Hvordan fell av fra rettsiden

Tags: strikkemasker,
Hvordan fell av fra rettsiden

Du feller av masker fra rettsiden samtidig som de strikkes rett når du ikke lengre skal bruke de i ditt arbeid, feks ved ermhull, halskant eller ved skuldrene.
Det er viktig at avfellingskanten hverken blir for løst eller for stram.
Du kan eventuelt bruke tykkere pinner når du feller av for å være sikker på at avfellingskanten blir elastisk.

Fig. 1: Strikk 2 m rett.

Fig. 2: Du har nå 2 m på din høyre pinne.

Fig. 3: Stikk venstre pinne inn i den bakerste maske på høyre pinne.

Fig. 4: Trekk den bakerste maske over den fremste maske på høyre pinne.

Fig. 5: Du har nå 1 maske på høyre pinne.

Fig. 6: Strikk en ny rett maske og stikk venstre pinne inn i bakerste maske igjen.

Fig. 7: Trekk den over fremste maske over og fortsett slik til du har felt av det antall masker du skal. Du kan til enhver tid velge å fortsette med å strikke over de resterende masker på venstre pinne. Eller så fortsetter du med å felle av pinnen ut.

Fig. 8: Du har nå en maske tilbake på høyre pinne, det er siste maske i arbeidet.

Fig. 9: Klipp tråden og stikk trådenden inn i løkken (= den siste masken). Nå kan du feste tråden

Denne avfellingsteknikken bruker du alltid når du er ferdig med maskene i f eks et sjal og vil felle av fra rettsiden

Kommentarer (3)

Andrea Lengemann 04.02.2021 - 20:36:

Wenn in der Anleitung steht: 8 Maschen abketten, dann sind "rein" diese 8 Maschen gemeint (weil zum abketten gehören ja immer 2 Maschen), und am Ende hab ich ja immer 1 übrig. Versteht ihr was ich meine? Also muss ich 8 x 1 Masche überziehen???

DROPS Design 05.02.2021 - 09:24:

Liebe Frau Lengemann, wenn Sie 8 Maschen abketten dann stricken Sie zuerst von Fig.1 bis 5 (1 Masche ist jetzt abgekettet), dann wiederholen Sie von Fig 6 --7 noch 7 Mal = 1 Masche bleibt auf der rechte Nadel und 8 Maschen wurden abgekettet. Im Zweifelsfall können Sie auch Ihre Frage bei der gestrickten Modellen stellen, es kann dann einfacher, diese Frage zu beantworten. Viel Spaß beim stricken!

Claudia 08.04.2020 - 09:48:

Hola. Esta misma forma de rematar puntos en punto jersey de puede utilizar para rematar puntos (para la sisa) por el lado del revés? Gracias!

DROPS Design 25.04.2021 - 20:23:

Hola Claudia. Sí, claro. La técnica es la misma. Dependiendo del borde de remate, cerramos por el lado derecho/ lado revés trabajando de derecho o de revés o ambos (como en el caso del punto elástico).

Anne 06.03.2019 - 21:48:

Vad menas med avmaska 4-1m i var sida för gren?

DROPS Design 03.05.2019 - 13:36:

Hej Anne, vil du skrive dit spørgsmål ind under kommentarer i selve opskriften, så skal vi se på det så hurtigt som muligt. Husk at markere det som et spørgsmål. Tak :)