DROPS / 191 / 29

Periwinkle Jacket by DROPS Design

Strikket jakke med rundt bærestykke, nordisk mønster og A-facon. Størrelse S - XXXL. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Model me-134
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g farve 19, lys gråblå
100-150-150-150-150-150 g farve 01, natur

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 23 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: 8-8-8-8-9-9 stk.
----------------------------------------------------------
Du kan erstatte farverne i DROPS Merino Extra Fine i opskriften med andre farvekombinationer. Bliv inspireret af billederne i opskriften og se i kommentarerne hvilke farvenumre som er brugt i eksemplerne.

Garnet til denne opskrift koster fra 263.4kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT:

RETSTRIK (frem og tilbage på pinden)
Strik ret på hver pind

MØNSTER:
Se diagram A.1 og A.2. Vælg diagram for din størrelse.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS-1 (jævnt fordelt):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 211 masker), minus forkanterne (f.eks 10 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 20,1.
I dette eksempel tages der ind ved at strikke ca hver 19. og 20.maske ret sammen. Der tages ikke ind over forkanterne.

INDTAGNINGSTIPS-2 (gælder i siderne på ryg- og forstykke):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Start 5 masker før mærketråden i siden, strik 2 ret sammen, strik 6 masker ret (mærketråden sidder midt i disse 6 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

UDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmet):
Start 2 masker før mærketråden, slå om, strik 2 ret (mærketråden sidder midt mellem disse 2 masker), slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.

STRIKKETIPS-1 (gælder forkanterne):
Når der strikkes mønster med to farver på bærestykket, strikkes bundfarven i mønsterborten også over de 5 kantmasker i hver side.

STRIKKETIPS-2:
For at undgå at strikkefastheden bliver strammere når der strikkes mønster er det vigtig at trådene ikke strammes på bagsiden af arbejdet. Gå evt en pindestørrelse op når der strikkes mønster.

KNAPHUL:
Luk af til knaphul fra retsiden på højre forkant (når tøjet er på). 1 knaphul = Strik anden og tredje maske fra kanten ret sammen og slå om. På næste pind (vrangen) strikkes omslaget ret så der bliver hul.
Luk af til knaphul når arbejdet måler:
S: 3, 11, 19, 26, 34, 41, 49 og 56 cm.
M: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51 og 58 cm.
L: 3, 12, 20, 28, 36, 44, 52 og 60 cm.
XL: 3, 12, 20, 29, 37, 46, 54 og 62 cm.
XXL: 3, 11, 19, 26, 34, 42, 49, 57 og 64 cm.
XXXL: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51, 59 og 66 cm.
OBS: Det sidste af disse 8-8-8-8-9-9 knaphuller lukkes ca midt på halskanten.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Ryg- og forstykke strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran, nedenfra og op. Ærmerne strikkes rundt på strømpepinde/lille rundpind, nedenfra og op. Derefter sættes ryg & forstykke og ærmer sammen og bærestykket strikkes frem og tilbage på rundpind fra midt foran til færdig mål.
Der kan strikkes en forhøjning bag i nakken for at få en bedre pasform så bærestykket bliver lidt højere i nakken. Denne forhøjning kan undlades, da bliver halsen ens foran og bagpå – se forklaring på forhøjning længere nede i opskriften.

RYG & FORSTYKKE:
Slå 211-231-249-269-295-323 masker op (inklusiv 5 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundpind 3 med lys gråblå. Strik rib således:
1.PIND (retsiden): Strik ret.
2.PIND (vrangen): Strik 5 masker ret, * 1 vrang, 1 ret *, strik fra *-* til der er 6 masker tilbage på pinden, strik 1 vrang og afslut med 5 masker ret. Gentag 1. og 2.pind til ribben måler 3 cm. Skift til rundpind 4. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 10-10-12-12-14-14 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS-1 og husk KNAPHUL på højre forkant – se forklaring over = 201-221-237-257-281-309 masker. Sæt 1 mærketråd 53-58-62-67-73-80 masker ind fra hver side = 95-105-113-123-135-149 masker mellem mærketrådene på bagstykket og lad mærketråden følge med i arbejdet.
Strik 1 pind vrang fra vrangen (forkanterne strikkes ret). Fortsæt i glatstrik frem og tilbage med 5 kantmasker RETSTRIK – se forklaring over, i hver side mod midt foran. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arbejdet måler 8 cm tages der 1 maske ind på hver side af begge mærketråde – læs INDTAGNINGSTIPS-2 (= 4 masker taget ind). Tag ind således på hver 8.cm totalt 4 gange i hver side = 185-205-221-241-265-293 masker.
Strik videre til arbejdet måler 36 cm i alle størrelser. Næste pind strikkes således fra retsiden: Strik 45-50-53-58-63-69 masker ret (= forstykke), luk 8-8-10-10-12-14 masker af til ærmegab, strik 79-89-95-105-115-127 masker ret (= bagstykke), luk 8-8-10-10-12-14 masker af til ærmegab og strik de resterende 45-50-53-58-63-69 masker ret (= forstykke). Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Slå 44-46-48-52-52-54 masker op på strømpepinde 3 med lys gråblå. Strik rib således:
1.OMGANG: Strik ret.
2.OMGANG: * 1 ret, 1 vrang *, strik fra *-* omgangen rundt.
Gentag 1. og 2.omgang til ribben måler 3 cm. Skift til strømpepinde 4. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet) og lad mærketråden følge med videre i arbejdet. Strik rundt i glatstrik. Når arbejdet måler 9-7-9-7-9-7 cm tages der 2 masker ud midt under ærmet – læs UDTAGNINGSTIPS. Tag ud således på hver 3½.-3.-2.-2.-1½.-1½.cm totalt 11-13-16-17-19-20 gange (skift til lille rundpind når der er nok masker på pinden) = 66-72-80-86-90-94 masker. Strik videre til ærmet måler 46-45-43-41-40-38 cm (kortere mål i de større størrelser pga videre hals og længere bærestykke). Næste omgang strikkes således: Luk 4-4-5-5-6-7 masker af, strik 58-64-70-76-78-80 masker ret og luk af de resterende 4-4-5-5-6-7 masker af. Læg arbejdet til side og strik et ærme til på samme måde.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket masker af til ærmegab = 285-317-341-373-397-425 masker. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Læs STRIKKETIPS-1 og STRIKKETIPS-2! Fortsæt med lys gråblå og strik 1 pind vrang fra vrangen, men forkanterne strikkes ret. Strik 1 pind ret fra retsiden hvor der tages 4-6-0-2-6-4 masker ind jævnt fordelt = 281-311-341-371-391-421 masker.
Strik glatstrik frem og tilbage med 5 kantmasker retstrik i hver side mod midt foran. Når arbejdet måler 1-2-3-3-4-6 cm fra der hvor arbejdet blev sat sammen strikkes næste pind således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.1A til der er 6 masker tilbage på pinden (= 27-30-33-36-38-41 rapporter à 10 masker), strik A.1B (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således. SAMTIDIG på rækken markeret med pil i A.1A tages der 10-0-10-20-20-30 masker ind jævnt fordelt = 271-311-331-351-371-391 masker. OBS: I størrelse S og L tages der ind i de naturhvide partier.
Næste pind strikkes således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, strik A.2A til der er 6 masker tilbage på pinden (= 13-15-16-17-18-19 rapporter à 20 masker), strik A.2B (= 1 maske) og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt mønsteret således og tag ind som vist i A.2A. Når A.2 er strikket færdig er der 141-161-171-181-191-201 masker på pinden.
Nu kan der strikkes en forhøjning bag i nakken eller så kan man gå direkte videre til halskanten hvis der ikke ønskes forhøjning.

FORHØJNING BAG I NAKKEN:
Hop over dette afsnit hvis der ikke ønskes forhøjning.
Sæt 1 mærke i den midterste maske på pinden = midt bagpå. Start fra retsiden med natur og strik 15-16-17-18-19-20 masker ret forbi masken med mærke i, vend, stram tråden og strik 31-33-35-37-39-41 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 46-49-52-55-58-61 masker ret, vend, stram tråden og strik 61-65-69-73-77-81 masker vrang. Vend, stram tråden og strik 76-81-86-91-96-101 masker ret, vend, stram tråden og strik vrang pinden ud (forkanterne strikkes ret).

HALSKANT:
Strik 1 pind ret fra retsiden med natur og tag samtidig 24-40-44-48-54-58 masker ind jævnt fordelt = 117-121-127-133-137-143 masker. Strik 1 pind vrang (forkanterne strikkes ret). Skift til rundpind 3 og strik rib således fra retsiden: 5 kantmasker retstrik, * 1 ret, 1 vrang * strik fra *-* til der er 6 masker tilbage, strik 1 ret og afslut med 5 kantmasker retstrik. Fortsæt ribben således i 3 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Jakken måler ca 58-60-62-64-66-68 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forkant.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 26.02.2018
Symbolerne i diagrammet for natur og lys blågrå er rettet.
Opdateret online: 09.04.2018
Rettelse i diagram A.2A

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen i natur
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen med lys gråblå
= 2 ret sammen
= indtagningspind

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar her!

VALLI AGNES 11.02.2019 - 14:09:

Impossible de réaliser le jacquard.Pas de problème pour le rang 1.La grille se lit-elle toujours de la droite vers la gauche,ou de gauche à droite,sur l'envers?La gille A1B est elle aussi valable en début de rang?Je réalise la taille M. Bien amicalement;merci.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 15:58:

Bonjour Mme Valli, les diagrammes se lisent de bas en haut, et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, ainsi, quand, sur l'endroit, vous répétez A.1A et terminez par A.1B, sur l'envers, tricotez A.1B et répétez A.1A en lisant de gauche à droite. Bon tricot!

Turid Sæterli 27.09.2018 - 20:23:

Alle jakkene deres strikkes fram og tilbake. Kan en bruke samme oppskriften og bare legge til oppklippsmasker og strikke rundt?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 07:50:

Hei Turid. Ja, det er ingenting i veien for at du strikker den rundt om du ønsker det. God fornøyelse.

DROPS Design 12.07.2018 - 09:52:

Colour combinations shown are: A) DROPS Merino Extra Fine 30, 01. B) DROPS Merino Extra Fine 01, 15.

Nikoletta 01.07.2018 - 09:24:

Köszönöm szépen, most már jól látszik minden! :-)

Nikoletta 02.06.2018 - 19:58:

Kedves Adminok! Szeretném elkészíteni ezt a kardigánt, de sajnos nem látom az ábrákat a leírás végén. Több böngészőt is kipróbáltam, de sajnos nem megy. Más minták esetén (pl. 191-21) nem tapasztalok ilyen problémát.

DROPS Design 01.07.2018 kl. 03:24:

Kedves Nikoletta! Köszönjük a jelzését, a technikai hibát elhárítottuk. Kérjük, próbálja meg újra, a diagramoknak, mintarajzoknak már látszaniuk kell. Sikeres kézimunkázást kívánok!

Bodil Larsen 23.05.2018 - 20:30:

Jeg får ikke mønsteret i A2 å stemme i Str S. Er det feil ?

DROPS Design 25.05.2018 kl. 13:56:

Hei Bodil. Jeg er litt usikker på hva du ikke får til å stemme. Men vi har nå regnet over mønsteret, og det er ikke noe feil med maskeantallet. Etter at A.1 er ferdig er det i størrelse S = 271 masker. Så strikkes 5 stolpemasker, A.2a over de neste 260 maskene (13 rapporter av 20 masker), A.2b over 1 maske, 5 stolpemasker = 271 masker. Mønsteret leses nedenfra og opp, fra høyre mot venstre på rettsiden og omvendt vei på vrangsiden. Fra vrangsiden strikkes det også i motsatt rekkefølge så diagrammene følges oppover. God fornøyelse

Jenny Iversen. 26.02.2018 - 11:28:

Der er fejl i opskriften. Når der skal strikkes mønster, er det byttet rundt på farverne. 🔲 skal være hvid og *️⃣ Skal være lys gråblå.

Françoise 25.12.2017 - 22:39:

Ce gilet a l'air très doux et très agréable à porter.

Kjersti Stenstad 19.12.2017 - 15:32:

Ser veldig ut som Bøvertun...

Elisabeth 17.12.2017 - 20:55:

Love it

Kommentere opskrift DROPS 191-29