DROPS / 186 / 19

Aretusa by DROPS Design

Stickad sjal med hålmönster. Arbetet är stickat uppifrån och ner i DROPS Merino Extra Fine

DROPS Design: Modell me-137
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Mått:
Höjd mätt längs mittmaskan: ca 109 cm
Bredd mätt längs översidan: ca 218 cm
Garnåtgång:
DROPS MERINO EXTRA FINE från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
550 g färg 23, gråblå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 3,5 – eller den sticka du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 308kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.13. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

AVMASKNINGSTIPS:
För att få en av elastisk avmaskningskant kan det används en större sticka när det maskas av, om man vill kan man göra omslag över omslagen från föregående mönstervarv. Dessa omslagen maskas av som vanliga maskor.

----------------------------------------------------------

SJAL
Sjalen stickas fram och tillbaka på rundsticka för att få plats med alla maskorna. Det stickas uppifrån och ner.

Lägg upp 7 maskor på rundsticka 3,5 med Merino Extra Fine. Sticka 1 varv rätt från avigsidan.
VARV 1: (= rätsidan): Sticka 2 maskor i RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 2 maskor i rätstickning.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka 2 maskor i rätstickning, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor och sticka 2 maskor i rätstickning = 11 maskor på varvet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka 2 maskor i rätstickning, 1 omslag, 3 rätmaskor, 1 omslag, 1 rätmaska, 1 omslag, 3 rätmaskor, 1 omslag och 2 maskor i rätstickning = 15 maskor på varvet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka 2 maskor i rätstickning, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor och sticka 2 maskor i rätstickning.

Sedan stickas det efter diagram, i varje sida av arbetet stickas det 2 maskor i rätstickning genom hela arbetet och mittmaskan ska stickas i slätstickning.

Sticka efter diagram A.1 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, sticka A.1 över 5 maskor, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), sticka A.1 över 5 maskor och 2 maskor i rätstickning. När diagrammet har stickats 1 gång på höjden är det 31 maskor på varvet.

Sticka efter diagram A.2, A.3 och A.4 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, A.2 över 3 maskor, A.3 över 8 maskor, A.4 över 2 maskor, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.2 över 3 maskor, A.3 över 8 maskor, A.4 över 2 maskor och 2 maskor i rätstickning. När diagrammet har stickats 1 gång på höjden är det 47 maskor på varvet.
Diagrammen upprepas sedan på höjden, för varje gång diagrammen stickas på höjden blir det plats för 1 repetition mer av A.3 mellan A.2 och A.4.
Sticka diagrammen så till A.2-A.4 har stickats totalt 17 ggr på höjden och det är 303 maskor på varvet.

Sticka efter diagram A.5, A.6 och A.7 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, A.5 över 1 maska, upprepa A.6 fram till 1 maska före mittmaskan, A.7 över 1 maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.5 över 1 maska, upprepa A.6 fram tills det återstår 3 maskor, A.7 över 1 maska och 2 maskor i rätstickning. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 319 maskor på varvet.

Sticka efter diagram A.8, A.9 och A.10 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, A.8 över 2 maskor, A.9 upprepas fram till 2 maskor före mittmaskan (17 ggr på bredden), A.10 över 2 maskor, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.8 över 2 maskor, A.9 upprepas tills det återstår 4 maskor (17 ggr på bredden), A.10 över 2 maskor och 2 maskor i rätstickning. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 343 maskor på varvet.

Sticka efter diagram A.5, A.6 och A.7 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, A.5 över 1 maska, upprepa A.6 fram till 1 maska före mittmaskan, A.7 över 1 maska, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.5 över 1 maska, upprepa A.6 fram tills det återstår 3 maskor, A.7 över 1 maska och 2 maskor i rätstickning. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 359 maskor på varvet.

Sticka efter diagram A.11, A.12 och A.13 så här från rätsidan:
Sticka 2 maskor i rätstickning, A.11 över 9 maskor, A.12 upprepas tills det återstår 8 maskor före mittmaskan (10 ggr på bredden), A.13 över 8 maskor, 1 maska slätstickning (= mittmaskan), A.11 över 9 maskor, A.12 upprepas fram tills det återstår 10 maskor på stickan (10 ggr på bredden), A.13 över 8 maskor och 2 maskor i rätstickning. När diagrammen har stickats 1 gång på höjden är det 471 maskor på varvet. LÄS AVMASKNINGSTIPS! Maska av löst på nästa varv från rätsidan. Klipp av tråden och fäst den.

= mellan 2 maskor görs 1 omslag om stickan, omslaget stickas avigt på nästa varv (det ska bli hål)
= sticka 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska och drag den lyfta maskan över den stickade maskan
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans och drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans

Rose 06.03.2019 - 15:22:

Bonjour, Je vous remercie pour vos explications qui me sont d'un très grand secours...

Rose 05.03.2019 - 19:24:

J'ai un petit soucis : J'ai tricoté une premiere fois A1 A2 A3 A4 et j'ai donc 47 mailles. Je n'ai pas compris comment continuer : est ce que je continue avec une série de A1, puis A2 A3 A4 (17 fois) ? Dans ce cas, lorsque je veux tricoter un premier rang A1, j'intercale une maille entre chaque motif ? (car deux jetés sont côte à côte)... Merci d'avance pour votre aide...

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:16:

Bonjour Rose, une fois que vous avez tricoté 1 x A.2, A.3, A.4 et que vous avez 47 m, vous allez répéter ces diagrammes en hauteur ainsi, la 2ème fois: 2 m point mousse, A.2, 2 x A.3, A.4, 1 m centrale, A.2, 2xA.3, A.4, 2 m point mousse. Tricotez ainsi encore 1 fois les diagrammes en hauteur, la fois suivante, vous tricoterez: A.2, 3xA.3, A.4 et ainsi de suite jusqu'à ce que vous ayez répété 17 fois ces diagrammes au total en hauteur. Bon tricot!

Ria Booltink 02.01.2019 - 16:36:

Moet ik na de herhaling van patroon 2 3 4 alleen de 3 extra breien?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 12:11:

Dag Ria,

Als je de telpatronen A.2, A.3 en A.4 een keer in de hoogte hebt gebreid, herhaal je dit patroon steeds in de hoogte en elke keer als je dit patroon herhaalt hebt in de hoogte, is er ruimte voor nog 1 herhaling van A.3 tussen A.2 en A.4

Barbara 30.10.2018 - 23:45:

Ich habe schon das Model 176-21 gestrickt. Sehr schön!!! Dieses Model ist mir etwas zu groß. Die Musterfolge A2, A3, A4 ist ja diejenige, die Größe macht. Ich würde sie nicht 17 Mal wiederholen, sondern vielleicht nur 12 Mal. Frage: Wieviel cm insgesamt messen die Musterfolgen ungefähr, die sich an A2, A3, A4 anschließen?? Danke!!

DROPS Design 31.10.2018 kl. 08:37:

Liebe Barbara, wir haben diese Masse leider nicht, aber diese Höhe können Sie messen, wenn Sie z.B. diese 12 Rapport in der Höhe gestrickt haben. Viel Spaß beim stricken!

Anne 23.09.2018 - 18:54:

Bonjour ! Je n’arrive pas à faire le rang 7 de A.1. Je n’ar Pas juste sur la maille du milieu. J’ai beau faire et refaire je n’y arrive pas. Y a-t-il une erreur ?

DROPS Design 24.09.2018 kl. 09:42:

Bonjour Anne, vérifiez que vous avez bien 11 mailles dans chaque A.1 de chaque côté à la fin du rang 6 (= soit 2 m point mousse, 11 m A.1, 1 m jersey, 11 m A.1 et 2 m point mousse). Au rang 7 tricotez: 2 m point mousse, A.1 = 1 jeté, 2 m end, 2 m ens à l'end, 1 jeté, 3 m end, 1 jeté, glissez 1 m à l'end, 1 m end, passez la m glissée par-dessus la m tricotée, 2 m end, 1 jeté= 13 m), 1 m end (m centrale), répétez A.1 et terminez par 2 m end = 2 + 13 + 1 + 13 + 2 = 31 m. Bon tricot!

Sandra Sieben 21.08.2018 - 09:54:

Tolles Tuch

KERDONCUFF Armelle 12.08.2018 - 23:37:

Bonjour, y a t'il des explications en français, SVP?

DROPS Design 13.08.2018 kl. 10:22:

Bonjour Mme Kerdoncuff, tout à fait, cliquez sur le menu déroulant sous la photo pour sélectionner "français". Bon tricot!

Rosie 13.07.2018 - 17:26:

I have difficulty in understanding row 5, could you explain how I work over 5 stitches, Once I can see how this row is done hopefully I will be able to knit the Aretusa shawl.Thankyou

DROPS Design 14.07.2018 kl. 11:36:

Hi Rosie, Row 5 is worked as described in the text with A.2 = 1 yo, slip 1, k 1, pass slipped stitch over, 1 yo; A.2 = 1 yo, K 2 tog, 1 yo; A.3 = 1 yo, slip 1, k1, pass slipped st over, k3, k2 tog, 1 yo, k1. Read diagrams from right to left on right side and from left to right on wrong side. Happy Knitting!

Antonella Rita Sironi 22.06.2018 - 12:07:

Quando ho lavorato, il diagramma A1, 1 volta in verticale mi ritrovo con 27 maglie e non 31 come descritto ... vorrei capire come ottenere 31 maglie dato che il diagramma A1 l'ho completato correttamente ... grazie

DROPS Design 22.06.2018 kl. 12:27:

Buongiorno Antonella. Quando inizia a lavorare il diagramma A1 ha 15 m che lavora così: 2 m legaccio, 5 m seguendo A1, 1 maglia rasata (maglia centrale) , 5 m seguendo A1, 2 m legaccio. Ad ogni ferro dispari del diagramma A1 vengono aumentate 2 m in ogni ripetizione del diagramma. Ci sono due ripetizioni del diagramma A1 , quindi in tutto aumenta 4 m ad ogni ferro dispari. Alla fine del diagramma A1, il conteggio delle maglie è il seguente: 2 m legaccio, A1 su 13 maglie, 1 maglia rasata (m centrale), A1 su 13 maglie, 2 m legaccio. In tutto 31 maglie. Buon lavoro!

Ludvíka Hendrychová 19.04.2018 - 17:14:

V popisu je uvedeno že "Sekvenci vzorů stále opakujeme (na výšku), pokaždé, když celou sekvenci dokončíme (na výšku), máme dostatek nových ok na 1 novou sekvenci nad vzorem A.3 mezi vzory A.2 a A.4.". Jenže nad A.3 je 8 ok, tak čím mám pokračovat, Děkuji Luďa.

DROPS Design 20.04.2018 kl. 21:34:

Dobrý den, Luďo, pokračujete stále ve stejném rozvržení vzorů, jen po dokončení celé sekvence zvorů (na výšku) pletete místo 1 sekvence vzoru A.3 sekvence 2 (= 2x 8 ok); později 3 sekvence atp. Hodně zdaru! Hana

Kommentér oppskrift DROPS 186-19