DROPS / 186 / 19

Aretusa by DROPS Design

Strikket sjal med hullmønster. Arbeidet er strikket ovenfra og ned i DROPS Merino Extra Fine

Stikkord: hullmønster, madame, sjal,
DROPS Design: Modell me-137
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål:
Høyde målt langs midtmasken: ca 109 cm
Bredden målt langs oversiden: ca 218 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
550 g farge 23, gråblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (80 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 39.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 39.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 429kr. Les mer.

Se diagrammene A.1 til A.13. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

AVFELLINGS-TIPS:
For å få en elastisk avfellings-kant kan det benyttes en større pinne når det felles av, om ønskelig kan det lages kast over kastene fra forrige mønster-pinne. Disse kastene felles av som vanlige masker.

----------------------------------------------------------

SJAL
Sjalet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene. Det strikkes ovenfra og ned.

Legg opp 7 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 1 pinne rett fra vrangen.
1.PINNE: (= retten): Strikk 2 masker i RILLE - se forklaring over, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 2 masker i rille.
2.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i rille, strikk vrang til det gjenstår 2 masker og strikk 2 masker i rille = 11 masker på pinnen.
3.PINNE (= retten): Strikk 2 masker i rille, 1 kast, 3 masker rett, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 3 masker rett, 1 kast og 2 masker i rille = 15 masker på pinnen.
4.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i rille, strikk vrang til det gjenstår 2 masker og strikk 2 masker i rille.

Videre strikkes det etter diagrammer, i hver side av arbeidet strikkes det 2 masker i rille gjennom hele arbeidet og midtmasken skal strikkes i glattstrikk.

Strikk etter diagram A.1 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, strikk A.1 over 5 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), strikk A.1 over 5 masker og 2 masker i rille. Når diagrammet er strikket 1 gang i høyden er det 31 masker på pinnen.

Strikk etter diagram A.2, A.3 og A.4 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, A.2 over 3 masker, A.3 over 8 masker, A.4 over 2 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.2 over 3 masker, A.3 over 8 masker, A.4 over 2 masker og 2 masker i rille. Når diagrammet er strikket 1 gang i høyden er det 47 masker på pinnen.
Diagrammene gjentas i høyden videre, for hver gang diagrammene strikkes i høyden blir det plass til 1 repetisjon mer av A.3 mellom A.2 og A.4.
Strikk diagrammene slik til A.2-A.4 er strikket totalt 17 ganger i høyden og det er 303 masker på pinnen.

Strikk etter diagrammene A.5, A.6 og A.7 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, A.5 over 1 maske, gjenta A.6 frem til 1 maske før midtmasken, A.7 over 1 maske, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.5 over 1 maske, gjenta A.6 frem til det gjenstår 3 masker, A.7 over 1 maske og 2 masker i rille. Når diagrammene er strikket 1 gang i høyden er det 319 masker på pinnen.

Strikk etter diagrammene A.8, A.9 og A.10 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, A.8 over 2 masker, A.9 gjentas frem til 2 masker før midtmasken (17 ganger i bredden), A.10 over 2 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.8 over 2 masker, A.9 gjentas til det gjenstår 4 masker (17 ganger i bredden), A.10 over 2 masker og 2 masker i rille. Når diagrammene er strikket 1 gang i høyden er det 343 masker på pinnen.

Strikk etter diagrammene A.5, A.6 og A.7 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, A.5 over 1 maske, gjenta A.6 frem til 1 maske før midtmasken, A.7 over 1 maske, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.5 over 1 maske, gjenta A.6 frem til det gjenstår 3 masker, A.7 over 1 maske og 2 masker i rille. Når diagrammene er strikket 1 gang i høyden er det 359 masker på pinnen.

Strikk etter diagrammene A.11, A.12 og A.13 slik fra retten:
Strikk 2 masker i rille, A.11 over 9 masker, A.12 gjentas til det gjenstår 8 masker før midtmasken (10 ganger i bredden), A.13 over 8 masker, 1 maske glattstrikk (= midtmasken), A.11 over 9 masker, A.12 gjentas frem til det gjenstår 10 masker på pinnen (10 ganger i bredden), A.13 over 8 masker og 2 masker i rille. Når diagrammene er strikket 1 gang i høyden er det 471 masker på pinnen. LES AVFELLINGS-TIPS! Fell av løst på neste pinne fra retten. Klipp og fest tråden.

= mellom 2 masker lages 1 kast om pinnen, kastet strikkes vrang på neste pinne (skal lage hull)
= strikk 2 masker rett sammen
= ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over den strikkede masken
= ta 1 maske løst av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 2 masker rett sammen og løft den løse masken over maskene som ble strikket sammen

Kommentarer / Spørsmål (23)

Annette 22.10.2020 - 16:11:

Ved udtagning på A1 tager man 4 masker ud på den første pind men vrangpinden siger 7 masker men der er 9 masker

DROPS Design 23.10.2020 kl. 09:43:

Hej Annette. På första pind tar du ut 4 maskor och tar in 2, så du kommer ha 7 maskor på andra pind. Mvh DROPS Design

Anna 08.07.2020 - 14:06:

É possibile farlo quadrato? Come dovrei fare per averlo quadrato?

DROPS Design 08.07.2020 kl. 16:19:

Buongiorno Anna, per un'assistenza così personalizzata, le consigliamo di rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia. Buon lavoro!

Jalanda 03.07.2020 - 15:12:

Over mijn vraag hieronder, ik heb het antwoord al gezien. Ik brei van boven naar beneden en niet van onder naar boven. Mijn excuses

Jolanda 03.07.2020 - 14:59:

Wat een mooi patroon. Ik ben bezig met a2 A3 en A4. Klopt het dat ik aan het einde deze steken laat rusten en voor A6 en verder steken aan de zijkant opneem?

DROPS Design 04.07.2020 kl. 19:48:

Dag Jolanda,

Nee, je laat nergens steken rusten. Je breit de omslagdoek van boven naar beneden en je begint midden achter aan de bovenkant en je krijt steeds meer steken op de naald. Aan het eind heb je alle steken van de ondderrand op de naald. Als je A.2 tot en met A.4 in de hoogte hebt gebreid, dan brei je daarboven A.5 tot en met A.7 in de hoogte.

Nicolle 28.05.2020 - 23:13:

Bonsoir, j'ai un souci quand je fais le châle, après les 44 mailles en gros quand il faut tricoter A2/2xA3/A4 et bien a la deuxième ligne il me manque 1 maille. J'ai beau refaire et bien il y a vraiment un souci je pense.

DROPS Design 29.05.2020 kl. 08:15:

Bonjour Nicolle, attention vous devez avoir 47 m et non 44 à la fin du premier A.2-A.3-A.4 - essayez de mettre un marqueur entre chaque diagramme pour pouvoir bien vérifier votre nombre de mailles, vous allez augmenter 4 m par rang (1 dans chaque A.2 et dans chaque A.4), à la fin du 1er rang, vous aurez donc 47+4=51 m. Bon tricot!

Goumaz 18.02.2020 - 12:42:

Je viens de terminer le diagramme A1 A2A3A4 et j'ai 47 mailles. Je continue comment ? Je recommence avec A1? ou comment faire ????? Merci beaucoup pour l'aide

DROPS Design 18.02.2020 kl. 13:12:

Bonjour Mme Goumaz, vous continuez comme avant avec les mêmes diagrammes, mais cette fois, vous allez répéter 2 fois A.3 entre A.2 et A.4 ainsi: 2 m point mousse, A.2 (= 3 m), A.3 (= 2 fois 8 m), A.4 (= 2 m), 1 m jersey (= maille centrale), A.2 (= 3 m), A.3 ( =2 fois 8 m), A.4 (=2 m) et 2 mailles au point mousse. Quand les diagrammes seront terminés, vous continuerez pareil, mais vous aurez cette fois 3 fois A.3 entre A.2 et A.4 et ainsi de suite jusqu'à ce que vous ayez tricoté 17 fois A.2-A.4 en hauteur. Bon tricot!

Rose 06.03.2019 - 15:22:

Bonjour, Je vous remercie pour vos explications qui me sont d'un très grand secours...

Rose 05.03.2019 - 19:24:

J'ai un petit soucis : J'ai tricoté une premiere fois A1 A2 A3 A4 et j'ai donc 47 mailles. Je n'ai pas compris comment continuer : est ce que je continue avec une série de A1, puis A2 A3 A4 (17 fois) ? Dans ce cas, lorsque je veux tricoter un premier rang A1, j'intercale une maille entre chaque motif ? (car deux jetés sont côte à côte)... Merci d'avance pour votre aide...

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:16:

Bonjour Rose, une fois que vous avez tricoté 1 x A.2, A.3, A.4 et que vous avez 47 m, vous allez répéter ces diagrammes en hauteur ainsi, la 2ème fois: 2 m point mousse, A.2, 2 x A.3, A.4, 1 m centrale, A.2, 2xA.3, A.4, 2 m point mousse. Tricotez ainsi encore 1 fois les diagrammes en hauteur, la fois suivante, vous tricoterez: A.2, 3xA.3, A.4 et ainsi de suite jusqu'à ce que vous ayez répété 17 fois ces diagrammes au total en hauteur. Bon tricot!

Ria Booltink 02.01.2019 - 16:36:

Moet ik na de herhaling van patroon 2 3 4 alleen de 3 extra breien?

DROPS Design 23.01.2019 kl. 12:11:

Dag Ria,

Als je de telpatronen A.2, A.3 en A.4 een keer in de hoogte hebt gebreid, herhaal je dit patroon steeds in de hoogte en elke keer als je dit patroon herhaalt hebt in de hoogte, is er ruimte voor nog 1 herhaling van A.3 tussen A.2 en A.4

Barbara 30.10.2018 - 23:45:

Ich habe schon das Model 176-21 gestrickt. Sehr schön!!! Dieses Model ist mir etwas zu groß. Die Musterfolge A2, A3, A4 ist ja diejenige, die Größe macht. Ich würde sie nicht 17 Mal wiederholen, sondern vielleicht nur 12 Mal. Frage: Wieviel cm insgesamt messen die Musterfolgen ungefähr, die sich an A2, A3, A4 anschließen?? Danke!!

DROPS Design 31.10.2018 kl. 08:37:

Liebe Barbara, wir haben diese Masse leider nicht, aber diese Höhe können Sie messen, wenn Sie z.B. diese 12 Rapport in der Höhe gestrickt haben. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 186-19