Perkins by DROPS Design

Strikket bluse med falsk patent og raglan til børn. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS BabyMerino.

Tags: bluser, patent, raglan,

DROPS Design: Model bm-010-bn
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farve 42, petrol

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 2,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 155kr. Læs mere.

Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul, og maskerne strikkes løbende ind i A.1.

RAGLAN:
Tag ind til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 100 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 19) = 5,3.
I dette eksempel strikkes ca hver 4. og 5.maske ret sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 156-168-174-186-192-204 masker op på rundpind 2,5 med Baby Merino. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således: 1 vrang, * 1 ret, 2 vrang*, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på omgangen og afslut med 1 ret og 1 vrang. Fortsæt ribben således i 4 cm. Skift til rundpind 3 og strik A.1 rundt over alle masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 20-23-26-29-32-35 cm strikkes næste omgang således: Luk 4 masker af til ærmegab, strik 70-76-79-85-88-94 masker (= forstykke), luk 8 masker af til ærmegab, strik 70-76-79-85-88-94 masker (= bagstykke) og luk de sidste 4 masker på pinden af til ærmegab. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepind/lille rundpind.
Slå 42-42-42-48-48-48 masker op på strømpepind 2,5 med Baby Merino. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således: 1 vrang, * 1 ret, 2 vrang*, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på omgangen og afslut med 1 ret og 1 vrang. Fortsæt ribben således i 4 cm. Skift til strømpepinde 3 og strik A.1 rundt over alle masker. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 2½.-2½.-2½.-3.-3.-2½. cm totalt 7-9-10-9-11-13 gange = 56-60-62-66-70-74 masker. Når arbejdet måler ca 23-28-31-35-39-42 cm (sørg for at der afsluttes på samme omgang i A.1 som på ryg- og forstykke), lukkes der 8 masker af midt under ærmet (Luk 4 masker af på hver side af mærketråden) = 48-52-54-58-62-66 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab (dette gøres uden at maskerne strikkes) = 236-256-266-286-300-320 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærketråde).

RAGLAN:
Fortsæt mønsteret rundt som før. Strik rundt over alle masker i 2 cm. På næste omgang tages der ind til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Fortsæt indtagningen til raglan på hver 2.omgang til der er taget ind totalt 17-19-20-22-24-26 gange på hver side af alle mærketråde.
Efter alle indtagninger til raglan er der 100-104-106-110-108-112 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 36-40-44-48-52-56 cm op til skulderen.

HALSKANT:
Skift til rundpind 2,5. Strik 2 p retstrik rundt over alle masker, SAMTIDIG på første omgang retstrik tages der 19-17-13-11-6-7 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 81-87-93-99-102-105 masker. Strik rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm, derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.

= stik højre pind gennem masken fra forrige omgang, strik 1 ret og slip maskerne af pinden

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar her!

Pho 04.07.2018 - 13:22:

I am at the last row of the body and i needed to \"bind off the last 4 stitches on needle for armhole". I have the 4th stitch left on the needle with no other stitch to bind off with. What should i do?

DROPS Design 04.07.2018 kl. 16:45:

Dear Pho, make sure you are working the given number of sts for the size, ie you should have 8 sts bound off on each side for armholes: the first 4 + last 4 sts on round and the 8 sts in the middle of other side - there is the same number of sts on each front and back piece between bound off sts. Happy knitting!

Pho 03.07.2018 - 14:22:

I am at the last row of the body and i needed to "bind off the last 4 stitches on needle for armhole". I have one stitch left on the needle with no way to bind off. What should i do?

DROPS Design 03.07.2018 kl. 15:36:

Dear Pho, make sure to check your number of sts, you should have 8 sts bound off on each side for armhole: first 4 sts on round + last 4 sts on round on one side and 8 sts on the other side. Happy knitting!

Stephanie 29.04.2018 - 19:33:

De steken worden onnodig gecompliceerd beschreven... en dan dat filmpje... is er ook een filmpje voor mensen die Engels breien?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 09:11:

Dag Stephanie, De patronen en steken zijn zo geschreven dat het voor iedereen te volgen is. Wat bedoel je met Engels breien? Bij de instructiefimpjes kun je diverse filmpjes vinden voor patentsteek, valse patentsteek, etc.

Molenberghs Amy 28.04.2018 - 23:08:

Kan het zijn dat dit gewoon een \"dubbele steek\" is? Mss is het eenvoudiger om dit gewoon zo te vermelden, want het is echt ingewikkeld geformuleerd..

Molenberghs Amy 28.04.2018 - 18:52:

Ik snap niet wat ik moet doen met jet zwarte vakje, als ik hem van de naald haal zal die steek toch teruglopen naar onder? Of moet ik eerst vermeerderen door een steek in de vorige rij en dan weer minderen door de vorige steek over de laatste steek te halen?

DROPS Design 29.04.2018 kl. 17:18:

Dag Molenberghs Amy, Nee je hoeft niet te meerderen of te minderen. Normaliter steek je de naald in de steek van der linker naald, maar nu steek je hem in de steek van 1 naald daaronder. In deze video kun je zien hoe je de steken van de zwarte vakjes maakt.

Molenberghs Amy 28.04.2018 - 13:45:

Ik kom maar niet uit het patroon A.1. Kan iemand me helpen?

DROPS Design 28.04.2018 kl. 17:56:

Hallo Molenberghs Amy, Misschien kun je wat specifieker uitleggen waar je precies tegenaan loopt, zodat we je beter kunnen helpen. Er is ook een les op onze site over hoe je telpatronen leest. Misschien heb je daar wat aan. Je vindt het hier

Tiziana 24.04.2018 - 21:41:

Buonasera, ritorno sugli aumenti relativi alle maniche per poter andare avanti con il lavoro. È possibile inserire un video tutorial per aiutarmi nella realizzazione o, qualora già esistesse, indicarmi il link di riferimento? Ringrazio in anticipo per l\'attenzione dedicatami.

DROPS Design 25.04.2018 kl. 09:57:

Buongiorno Tiziana. Un video specifico per questo modello non è al momento disponibile. La prima volta che aumenta, lavora le maglie aumentate a rovescio (sulle altre maglie, prosegue il lavoro come già impostato); la seconda volta lavora le maglie a diritto se il ferro che sta lavorando prevede un quadrato bianco, altrimenti come indicato dal quadrato nero. La terza volta, lavora la maglia aumentata a rovescio. Buon lavoro!

Tiziana 22.04.2018 - 18:10:

Buongiorno, pur avendo letto i commenti che mi precedono, ho difficoltà sugli aumenti delle maniche, si perde il motivo. È possibile inserire un video tutorial per la realizzazione. Grazie

Laila Nielsen 21.04.2018 - 17:07:

Har strikket denne bluse i str 3/4 år men halsen er for lille? Drengen er kun 3 og lille af sig så hvad kan jeg gøre anderledes ? Hvad har jeg mon lavet galt for har fulgt opskriften . Kan jeg lave en mere elastisk rib?

DROPS Design 24.04.2018 kl. 12:00:

Hej Laila, pil aflukningen op igen og luk af elastisk - se her:

How to bind off with yarn overs (yo) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Enzo 20.04.2018 - 17:48:

Buonasera, quando faccio le maniche ed arrivo agli aumenti non riesco più a mantenere il motivo che si sfalza completamente. Come posso fare? ci sono correzioni su questo modello?

DROPS Design 20.04.2018 kl. 22:35:

Buonasera Enzo. Quando aumenta le m, lavora le maglie già presenti sul ferro come già impostate, continuando correttamente il motivo. Lavora poi il diagramma anche sulle m aumentate. P.es la prima volta che aumenta, lavora le nuove m a rovescio. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-9