DROPS / 186 / 11

Butterfly Queen by DROPS Design

Virkad fyrkantskofta med hålmönster. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Flora

DROPS Design: Modell fl-033
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-400 g färg 20, persiko rosa

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 stolpar och 12 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 125kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFO (gäller A.4):
Första fastmaskan i början av varvet ersätts med 1 luftmaska.
Första tredubbelstolpen i början av varvet ersätts med 5 luftmaskor.

MINSKNINGSTIPS (gäller mitt under ärmen):
Virka 5 luftmaskor, hoppa över 1 fastmaska + 1 luftmaskbåge, virka 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge + 1 luftmaskbåge (= 1 rapport minskad), fortsätt mönster som förut tills det återstår 1 luftmaskbåge + 1 fastmaska på föregående varv, hoppa över dessa maskorna och avsluta med 1 dubbelstolpe i första luftmaskan i början av föregående varv (= 1 rapport minskad).
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Arbetet virkas runt från mitt bak på ryggen och utåt som en fyrkant, sedan virkas det vidare fram och tillbaka på framstyckena. Ärmarna virkas fram och tilllbaka ut från fram- och bakstycket, sedan sys de ihop under ärmen.

Virka 4 luftmaskor med nål 3,5 med Flora och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Sedan virkas det mönster runt efter diagram A.1b totalt 4 ggr på varvet – diagram A.1a visar hur varven börjar och slutar och virkas i tillägg till A.1b. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När hela diagram A.1a och A.1b är färdiga är tråden klippt, och nästa varv börjar om luftmaskbågen mellan den sista stolpgruppen som virkades och tråden är fäst med 1 smygmaska i denna luftmaskabåge.
Nu virkas det vidare runt efter diagram A.2 så här: * Virka A.2b, upprepa A.2c totalt 6 ggr på bredden, A.2d *, virka *-* totalt 4 ggr på varvet – diagram A.2a visar hur varven börjar och slutar och virkas i tillägg till A.2b/c/d. När hela diagram A.2a och A.2b är färdigvirkade mäter rutan ca 36 x 36 cm. Det är nu 4 hörnluftmaskbågar (1 stolpe + 6 luftmaskor + 1 stolpe) och 14 luftmaskbågar längs varja sida på fyrkanten. LÄS RESTEN AV FRAM- OCH BAKSTYCKET INNAN DU FORTSÄTTER!

Sedan virkas det så här: * Virka A.3b om hörnbågen, upprepa A.3c tills det återstår 1 luftmaskbåge före hörnet, virka A.3d om nästa luftmaskbåge *, virka *-* totalt 4 ggr på varvet – diagram A.3a visar hur varven börjar och slutar och virkas i tillägg till A.3b/c/d.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 36-38-40-42-44-46 cm x 36-38-40-42-44-46 cm virkas det ärmhål så här: Virka A.3 som förut fram till det första hörnet, virka om luftmaskbågen i hörnet som förut. Nu virkas det luftmaskor fram till mitten av nästa sida (dvs mitt emellan första och andra hörnet) så här: Virka 1 luftmaska för varje luftmaska/fastmaska det hoppas över. Sedan virkas mönster som förut fram till mitt emellan 3:e och 4:e hörnet. Nu virkas det luftmaskor fram till 4:e hörnet så här: Virka 1 luftmaska för varje luftmaska/fastmaska det hoppas över, virka om luftmaskbågen i hörnet och sedan varvet ut som förut. På nästa varv virkas A.3 som förut över alla maskorna igen (dvs att mönstret anpassas över ärmhålen så att varvet blir rätt).
Fortsätt A.3 runt (upprepa de 9 varven på höjden) till rutan mäter 68-70-72-74-76-78 cm x 68-70-72-74-76-78 cm (dvs ca 16 cm från ärmhålet i alla storlekar) – anpassa så att det avslutas efter ett varv med stolpgrupper. Klipp av tråden och sätt 1 markör i arbetet (mellan första och andra hörnet).

FRAMSTYCKE:
Det virkas fram och tillbaka mellan första och andra hörnet. OBS! Framstyckena virkas utan ökningar. Läs VIRKINFO! Virka A.4a om hörnet, upprepa A.4b tills det återstår 1 luftmaskbåge före hörnet, virka A.4c om denna luftmaskbågen och om hörnet. Fortsätt mönstret som visat i diagrammet och upprepa A.4 på höjden till varvet med stolpgrupper har virkats totalt 2 ggr på höjden, sedan upprepas endast varven med luftmaskbågar till arbetet mäter ca 19-20-21-22-23-24 cm från markören, sedan virkas varvet med stolpgrupper 1 gång i alla storlekar. Arbetet mäter ca 21-22-23-24-25-26 cm från markören. Klipp av tråden och fäst den. Virka på samma sätt i den andra sidan av arbetet (dvs virka fram och tillbaka mellan tredje och fjärde hörnet.

ÄRM:
Ärmen virkas rätt ut från ärmhålet på fram- och bakstycket. Det virkas fram och tillbaka, uppifrån och ner och sys ihop till slut. Börja mitt under ärmen och virka så här: Kom ihåg VIRKINFO! Virka A.4a om första luftmaskbågen, upprepa A.4b totalt 15-16-17-18-19-20 ggr på bredden (anpassa så att det blir jämn fördelning av A.4b längs ärmhålet, dvs det måste antingen virkas 2 luftmaskbågar om samma luftmaskbåge eller hoppas över 1 luftmaskbåge), virka A.4c om de sista 2 luftmaskbågarna. Fortsätt A.4 fram och tillbaka – SAMTIDIGT när arbetet mäter 4 cm (anpassa så att nästa varv virkas med luftmaskor/fastmaskor) minskas det 1 rapport i varje sida – läs MINSKNINGSTIPS. Minska så med ca 8-8-8-6-6-6 cm mellanrum totalt 3-3-3-4-4-4 ggr = 12-13-14-15-16-17 luftmaskbågar à 6 luftmaskor efter sista minskningen. Fortsätt till arbetet mäter ca 28 cm i alla storlekar – avsluta efter ett varv med luftmaskbågar. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt i den andra sidan av arbetet.

MONTERING:
Sy ihop sömmarna under ärmarna, sy i yttersta maskan och se till att sömmen inte stramar arbetet.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 27.06.2018
Korrigerat diagram A.1b. A.2c upprepas därför 6 gånger (tidigare 7). Det finns 14 luftmaskbågar längs varje sida av fyrkanten (tidigare 15)

Diagram

= fastmaska i maskan
= fastmaska om luftmaskbågen
= 5 luftmaskor
= 8 luftmaskor
= 14 luftmaskor
= 8 luftmaskor, 1 smygmaska i dubbelstolpen, 18 luftmaskor, 1 smygmaska i dubbelstolpen, 8 luftmaskor
= stolpe om luftmaskbågen
= STOLPGRUPP: Virka så här om luftmaskbågen: 3 stolpar, 4 luftmaskor, 3 stolpar
= 2 STOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS: Virka 2 stolpar om luftmaskringen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa stolparna, gör ett omslag och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen
= dubbelstolpe om luftmaskbågen
= varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= varvet börjar med 3 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till första luftmaskbågen
= varvet börjar med 1 luftmaska och avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet, sedan virkas det smygmaskor fram till första luftmaskbågen
= varvet börjar med 4 luftmaskor och avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet. Klipp av tråden och fäst den. Nästa varv börjar om luftmaskbågen mellan den sista stolpgruppen som virkades - fäst tråden med 1 smygmaska i luftmaskbågen
= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan - se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= 7 luftmaskor
= 14 luftmaskor
= 2 luftmaskor, 1 fastmaska om 18-luftmaskbågen, 2 luftmaskor
= 8 luftmaskor, 1 halvstolpe i första luftmaskan
= dubbelstolpe i fastmaskan
= tredubbelstolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= varvet är redan virkat - Börja på nästa varv!
= smygmaska i luftmaskbågen pilen pekar mot
= visar var varvet fortsätter

Annmarie Lindley 19.04.2019 - 19:13:

Ok, I think I just figured it out my boo boo, regarding the arms. I'm supposed to do A3. that is the ch 6, 1 sc around the ch sts I made for the arms so that there is an actual arm hole. I need to do 7 repeats into the ch. Which, at this moment I don't have. I have 49 chs hanging out on the back of my sweater. Silly me. I was baffled by the arms. So, I'll have to frog a few rows. Thank you for this fun, challenging sweater. I'm having a wonderful time. Its also quite beautiful.

Annmarie Lindley 19.04.2019 - 15:17:

After you do the chain spaces for the arms and continue with section A3 are the ch spaces supposed to be above (on the right side) or below (on the wrong side) of the pattern? In other words, do you work over the arm chains or under them? Should the arm chains lay on top of the stitches or be on the underside? I hope I'm explaining myself well enough.

Cheryl Wieger 16.04.2019 - 03:48:

Could you please tell me in the pattern (after doing the chain stitches for armholes) it states working A3 again in all stitches. Do I work these same stitches I skipped for the armholes? Or do I work these stitches along the chain for the sleeve. Iam confused. Love this pattern by the way. Thank you.

Greer Hayden 18.03.2019 - 21:00:

Jacket: after 3rd paragraph ending with...to A.3b/c/d. It says AT THE SAME TIME when piece measures approx................ How do you get the different sizes? The square would turn out the same size??

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:27:

Dear Mrs Hayden, you continue w orkinjg with A.3b/c/d until piece measures 36-38-40-42-44-46 cm x 36-38-40-42-44-46 cm, ie depending on your size you will stop when piece measures eg 36 x 36 cm in first size, 38 x 38 cm in 2nd size and so on. Happy crocheting!

Laurent 08.02.2019 - 13:46:

Pour le 3 ème tour il y a bien 5 mailles en l air entre chaque groupes de 11 brides ?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 14:07:

Bonjour Laurent, tout à fait! Bon crochet!

Laurent 08.02.2019 - 10:57:

Bonjour pour le 2 éme tour de A1b , je fait bien 4 brides dans les arceaux de 5 mailles en l air du rang précédant et 2 brides , 14 mailles en l air et 2 brides dans les arceaux de 4 mailles en l air du rang précédant

DROPS Design 08.02.2019 kl. 12:02:

Bonjour Laurent, tout à fait, mais au début du tour, vous commencez par 3 ml (vous avez crocheté des mailles coulées jusqu'au milieu de cet arceau à la fin du tour précédent), 2 brides dans le 1er arceau (= celui de 5 ml), et vous terminez le tour par 2 brides dans le même arceau que les 3 ml et 2 brides du début du tour. Bon crochet!

Bonita Colley 12.11.2018 - 01:25:

Is there a youtube that shows how to make this? I am advanced and can't make heads or tails out of this!

DROPS Design 12.11.2018 kl. 01:49:

Dear Bonita, you can find the videos, related to this pattern at the left of the page, below the pictures. Also there are detailed explanation of the symbos of the pattern chart. If you need further help you can also ask for it in person in the store where you bought your DROPS yarn from. Happy Crafting!

Kat Arnett 08.10.2018 - 18:09:

Thanks for the reply. In the diagram < symbol was used for three chain stitches. You may want to change that on the chart

Kathryn 08.10.2018 - 01:34:

I'm confused about the symbol (3 dashes) when starting the front piece of Butterfly Queen in the beginning and end section A.4a & c. When I worked it as 3 times 6 chains or 18 chains after or before the double treble it didn't seem to work. What stitch should be used after or before the double treble in A.4 a & c?

DROPS Design 08.10.2018 kl. 09:52:

Dear Kathryn, at the beg of row in A.4a you work 3 chains (= 3 dashes) after the first dtr on row, then 1 sc in same ch space, and 6 chains (= 5th symbol from diagram key) then repeat A.4b = 1 sc in next ch-space, 6 ch and finish with A.4c: 1 sc in next ch-space, 6 ch, 1 sc in next ch-space, 3 chains (= 3 dashes), 1 double treble in same ch-space. Happy crocheting!

Enap 13.08.2018 - 10:24:

Sg Team von drops design, ich habe eine Frage zum Diagramm A1a bzw. A1b: wieso werden in der 4. Runde nach den Anfangsluftmaschen nur vor den 11 Stäbchen 5 Luftmaschen gehäkelt und danach (vor den 3 Stäbchen) nicht? Das sieht total ungleichmässig aus! Ist das ein Fehler?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 07:38:

Liebe Frau Enap, so wurde das Muster gezeichnet und gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Kommentér oppskrift DROPS 186-11