DROPS / 191 / 29

Periwinkle Jacket by DROPS Design

Neulottu A-muotoinen kuviollinen kaarrokejakku. Koot S-XXXL. Työ neulotaan DROPS Merino Extra Fine -langasta.

DROPS Design: Malli me-134
Lankaryhmä B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g väriä 19, vaalea harmaansininen
100-150-150-150-150-150 g väriä 01, luonnonvalkoinen

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä B)". Katso alla oleva linkki.

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 60 tai 80 cm) NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 (joustinneuleeseen) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 silmukkaa ja 28 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.
23 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: 8-8-8-8-9-9 kpl.
---------------------------------------------------
Voit korvata ohjeen DROPS Merino Extra Fine -värit muilla väriyhdistelmillä. Inspiroidu ohjeen kuvista ja tarkista esimerkkien värinumerot Kommentti-osastolta.

Saat tämän mallin langat alkaen 45.60€. Lue lisää.

Katso ruutupiirrokset A.1 ja A.2. Katso halutun koon piirros.
Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

KAVENNUSVINKKI 1 (kaventaminen tasavälein):
Laske kuinka usein kerroksella kavennetaan seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 211 silmukkaa), miinus etureunat (esim. 10 silmukkaa) ja jaa loput silmukat kavennusten määrän kanssa (esim. 10) = 20,1.
Tässä esimerkissä kavennetaan neulomalla n. joka 19. ja joka 20.silmukka oikein yhteen. Älä tee kavennuksia etureunojen kohdalla.

KAVENNUSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kaikki kavennukset tehdään oikealta puolelta!
Aloita 5 silmukan päässä sivun merkkilangasta, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, neulo 6 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 6 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

LISÄYSVINKKI (keskellä hihan alla):
Aloita 2 silmukan päässä merkkilangasta, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein (merkkilanka on näiden 2 silmukan keskellä), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

NEULOMISVINKKI 1 (etureunat):
Kun neulot kaarrokkeen mallineuleen kahdella värillä, neulo myös kummankin etureunan 5 silmukkaa kuvioraidan pohjavärillä.

NEULOMISVINKKI 2:
Kun neulot mallineuletta on tärkeää, että lankoja ei kiristetä työn takana, koska muuten neulepinnasta tulee epätasainen. Vaihda tarvittaessa paksumpiin puikkoihin, jotta neulepinnasta tulisi tarpeeksi tasainen.

NAPINLÄPI:
Tee napinlävet työn oikealta puolelta, oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle). 1 napinläpi = neulo reunan toinen ja kolmas silmukka oikein yhteen ja tee 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella (nurja puoli) langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
Tee napinlävet kun työn pituus on:
S: 3, 11, 19, 26, 34, 41, 49 ja 56 cm.
M: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51 ja 58 cm.
L: 3, 12, 20, 28, 36, 44, 52 ja 60 cm.
XL: 3, 12, 20, 29, 37, 46, 54 ja 62 cm.
XXL: 3, 11, 19, 26, 34, 42, 49, 57 ja 64 cm.
XXXL: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51, 59 ja 66 cm.
HUOM: Näiden 8-8-8-8-9-9 napinläven viimeinen napinläpi tehdään n. pääntien reunuksen keskelle.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Etu- ja takakappaleet neulotaan tasona pyöröpuikolla keskeltä edestä alkaen, alhaalta ylös. Hihat neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla/lyhyellä pyöröpuikolla, alhaalta ylös. Tämän jälkeen etu-/takakappaleet ja hihat yhdistetään ja kaarroke neulotaan tasona pyöröpuikolla, keskeltä edestä alkaen.
Taakse niskaan voidaan tehdä korotus, jolloin kaarrokkeesta tulee niskassa korkeampi ja jakusta tulee istuvampi. Tämä korotus voidaan myös jättää tekemättä, pääntiestä tulee tällöin samanlainen edessä ja takana. Katso korotuksen selitys alempana ohjeesta.

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Luo 211-231-249-269-295-323 silmukkaa (sisällyttäen 5 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 vaalean harmaansinisellä langalla. Neulo joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS (oikea puoli): Neulo oikeaa.
2.KERROS (nurja puoli): Neulo 5 silmukkaa oikein, *1 silmukka nurin, 1 silmukka oikein*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka nurin ja neulo lopuksi 5 silmukkaa oikein. Toista kerrokset 1.-2., kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Vaihda pyöröpuikkoon nro 4. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 10-10-12-12-14-14 silmukkaa (lue KAVENNUSVINKKI 1), muista tehdä oikeaan etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä) = 201-221-237-257-281-309 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkkilanka 53-58-62-67-73-80 silmukan päähän kummastakin reunasta = 95-105-113-123-135-149 silmukkaa merkkilankojen välissä takakappaleessa. Anna merkkilangan kulkea työn mukana.
Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta (etureunojen silmukat neulotaan oikein). Jatka neulomalla tasona sileää neuletta, lukuun ottamatta 5 AINAOIKEINNEULOTTUA reunasilmukkaa (katso selitys yllä) kummassakin etureunassa. TARKISTA NEULETIHEYS!
Kun työn pituus on 8 cm, kavenna kummankin merkkilangan molemmin puolin 1 silmukka (lue KAVENNUSVINKKI 2) (= työstä kapeni 4 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset 8 cm välein yhteensä 4 kertaa = 185-205-221-241-265-293 silmukkaa.
Neulo kunnes työn pituus kaikissa koissa on 36 cm. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: Neulo 45-50-53-58-63-69 silmukkaa oikein (= etukappale), päätä 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädentietä varten, neulo 79-89-95-105-115-127 silmukkaa oikein (= takakappale), päätä 8-8-10-10-12-14 silmukkaa kädentietä varten ja neulo loput 45-50-53-58-63-69 silmukkaa oikein (= etukappale). Jätä työ odottamaan ja neulo hihat.

HIHA:
Luo 44-46-48-52-52-54 silmukkaa sukkapuikoille nro 3 vaalean harmaansinisellä langalla. Neulo joustinneuletta seuraavasti:
1.KERROS: Neulo oikeaa.
2.KERROS: *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* koko kerroksen ajan.
Toista kerrokset 1.-2., kunnes joustinneuleen pituus on 3 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4. Kiinnitä 1 merkkilanka kerroksen alkuun (= keskellä hihan alla) ja anna merkkilangan kulkea työn mukana. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena. Kun työn pituus on 9-7-9-7-9-7 cm, lisää keskelle hihan alle 2 silmukkaa (lue LISÄYSVINKKI). Toista tällaiset lisäykset 3½-3-2-2-1½-1½ cm välein yhteensä 11-13-16-17-19-20 kertaa = 66-72-80-86-90-94 silmukkaa (vaihda työhön lyhyt pyöröpuikko, kun silmukoita on lisätty tarpeeksi). Neulo kunnes hihan pituus on 46-45-43-41-40-38 cm (suurimmissa koissa on lyhyemmät mitat, koska niissä on leveämmät pääntiet ja korkeammat kaarrokkeet).
Seuraava kerros neulotaan näin: Päätä 4-4-5-5-6-7 silmukkaa, neulo 58-64-70-76-78-80 silmukkaa oikein ja päätä loput 4-4-5-5-6-7 silmukkaa. Jätä työ odottamaan ja neulo toinen hiha samoin.

KAARROKE:
Ota kaikki silmukat samalle pyöröpuikolle, hihat kädenteitä varten päätettyjen silmukoiden tilalle = 285-317-341-373-397-425 silmukkaa. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!
Lue NEULOMISVINKKI 1 ja NEULOMISVINKKI 2! Jatka neulomista vaalean harmaansinisellä langalla. Neulo 1 kerros nurin nurjalta puolelta, neulo kuitenkin etureunojen silmukat oikein. Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta ja kavenna tasavälein 4-6-0-2-6-4 silmukkaa = 281-311-341-371-391-421 silmukkaa.
Neulo tasona sileää neuletta, ja neulo kummassakin etureunassa 5 reunasilmukalla ainaoikeaa. Kun työn pituus kappaleiden yhdistämiskohdasta mitattuna on 1-2-3-3-4-6 cm, neulo seuraava kerros (= oikea puoli) näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.1A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 27-30-33-36-38-41 kpl 10 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.1B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kavenna SAMALLA tasavälein piirrokseen A.1A nuolella merkityllä kerroksella 10-0-10-20-20-30 silmukkaa = 271-311-331-351-371-391 silmukkaa. HUOM: Koissa S ja L kavennukset tehdään luonnonvalkoisissa raidoissa.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2A mukaisesti, kunnes jäljellä on 6 silmukkaa (= 13-15-16-17-18-19 kpl 20 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2B mukaisesti (= 1 silmukka) ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Jatka mallineuletta tähän tapaan ja tee myös kavennukset piirroksen A.2A mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen A.2 loppuun, työssä on 141-161-171-181-191-201 silmukkaa.
Tee nyt korotus takana niskassa. Mikäli et halua niskaan korotusta, neulo nyt pääntien reunus.

KOROTUS TAKANA NISKASSA:
Mikäli et halua taakse niskaan korotusta, jätä tämä katkelma väliin.
Kiinnitä 1 merkki kerroksen keskimmäiseen silmukkaan = keskitaka. Neulo luonnonvalkoisella langalla seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): Neulo 15-16-17-18-19-20 silmukkaa oikein merkityn silmukan ohitse, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 31-33-35-37-39-41 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 46-49-52-55-58-61 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo 61-65-69-73-77-81 silmukkaa nurin. Käännä työ, kiristä lanka ja neulo 76-81-86-91-96-101 silmukkaa oikein, käännä työ, kiristä lanka ja neulo nurjaa koko kerroksen ajan (etureunojen silmukat neulotaan oikein).

PÄÄNTIEN REUNUS:
Neulo 1 kerros oikein oikealta puolelta luonnonvalkoisella langalla ja kavenna samalla tasavälein 24-40-44-48-54-58 silmukkaa = 117-121-127-133-137-143 silmukkaa. Neulo 1 kerros nurin (etureunojen silmukat neulotaan oikein). Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo joustinneuletta seuraavasti (1.kerros = oikea puoli): 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa, *1 silmukka oikein, 1 silmukka nurin*, toista *-* kunnes jäljellä on 6 silmukkaa, neulo 1 silmukka oikein ja neulo lopuksi 5 ainaoikeinneulottua reunasilmukkaa. Neulo 3 cm joustinneuletta tähän tapaan. Päätä silmukat joustinneuletta neuloen. Jakun pituus olalta alaspäin mitattuna on n. 58-60-62-64-66-68 cm.

VIIMEISTELY:
Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan.

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 26.02.2018
Piirroksen merkkien selityksiä on korjattu, luonnonvalkoinen ja vaalean siniharmaa merkki
Päivitetty nettiin: 09.04.2018
Korjaus piirrokseen A.2A.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta luonnonvalkoisella langalla
= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta vaalean harmaansinisellä langalla

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 191-29) .

Kommentit / Kysymykset (15)

Sunniva 14.02.2020 - 08:02:

A2b fra vrangsiden... skal den strikkes først eller sist?

DROPS Design 14.02.2020 kl. 11:47:

Hej Sunniva, du strikker samme mønster men fra modsat side (altså i modsat rækkefølge) som du ser selve mønsteret i diagrammet fra retsiden. God fornøjelse!

Emma 10.07.2019 - 23:05:

Hej. På bilden ser det ut som att de fem framkantmaskorna på vissa ställen är blåa. Enligt vad jag förstår av mönstret skickas de fem framkantmaskorna alltid i vit färg. Har jag missat något? :)

DROPS Design 11.07.2019 kl. 12:49:

Hei Emma. Du strikker stolpene i samme farge som resten av omgangen. God fornøyelse

VALLI AGNES 11.02.2019 - 14:09:

Impossible de réaliser le jacquard.Pas de problème pour le rang 1.La grille se lit-elle toujours de la droite vers la gauche,ou de gauche à droite,sur l'envers?La gille A1B est elle aussi valable en début de rang?Je réalise la taille M. Bien amicalement;merci.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 15:58:

Bonjour Mme Valli, les diagrammes se lisent de bas en haut, et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, ainsi, quand, sur l'endroit, vous répétez A.1A et terminez par A.1B, sur l'envers, tricotez A.1B et répétez A.1A en lisant de gauche à droite. Bon tricot!

Turid Sæterli 27.09.2018 - 20:23:

Alle jakkene deres strikkes fram og tilbake. Kan en bruke samme oppskriften og bare legge til oppklippsmasker og strikke rundt?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 07:50:

Hei Turid. Ja, det er ingenting i veien for at du strikker den rundt om du ønsker det. God fornøyelse.

Nikoletta 01.07.2018 - 09:24:

Köszönöm szépen, most már jól látszik minden! :-)

Nikoletta 02.06.2018 - 19:58:

Kedves Adminok! Szeretném elkészíteni ezt a kardigánt, de sajnos nem látom az ábrákat a leírás végén. Több böngészőt is kipróbáltam, de sajnos nem megy. Más minták esetén (pl. 191-21) nem tapasztalok ilyen problémát.

DROPS Design 01.07.2018 kl. 03:24:

Kedves Nikoletta! Köszönjük a jelzését, a technikai hibát elhárítottuk. Kérjük, próbálja meg újra, a diagramoknak, mintarajzoknak már látszaniuk kell. Sikeres kézimunkázást kívánok!

Bodil Larsen 23.05.2018 - 20:30:

Jeg får ikke mønsteret i A2 å stemme i Str S. Er det feil ?

DROPS Design 25.05.2018 kl. 13:56:

Hei Bodil. Jeg er litt usikker på hva du ikke får til å stemme. Men vi har nå regnet over mønsteret, og det er ikke noe feil med maskeantallet. Etter at A.1 er ferdig er det i størrelse S = 271 masker. Så strikkes 5 stolpemasker, A.2a over de neste 260 maskene (13 rapporter av 20 masker), A.2b over 1 maske, 5 stolpemasker = 271 masker. Mønsteret leses nedenfra og opp, fra høyre mot venstre på rettsiden og omvendt vei på vrangsiden. Fra vrangsiden strikkes det også i motsatt rekkefølge så diagrammene følges oppover. God fornøyelse

Jenny Iversen. 26.02.2018 - 11:28:

Der er fejl i opskriften. Når der skal strikkes mønster, er det byttet rundt på farverne. 🔲 skal være hvid og *️⃣ Skal være lys gråblå.

Françoise 25.12.2017 - 22:39:

Ce gilet a l'air très doux et très agréable à porter.

Kjersti Stenstad 19.12.2017 - 15:32:

Ser veldig ut som Bøvertun...

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 191-29