DROPS / 182 / 33

Earl Grey by DROPS Design

Settet består av: virkad mössa, halsvärmare och vantar. Arbetet är virkat i DROPS Eskimo

Tags: mössor, set, vantar,

DROPS Design: Modell ee-617
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 250 g ljus grå och 200 g mellangrå.
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M - M/L
Passar huvudmått: 54/56 - 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
100 g i båda storlekar i färg 53, ljus grå
50 g i båda storlekar i färg 46, mellangrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 7 - eller det nålnr du måste använda för att få 10 stolpar och 6 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: One size
Mått: Omkrets nedtill: 62 cm. Omkrets upptill: 58 cm.
Höjd: 26 cm.
Garnåtgång:
DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150 g färg 46, mellangrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 8 - eller det nålnr du måste använda för att få 9 stolpar och 5 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

DROPS ESKIMO från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
150 g i båda storlekar i färg 53, ljus grå
50 g i båda storlekar i färg 46, mellangrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 6 - eller det nålnr du måste använda för att få 12 fastmaskor och 12 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 225kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER

VIRKINFO:
I början av varje varv med fastmaskor ersätts första fastmaskan med 1 luftmaska. Avsluta varvet med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades i början av varvet.

I början av varje varv med halvstolpar ersätts första halvstolpen med 2 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i andra luftmaskan som virkades i början av varvet.

I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Avsluta varvet med 1 smygmaska i tredje luftmaskan som virkades i början av varvet.

MÖNSTER:
VARV 1: 1 halvstolpe i bakre maskbågen av varje fastmaska.
VARV 2: 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje halvstolpe.
VARV 3: 1 stolpe i bakre maskbågen av varje fastmaska.
VARV 4: 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje stolpe.
Upprepa varv 1-4.

FÄRGBYTETIPS (gäller mössan):
För att få finast övergång vid färgbyte virkas smygmaskan i slutet på varvet innan det ska börjas med den nya färgen så här: Stick in nålen i luftmaskan som virkades i början av varvet, hämta den nya tråden, gör ett omslag om nålen med den nya färgen och drag den genom maskorna på nålen.

VIRKA 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS:
* Stick in nålen i nästa maska, hämta tråden (= 2 öglor på nålen) *, virka *-* en gång till, gör ett omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 maskorna på nålen (= 1 fmaska minskad).

VIRKTIPS (gäller vantarna):
När det virkas fastmaskor i bakre maskbågen kan det vara lätt att strama maskorna, vanten kommer då att få lite elasticitet och bli för trång.
Se till att fastmaskorna blir tillräckligt lösa när det virkas. Dvs när det görs omslag om nålen vid virkning av fastmaskor, måste omslaget dras helt genom maskan (och gärna lite till).

ÖKNINGSTIPS (gäller mössan):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 40 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 10) = 4. I detta exempel ökas det 1 maska efter var 4:e maska.
Det ökas 1 maska genom att virka 2 maskor i en maska.

MINSKNINGSTIPS (gäller vantarna):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 20 maskor) och delar med det antal minskningar som ska göras (t.ex 4) = 5. I detta exempel virkas var 4:e och var 5:e maska tillsammans som förklarat nedan.
Minska 1 fastmaska genom att virka 2 fastmaskor tillsammans så här: * Stick in nålen i nästa maska, hämta tråden *, virka *-* en gång till, gör ett omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 maskorna på nålen.
--------------------------------------------------------

MÖSSA:
Mössan virkas runt uppifrån och ner.

Virka en cirkel så här:
Virka 4 luftmaskor med nål 7 med ljus grå och sätt ihop dem till ring med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades. Läs VIRKINFO!
VARV 1: Virka 12-12 halvstolpar om ringen. Sedan virkas varje varv i bakre maskbågen.
VARV 2: * Virka 1 fastmaska i första halvstolpen, 2 fastmaskor i nästa halvstolpe * virka *-* varvet runt = 18-18 fastmaskor på varvet.
VARV 3: * Virka 1 stolpe i första fastmaska, 2 stolpar i nästa fastmaska * virka *-* varvet runt = 27-27 stolpar på varvet.
VARV 4: * Virka 1 fastmaska i första stolpen, 2 fastmaskor i nästa stolpe * upprepa *-* varvet runt = 40-40 fastmaskor på varvet.
KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
Efter cirkeln virkas det vidare med MÖNSTER - se förklaring ovan. SAMTIDIGT ökas det 10-13 halvstolpar jämnt fördelat på första varvet – läs ÖKNINGSTIPS = 50-53 maskor på varvet. När arbetet mäter ca 19-20 cm byts det till mellangrå – läs FÄRGBYTESTIPS. Virka 4 varv med fastmaskor (virka i bakre maskbågen). Klipp av tråden och fäst den. Mössan mäter ca 23-24 cm uppifrån och ner. Gör en stor garnboll på ca 9 cm med båda färgerna och fäst den till toppen av mössan.
--------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Virka 56 luftmaskor löst med nål 8 med mellangrå och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan som virkades. Läs VIRKINFO! Virka 1 varv med 1 halvstolpe i varje luftmaska. Virka MÖNSTER runt med början från 2:a varvet i mönstret - se förklaring ovan. SAMTIDIGT på 6:e varvet minskas det 4 fastmaskor jämnt fördelat på varvet genom att virka var 13:e och var 14:e fastmaska tillsammans – läs VIRKA 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS = 52 fastmaskor. Fortsätt mönstret runt till arbetet mäter ca 26 cm på höjden – avsluta efter ett varv med fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.
--------------------------------------------------------

VANTAR:
Arbetet virkas runt. Det virkas först en manschett med mönster, sedan virkas resten av vanten med fastmaskor i bakre maskbågen.

MANSCHETT:
Virka 21-23 lite lösa luftmaskor på virknål 6 med ljus grå och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan på varvet. Läs VIRKINFO!
Virka 1 varv med 1 halvstolpe i varje luftmaska. Virka MÖNSTER runt med början från 2:a varvet i mönstret – se förklaring ovan. När arbetet mäter ca 5 cm är manschetten färdig – sluta efter ett varv med fastmaskor. Sätt 1 markör – HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

VÄNSTER VANTE:
Virka runt med 1 fastmaska i varje fastmaska - läs VIRKTIPS och virka i bakre maskbågen (detta gäller sedan hela vanten). KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
När det har virkats 1 varv med fastmaskor efter markören ökas det 1 fastmaska till tumme på varje sida av första maskan i början av varvet – det ökas 1 fastmaska genom att virka 2 fastmaskor i samma fastmaska. Öka så på varje sida av denna första maskan på vartannat varv totalt 3-4 ggr = 27-31 fastmaskor på varvet (7-9 av dessa maskorna är tummaskor). Klipp av tråden.
Nästa varv virkas så här: Hoppa över de första 4-5 fastmaskorna på varvet, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 20-22 fastmaskorna (virka i bakre maskbågen) = 3-4 fastmaskor kvar på varvet. Nu fortsätts det vidare till nästa varv utan att virka över de 3-4 sista fastmaskorna på varvet. OBS: Markera början av varvet med en markör mellan sista maskan på varvet och första maskan på nästa varv, lå markören följa med i arbetet.
Virka 1 fastmaska i var och en av de 20-22 fastmaskorna (virka i bakre maskbågen) till arbetet mäter 18-20 cm från markören. Sedan minskas det så här:
VARV 1: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska (i bakre maskbågen) och minska SAMTIDIGT 4-5 fastmaskor jämnt fördelat - läs MINSKNINGSTIPS = 16-17 fastmaskor på varvet.
VARV 2: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska och minska SAMTIDIGT 4-5 fastmaskor jämnt fördelat = 12 fastmaskor.
VARV 3: Virka 2 och 2 fastmaskor tillsammans = 6 fastmaskor kvar på varvet. Klipp av tråden, tråckla den upp och ner genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

TUMME:
= 7-9 maskor. Första varvet virkas så här: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska (virka i bakre maskbågen), dessutom virkas det 2 fastmaskor precis i övergången mellan tumme och vante = 9-11 fastmaskor på varvet. Virka 4-5 varv till med 1 fastmaska i varje fastmaska. På nästa varv virkas 2 och 2 fastmaskor tillsammans tills det återstår 1 fastmaska på varvet, virka sista fastmaskan = 5-6 fastmaskor kvar. Klipp av tråden, tråckla den upp och ner genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt.

KNYTBAND:
Klipp 2 trådar mellangrå à 120 cm. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig på nytt. Knyt en knut i varje ände.
Gör 2 små garnbollar på ca 2-3 cm i diameter. Sy fast 1 garnboll i den ena änden av knytbandet. Trä knytbandet upp och ner mellan maskorna i övergången mellan manschett och vante (snodden ska börja och sluta på yttersidan av vanten så att garnbollarna inte kommer inuti handen). Sy fast den andra garnbollen i den andra änden av knytbandet.

HÖGER VANTE:
Virka manschett och vante på samma sätt som vänster vante, men när det ökas till tumme ökas det på varje sida av sista maskan i slutet på varvet (i stället för på varje sida av första maskan i början av varvet). Resten av vanten och tummen virkas på samma sätt som vänster vante.
Gör knytband med garnbollar på samma sätt som på vänster vante.

Kommentarer (0)

Det finns inga kommentarer till detta mönster. Skriv din kommentar!

Kommentér oppskrift DROPS 182-33