - 11:44:

Vous dites "Juste après le jeté, tricotez 1 tour comme avant puis, tricotez A.1C et A.2C " Si je résume; rang 53 : dernière torsade de A1b, rg 54: jeté, rg 55 : normal- rg 56 : jeté (dernier de A1b) puis rg 57 : comme avant en tricotant les jeté à l'endroit comme vous le dites- rg 58 : premier rang de A1c avec jeté et rg 59: rg normal à en croire le diagramme A1c alors que je devrais avoir la torsade (5ème rang), Je suis désolée de ne pas comprendre

DROPS Design 05.02.2019 kl. 13:40:

Bonjour Pascaline, tout à fait, vous allez devoir commencer les jours de A.1c/A2c au 58ème rang et faire la torsade de ces 2 diagrammes au 59ème rang, et continuer ainsi, avec les jours tous les 2 tours de chaque côté de A.1c/A.2c et la torsade en décalage mais toujours tous les 5 tours pour ne pas la décaler entre les diagrammes b et c. Bon tricot!

Pascaline 05.02.2019 - 10:47:

Rebonjour, désolée, je ne comprends pas. L'augmentation par jeté se fait (si je ne me suis pas trompée ) sur les rangs pairs de A1a et A1b, c'est à dire sur les rangs précédents et suivants la torsade. Or, sur A1c, elle se fait sur le rang de la torsade, et sur rang impair, donc ça ne correspond pas..Puis je adapter et faire les jetés sur rangs pair de A1C?

DROPS Design 05.02.2019 kl. 11:15:

Bonjour Pascaline, après les augmentations du raglan, vous tricotez A.1C et A.2C au-dessus de A.1b et A.2b, simplement comme avant (= pas de transition entre les deux diagrammes, vous devez avoir le même nombre de rangs entre les torsades). Juste après le jeté, tricotez 1 tour comme avant puis, tricotez A.1C et A.2C (les jours de chaque côté des torsades vont remplacer les jetés des augmentations du raglan). Vous pouvez ajuster les jours pour qu'ils soient tous les rangs pairs, mais les torsades doivent toujours être faites comme avant, avec 5 rangs entre chaque. Bon tricot!

Pascaline 05.02.2019 - 07:54:

Bonjour Je suis bloquée entre A1b /A2b et A1C/A2C. j'ai fini A1b /A2b par la 21ème augmentation par jeté. Avant de commencer A1c et A2C, dois je faire un retour classique pour tricoter les jetés à l'endroit avant de commencer la première ligne A1C/A2c (dans ce cas là, il y a une ligne en plus entre la torsade =6 rangs au lieu de 5). ou dois-je directement commencer A1C/A2C mais alors, il y a deux jetés de suite, le 21ème rang et la première ligne de A1C/A2C ? merci

DROPS Design 05.02.2019 kl. 09:24:

Bonjour Pascaline, comme le pull se tricote en rond, on n'a pas de rang "retour", mais au tour suivant, tricotez les mailles comme elles doivent l'être: continuez A.1b et A.2b comme avant (si c'est un rang impair du diagramme, commencez A.1c et A.2c, sinon, tricotez encore une fois A.1b et A.2b et au tour suivant (rang impair de A.1b/A.2b, continuez en suivant A.1c/A.2c, en tricotant les jours avant/après les diagrammes si vous êtes sur un rang impair, et la torsade si vous avez bien 5 rangs depuis la dernière torsade. Bon tricot!

Paco 29.01.2019 - 13:22:

BOnjour, Je ne comprends pas dans l'étape raglan: il est indiqué de faire un jeté de chaque côté A1 et A2. On est bien d accord que sur un tour, il y a 2 A1 et deux A2? Donc, ca augmente de 8 mailles comme vous le précisez (2jetes autour de 4 A1/A2). Je ne vois pas comment vous arrivez au chiffre de "augmenter ainsi 21 fois au total tous les 2 tours(je dirais 2 tours= 16 augmentations) je vous remercie

DROPS Design 29.01.2019 kl. 16:29:

Bonjour Mme Paco, c'est exact, on augmente bien de chaque côté de A.1 et de A.2 soit 8 mailles augmentées par tour d'augmentations. On augmente tous les 2 tours, donc après 2 tours d'augmentations, on aura augmenté un total de 16 mailles, après 3 tours d'augmentations un total de 24 mailles, mais toujours 8 mailles à chaque tour d'augmentations et donc 21 fois tous les 2 tours = 21 x 8 = 168 augmentations sur 21x2 tours = 42 tours. Bon tricot!

Martine PITSCHON 10.09.2018 - 12:19:

Bonjour : je tricote la taille S. Manches : 64m + 8m sous la manche. + 1m ds les 8m montées ? Le total ne peut être 72m ? Faut-il vraiment ajouter ces 8m supplémentaires ? Merci de votre réponse. Martine

DROPS Design 11.09.2018 kl. 09:44:

Bonjour Mme Pitschon, vous aviez mis 64 m en attente pour la manche et vous relevez ensuite 1 maille dans chacune des 8 mailles montées sous la manche lorsque vous les avez mises en attente (ces mailles ont ensuite été tricotées pour les côtés du pull avec le dos/le devant) = on a bien 72 mailles pour la manche. Bon tricot!

Cordula 15.02.2018 - 21:56:

Schlicht und trotzdem raffiniert. Sehr schön.

Lisette Van Raadshooven 16.01.2018 - 20:55:

Lovely sweater for all ages.

Seguin 15.01.2018 - 17:45:

Magnifique pull raglan pour l'été

Doris 25.12.2017 - 09:37:

Raglan geht immer! Sehr schöner Pullover.

Kommentere opskrift DROPS 187-25