DROPS / 182 / 19

Catch Me If You Can by DROPS Design

Settet består av: Stickat pannband, halsvärmare och pulsvärmare med halvpatent-variant och flätor. Settet är stickat i DROPS Karisma

DROPS Design: Modell u-832
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 300 g DROPS Karisma.
-----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Storlek: One-size
Passar huvudmått: ca 54/58 cm.
Mått: Omkrets: ca 49-51 cm. Bredd: ca 9 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA Garnstudio (tillhör garngrupp B)
50 g färg 69, ljus grågrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STICKOR NR 4 – eller de stickor du måste använda för att få 21 maskor och 28 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätorna.
-----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Storlek: One-size
Mått: Omkrets: ca 65 cm. Höjd: ca 35 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
200 g färg 69, ljus grågrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 4,5 – eller den sticka du måste använda för att få 20 maskor och 26 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 3,5 – till resår.
-----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Storlek: S/M - M/L
Mått: Omkrets: ca 18-20 cm. Längd: ca 21-23 cm.
Garnåtgång:
DROPS KARISMA från Garnstudio (tillhör garngrupp B)
100 g i båda storlekarna i färg 69, ljus grågrön

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp B)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 3,5 – eller de stickor du måste använda för att få 22 maskor och 30 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 – till resår.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 138kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Pannband: Se diagram A.1.
Halsvärmare: Se diagram A.2 och A.3.
Pulsvärmare: Se diagram A.4 till A.7.
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska ökas/minskas jämnt räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 21 maskor) och delar med det antal ökningar/minskningar som ska göras (t.ex 6) = 3,5.
I detta exempel ökas det efter växelvis var 3:e och var 4:e maska genom att göra 1 omslag om stickan. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.
Om det ska minskas stickas växelvis var 3:e och var 4:e maska och var 4:e och var 5:e maska tillsammans.

ÖKNINGSTIPS (gäller tumkilen):
Sticka fram till maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 1 rätmaska, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål. Nästa gång det ökas stickas det så här: Sticka tills det återstår 2 maskor före maskan med markör i, gör 1 omslag om stickan, sticka 3 rätmaskor, gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). Fortsätt ökningen på vart 6:e varv så, dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna.
----------------------------------------------------------

PANNBAND:
Arbetet stickas fram och tillbaka på stickan och sys ihop mitt bak.
Lägg upp 21 maskor på stickor 4 med Karisma. Sticka 1 varv rätt (= avigsidan). Sticka 1 varv rätt från rätsidan där det ökas 6 maskor jämnt fördelat – läs ÖKNINGS-/MINSKNINGSTIPS = 27 maskor. Sticka sedan 1 varv avigt från avigsidan med 2 rätmaskor i varje sida. Sedan stickas A.1 fram och tillbaka till arbetet mäter ca 49-51 cm. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Prova eventuellt pannbandet och avsluta när det har stickats 1 eller 3 varv efter ett varv med flätning. Nu stickas det 1 varv rätt från rätsidan där det minskas 6 maskor jämnt fördelat = 21 maskor. Sticka 1 varv rätt från avigsidan och maska av med rätmaskor från rätsidan.

MONTERING:
Sy uppläggningskanten till avmaskningskanten med maskstygn.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp.
Lägg upp 135 maskor på rundsticka 3,5 med Karisma. Sticka 1 varv rätt. Sedan stickas A.2 (= 3 rapporter à 45 maskor). När A.2 är färdigstickat är det 147 maskor på varvet och arbetet mäter ca 3 cm. Byt till rundsticka 4,5 och sticka A.3 (= 3 rapporter à 49 maskor). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt A.3 till arbetet mäter ca 33 cm – avsluta när det har stickats ca 2 varv efter ett varv med flätning. Byt till rundsticka 3,5. Nästa varv stickas som förut, men över varje fläta minskas det 2 maskor genom att sticka de två första och de två sista maskorna i varje fläta räta tillsammans (= 12 maskor minskade) = 135 maskor. Sticka A.2 runt (= 3 rapporter à 45 maskor). När A.2B är färdigstickat maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor, men för att avmaskningskanten inte ska strama görs det 1 omslag om stickan efter ca var 6:e maska samtidigt som det maskas av (omslagen maskas av som vanliga maskor). Kragen mäter ca 35 cm uppifrånoch ner.
----------------------------------------------------------

VÄNSTER PULSVÄRMARE:
Arbetet stickas runt på strumpstickor.
Lägg upp 51-54 maskor på strumpstickor 2,5 med Karisma. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: * 1 rätmaska, 2 avigmaskor *, upprepa *-* varvet runt. När resåren mäter 3 cm stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de första 4 maskorna och minska samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa 4 maskorna, sticka A.4 (= 17 maskor som minskas till 16 maskor), sticka rätmaskor över de resterande 30-33 maskorna och minska samtidigt 8-8 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 40-44 maskor. Byt till strumpstickor 3,5 och sticka nästa varv så här: 2-3 maskor slätstickning, A.5 (= 16 maskor), 22-25 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! SAMTIDIGT när arbetet mäter 11-12 cm sätts det 1 markör i sista maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vart 6:e varv totalt 4 ggr (det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna så att det blir en kil till tumme) = 48-52 maskor. Efter sista ökningen mäter arbetet ca 18-19 cm. Fortsätt mönstret. SAMTIDIGT på första varvet efter sista ökningen sätts de 9 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 2 nya maskor på stickan över maskorna på tråden = 41-45 maskor. Fortsätt runt med slätstickning och A.5 till arbetet mäter ca 18-20 cm (det återstår nu 3 cm till färdigt mått – prova ev pulsvärmaren, sticka till önskat mått och avsluta när det har stickats ca 2 varv efter ett varv med flätning). Byt till strumpstickor 2,5 och sticka nästa varv så här: sticka rätmaskor över de 2-3 första maskorna och öka samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka rätmaskor över de 16 maskorna i A.5 och öka samtidigt 1 maska över A.5, sticka rätmaskor över de nästa 22-25 maskorna och öka samtidigt 7-7 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 51-54 maskor. Sticka resår runt (= 1 rätmaska 2 avigmaskor) i 3 cm. Maska sedan av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela pulsvärmaren mäter ca 21-23 cm.

TUMME:
Sätt tillbaka de 9 maskorna från tråden på strumpstickor 3,5 och sticka upp 6 nya maskor på baksidan av tummen (dvs sticka upp 1 maska i var och en av de 2 maskorna som lades upp + 2 maskor på varje sida av dessa 2 maskorna) = 15 maskor. Sticka 3 varv slätstickning (se till att tummen inte stickas för stramt). Sedan stickas det resår runt (= 1 rätmaska, 2 avigmaskor) i 3-3½ cm. Maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor.

HÖGER PULSVÄRMARE:
Lägg upp 51-54 maskor på strumpstickor 2,5. Sticka 1 varv rätt. Nästa varv stickas så här: * 2 avigmaskor, 1 rätmaska *, upprepa *-* varvet runt. När resåren mäter 3 cm stickas nästa varv så här: Sticka rätmaskor över de första 30-33 maskorna och minska samtidigt 8-8 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka A.6 (= 17 maskor som minskas till 16 maskor), sticka rätmaskor över de sista 4 maskorna och minska samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa 4 maskorna = 40-44 maskor. Byt till strumpstikcor 3,5 och sticka nästa varv så här: 22-25 maskor slätstickning, A.7 (= 16 maskor), 2-3 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så. SAMTIDIGT när arbetet mäter 11-12 cm sätts det 1 markör i första maskan på varvet. På nästa varv ökas det till tumkil på varje sida av maskan med markör i – läs ÖKNINGSTIPS (= 2 maskor ökade). Öka så på vart 6:e varv totalt 4 ggr (dvs det ökas hela tiden på utsidan av de ökade maskorna så att det blir en kil till tumme) = 48-52 maskor. Efter sista ökningen mäter arbetet ca 18-19 cm. Fortsätt mönstret. SAMTIDIGT på första varvet efter sista ökningen sätts de 9 tumkilsmaskorna på en tråd, dessutom läggs det upp 2 nya maskor på stickan över maskorna på tråden = 41-45 maskor. Fortsätt runt med slätstickning och A.7 till arbetet mäter ca 18-20 cm (anpassa efter vänster pulsvärmare). Byt till strumpstickor 2,5 och sticka nästa varv så här: sticka rätmaskor över de första 22-25 maskorna och öka samtidigt 7-7 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna, sticka rätmaskor över de 16 maskorna i A.7 och öka samtidigt 1 maska över A.7 och sticka rätmaskor över de 2-3 sista maskorna och öka samtidigt 2-1 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna = 51-54 maskor på varvet. Sticka resår runt (= 2 avigmaskor, 1 rätmaska) i 3 cm. Maska sedan av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Hela pulsvärmaren mäter ca 21-23 cm. Sticka tumme på samma sätt som på vänster pulsvärmare.

= sticka 1 rätmaska i maskan från föregående varv, dvs stick höger sticka genom maskan från föregående varv, gör 1 omslag om höger sticka, drag omslaget genom maskan och släpp sedan denna maskan och första maskan som sitter på vänster sticka av stickan
= sätt 3 maskor på flätsticka framför arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= sätt 3 maskor på flätsticka bakom arbetet, sticka 3 rätmaskor, sticka 3 rätmaskor från flätstickan
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades
= sticka 1 maska fram och bak i samma maska (= 1 maska ökad)

Sonia 23.05.2019 - 13:25:

I am knitting the left wrist warmer and have got to the double pointed needles and want to know do I knit or purl the first 2 stitches? I knitted the A4 as a right side so P,P,K,P,P,K,P. Do I start with a P then as to stocking stitch? Also is the A5 a wrong side then so I'd start the pattern K,K? Also do I reverse the pattern at the end of the round so that the 22 stitches are "back to back" each other as would the rest of the rounds stitches? Thanks.

DROPS Design 23.05.2019 kl. 14:31:

Hi Sonia. The entire wrist warmer is worked in the round, so you always work from the right side. All diagrams are shown from the right side, so simply follow them stitch by stitch. You read the diagrams as usual, on every round (ie: bottom-up, from right to left). It sounds like you have worked A.4 correctly. work next round as follows: 2-3 stitches stocking stitch, work A.5 (P, P, K 1 in stitch below, P, P etc), 22-25 stitches stocking stitch. Happy knitting.

Yolande Bergeron 15.01.2019 - 16:50:

Y-a-t-il une façon de télécharger vos patron en PDF

DROPS Design 15.01.2019 kl. 16:56:

Bonjour Mme Bergeron, nos modèles peuvent seulement être imprimés, pour les enregistrer au format PDF, lancez l'impression et choisissez une imprimante virtuelle au lieu de l'imprimante "papier". Bon tricot!

Germana 07.11.2018 - 09:29:

Buongiorno, sto cercando di fare la fascia, ma avrei gentilmente bisogno di un chiarimento: i ferri dispari li lavoro come da schema A1, mentre i ferri pari come li lavoro? Così come si presentano? Grazie, cordiali saluti.

DROPS Design 07.11.2018 kl. 10:21:

Buongiorno Germana. Nel diagramma trova sia i ferri di andata che i ferri di ritorno. Quindi i ferri pari corrispondono alle righe pari del diagramma A1. Buon lavoro!

Germans 07.11.2018 - 09:27:

Buongiorno, sto cercando di fare la fascia, ma avrei bisogno di un chiarimento: i ferri dispari li lavoro come sullo schema A1, mentre i ferri pari come li lavoro? Così come mi si presentano? Grazie, saluti.

Marie Thompson 16.09.2018 - 20:17:

I want to knit the headband but do not understand the blacked in bloc in a1 and cannot find a tutorial. Can you help?

DROPS Design 17.09.2018 kl. 09:31:

Dear Mrs Thompson, this stitch is a double stitch and worked as shown in the video below. Happy knitting!

Laura Menegatti 27.12.2017 - 08:50:

Buongiorno. Per favore, vorrei chiarimenti su scaldapolsi taglia S/M: "Finiti gli aumenti per tassello pollice (48 m.) il lavoro è di ca. 18 cm.. Proseguire...= 41m.. Proseguire a m. rasata e diagr. A5 finché il lavoro misura ca. 18 cm.". Perché si ripete la stessa altezza di 18 cm? Significa che in realtà non devo proseguire se non dopo aver completato 2 giri dopo il giro della treccia? Grazie

DROPS Design 30.12.2017 kl. 21:45:

Buonasera Laura. Chiederemo una verifica alla casa madre sulla correttezza delle misure indicate. Buon lavoro!

Elisabeth C 29.10.2017 - 16:10:

Comment s'appelle la maille symbolisée par un carré noir : "maille endroit dans la maille du rang précédent, c'est-à-dire que l’on pique l’aiguille droite dans la maille du rang précédent, on fait 1 jeté, on ramène le jeté dans la maille et on lâche cette maille et la 1ère de l’aiguille gauche". Y a t'il un tutoriel? Merci.

DROPS Design 30.10.2017 kl. 10:10:

Bonjour Elisabeth C, c'est la technique de la maille double dont vous trouvez la vidéo ici. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 182-19