DROPS / 191 / 29

Periwinkle Jacket by DROPS Design

Stickad kofta med runt ok, flerfärgat nordiskt mönster och A-form. Storlek S - XXXL. Arbetet är stickat i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-134
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-800 g färg 19, ljus gråblå
100-150-150-150-150-150 g färg 01, natur

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 60 eller 80 cm) NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3 till resår - eller de stickor du måste använda för att få 23 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: 8-8-8-8-9-9 st.

----------------------------------------------------------
Färgkombinationerna som visas på bilderna är:
A) DROPS Merino Extra Fine 30, 01.
B) DROPS Merino Extra Fine 01, 15.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 31.95 kr /50g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 31.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 383.4kr. Läs mer.

För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 211 maskor), minus framkanterna (t.ex 10 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 10) = 20,1.
I detta exempel minskas det genom att sticka ca var 19:e och var 20:e maska räta tillsammans. Det minskas inte över framkanterna.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Börja 5 maskor före markören i sidan, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 6 rätmaskor (markören sitter mitt i dessa 6 maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

ÖKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskorna), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickes omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

STICKTIPS-1 (gäller framkanterna):
När det stickas mönsterbårder med två färger på oket, stickas bottenfärgen i mönsterbården också över de 5 framkantsmaskorna i varje sida.

STICKTIPS-2:
För att undvika att stickfastheten blir stramare när det stickas mönster är det viktigt att trådarna inte stramas på baksidan av arbetet. Byt ev till en större stickstorlek när det stickas mönster.

KNAPPHÅL:
Maska av till knapphål från rätsidan på höger framkant (när plagget has på). 1 knapphål = Sticka andra och tredje maskan från kanten räta tillsammans och gör 1 omslag om stickan. På nästa varv (avigsidan) stickas omslaget rätt så att det blir hål.
Maska av till knapphål när arbetet mäter:
S: 3, 11, 19, 26, 34, 41, 49 och 56 cm.
M: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51 och 58 cm.
L: 3, 12, 20, 28, 36, 44, 52 och 60 cm.
XL: 3, 12, 20, 29, 37, 46, 54 och 62 cm.
XXL: 3, 11, 19, 26, 34, 42, 49, 57 och 64 cm.
XXXL: 3, 11, 19, 27, 35, 43, 51, 59 och 66 cm.
OBS: Det sista av dessa 8-8-8-8-9-9 knapphål maskas av ungefär mitt på halskanten.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Fram- och bakstycket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram, nerifrån och upp. Ärmarna stickas runt på strumpstickor/kort rundsticka, nerifrån och upp. Sedan sätts fram- och bakstycke och ärmar tillsammans och oket stickas fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram till färdigt mått.
Det kan stickas en förhöjning bak i nacken för att få en bättre passform så att oket blir lite högre i nacken. Denna förhöjning kan gärna uteslutas, då blir halsen likadan fram och bak – se förklaring på förhöjning längre ner i beskrivningen.

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Lägg upp 211-231-249-269-295-323 maskor (inklusive 5 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med ljus gråblå. Sticka resår så här:
VARV 1 (rätsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (avigsidan): Sticka 5 rätmaskor, * 1 avigmaska, 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 6 maskor på stickan, sticka 1 avigmaska och avsluta med 5 rätmaskor. Upprepa varv 1 och 2 till resåren mäter 3 cm. Byt till rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 10-10-12-12-14-14 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS-1 och kom ihåg KNAPPHÅL på höger framkant – se förklaring ovan = 201-221-237-257-281-309 maskor. Sätt 1 markör 53-58-62-67-73-80 maskor in från varje sida = 95-105-113-123-135-149 maskor mellan markörerna på bakstycket och låt markören följa med i arbetet.
Sticka 1 varv avigt från avigsidan (framkanterna stickas räta). Sedan stickas det slätstickning fram och tillbaka med 5 framkantsmaskor i RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, i varje sida mot mitt fram. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 8 cm minskas det 1 maska på varje sida av båda markörerna – läs MINSKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor minskade). Minska så med 8 cm mellanrum totalt 4 ggr i varje sida = 185-205-221-241-265-293 maskor.
Sticka sedan vidare tills arbetet mäter 36 cm i alla storlekar. Nästa varv stickas så här från rätsidan: Sticka 45-50-53-58-63-69 rätmaskor (= framstycke), maska av 8-8-10-10-12-14 maskor för ärmhål, sticka 79-89-95-105-115-127 rätmaskor (= bakstycke), maska av 8-8-10-10-12-14 maskor för ärmhål och sticka de resterande 45-50-53-58-63-69 maskorna räta (= framstycke). Lägg arbetet åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Lägg upp 44-46-48-52-52-54 maskor på strumpstickor 3 med ljus gråblå. Sticka resår så här:
VARV 1: Stickas rätt.
VARV 2: * 1 rätmaska, 1 avigmaska *, sticka *-* varvet runt.
Upprepa varv 1 och 2 till resåren mäter 3 cm. Byt till strumpstickor 4. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt under ärmen) och låt markören följa med i arbetet. Sticka slätstickning runt. När arbeeet mäter 9-7-9-7-9-7 cm ökas det 2 maskor mitt under ärmen – läs ÖKNINGSTIPS. Öka så med 3½-3-2-2-1½-1½ cm mellanrum totalt 11-13-16-17-19-20 ggr (byt till kort rundsticka när det är tillräckligt med maskor på stickan) = 66-72-80-86-90-94 maskor. Sticka sedan vidare till ärmen mäter 46-45-43-41-40-38 cm (kortare mått i de större storlekarna pga vidare hals och längre ok). Nästa varv stickas så här: Maska av 4-4-5-5-6-7 maskor, sticka 58-64-70-76-78-80 rätmaskor och maska av de resterande 4-4-5-5-6-7 maskorna. Lägg arbetet åt sidan och sticka en ärm till på samma sätt.

OK:
Sätt ärmarna på samma rundsticka som fram- och bakstycket där det maskades av maskor för ärmhål = 285-317-341-373-397-425 maskor. ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Läs STICKTIPS-1 och STICKTIPS-2! Fortsätt med ljus gråblå och sticka 1 varv avigt från avigsidan, men framkanterna stickas räta. Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 4-6-0-2-6-4 maskor jämnt fördelat = 281-311-341-371-391-421 maskor.
Sticka slätstickning fram och tillbaka med 5 framkantsmaskor i rätstickning i varje sida mot mitt fram. När arbetet mäter 1-2-3-3-4-6 cm från där fram- och bakstycke och ärmar sattes tillsammans stickas nästa varv så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.1A tills det återstår 6 maskor på stickan (= 27-30-33-36-38-41 rapporter à 10 maskor), sticka A.1B (= 1 maska) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så. SAMTIDIGT på varvet markerat med pil i A.1A minskas det 10-0-10-20-20-30 maskor jämnt fördelat = 271-311-331-351-371-391 maskor. OBS: I storlek S och L minskas det i de naturvita partierna.
Nästa varv stickas så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, sticka A.2A tills det återstår 6 maskor på stickan (= 13-15-16-17-18-19 rapporter à 20 maskor), sticka A.2B (= 1 maska) och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt mönstret så och minska som visat i A.2A. När A.2 är färdigstickat är det 141-161-171-181-191-201 maskor på varvet.
Nu kan det stickas en förhöjning bak i nacken eller gå direkt vidare med att sticka halskanten om det inte önskas en förhöjning.

FÖRHÖJNING BAK I NACKEN:
Hoppa över detta avsnitt om det inte önskas förhöjning.
Sätt 1 markör i den mittersta maskan på varvet = mitt bak. Börja från rätsidan med natur och sticka 15-16-17-18-19-20 rätmaskor förbi maskan med markör i, vänd, strama tråden och sticka 31-33-35-37-39-41 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 46-49-52-55-58-61 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka 61-65-69-73-77-81 avigmaskor. Vänd, strama tråden och sticka 76-81-86-91-96-101 rätmaskor, vänd, strama tråden och sticka avigmaskor varvet ut (framkanterna stickas räta).

HALSKANT:
Sticka 1 varv rätt från rätsidan med natur och minska samtidigt 24-40-44-48-54-58 maskor jämnt fördelat = 117-121-127-133-137-143 maskor. Sticka 1 varv avigt (framkanterna stickas räta). Byt till rundsticka 3 och sticka resår så här från rätsidan: 5 framkantsmaskor i rätstickning, * 1 rätmaska, 1 avigmaska * sticka *-* tills det återstår 6 maskor, sticka 1 rätmaska och avsluta med 5 framkantsmaskor i rätstickning. Fortsätt resåren så i 3 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Koftan mäter ca 58-60-62-64-66-68 cm från axeln och ner.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framkant.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 26.02.2018
Symbolerna i diagrammet för natur och ljus blågrå är korrigerade.
Uppdaterad online: 09.04.2018
Rättelse i diagram A.2A

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med natur
= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan med ljus gråblå

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 191-29) för mått och uträkningar.

Sunniva 14.02.2020 - 08:02:

A2b fra vrangsiden... skal den strikkes først eller sist?

DROPS Design 14.02.2020 kl. 11:47:

Hej Sunniva, du strikker samme mønster men fra modsat side (altså i modsat rækkefølge) som du ser selve mønsteret i diagrammet fra retsiden. God fornøjelse!

Emma 10.07.2019 - 23:05:

Hej. På bilden ser det ut som att de fem framkantmaskorna på vissa ställen är blåa. Enligt vad jag förstår av mönstret skickas de fem framkantmaskorna alltid i vit färg. Har jag missat något? :)

DROPS Design 11.07.2019 kl. 12:49:

Hei Emma. Du strikker stolpene i samme farge som resten av omgangen. God fornøyelse

VALLI AGNES 11.02.2019 - 14:09:

Impossible de réaliser le jacquard.Pas de problème pour le rang 1.La grille se lit-elle toujours de la droite vers la gauche,ou de gauche à droite,sur l'envers?La gille A1B est elle aussi valable en début de rang?Je réalise la taille M. Bien amicalement;merci.

DROPS Design 11.02.2019 kl. 15:58:

Bonjour Mme Valli, les diagrammes se lisent de bas en haut, et de droite à gauche sur l'endroit et de gauche à droite sur l'envers, ainsi, quand, sur l'endroit, vous répétez A.1A et terminez par A.1B, sur l'envers, tricotez A.1B et répétez A.1A en lisant de gauche à droite. Bon tricot!

Turid Sæterli 27.09.2018 - 20:23:

Alle jakkene deres strikkes fram og tilbake. Kan en bruke samme oppskriften og bare legge til oppklippsmasker og strikke rundt?

DROPS Design 28.09.2018 kl. 07:50:

Hei Turid. Ja, det er ingenting i veien for at du strikker den rundt om du ønsker det. God fornøyelse.

Nikoletta 01.07.2018 - 09:24:

Köszönöm szépen, most már jól látszik minden! :-)

Nikoletta 02.06.2018 - 19:58:

Kedves Adminok! Szeretném elkészíteni ezt a kardigánt, de sajnos nem látom az ábrákat a leírás végén. Több böngészőt is kipróbáltam, de sajnos nem megy. Más minták esetén (pl. 191-21) nem tapasztalok ilyen problémát.

DROPS Design 01.07.2018 kl. 03:24:

Kedves Nikoletta! Köszönjük a jelzését, a technikai hibát elhárítottuk. Kérjük, próbálja meg újra, a diagramoknak, mintarajzoknak már látszaniuk kell. Sikeres kézimunkázást kívánok!

Bodil Larsen 23.05.2018 - 20:30:

Jeg får ikke mønsteret i A2 å stemme i Str S. Er det feil ?

DROPS Design 25.05.2018 kl. 13:56:

Hei Bodil. Jeg er litt usikker på hva du ikke får til å stemme. Men vi har nå regnet over mønsteret, og det er ikke noe feil med maskeantallet. Etter at A.1 er ferdig er det i størrelse S = 271 masker. Så strikkes 5 stolpemasker, A.2a over de neste 260 maskene (13 rapporter av 20 masker), A.2b over 1 maske, 5 stolpemasker = 271 masker. Mønsteret leses nedenfra og opp, fra høyre mot venstre på rettsiden og omvendt vei på vrangsiden. Fra vrangsiden strikkes det også i motsatt rekkefølge så diagrammene følges oppover. God fornøyelse

Jenny Iversen. 26.02.2018 - 11:28:

Der er fejl i opskriften. Når der skal strikkes mønster, er det byttet rundt på farverne. 🔲 skal være hvid og *️⃣ Skal være lys gråblå.

Françoise 25.12.2017 - 22:39:

Ce gilet a l'air très doux et très agréable à porter.

Kjersti Stenstad 19.12.2017 - 15:32:

Ser veldig ut som Bøvertun...

Kommentér oppskrift DROPS 191-29