DROPS / 182 / 35

Heidrun by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa och halsduk med förkortade varv och rätstickning. Settet är stickat i DROPS Andes

Tags: halsdukar, mössor, set,

DROPS Design: Modell an-047
Garngrupp E eller C + C
-----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 – 56/58 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
200 g färg 9020, ljus grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 8 – eller de stickor du måste använda för att få 11 maskor och 23 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
-----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Mått: ca 22 x 180 cm
Garnåtgång:
DROPS ANDES från Garnstudio (tillhör garngrupp E)
400 g färg 9020, ljus grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp E)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 9 – eller den sticka du måste använda för att få 10 maskor och 21 varv rätstickning
på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

från 55.00 kr /100g
DROPS Andes uni colour DROPS Andes uni colour 57.00 kr /100g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Andes mix DROPS Andes mix 55.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 330kr. Läs mer.

MINSKNINGSTIPS (gäller mössan):
Minska så här efter varje markör: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på kort rundsticka, de förkortade varven stickas fram och tillbaka på rundsticka innan det åter stickas runt, byt till strumpstickor när det behövs. Hela mössan stickas i rätstickning, nerifrån och upp.
Lägg upp 52-56 maskor på rundsticka 8 med Andes. Sätt 1 markör i början av varvet (= mitt bak). Sticka RÄTSTICKNING runt – se förklaring ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 4 cm stickas det förkortade varv fram och tillbaka så här: Sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 7-8 maskor före markören mitt bak, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan tills det återstår 7-8 maskor före markören mitt bak. Vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 9-10 maskor före markören, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan tills det återstår 9-10 maskor före markören. Vänd, strama tråden och sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 11-12 maskor före markören, vänd, strama tråden och sticka rätmaskor tills det återstår 11-12 maskor före markören i den andra sidan. Fortsätt fram och tillbaka så här och vänd när det återstår 2 maskor mer för varje gång det vänds till det är 6-8 maskor kvar mitt fram. Efter sista vändningen fortsätts det med rätmaskor från avigsidan till markören mitt bak. Mössan mäter nu ca 4 cm mitt bak och 11 cm fram. Vänd arbetet så att det sedan stickas runt från rätsidan.
Nästa varv stickas så här: * Sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (strama tråden lite så att omslaget inte blir för löst) *, upprepa *-* varvet runt.
Nästa varv stickas så här: * Sticka 1 avigmaska, släpp omslaget av stickan *, upprepa *-* varvet runt. Sedan stickas det rätstickning runt över alla maskorna.
När arbetet mäter 22-23 cm från uppläggningskanten mitt bak (där arbetet är kortast) stickas det 1 varv rätt där det minskas 3-0 maskor jämnt fördelat (sticka ca var 16:e och var 17:e maska räta tillsammans i S/M) = 49-56 maskor. Nu sätts det 7-8 markörer i arbetet med 7-7 maskor mellan varje markör. Fortsätt med rätstickning och minska 1 maska efter varje markör på nästa varv med rätmaskor – LÄS MINSKNINGSTIPS (= 7-8 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 5 ggr i båda storlekar = 14-16 maskor kvar på varvet. På nästa varv med rätmaskor stickas alla maskorna vridet räta tillsammans 2 och 2 = 7-8 maskor. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst noga.
----------------------------------------------------------

HALSDUK:
Lägg upp 22 maskor på sticka 9 med Andes. Sticka 4 varv rätstickning.
Sedan stickas det rätstickning med förkortade varv så här: Sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 1 maska på stickan, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan varvet ut. Vänd arbetet, sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 2 maskor på stickan, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan varvet ut. Fortsätt fram och tillbaka så här och vänd när det återstår 1 maska mer på varje varv från rätsidan till det finns fler maskor att sticka över.
Vänd arbetet och sticka 1 varv rätt från rätsidan över alla maskorna. Nu stickas det 1 varv rätt från avigsidan över första maskan, vänd arbetet och sticka rätmaskor från rätsidan tillbaka. Vänd arbetet, strama tråden och sticka 2 rätmaskor, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från rätsidan över båda maskorna. Fortsätt fram och tillbaka så genom att sticka över 1 maska mer på varje varv från avigsidan till det har stickats över alla maskorna.
Sedan stickas det rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna till halsduken mäter ca 157 cm.
Nu stickas det förkortade varv så här: Sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 1 maska på stickan, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan varvet ut. Vänd arbetet, sticka rätmaskor från rätsidan tills det återstår 2 maskor på stickan, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från avigsidan varvet ut. Fortsätt fram och tillbaka så och vänd när det återstår 1 maska mer på varje varv från rätsidan till det inte finns fler maskor att sticka över.
Vänd arbetet och sticka 1 varv rätt från rätsidan över alla maskorna. Nu stickas det 1 varv rätt från avigsidan över första maskan, vänd arbetet och sticka rätmaskor från rätsidan tillbaka. Vänd arbetet, strama tråden och sticka 2 rätmaskor från avigsidan, vänd arbetet, strama tråden och sticka rätmaskor från rätsidan över båda maskorna. Fortsätt fram och tillbaka så genom att sticka över 1 maska mer på varje varv från avigsidan till det har stickats över alla maskorna.
Sticka 4 varv rätstickning fram och tillbaka över alla maskorna och maska sedan av löst med rätmaksor från rätsidan. Halsduken mäter ca 180 cm.

GARNBOLLAR:
Gör 8 garnbollar på ca 5 cm i diameter var. Fäst 4 garnbollar i varje kortsida på halsduken.

Catherine Woodward 25.01.2019 - 11:00:

What a brilliant pattern. I have a small head and very fine silky hair. Most hats I’ve made tend to keep falling over my face. This one however, despite feeling quite loose, stays in place because of its shaping. It’s really quite ingenious.

Kommentér oppskrift DROPS 182-35