Perkins by DROPS Design

Strikket bluse med falsk patent og raglan til børn. Størrelse 2 - 12 år. Arbejdet er strikket i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Model bm-010-bn
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g farve 42, petrol

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 + 60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 32 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS STRØMPEPINDE OG RUNDPINDE (40 og 80 cm) nr 2,5 til rib - eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (3)
DROPS Baby Merino DROPS Baby Merino
Garnet til denne opskrift koster fra 155kr. Læs mere.

Strik til der er 1 maske tilbage før mærketråden. Slå om, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker) slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul, og maskerne strikkes løbende ind i A.1.

RAGLAN:
Tag ind til raglan i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer.
Start 3 masker før mærketråden, strik 2 ret sammen, strik 2 masker ret (mærketråden sidder mellem disse 2 masker), tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, strik 1 ret, løft den løse maske over masken som blev strikket (= 2 masker taget ind).

INDTAGNINGSTIPS:
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på omgangen (f.eks 100 masker) og deler med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 19) = 5,3.
I dette eksempel strikkes ca hver 4. og 5.maske ret sammen.
----------------------------------------------------------

BLUSE:
Arbejdet strikkes rundt på rundpind.

RYG- OG FORSTYKKE:
Slå 156-168-174-186-192-204 masker op på rundpind 2,5 med Baby Merino. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således: 1 vrang, * 1 ret, 2 vrang*, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på omgangen og afslut med 1 ret og 1 vrang. Fortsæt ribben således i 4 cm. Skift til rundpind 3 og strik A.1 rundt over alle masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arbejdet måler 20-23-26-29-32-35 cm strikkes næste omgang således: Luk 4 masker af til ærmegab, strik 70-76-79-85-88-94 masker (= forstykke), luk 8 masker af til ærmegab, strik 70-76-79-85-88-94 masker (= bagstykke) og luk de sidste 4 masker på pinden af til ærmegab. Læg arbejdet til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepind/lille rundpind.
Slå 42-42-42-48-48-48 masker op på strømpepind 2,5 med Baby Merino. Strik 1 omgang ret, derefter strikkes der rib således: 1 vrang, * 1 ret, 2 vrang*, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage på omgangen og afslut med 1 ret og 1 vrang. Fortsæt ribben således i 4 cm. Skift til strømpepinde 3 og strik A.1 rundt over alle masker. Sæt 1 mærketråd i begyndelsen af omgangen (= midt under ærmet). Når arbejdet måler 6 cm tages der 1 maske ud på hver side af mærketråden - læs UDTAGNINGSTIPS! Gentag udtagningen på hver 2½.-2½.-2½.-3.-3.-2½. cm totalt 7-9-10-9-11-13 gange = 56-60-62-66-70-74 masker. Når arbejdet måler ca 23-28-31-35-39-42 cm (sørg for at der afsluttes på samme omgang i A.1 som på ryg- og forstykke), lukkes der 8 masker af midt under ærmet (Luk 4 masker af på hver side af mærketråden) = 48-52-54-58-62-66 masker. Læg arbejdet til side og strik et ærme til.

BÆRESTYKKE:
Sæt ærmerne ind på samme rundpind som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab (dette gøres uden at maskerne strikkes) = 236-256-266-286-300-320 masker på pinden. Sæt 1 mærketråd i hver overgang mellem ryg & forstykke og ærmer (= 4 mærketråde).

RAGLAN:
Fortsæt mønsteret rundt som før. Strik rundt over alle masker i 2 cm. På næste omgang tages der ind til RAGLAN – se forklaring over (= 8 masker taget ind). Fortsæt indtagningen til raglan på hver 2.omgang til der er taget ind totalt 17-19-20-22-24-26 gange på hver side af alle mærketråde.
Efter alle indtagninger til raglan er der 100-104-106-110-108-112 masker tilbage på pinden og arbejdet måler ca 36-40-44-48-52-56 cm op til skulderen.

HALSKANT:
Skift til rundpind 2,5. Strik 2 p retstrik rundt over alle masker, SAMTIDIG på første omgang retstrik tages der 19-17-13-11-6-7 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 81-87-93-99-102-105 masker. Strik rib (= 1 ret / 2 vrang) i 3 cm, derefter lukkes der af med ret over ret og vrang over vrang.

= stik højre pind gennem masken fra forrige omgang, strik 1 ret og slip maskerne af pinden

Kommentarer (3)

Ghita Rehn Nordentoft 19.02.2018 - 15:28:

Hej. Er der en anden måde at lave udtagningen på til ærmet? Jeg har strikket ærmet 5 gange nu og det bliver ikke pænt. På forhånd tak. Mvh Ghita

DROPS Design 20.02.2018 kl. 11:07:

Hej Ghita, sådan her kan du også tage ud:

How to increase: M1 (make one) from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Thibault 03.02.2018 - 22:55:

Pour le corps du pull le texte me dit de rabattre les mailles pour l'emmenchure à 20 cm de haut et le schéma indique 36 cm (toujours pour la taille 2 ans). Que dois je faire ? Merci

DROPS Design 05.02.2018 kl. 09:34:

Bonjour Thibault, les 36 cm correspondent à la hauteur totale du pull, soit 20 cm avant les emmanchures + 13 cm d'emmanchures + 3 cm d'épaules = 36 cm de hauteur totale. Bon tricot!

Quentin 19.11.2017 - 19:24:

Bonjour, Comment faire ce modèle avec des aiguilles ordinaires, je ne sais pas tricoter avec des aiguilles circulaires. Merci pour votre réponse.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 09:43:

Bonjour Quentin, vous trouverez ici des explications pour adapter un modèle sur aiguilles droites, toutefois il est parfois plus simple de suivre les explications, n'hésitez pas à regarder nos vidéos sur le tricot en rond sur aiguilles circulaires, beaucoup ont osé l'expérience et les ont finalement adoptées. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS Children 30-9