Patentstrik - en oversigt!

Patentstrik - en oversigt!

Patentstrik er en strikketeknik hvor der strikkes med dobbelt masker for at få tydelige, tykke striber i arbejdet – som ribstrik. Teknikken giver et fyldigt og tykt resultat som passer godt til for eksempel halstørklæder, trøjer og tæpper.

Der findes utallige variationer af patent – alt fra hvilke og hvor mange masker man strikker mellem striberne (hvor tætte de er) til de specifikke teknikker som bruges her. Nogle varianter har kun mønster på den ene side, andre laver et mønster som er ens på begge sider. Der kan også strikkes patent med 2 farver – dette giver en fin effekt hvor farverne bliver modsat på retsiden og vrangsiden.

Det som alle patent-teknikker har til fælles er at der strikkes med dobbelt masker (enten med omslag eller ved at der strikkes i masken under) – derfor skal der bruges mere garn når man strikker patent end når man strikker almindelig ribstrik.

De 4 mest almindelige varianter af patent er følgende:

Begge varianter af Helpatent giver et næsten identisk resultat, og de giver et resultat som er ens både på retsiden og på vrangen – forskellen er at Helpatent Uden Omslag kan være noget strammere end Helpatent Med Omslag, for her strikker man i masken på rækken/omgangen under.

Falsk patent bruger samme teknik som Helpatent Med Omslag, men der strikkes kun mønster på hver 2.pind/omgang.

Halvpatent bruger samme teknik som Helpatent Uden Omslag, men der strikkes kun mønster på hver 2.pind/omgang. Både falsk patent og halvpatent giver et resultat som har forskelligt mønster på retsiden og vrangsiden – de har derfor et mindre garnforbrug end teknikkerne med helpatent.

Hvordan strikkes de 4 patent-teknikker

Disse teknikker kan strikkes både frem og tilbage og rundt. De kan strikkes over et lige eller et ulige antal masker. I eksemplerne under strikkes der frem og tilbage over et ulige antal masker.

Billedet til venstre viser arbejdet set fra retsiden, billedet til højre viser arbejdet set fra vrangsiden.

Helpatent med omslag

Dette er den mest almindelige måde at strikke patent på, og den giver et resultat som er ens på retsiden og på vrangen.

Der strikkes således (frem og tilbage, med 1 kantmaske i hver side):

1.pind: 1 maske retstrik, * 1 ret, 1 omslag, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 ret og 1 maske retstrik.

2.pind: 1 maske retstrik, * 1 omslag, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik omslaget og den løse maske ret sammen *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 omslag, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, 1 maske retstrik.

3.pind: 1 maske retstrik, * strik omslaget og den løse maske ret sammen, 1 omslag, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang, strik fra *-* til der er 1 omslag og 2 masker tilbage, strik omslaget og den løse maske ret sammen, 1 maske retsrik.

Gentag 2. og 3. pind.

Se DROPS video: Hvordan strikkes helpatent

Helpatent uden omslag

Denne teknik giver et resultat som er ens på begge sider.

Der strikkes således (frem og tilbage, med 1 kantmaske i hver side):

1.pind (vrangen): strik alle masker ret.

2.pind (retten): Strik 1 maske ret, * 1 vrang, strik 1 ret i masken under næste maske *, strik fra *-* til der er 2 masker tilbage, strik 1 vrang, 1 maske ret.

Gentag 2. Pind.

Se DROPS video: Hvordan strikkes helpatent uden omslag frem og tilbage på pinden

Falsk patent

Falsk patent bruger samme teknik som Helpatent Med Omslag, men der strikkes kun med omslag på hver 2.pind. Der bliver derfor kun mønster på retsiden.

Der strikkes således (frem og tilbage, med 1 kantmaske i hver side):

1.pind: 1 maske retstrik, * 1 ret, 1 omslag, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes vrang *, gentag fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 ret og 1 maske retstrik.

2.pind: 1 maske retstrik, * 1 ret, strik omslaget og den løse maske vrang sammen *, gentag fra *-* til der er 2 masker tilbage, afslut med 1 ret og 1 maske retstrik.

Gentag 1. og 2.pind.

Se DROPS video: Hvordan strikkes falsk patent - 1

Halvpatent

Halvpatent bruger samme teknik som Helpatent Uden Omslag, men der strikkes i masken under og kun på hver 2.pind. Det bliver derfor kun mønster på retsiden.

Der strikkes således (frem og tilbage, med 1 kantmaske i hver side):

1.pind (vrangen): Strik alle masker ret.

2. pind (retten): Strik 1 ret, * 1 vrang, strik 1 ret i masken under næste maske *, strik fra *-* pinden ud.

Gentag 1. og 2. Pind.

Se DROPS video: Hvordan strikkes halvpatent

Kommentarer (11)

Jannie 09.07.2020 - 19:21:

Jeg er ved at strikke en cardigan i halvpatent og strikker raglan . På hver 3 omgang skal der også strikkes udtagninger i begyndelsen af arbejdet. Jeg bliver derfor i tvivl om keg skal starte med en ret maske på hver omgang eller vil det være forskelligt for at tilpasse mønstret? Håber spørgsmålet er til at forstå :-)

DROPS Design 13.07.2020 - 07:48:

Hei Jannie. Som regel vil det i DROPS oppskrifter stå en forklaring i begynnelsen av oppskriften hvordan økningene skal strikkes. Om det det ikke er forklart, er det nok penest å gjøre som du skriver; - At man må gjøre forskjellig slik at man tilpasser mønstret. mvh DROPS design

Elvira 04.07.2020 - 16:38:

Hola! Esta es mi primera experiencia tejiendo en punto inglés. Me he equivocado y no logro tomar bien los puntos para que el patrón del punto inglés quede bien. Agradecería me lo explicaran !

Eva 21.04.2020 - 18:02:

Kan jeg bytte teknikk og bruke helpatent i et plagg som er designet i halv- eller falsk patent? Blir det vanskelig med øking/ felling?

DROPS Design 27.04.2020 - 07:12:

Hei Eva. Det kommer litt an på hva som skal strikkes. Det kan bli trøblete ved økning/felling ja. I falsk /halvpatent strikkes det bare «mønster» på annenhver pinne og dersom det står at man skal øke/felle på hver pinne i en bestemt maske, vil det bli feil. Men skal det f.eks strikkes et skjerf (like mange masker hele veien), kan man bytte teknikk. Mvh DROPS design

Marit Pedersen 04.04.2020 - 22:41:

På helpantent med kast står det i oppskriften 1 maske rille. Hva menes med det?

DROPS Design 15.04.2020 - 07:15:

Hei Marit. I hver enkel oppskrift der det brukes riller, er det en forklaring på hvordan riller skal strikkes. Veldig ofte betyr det at 1 rille = 2 pinner som strikkes rett. Gjerne er det kantmaskene som skal stikkes rett og det strikkes rett både fra retten og vrangen. I teksten til Helpatent med kast strikkes det 1 rillemaske i hver side, disse maskene strikkes rett, både fra retten og vrangen. God Fornøyelse!

Turid 31.03.2020 - 12:06:

Hei, I oppskriften så står det følgende under BOL: "strikk patentstrikk til arbeidet er 65 cm målt liggende" Spm: fra hvor måler man 65 cm? under armen eller fra halsen?

DROPS Design 01.04.2020 - 15:46:

Hej Turid, skriv dit spørgsmål ind i opskriften, så er det lettere for os at hjælpe dig :)

Marie 15.02.2020 - 23:15:

Hei! Hvis jeg vil øke til raglan i patentstrikk, har dere noen forslag til hvordan jeg kan gjøre det? Og, hvorfor heter det patentstrikk?

DROPS Design 19.02.2020 - 10:48:

Hej Marie, Ja det har vi, se her: strikkevideoer - øke - patent

Kris 06.02.2020 - 10:42:

Hei! Hvordan strikker man to masker sammen i halvpatent? Det er snakk om felling til raglan, så både felling til høyre og til venstre.

DROPS Design 10.02.2020 - 07:29:

Hei Kris. Du kan strikke slik: Fell til raglan slik det står i den oppskriften du strikker (f.eks: i hver overgang mellom bol og ermer, se f.eks DROPS Children 30-9) . Start 3 masker før merketråden, strikk 2 rett sammen, strikk 2 masker rett (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes rett, strikk 1 rett, løft den løse masken over masken som ble strikket (= 2 masker felt). Da felles det både til høyre og til venstre. God Fornøyelse!

Nadja 19.12.2019 - 10:56:

God gennemgang 😊 Jeg har fundet en opskrift på en trøje i halvpatent, men vil gerne strikke den i tofarvet helpatent. Skal jeg slå samme antal masker op og så bare anvende den anden teknik? Jeg laver strikkeprøve og er klar over, at der skal bruges mere garn. Tak, om I kan hjælpe mig på vej. Mvh. Nadja

DROPS Design 04.02.2020 - 07:49:

Hej Nadja, For at få de mål som passer dig, de står nederst i opskriften, skal du sørge for at få samme strikkefasthed som der står i opskriften. Så lav en lille strikkeprøve inden du går igang. God fornøjelse!

Elina Ruuni 02.12.2019 - 13:55:

Thank You for very good tutorials ! They are really helpful for making any pattern and there's only tutorial, not anything else, so it makes less time to learn all about , what you want to learn 😀

Inger 24.06.2019 - 11:57:

Jag vill sticka en tröja i halvpatent, men istället sticka den i ribbstickning 2 r 2 a för att få ett visst utseende på tröjan. Hur mycket skiljer sig halvpatent storleksmässigt från ribbstickning? Kan jag använda samma storlek och masktäthet?

DROPS Design 05.07.2019 - 14:28:

Hej Inger, du er nødt til at måle strikkefastheden. Når du er sikker på at du har samme som i opskriften, så er det bare at følge den. God fornøjelse!

Sahar Taha 25.03.2019 - 18:38:

You are very great to collect these stitches and help us to know the difference between them