DROPS / 182 / 12

Annely by DROPS Design

Settet består av: Stickat pannband och pulsvärmare med flätor. Arbetet är stickat i DROPS Flora.

DROPS Design: Modell fl-015
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: ca 54/56 - 58/60 cm
Garnåtgång:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
50 g i båda storlekar i färg 03, ljus grå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - L/XL
Hel längd: ca 25 - 26 cm
Garnåtgång:
DROPS FLORA från Garnstudio (tillhör Garngrupp A)
50 g i båda storlekar i färg 03, ljus grå

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 50kr. Läs mer.

Pannband: Se diagram A.1 och A.2.
Pulsvärmare: Se diagram A.2 till A.4.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller pannbandet):
För att beräkna hur det ska minskas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 54 maskor), minus kantmaskorna (t.ex 6 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal minskningar som ska göras (t.ex 12) = 4. I detta exempel stickas var 3:e och var 4:e maska räta tillsammans och det minskas inte över kantmaskorna.

ÖKNINGSTIPS-1 (gäller tumkilen på pulsvärmarna):
Gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
Sedan ökas det på varje sida av de ökade maskorna så att det blir en kil.

ÖKNINGSTIPS-2 (gäller pulsvärmaren):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 50 maskor), minus maskorna det inte ska ökas över (t.ex 22 maskor) och delar de resterande maskorna med det antal ökningar som ska göras (t.ex 14) = 2. I detta exempel ökas det efter varannan maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan.
Lägg upp 42 maskor på sticka 2,5 med Flora. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 3 räta kantmaskor, * 3 rätmaskor, 1 omslag *, upprepa *-* tills det återstår 3 maskor på stickan och avsluta med 3 räta kantmaskor = 54 maskor. Sticka 1 varv avigt från avigsidan med 3 räta kantmaskor i varje sida (omslagen stickas vridet aviga så att det inte blir hål). Sedan stickas A.1 (= 54 maskor) till arbetet mäter ca 48-54 cm – avsluta efter 6:e varvet i A.1 så att mönstret börjar och slutar lika. Sticka 1 varv rätt från rätsidan och minska SAMTIDIGT 12 maskor jämnt fördelat – läs MINSKNINGSTIPS = 42 maskor. Sticka 5 räta varv och maska sedan av löst med rätmaskor från rätsidan.

BAND:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan.
Lägg upp 14 maskor på sticka 2,5. Sticka 2 varv rätstickning. Nästa varv stickas så här från rätsidan: 1 kantmaska i rätstickning, sticka A.2 över de nästa 12 maskorna (= 3 rapporter à 4 maskor), avsluta med 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så till arbetet mäter 10 cm. Sticka 2 varv rätstickning och maska sedan av löst med rätmaskor från rätsidan.
Klipp av tråden, sätt ihop bandet till en ring och sy ihop avmaskningskanten med uppläggningskanten med ett stygn i varje maska.

Drag själva pannbandet genom ringen. Sy ihop pannbandet mitt fram – sy avmaskningskant mot uppläggningskant med ett stygn i varje maska. Placera bandet mitt fram så att det döljer sömmen.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 64-72 maskor på strumpstickor 2,5 med Flora. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.2 runt (= 16-18 rapporter à 4 maskor). När arbetet mäter 5-6 cm stickas maskorna i varje fläta räta tillsammans 2 och 2 varvet runt (de övriga maskorna stickas aviga) = 48-54 maskor. Sticka sedan med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor till arbetet mäter 10-11 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Nästa varv stickas så här:
S/M: Sticka 2 rätmaskor, 9 avigmaskor, sticka 1 rätmaska fram och bak i var och en av de 2 nästa maskorna (= 2 maskor ökade), sticka 9 avigmaskor och 26 rätmaskor = 50 maskor.
L/XL: Sticka 3 rätmaskor, 9 avigmaskor, sticka 1 rätmaska fram och bak i var och en av de 2 nästa maskorna (= 2 maskor ökade), 9 avigmaskor, sticka 31 rätmaskor och minska samtidigt 2 maskor jämnt fördelat över dessa 31 maskorna = 54 maskor.
Nästa varv stickas så här i båda storlekarna: 2-3 maskor slätstickning, sticka A.3 (= 22 maskor) och sticka 26-29 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så.
När arbetet mäter 14-15 cm börjar ökningen till tumkil. Öka 1 maska på varje sida av näst sista maskan på varvet (dvs på insidan av handen) – läs ÖKNINGSTIPS-1. Öka så på varje sida av de ökade maskorna på vart 3:e varv totalt 6-7 ggr = 13-15 tumkilsmaskor och totalt 62-68 maskor på varvet.
När arbetet mäter 19-21 cm sätts de 13-15 tumkilsmaskorna + 1 maska på varje sida av dessa på en tråd (= 15-17 maskor på tråden). På nästa varv läggs det upp 3 nya maskor på stickan över maskorna på tråden = 50-54 maskor.
Fortsätt med slätstickning och A.3 som förut till arbetet mäter 21-22 cm. Sticka 1 varv rätt och öka samtidigt 14 maskor jämnt fördelat i båda storlekarna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (det ökas inte över de 22 maskorna i A.3) = 64-68 maskor. Sedan stickas A.2 runt – OBS: A.4 visar hur A.2 passar över A.3, det ska vara 2 avigmaskor, 2 maskor fläta hela varvet runt.
När det har stickats 10 varv med A.2 mäter hela pulsvärmaren ca 24-25 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

TUMME:
Sätt tillbaka de 15-17 maskorna från tråden på strumpstickor 2,5 och sticka dessutom upp 9-7 maskor i kanten på baksidan av tumkilsmaskorna (dvs sticka upp 1 maska i var och en av de 3 maskorna som lades upp + 3-2 maskor på varje sida av dessa 3 maskorna) = 24-24 maskor. Sticka 3-5 varv slätstickning runt. Sedan stickas det 6 varv med A.2 innan det maskas av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

HÖGER PULSVÄRMARE:
Lägg upp 64-72 maskor på strumpstickor 2,5. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.2 runt (= 16-18 rapporter à 4 maskor). När arbetet mäter 5-6 cm stickas maskorna i varje fläta räta tillsammans 2 och 2 varvet runt (de övriga maskorna stickas aviga) = 48-54 maskor. Sticka sedan med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor till arbetet mäter 10-11 cm.
Nästa varv stickas så här:
S/M: Sticka 26 rätmaskor, 9 avigmaskor, sticka 1 rätmaska fram och bak i var och en av de 2 nästa maskorna (= 2 maskor ökade), sticka 9 avigmaskor och 2 rätmaskor = 50 maskor.
L/XL: Sticka 31 rätmaskor och minska samtidigt 2 maskor jämnt fördelat över dessa 31 maskorna, sticka 9 avigmaskor, sticka 1 rätmaska fram och bak i var och en av de 2 nästa maskorna (= 2 maskor ökade), sticka 9 avigmaskor och 3 rätmaskor = 54 maskor.
Nästa varv stickas så här i båda storlekarna: 26-29 maskor slätstickning, sticka A.3 (= 22 maskor) och avsluta med 2-3 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så.
När arbetet mäter 14-15 cm börjar ökningen till tumkil. Öka 1 maska på varje sida av andra maskan på varvet (dvs på insidan av handen) – läs ÖKNINGSTIPS-1. Öka så på varje sida av de ökade maskorna på vart 3:e varv totalt 6-7 ggr = 13-15 tumkilsmaskor och totalt 62-68 maskor på varvet.
När arbetet mäter 19-21 cm sätts de 13-15 tumkilsmaskorna + 1 maska på varje sida av dessa på en tråd (= 15-17 maskor på tråden). På nästa varv läggs det upp 3 nya maskor på stickan över maskorna på tråden = 50-54 maskor.
Fortsätt med slätstickning och A.3 som förut till arbetet mäter 21-22 cm. Sticka 1 varv rätt och öka samtidigt 14 maskor jämnt fördelat i båda storlekarna – läs ÖKNINGSTIPS-2 (det ökas inte över de 22 maskorna i A.3) = 64-68 maskor. Sedan stickas A.2 runt – OBS: A.4 visar hur A.2 passar över A.3, det ska vara 2 avigmaskor / 2 maskor fläta hela varvet runt.
När det har stickats 10 varv med A.2 mäter hela pulsvärmaren ca 24-25 cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.
Sticka tumme på samma sätt som på vänster pulsvärmare.

= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, sticka 1 rätmaska, sticka maskan på flätstickan rät
= sätt 1 maska på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka maskan på flätstickan avig
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 1 avigmaska, sticka de 2 maskorna på flätstickan räta
= sätt 2 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka de 2 maskorna från flätstickan räta
= sätt 2 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 2 rätmaskor, sticka de 2 maskorna från flätstickan räta

Pia Dupont 17.01.2019 - 18:59:

Jeg har gemt en del opskrifter på favoritter også denne opskrift som jeg er i gang med. Men nu er der ikke mulighed for at komme ind på favoritterne. Kommer det igen? Jeg bruger den rigtig meget

DROPS Design 23.01.2019 kl. 15:16:

Hei Pia. Favorittfunksjonen har vært nede for oppdatering, men nå er den oppe å kjøre igjen som vanlig. God fornøyelse.

M. Verhoeven 14.11.2018 - 16:52:

Wat betekenen de paar blokjes bovenaan het patroon a1? (2 x 4).

DROPS Design 13.12.2018 kl. 09:18:

Dag M. Verhoeven,

Over dit gedeelte van het telpatroon herhaalt het patroon zich over een ander aantal naalden in de hoogte, de rest van het patroon begint daar weer bij naald 1.

Renee Skogli 05.10.2018 - 12:30:

Prøver å skrive ut Annely pannebånd,men halve oppskriften og tegnforklaringene vises ikke da det på en side \"trekkes et strek\" fra høyre hjørne oppe og ned til venstre side nede,der det som er over blir blankt,mens det under vises. Hvorfor??????? Har ikke hatt det problemet på andre mønster.

Annette 22.03.2018 - 16:53:

Hej. Jeg forsøger at strikke pandebåndet, men kommer i tvivl om, hvordan jeg kommer videre efter de første 20 pinde i mønster A1. Hvorfor er der de to videreførte mønsterrækker med de yderste snoninger? Hvordan skal de ikke tegnede masker strikkes? Vh Annette

DROPS Design 26.04.2018 kl. 11:46:

Hej Annette, det er fordi du fortsætter med de brede snoninger på hver 6.pind og alle de andre masker ifølge diagrammet. God fornøjelse!

Derusse 07.03.2018 - 12:10:

Bonjour, Qu'elle doit être la largeur du bandeau, il n'y a que la longueur de précisé. Merci pour votre réponse Cordialement

DROPS Design 07.03.2018 kl. 12:56:

Bonjour Mme Derusse, nous n'avons malheureusement plus le modèle, toutefois, si votre échantillon est juste, vous obtiendrez la même largeur que l'on voit sur la photo. Bon tricot!

Karin Århäll 26.02.2018 - 14:02:

Hej! Jag ska sticka Annely, pannbandet. Det står att det finns två storlekar men i mönstret står bara ett antal maskor för uppläggning. Hur gör jag då? Jag ska sticka deb större storleken. Med vänlig hälsning, Karin

DROPS Design 26.02.2018 kl. 14:21:

Hej Karin, du lägger upp samma antal maskor, men följer mönstret till arb mäter 54 cm (istället för 48 cm) Lycka till!

Anne Villaume 13.11.2017 - 22:29:

N'y a t'il pas une erreur au niveau des diagrammes des torsades ( torsades 4 mailles centrales ?

DROPS Design 14.11.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Villaume, le diagramme A.3 semble correct, que pensez-vous avoir vu comme erreur, pouvez-vous nous en dire plus? Merci d'avance.

Kommentér oppskrift DROPS 182-12