DROPS / 186 / 13

Happy Hour by DROPS Design

Stickad sjal med hålmönster och rätstickning i ränder. Arbetet är stickat i DROPS Alpaca

DROPS Design: Modell z-823
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Mått:
Längd överst: ca 215 cm
Höjd mitten: ca 44 cm

Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
150 g färg 100, natur
50 g färg 2917, turkos,
50 g färg 4050, ljus lila
50 g färg 2921, cerise

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 3,5 – eller den sticka du måste använda för att få 23 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
Och 23 maskor och 45 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.

PARTI-1: * 2 varv rätstickning med natur, 2 varv rätstickning med turkos *, sticka *-*.
PARTI-3: * 2 varv rätstickning med ljus lila, 2 varv rätstickning med natur *, sticka *-*.
PARTI-5: * 2 varv rätstickning med cerise, 2 varv rätstickning med natur *, sticka *-*.

MÖNSTER:
Se diagram A.1. Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
A.2 visar placeringen av A.1 när det minskas i den ena sidan av arbetet och ökas i den andra sidan av arbetet.
A.X kommer alltid att upprepas på samma sätt på höjden, men det blir plats för 1 rapport mer av A.1 på bredden varje gång A.X upprepas på höjden.
----------------------------------------------------------

SJAL:
Arbetet stickas diagonalt från hörn till hörn i partier med rätstickning och hålmönster.
För att få plats med alla maskorna stickaes arbetet fram och tillbaka på rundsticka.

Lägg upp 3 maskor på rundsticka 3,5 med natur. Sticka 2 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sedan stickas det rätstickning i RÄNDER – se förklaring ovan SAMTIDIGT som det stickas så här:

PARTI-1 (rätstickning i ränder natur/turkos):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1 och 2 till det har stickats totalt 88 varv rätstickning. Det är nu 46 maskor på varvet. Byt till natur och sticka parti-2 som förklarat nedan.

PARTI-2 (hålmönster i slätstickning med natur):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 47 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).

Sedan stickas A.1 SAMTIDIGT som minskningen fortsätter i den ena sidan av arbetet och ökningen fortsätter i den andra sidan av arbetet – läs MÖNSTER och sticka så här:
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 rätmaska, sticka A.1 tills det återstår 3 maskor på stickan (= 7 rapporter à 6 maskor), sticka 2 rätmaskor, sticka sedan 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Fortsätt A.1 som visat i A.2 med minskning i den ena sidan av arbetet och ökning i den andra sidan av arbetet på samma sätt som förut. När A.1 har stickats totalt 8 ggr på höjden (dvs A.X totalt 4 ggr på höjden) är det 71 maskor på varvet. Byt till ljus lila och sticka parti-3 som förklarat nedan.

PARTI-3 (rätstickning i ränder ljus lila/natur):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 72 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1 och 2 i ränder till det har stickats 82 varv rätstickning. SAMTIDIGT på sista varvet från rätsidan i rätstickningen ökas det 6 maskor jämnt fördelat (förutom den vanliga ökningen i slutet på varvet) = 118 maskor på varvet. Byt till natur och sticka parti-4 som förklarat nedan.

PARTI-4 (hålmönster i slätstickning med natur):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 119 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).

Sedan stickas A.1 på samma sätt som i parti-2 med minskning i den ena sidan av arbetet och ökning i den andra sidan av arbetet, dvs det stickas så här:
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka 1 rätmaska, sticka A.1 tills det återstår 3 maskor på stickan (= 19 rapporter à 6 maskor), sticka 2 rätmaskor, sticka sedan 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 1 rätmaska, sticka länken före nästa maska på vänster sticka och sticka den vridet rät, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Fortsätt A.1 på samma sätt som visat i A.2 (men med fler rapporter på bredden) – SAMTIDIGT fortsätter minskningen i den ena sidan av arbetet och ökningen i den andra sidan av arbetet på samma sätt som förut. När A.1 har stickats totalt 8 ggr på höjden (dvs A.X totalt 4 ggr på höjden) är det 143 maskor på varvet. Byt till cerise och sticka parti-5 som förklarat nedan.

PARTI-5 (rätstickning i ränder cerise/natur):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 144 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1 och 2 i ränder till det har stickats 82 varv rätstickning. SAMTIDIGT på sista varvet från rätsidan i rätstickningen ökas det 6 maskor jämnt fördelat (förutom den vanliga ökningen i slutet på varvet). Det är nu 190 maskor på varvet. Byt till natur och sticka parti-6 som förklarat nedan.

PARTI-6 (hålmönster i slätstickning med natur):
VARV 1 (rätsidan): Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 191 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan): Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka avigmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Fortsätt A.1 på samma sätt som i parti-2 och parti-4 (det finns nu plats för 31 rapporter på bredden) - SAMTIDIGT fortsätter minskningen i den ena sidan av arbetet och ökningen i den andra sidan av arbetet på samma sätt som förut. När A.1 har stickats totalt 8 ggr på höjden (dvs A.X totalt 4 ggr på höjden) är det 215 maskor på varvet. Byt till turkos och sticka parti-7 som förklarat nedan.

PARTI-7:
VARV 1 (rätsidan) med turkos: Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad och 216 maskor på varvet).
VARV 2 (avigsidan) med turkos: Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
VARV 3 (= rätsidan) med natur: Lyft 1 maska som om den skulle stickas avig, sticka rätmaskor tills det återstår 1 maska på stickan, sticka 2 maskor i sista maskan (= 1 maska ökad).
VARV 4 (avigsidan) med natur: Sticka 2 rätmaskor, sticka länken före nästa maska på vänster sticka vridet rät, sticka rätmaskor tills det återstår 2 maskor på stickan, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska ökad och 1 maska minskad).
Upprepa varv 1-4 en gång till. Byt till turkos och upprepa varv 1-2 2 ggr till (= 2 v rätstickning turkos, 2 varv rätstickning natur, 2 varv rätstickning turkos, 2 varv rätstickning natur, 4 varv rätstickning turkos).
Maska av med rätmaskor från rätsidan så här: Sticka 2 rätmaskor, * stick in vänster sticka i de 2 maskorna på höger sticka från vänster mot höger och sticka maskorna räta tillsammans, sticka 1 rätmaska *, sticka *-* tills det återstår 1 maska på stickan. Klipp av tråden och drag den genom sista maskan. När det maskas av på detta sätt kommer avmaskningskanten att bli elastisk. Fäst alla trådarna.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stn

Miet 30.09.2018 - 17:36:

Bij het breien van de ribbelsteek in 2 kleuren (deel 1,3,...) moet je telkens aan de goede kant de eerste steek averecht afhalen. Maar dan haal je toch een steek af in kleur 1 terwijl je verder breit met kleur 2 ? Klopt dit ? Krijg je dan wel mooie strepen ?

DROPS Design 30.09.2018 kl. 20:47:

Dag Miet, De steek die je averecht afhaalt brei je op de teruggaande naald gedraaid recht samen met de steek ernaast, waardoor de strepen er mooi uitzien.

Tanja 28.04.2018 - 23:30:

In Partie 3 steht das man nach der 1. Reihe 72 Maschen auf der Nadel hat, somit hat man nach 40 Krausrippen 112 Maschen auf der Nadel. Nun soll man 6 Maschen verteilt zunehmen zusätzlich zu der normalen Zunahme zunehmen. (= 7Maschen)\r\n Das sind nach meiner Rechnung dann 119 Maschen insgesamt, lt. Anleitung sind es 118 Maschen. Ist dies ein Fehler oder ein Denkfehler von mir?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 10:38:

Liebe Tanja, die 6 Zunahmen werden bei der letzten Hin-Reihe der 41. Krausrippe gestrickt, dh nach 40 Krausrippe stricken Sie die Zunahmen wie zufor und nehmen Sie zusätlich 6 M zu = 71 M + 40 Zunahmen = 111 M + (1 Zunahme wie üblich + 6 Zunahmen) = 118 M. Viel Spaß beim stricken!

Anna 27.02.2018 - 07:26:

Please tell me what are the dimensions of this shawl?

DROPS Design 04.03.2018 kl. 17:19:

Dear Anna. we will check the measurements and we shall upload them as soon as possible.

Josien 18.02.2018 - 14:24:

Prachtig! Wanneer komt het patroon beschikbaar?

Marianne 08.02.2018 - 19:56:

Zo leuk idee

Astrid Larsen 08.02.2018 - 13:26:

Hei Et nydelig sjal - når kommer mønsteret - skulle gjerne strikket det nå:)

Brittinger 18.01.2018 - 21:33:

Så snygg, så fina färger. Den kommer göras så fort mönstret kommer.

Sigrid 16.01.2018 - 19:30:

Wunderbar für den Sommer geeignet, würde ich gerne nacharbeiten

Isa 03.01.2018 - 00:23:

Parece ser perfeito para fazer para uma amiga minha que faz anos em maio!!!

Irene Schnabel 30.12.2017 - 15:12:

Sommerliebling

Kommentér oppskrift DROPS 186-13