Le Petit Bûcheron by DROPS Design

Bluse med raglan og snoninger til børn, strikket ovenfra og ned. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS Merino Extra Fine eller Sky.

DROPS Design: Model me-031-bn
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
300-300-300-350-400-400 g farve 31, skovgrøn

Eller brug:
DROPS SKY fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
200-200-200-250-250-250 g farve 06, søgrøn

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (60 eller 80 cm) nr 3,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 22 masker og 30 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne
---------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 186kr. Læs mere.

Tag ud til raglan på hver side af A.1 og A.2 i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.

TAG 2 MASKER UD FØR A.1 (gælder kun størrelse 2 år):
Strik frem til 1 maske før A.1:
Slå om, strik 1 ret, slå om, strik A.1. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 2 MASKER UD EFTER A.2 (gælder kun størrelse 2 år):
Strik A.2, slå om, strik 1 ret, slå om. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 1 MASKE UD FØR A.1/A.2 (gælder alle størrelser):
Strik frem til A.1/A.2:
Slå om, strik A.1/A.2. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

TAG 1 MASKE UD EFTER A.1/A.2 (gælder alle størrelser):
Strik A.1/A.2, slå om. Omslagen strikkes drejet ret på næste omgang så der ikke bliver hul. De nye masker strikkes i glatstrik.

INDTAGNINGSTIPS (gælder midt under ærmerne):
Tag 1 maske ind på hver side af mærketråden således: Strik til der er 2 masker tilbage før mærketråden, strik 2 ret sammen, (mærketråd), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Blusen strikkes rundt på rundpind fra midt bagpå. Der strikkes ovenfra og ned.

BÆRESTYKKE:
Slå 84-88-92-92-96-96 masker op på lille rundpind 4 med Merino Extra Fine eller Sky. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib (= 2 ret / 2 vrang) i 3 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 12-12-12-12-12-12 masker ind jævnt fordelt = 72-76-80-80-84-84 masker. Fortsæt således – fra midt bagpå: Strik 7-8-9-9-10-10 masker glatstrik (= halv bagstykke), A.1 (= 8 masker), 6 masker glatstrik (= ærme), A.2 (= 8 masker), 14-16-18-18-20-20 masker glatstrik (= forstykke), A.1, 6 masker glatstrik (= ærme), A.2, 7-8-9-9-10-10 masker glatstrik (= halv bagstykke). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Fortsæt dette mønster, SAMTIDIG starter udtagningerne til RAGLAN – se forklaring over. OBS! Der tages forskelligt ud på ryg & forstykke og ærmer:

STØRRELSE 2 ÅR:
TAG UD SÅLEDES PÅ FORSTYKKET/BAGSTYKKET:
Tag 4 masker ud på bagstykket og 4 masker på forstykket (= 2 masker før A.1 /efter A.2): Tag ud således på hver 2.omgang 4 gange.
Videre tages der 2 masker ud på bagstykket og 2 masker på forstykket (= 1 maske før A.1/efter A.2): Tag ud således på hver 2.omgang 12 gange.

TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE:
Tag 2 masker ud på hvert ærme (= 1 maske efter A.1/før A.2): Tag ud på hver 2.omgang 14 gange, derefter tages der ud på hver 4.omgang 1 gang (= totalt 15 gange).

STØRRELSE 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 - 11/12 år:
TAG UD SÅLEDES PÅ FORSTYKKET/BAGSTYKKET:
Tag 2 masker ud på bagstykket og 2 masker på forstykket (= 1 maske før A.1/efter A.2): Tag ud på hver 2.omgang 21-22-24-24-26 gange.

TAG UD SÅLEDES PÅ ÆRMERNE:
Tag 2 masker ud på hvert ærme (= 1 maske efter A.1/før A.2): Tag ud på hver 2.omgang 11-12-12-12-12 gange, derefter tages der ud på hver 4.omgang 5-5-6-6-7 gange (totalt 16-17-18-18-19 gange).

ALLE STØRRELSER:
Efter alle udtagninger er der 212-224-236-248-252-264 masker på omgangen. Fortsæt mønsteret som før til arbejdet måler 13-15-15-17-17-18 cm fra midt bagpå. Næste omgang strikkes således: Strik de første 31-33-35-37-38-40 masker (= halv bagstykke), sæt de næste 44-46-48-50-50-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-6-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de næste 62-66-70-74-76-80 masker (= forstykke), sæt de næste 44-46-48-50-50-52 masker på en tråd til ærme, slå 6-6-6-6-8-8 nye masker op (= i siden under ærmet), strik de sidste 31-33-35-37-38-40 masker (= halv bagstykke). Ryg & forstykke og ærmer strikkes færdig hver for sig. ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA!

RYG & FORSTYKKE:
= 136-144-152-160-168-176 masker. Fortsæt i glatstrik over alle masker. Når arbejdet måler 17-19-23-25-29-32 cm fra delingen strikkes der 1 omgang ret hvor der tages 28-28-32-32-36-36 masker ud jævnt fordelt = 164-172-184-192-204-212 masker. Skift til rundpind 3,5. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

ÆRME:
Sæt maskerne fra tråden i den ene side af arbejdet på lille rundpind/strømpepinde 4, strik i tillæg 1 maske i hver af de 6-6-6-6-8-8 nye masker under ærmet = 50-52-54-56-58-60 masker. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet. Når arbejdet måler 3 cm fra delingen tages der 1 maske ind på hver side af mærketråden – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver 2.-3.-3.-3.½.-3½.-4.cm totalt 7-7-8-8-9-9 gange = 36-38-38-40-40-42 masker. Fortsæt i glatstrik til ærmet måler 19-22-26-30-35-39 cm. Strik 1 omgang ret hvor der tages 8-6-6-8-8-10 masker ud jævnt fordelt = 44-44-44-48-48-52 masker. Skift til strømpepind 3,5. Strik rib (= 2 ret / 2 vrang) i 4 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang. Ærmet måler ca 23-26-30-34-39-43 cm fra delingen. Strik det andet ærme på samme måde.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Nyt garnforbrug: 300-300-300-350-400-400 g farve 31, skovsgrøn
Opdateret online: 16.02.2018

= sæt 3 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 3 masker, strik 3 masker fra snoningspinden
= sæt 3 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 3 masker, strik 3 masker fra snoningspinden

Kommentarer (9)

Skriv din kommentar her!

Ute 18.04.2018 - 21:01:

Ich möchte den schönen Pulli für einen kleinen Jungen stricken. Auf der Schemazeichnung schauts so aus, als wäre das Rückenteil ein wenig höher als das Vorderteil. Beide gleich hoch mag ich bei mir nicht. Aber nach der Anleitung ist das Vorder- und das Rückenteil gleich, oder irre ich mich? Danke für ein bißchen Hilfe.

DROPS Design 19.04.2018 kl. 09:33:

Liebe Ute, in diesem Modell werden beide Vorder- und Rückenteil gleich hoch. Einige verkürtzten Reihen für eine Erhöhung können Sie auch stricken, hier finden Sie einige Modellen mit Erhöhung von denen Sie sich inspirieren können. Viel Spaß beim stricken!

Emilie JOUBERT 02.02.2018 - 22:47:

Bonsoir, j'ai commandé 7 pelotes(350g) de merino extra fine, pour faire la taille 12 ans, comme préconisé, et j'ai pu tricoter le pull entier, sauf....une manche entière!!😱 mon échantillon est parfait et les dimensions du pull parfaites. Je vais devoir refaire une commande pour une pelote voire deux et payer le port...

DROPS Design 05.02.2018 kl. 08:50:

Bonjour Mme Joubert, merci pour l'information, nos stylistes vont vérifier de leur côté. Bon tricot!

Emilie JOUBERT 24.01.2018 - 18:48:

Bonjour, n'y aurait-il pas une faute au début de l'empiècement il est dit que l'on doit prendre les aig n 4 pour faire le col en côtes 2/2. ?? N'est-ce pas plutôt les aig 3,5?

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:10:

Bonjour Mme Joubert, les côtes du col se tricotent en 4, mais celles du bas du pull et des manches se tricotent en 3,5. Bon tricot!

Emilie JOUBERT 24.01.2018 - 18:22:

J'ai commandé le bleu forêt n°31 merino extra fine et la couleur ne correspond pas à ce que l'on voit sur cette photo, elle est en réalité (belle) mais beaucoup plus "terne". Un peu déçue... Même si ce n'est pas grave.

DROPS Design 25.01.2018 kl. 08:53:

Bonjour Mme Joubert, n'oubliez pas que les couleurs vont être différentes d'un écran à l'autre, et il peut y avoir également parfois des différentes en fonction du bain. Bon tricot!

Emilie JOUBERT 20.01.2018 - 18:13:

Je comprends que cela est pour la taille 2 ans, la 1ère consigne? J'avoue que le modèle est un peu confondant...

Emilie JOUBERT 20.01.2018 - 18:08:

Bonjour, Je ne comprends pas pourquoi il y a 2 consignes différentes d'augmentation pour les manches??? Merci! AUGMENTER........ 14 fois tous les 2 tours, puis 1 fois tous les 4 tours (= 15 fois au total). ….............….............. AUGMEnter ........11-12-12-12-12 fois tous les 2 tours, et 5-5-6-6-7 fois tous les 4 tours (16-17-18-18-19 fois au total).

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:25:

Bonjour Mme Joubert, pour que le pull ait la bonne forme, on augmente différemment pour le devant/pour le dos et pour les manches. En taille 2 ans, on va augmenter pour le devant et le dos: 2 m avant A.1/après A.2: 4 x tous les 2 tours puis 1 m avant A.1/après A.2: 12 x tous les 2 tours. En même temps, augmentez pour les manches: 1 m après A.1/avant A.2: 14 x tous les 2 tours et 1 x tous les 4 tours. Bon tricot!

Anna-Lena Sjöblom 26.11.2017 - 13:00:

Hej! Jag håller på och stickar denna tröja nu. Jag förstår inte varför man inte ska ha 3,5 stickor på halsresåren, och ta ihop en massa maskor efter resåren? Det blir ju som en dålig polokrage, inte alls snyggt! Vad är tanken? Jag kommer då inte att öka maskor före nedre resåren, för jag vill inte ha en lös resår där.

DROPS Design 27.11.2017 kl. 17:31:

Du kan givetvis sticka resåren i halsen på st nr 3,5 om du tycker att resåren blir för vid annars.

María 04.10.2017 - 15:37:

Hola! He de hacer los aumentos del cuerpo al mismo tiempo que los de las mangas, ¿es correcto?

DROPS Design 07.10.2017 kl. 18:55:

Hola Maria. Es correcto, trabajamos los aumentos para el cuerpo y las mangas al mismo tiempo, pero el número de aumentos es diferente, por eso está explicado por separado.

Kyra 12.09.2017 - 21:41:

Ik ben begonnen met dit patroon. Ik heb een vraag over het tegelijkertijd meerderen bij de pas. In het patroon staat bij meerderen voor de raglan, zie hierboven. Maar daaronder staat het meerderen uitgelegd voor voor/achterpand en mouwen. Is dit dezelfde meerdering als de raglan? Welke meerdering moet ik nu uitvoeren?

DROPS Design 13.09.2017 kl. 13:02:

Hallo Kyra, In dit geval staat onder 'RAGLAN' uitgelegd waar je moet meerderen. Daaronder staat uitgelegd hoe je moet meerderen voor de verschillende maten.

Kommentere opskrift DROPS Children 30-2