DROPS / 185 / 7

Narvik Set by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue og hals med flerfarget norsk mønster til herre. Settet er strikket i DROPS Merino Extra Fine

Stikkord: grafisk, hals, luer, nordisk, sett,

DROPS Design: Modell me-125
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 200 g farge 05, lys grå, 100 g farge 01, natur og 50 g farge 11, rød (i alle størrelser).
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hodemål: ca 57/59 - 59/61 cm
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100-100 g farge 05, lys grå
50-50 g farge 01, natur
50-50 g farge 11, rød

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3 - til vrangbord.
-----------------------------------------------------------

HALS:
Størrelse: S/M - M/L - L/XL
MÅL: Omkrets oppe: 50-53-57 cm. Høyde: 26-28-30 cm.
Materialer:
DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
100 g i alle størrelser i farge 05, lys grå
50 g i alle størrelser i farge 01, natur

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 4 – eller den pinnen du må bruke for å få 21 masker og 28 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3 – til vrangbord.
-----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 30.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 238kr. Les mer.

FELLE-/ØKETIPS:
For å beregne hvordan det skal felles/økes jevnt regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 114 masker) og deler med antall fellinger/økninger som skal gjøres (f.eks 2) = 57.
I dette eksempelet strikkes ca hver 56. og 57.maske rett sammen når det felles. Dersom det skal økes lages det 1 kast om pinnen etter ca hver 57.maske, på neste omgang/pinne strikkes kastene vridd slik at det ikke blir hull.

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 og A.2.
Hals: Se diagram A.3 og A.4.
Hele mønsteret strikkes i glattstrikk.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etter hvert som det felles.
Legg opp 114-123 masker på rundpinne 3 med rød. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 2 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 2-3 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 112-120 masker. Bytt til rundpinne 3,5 og strikk mønster A.1 (= 28-30 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På siste omgang i A.1 økes det 2-0 masker jevnt fordelt = 114-120 masker. Videre strikkes A.2 rundt (= 19-20 rapporter à 6 masker). Når A.2 er strikket ferdig måler arbeidet ca 7 cm. Fortsett med glattstrikk og lys grå. Når arbeidet måler 18-20 cm felles det 2-0 masker jevnt fordelt = 112-120 masker. Sett 8 merketråder i arbeidet med 14-15 masker mellom hver merketråd. På neste omgang felles det 1 maske etter hver merketråd ved å strikke 2 masker rett sammen (= 8 masker felt). Fell slik på hver 2.omgang totalt 9 ganger = 40-48 masker. På neste omgang strikkes 2 og 2 masker rett sammen = 20-24 masker. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 27-29 cm fra toppen og ned.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne ovenfra og ned til øverste del av halsen er ferdig. Deretter deles arbeidet i sidene og for- og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne hver for seg.
Legg opp 111-117-126 masker på rundpinne 3 med lys grå. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett / 2 vrang) i 3 cm. Strikk 1 omgang rett der det felles 7-5-6 masker jevnt fordelt – les FELLE-/ØKETIPS = 104-112-120 masker. Bytt til rundpinne 4 og strikk A.3 (= 26-28-30 rapporter à 4 masker). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! På siste omgang i A.3 økes det 4-2-0 masker jevnt fordelt = 108-114-120 masker. Videre strikkes A.4 rundt (= 18-19-20 rapporter à 6 masker). Når A.4 er strikket ferdig fortsettes det med lys grå til ferdig mål. Når arbeidet måler 10-11-12 cm settes det 1 merketråd på begynnelsen av omgangen og 1 merketråd etter 54-57-60 masker (= 1 merketråd i hver side). Nå strikkes det 3 RILLER – se forklaring over, over 8 masker i hver side (merketrådene sitter midt i disse 8 maskene – de øvrige maskene strikkes i glattstrikk). Når det er strikket 3 riller i høyden i hver side deles arbeidet ved begge merketrådene og for- og bakstykket strikkes ferdig hver for seg. HERFRA MÅLES ARBEIDET VIDERE!

BAKSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strikk glattstrikk frem og tilbake med 4 kantmasker i RILLE – se forklaring over, i hver side. Når arbeidet måler 12-13-14 cm fra delingen strikkes det 1 pinne vrang fra vrangen der det økes 12 masker jevnt fordelt i alle størrelser (de 4 kantmaskene i hver side fortsettes i rille og det økes ikke over disse 4 maskene) = 66-69-72 masker. Bytt til rundpinne 3 og strikk neste pinne slik fra retten: 4 kantmasker i rille, * 1 rett, 2 vrang *, gjenta fra *-* til det gjenstår 5 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 4 kantmasker i rille (kastene fra forrige pinne strikkes vridd slik at det ikke blir hull). Fortsett vrangborden slik i 3 cm. Fell deretter av med rille over rille, rett over rett og vrang over vrang, men for å unngå at avfellingskanten strammer lages det 1 kast om pinnen etter hver 6.maske samtidig som det felles av (kastene felles av som vanlige masker). Halsen måler ca 26-28-30 cm fra oppleggskanten og ned.

FORSTYKKE:
= 54-57-60 masker. Strikk på samme måte som bakstykket.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Rettelse: LUE: 100 g farge 05, lys grå (tidligere 50 g)
HALS: Videre strikkes A.4 rundt (= 18-19-20 rapporter à 6 masker). Når A.4 er strikket ferdig fortsettes det med lys grå til ferdig mål (Tidligere A.2)
Oppdatert online: 17.09.2018

= felleomgang/økeomgang - se forklaring i oppskriften!

Kommentarer (2)

Emelie 16.09.2018 - 21:35:

Stämmer verkligen garnåtgången till mössan? Stickar den större storleken och garnet är nu slut precis när jag ska börja göra minskningarna (arb mäter 20 cm). Står att det ska gå åt 50 g till mössan och 100 till halsvärmaren men 200g om man stickar båda - hur går det ihop?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 11:28:

Hei Emelie. Her ser det ut som det har skjedd en glipp. Det skal være 100 g grå til luen. Dette har nå blitt rettet i oppskriften, takk for beskjed og god fornøyelse.

Petra Nyman 29.07.2018 - 09:37:

Hej! Det är ett fel i beskrivningen för halsvärmaren. Diagram A2 hör väl till mössan, A4 hör till halsvärmaren?

Kommentér oppskrift DROPS 185-7