DROPS / 182 / 33

Earl Grey by DROPS Design

Sættet består af: Hæklet hue, hals og vanter. Arbejdet er hæklet i DROPS Eskimo

Tags: huer, sæt, vanter,

DROPS Design: Model ee-617
Garngruppe E eller C + C
-----------------------------------------------------------
Til hele sættet vil der gå ca 250 g lys grå og 200 g mellemgrå.
-----------------------------------------------------------

HUE:
Størrelse: S/M - M/L
Passer hovedmål: 54/56 - 56/58 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
100 g i begge størrelser i farve 53, lys grå
50 g i begge størrelser i farve 46, mellemgrå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 7 - eller den nål du skal bruge for at få 10 stangmasker og 6 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: One size
Mål: Omkreds nederst: 62 cm. Omkreds øverst: 58 cm.
Højde: 26 cm.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
150 g farve 46, mellemgrå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 8 - eller den nål du skal bruge for at få 9 stangmasker og 5 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
-----------------------------------------------------------

150 g i begge størrelser i farve 53, lys grå
50 g i begge størrelser i farve 46, mellemgrå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe E)" – se link under.

DROPS HÆKLENÅL nr 6 - eller den nål du skal bruge for at få 12 fastmasker og 12 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

fra 12.50 kr /50g
DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 112.5kr. Læs mere.
INFORMATION TIL OPSKRIFT

HÆKLEINFO:
På begyndelsen af hver omgang med fastmasker erstattes første fastmaske med 1 luftmaske. Afslut omgangen med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet i starten af omgangen.

På begyndelse af hver omgang med halvstangmasker erstattes første halvstangmaske med 2 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i anden luftmaske som blev hæklet i starten af omgangen.

På begyndelsen af hver omgang med stangmasker erstattes første stangmaske med 3 luftmasker. Afslut omgangen med 1 kædemaske i tredje luftmaske som blev hæklet i starten af omgangen.

MØNSTER:
1.OMGANG: 1 halvstangmaske i bagerste led af hver fastmaske.
2.OMGANG: 1 fastmaske i bagerste led af hver halvstangmaske.
3.OMGANG: 1 stangmaske i bagerste led af hver fastmaske.
4.OMGANG: 1 fastmaske i bagerste led af hver stangmaske.
Gentag 1.til 4.omgang.

TIPS VED FARVESKIFT (gælder huen):
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles kædemasken i slutningen af omgangen før der skal startes med den nye farve således: Stik nålen ind i luftmasken som blev hæklet i begyndelsen af omgangen, hent den nye tråd, lav et omslag om nålen med den nye farve og træk den gennem maskerne på nålen.

HÆKL 2 FASTMASKER SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste maske, hent tråden (= 2 løkker på nålen) *, hækl fra *-* én gang til, lav et omslag og træk omslaget gennem alle 3 masker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).

HÆKLETIPS (gælder vanterne):
Når der hækles fastmasker i bagerste maskeled kan det være let at komme til at stramme maskerne, vanten vil da ikke blive elastisk nok og blive for trang.
Sørg for at fastmaskerne bliver løse nok når det hækles. Dvs når der laves omslag ved fastmaskerne, skal omslaget trækkes helt igennem masken (og gerne lidt til).

UDTAGNINGSTIPS (gælder huen):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 40 masker) og deler med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 10) = 4. I dette eksempel tages der 1 maske ud efter hver 4.maske.
Der tages 1 maske ud ved at hækle 2 masker i en maske.

INDTAGNINGSTIPS (gælder vanterne):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 20 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 4) = 5. I dette eksempel hækles hver 4. og 5.maske sammen som forklaret under.
Tag 1 fastmaske ind ved at hækle 2 fastmasker sammen således: * Stik nålen ind i næste maske, hent tråden *, hækl fra *-* én gang til, slå om og træk omslaget gennem alle 3 masker på nålen.
--------------------------------------------------------

HUE:
Huen hækles rundt ovenfra og ned.

Hækl en cirkel således:
Hækl 4 luftmasker på nål 7 med lys grå og sæt dem sammen til ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Læs HÆKLEINFO!
1.OMGANG: Hækl 12-12 halvstangmasker om ringen. Videre hækles hver omgang i bagerste maskeled.
2.OMGANG: * Hækl 1 fastmaske i første halvstangmaske, 2 fastmasker i næste halvstangmaske * hækl fra *-* omgangen rundt = 18-18 fastmasker på omgangen.
3.OMGANG: * Hækl 1 stangmaske i første fastmaske, 2 stangmasker i næste fastmaske * hækl fra *-* omgangen rundt = 27-27 stangmasker på omgangen.
4.OMGANG: * Hækl 1 fastmaske i første stangmaske, 2 fastmasker i næste stangmaske * gentag fra *-* omgangen rundt = 40-40 fastmasker på omgangen.
HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Efter cirklen hækles der videre med MØNSTER - se forklaring over. SAMTIDIG tages der 10-13 halvstangmasker ud jævnt fordelt på første omgang – læs UDTAGNINGSTIPS = 50-53 masker på omgangen. Når arbejdet måler ca 19-20 cm skiftes der til mellemgrå – læs FARVESKIFT. Hækl 4 omgange med fastmasker (hækl i bagerste maskeled). Klip og hæft tråden. Huen måler ca 23-24 cm fra toppen og ned. Lav en stor pompon på ca 9 cm med begge farver og sy den i toppen af huen.
--------------------------------------------------------

HALS:
Hækl 56 luftmasker løst på nål 8 med mellemgrå og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske som blev hæklet. Læs HÆKLEINFO! Hækl 1 omgang med 1 halvstangmaske i hver luftmaske. Hækl MØNSTER rundt med start fra 2.OMGANG i mønsteret - se forklaring over. SAMTIDIG på 6.omgang tages der 4 fastmasker ind jævnt fordelt på omgangen ved at hækle hver 13. og 14. fastmaske sammen – læs hækl 2 FASTMASKER SAMMEN = 52 fastmasker. Fortsæt mønsteret rundt til arbejdet måler ca 26 cm i højden – afslut efter en omgang med fastmasker. Klip og hæft tråden.
--------------------------------------------------------

VANTER:
Arbejdet hækles rundt. Der hækles først en manchet med mønster, derefter hækles resten af vanten med fastmasker i bagerste led.

MANCHET:
Hækl 21-23 lidt løse luftmasker på hæklenål 6 med lys grå og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske på omgangen. Læs HÆKLEINFO!
Hækl 1 omgang med 1 halvstangmaske i hver luftmaske. Hækl MØNSTER rundt med start fra 2.OMGANG i mønsteret – se forklaring over. Når arbejdet måler ca 5 cm er manchetten færdig – stop efter en omgang med fastmasker. Sæt 1 mærketråd – HERFRA MÅLES ARBEJDET VIDERE!

VENSTRE VANTE:
Hækl rundt med 1 fastmaske i hver fastmaske - læs HÆKLETIPS og hækl i bagerste maskeled (dette gælder hele vanten videre). HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Når der er hæklet 1 omgang med fastmasker efter mærketråden tages der 1 fastmaske ud til tommelfinger på hver side af første maske i begyndelsen af omgangen – der tages 1 fastmaske ud ved at hækle 2 fastmasker i samme fastmaske. Tag ud således på hver side af den første maske på hver 2.omgang totalt 3-4 gange = 27-31 fastmasker på omgangen (7-9 af disse masker er tommelfingermasker). Klip tråden.
Næste omgang hækles således: Spring over de første 4-5 fastmasker på omgangen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 20-22 fastmasker (hækl i bagerste maskeled) = 3-4 fastmasker tilbage på omgangen. Nu fortsættes der til næste omgang uden at hækle over de 3-4 sidste fastmasker på omgangen. OBS: Marker begyndelsen af omgangen med en mærketråd mellem sidste maske på omgangen og første maske på næste omgang, lad mærketråden følge med videre op.
Hækl 1 fastmaske i hver af de 20-22 fastmasker (hækl i bagerste maskeled) til arbejdet måler 18-20 cm fra mærketråden. Derefter tages der ind således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske (i bagerste maskeled) og tag SAMTIDIG 4-5 fastmasker ind jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIPS = 16-17 fastmasker på omgangen.
2.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske og tag SAMTIDIG 4-5 fastmasker ind jævnt fordelt = 12 fastmasker.
3.OMGANG: Hækl fastmaskerne sammen 2 og 2 = 6 fastmasker tilbage på omgangen. Klip tråden, træk den op og ned gennem de resterende masker, stram tråden og hæft.

TOMMELFINGER:
= 7-9 masker. Første omgang hækles således: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske (hækl i bagerste maskeled), i tillæg hækles der 2 fastmasker i overgangen mellem tommelfinger og vante = 9-11 fastmasker på omgangen. Hækl 4-5 omgange til med 1 fastmaske i hver fastmaske. På næste omgang hækles fastmaskerne sammen 2 og 2 til der er 1 fastmaske tilbage på omgangen, hækl sidste fastmaske = 5-6 fastmasker tilbage. Klip tråden, sy den op og ned gennem de resterende masker, stram tråden og hæft.

BINDEBÅND:
Klip 2 tråde mellemgrå à 120 cm. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende.
Lav 2 små pomponer på ca 2-3 cm i diameter. Sy 1 pompon i den ene ende af bindebåndet. Træk bindebåndet op og ned mellem maskerne i overgangen mellem manchet og vante (snoren skal starte og slutte på ydersiden af vanten så pomponerne ikke kommer ind i hånden). Sy den anden pompon i den anden ende af bindebåndet.

HØJRE VANTE:
Hækl manchet og vante på samme måde som venstre vante, men når der tages ud til tommelfinger tages ud på hver side af sidste maske i slutningen af omgangen (i stedet for på hver side af første maske i begyndelsen af omgangen). Resten af vanten og tommelfingeren hækles på samme måde som venstre vante.
Lav et bindebånd med pomponer på samme måde som på venstre vante.

Francesca 06.01.2019 - 16:52:

Grazie molto chiara mi ero persa in un bicchiere d'acqua ora mi sento più sicura...

Francesca 06.01.2019 - 16:39:

Ho comprato la lana e vorrei iniziare il berretto ma non ho capito al primo giro cosa significa 12/12 mezze maglie? Poi dice 18/18 maglie basse al secondo giro? Potete darmi dei chiarimenti vi ringrazio

DROPS Design 06.01.2019 kl. 16:49:

Buongiorno Francesca. I numeri fanno riferimento alle maglie da lavorare a seconda della taglia. Per la taglia S/M deve considerare il primo numero , per la M/L il secondo numero. Quindi se la sua taglia è la S/M, al primo giro lavora 12 mezze maglie alte e alla fine del secondo giro deve avere 18 maglie basse. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 182-33