DROPS / 182 / 12

Annely by DROPS Design

Sættet består af: Strikket pandebånd og pulsvanter med snoninger. Arbejdet er strikket i DROPS Flora.

DROPS Design: Model fl-015
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------

DROPS FLORA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50 g i begge størrelser i farve 03, lys grå

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS PINDE nr 2,5 – eller den pind du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGSPIND – til snoningerne.
-----------------------------------------------------------

PULSVANTER:
Størrelse: S/M - L/XL
Hel længde: ca 25 - 26 cm
Materialer:
DROPS FLORA fra Garnstudio (tilhører Garngruppe A)
50 g i begge størrelser i farve 03, lys grå

DROPS STRØMPEPINDE nr 2,5 – eller de pinde du skal bruge for at få 26 masker og 34 pinde glatstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

DROPS SNONINGPIND – til snoningerne.
----------------------------------------------------------

DROPS Flora uni colour DROPS Flora uni colour 13.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Flora mix DROPS Flora mix 23.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 44kr. Læs mere.

Pandebånd: Se diagram A.1 og A.2.
Pulsvanter: Se diagram A.2 til A.4.
Diagrammerne viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

INDTAGNINGSTIPS (gælder pandebåndet):
For at beregne hvordan der skal tages ind jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 54 masker), minus kantmaskerne (f.eks 6 masker) og deler de resterende masker med antal indtagninger som skal gøres (f.eks 12) = 4. I dette eksempel strikkes hver 3. og 4.maske ret sammen og der tages ikke ind over kantmaskerne.

UDTAGNINGSTIPS-1 (gælder tommelfingerkilen på pulsvanterne):
Slå om, strik 1 ret, slå om (= 2 masker taget ud). På næste omgang strikkes omslagen drejet ret så der ikke bliver hul.
Videre tages der ud på hver side af de nye masker så der bliver en kile.

UDTAGNINGSTIPS-2 (gælder pulsvanten):
For at beregne hvordan der skal tages ud jævnt fordelt, regner man det totale maskeantal på pinden (f.eks 50 masker), minus maskerne der ikke skal tages ud over (f.eks 22 masker) og deler de resterende masker med antal udtagninger som skal gøres (f.eks 14) = 2. I dette eksempel tages der ud efter hver 2.maske ved at slå om, på næste omgang strikkes omslagen drejet så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

PANDEBÅND:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden.
Slå 42 masker op på pinde 2,5 med Flora. Strik 4 p retstrik – se forklaring over. Næste pind strikkes således fra retsiden: 3 kantmasker ret, * 3 ret, slå om *, gentag fra *-* til der er 3 masker tilbage på pinden og afslut med 3 kantmasker ret = 54 masker. Strik 1 pind vrang fra vrangen med 3 kantmasker ret i hver side (omslagen strikkes drejet vrang så der ikke bliver hul). Videre strikkes A.1 (= 54 masker) til arbejdet måler ca 48-54 cm – afslut efter 6.pind i A.1 så mønsteret starter og slutter ens. Strik 1 pind ret fra retsiden og tag SAMTIDIG 12 masker ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 42 masker. Strik 5 pinde ret og luk derefter løst af med ret fra retsiden.

BÅND:
Arbejdet strikkes frem og tilbage på pinden.
Slå 14 masker op på pind 2,5. Strik 2 pinde retstrik. Næste pind strikkes således fra retsiden: 1 kantmaske retstrik, strik A.2 over de næste 12 masker (= 3 rapporter à 4 masker), afslut med 1 kantmaske retstrik. Fortsæt mønsteret således til arbejdet måler 10 cm. Strik 2 pinde retstrik og luk derefter løst af med ret fra retsiden.
Klip tråden, sæt båndet sammen til en ring og sy aflukningskanten sammen med opslåningskanten med et sting i hver maske.

Træk selve pandebåndet gennem ringen. Sy pandebåndet sammen midt foran – sy aflukningskant mod opslåningskant med et sting i hver maske. Placere båndet midt foran så det skjuler sømmen.
----------------------------------------------------------

VENSTRE PULSVANTE:
Arbejdet strikkes rundt på strømpepinde.
Slå 64-72 masker op på strømpepinde 2,5 med Flora. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.2 rundt (= 16-18 rapporter à 4 masker). Når arbejdet måler 5-6 cm strikkes maskerne i hver snoning ret sammen 2 og 2 omgangen rundt (de øvrige masker strikkes vrang) = 48-54 masker. Strik videre med ret over ret og vrang over vrang til arbejdet måler 10-11 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Næste omgang strikkes således:
S/M: Strik 2 ret, 9 vrang, strik 1 ret foran og bag i hver af de 2 næste masker (= 2 masker taget ud), strik 9 vrang og 26 ret = 50 masker.
L/XL: Strik 3 ret, 9 vrang, strik 1 ret foran og bag i hver af de 2 næste masker (= 2 masker taget ud), 9 vrang, strik 31 ret og tag samtidig 2 masker ind jævnt fordelt over disse 31 masker = 54 masker.
Næste omgang strikkes således i begge størrelser: 2-3 masker glatstrik, strik A.3 (= 22 masker) og strik 26-29 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 14-15 cm starter udtagningen til tommelfingerkile. Tag 1 maske ud på hver side af næst sidste maske på omgangen (dvs på indersiden af hånden) – læs UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på hver side af de nye masker på hver 3.omgang totalt 6-7 gange = 13-15 masker til tommelfingerkile og totalt 62-68 masker på pindene.
Når arbejdet måler 19-21 cm sættes de 13-15 masker til tommelfingerkile + 1 maske på hver side af disse på en tråd (= 15-17 masker på tråden). På næste omgang slåes der 3 nye masker op på pinden over maskerne på tråden = 50-54 masker.
Fortsæt i glatstrik og A.3 som før til arbejdet måler 21-22 cm. Strik 1 omgang ret og tag samtidig 14 masker ud jævnt fordelt i begge størrelser – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (der tages ikke ud over de 22 masker i A.3) = 64-68 masker. Videre strikkes der rundt efter A.2 – OBS: A.4 viser hvordan A.2 passer over A.3, der skal være 2 vrang / 2 masker snoning hele omgangen rundt.
Når der er strikket 10 omgange med A.2 måler hele pulsvanten ca 24-25 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

TOMMELFINGER:
Sæt de 15-17 masker fra tråden tilbage på strømpepind 2,5 og strik i tillæg 9-7 masker op i kanten på bagsiden af maskerne til tommelfingerkile (dvs strik 1 maske op i hver af de 3 masker som blev slået op + 3-2 masker på hver side af disse 3 masker) = 24-24 masker. Strik 3-5 omgange glatstrik rundt. Derefter strikkes der 6 omgange med A.2 før der lukkes af med ret over ret og vrang over vrang.

HØJRE PULSVANTE:
Slå 64-72 masker op på strømpepinde 2,5. Strik 1 omgang ret. Derefter strikkes A.2 rundt (= 16-18 rapporter à 4 masker). Når arbejdet måler 5-6 cm strikkes maskerne i hver snoning ret sammen 2 og 2 omgangen rundt (de øvrige masker strikkes vrang) = 48-54 masker. Strik videre med ret over ret og vrang over vrang til arbejdet måler 10-11 cm.
Næste omgang strikkes således:
S/M: Strik 26 ret, 9 vrang, strik 1 ret foran og bag i hver af de 2 næste masker (= 2 maske taget ud), strik 9 vrang og 2 ret = 50 masker.
L/XL: Strik 31 ret og tag samtidig 2 masker ind jævnt fordelt over disse 31 masker, strik 9 vrang, strik 1 ret foran og bag i hver af de 2 næste masker (= 2 masker taget ud), strik 9 vrang og 3 ret = 54 masker.
Næste omgang strikkes således i begge størrelser: 26-29 masker glatstrik, strik A.3 (= 22 masker) og afslut med 2-3 masker glatstrik. Fortsæt mønsteret således.
Når arbejdet måler 14-15 cm starter udtagningen til tommelfingerkile. Tag 1 maske ud på hver side af anden maske på omgangen (dvs på indersiden af hånden) – læs UDTAGNINGSTIPS-1. Tag ud således på hver side af de nye masker på hver 3.omgang totalt 6-7 gange = 13-15 masker til tommelfingerkile og totalt 62-68 masker på pindene.
Når arbejdet måler 19-21 cm sættes de 13-15 masker til tommelfingerkile + 1 maske på hver side af disse på en tråd (= 15-17 masker på tråden). På næste omgang slåes der 3 nye masker op på pinden over maskerne på tråden = 50-54 masker.
Fortsæt i glatstrik og A.3 som før til arbejdet måler 21-22 cm. Strik 1 omgang ret og tag samtidig 14 masker ud jævnt fordelt i begge størrelser – læs UDTAGNINGSTIPS-2 (der tages ikke ud over de 22 masker i A.3) = 64-68 masker. Videre strikkes der rundt efter A.2 – OBS: A.4 viser hvordan A.2 passer over A.3, der skal være 2 vrang / 2 masker snoning hele omgangen rundt.
Når der er strikket 10 omgange med A.2 måler hele pulsvanten ca 24-25 cm. Luk af med ret over ret og vrang over vrang.
Strik tommelfinger på samme måde som på venstre pulsvante.

= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 1 ret, strik masken på snoningspinden ret
= sæt 1 maske på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik masken på snoningspinden vrang
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 1 vrang, strik de 2 masker på snoningspinden ret
= sæt 2 masker på snoningspind bag arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret
= sæt 2 masker på snoningspind foran arbejdet, strik 2 ret, strik de 2 masker fra snoningspinden ret

Kommentarer (4)

Annette 22.03.2018 - 16:53:

Hej. Jeg forsøger at strikke pandebåndet, men kommer i tvivl om, hvordan jeg kommer videre efter de første 20 pinde i mønster A1. Hvorfor er der de to videreførte mønsterrækker med de yderste snoninger? Hvordan skal de ikke tegnede masker strikkes? Vh Annette

DROPS Design 26.04.2018 kl. 11:46:

Hej Annette, det er fordi du fortsætter med de brede snoninger på hver 6.pind og alle de andre masker ifølge diagrammet. God fornøjelse!

Derusse 07.03.2018 - 12:10:

Bonjour, Qu'elle doit être la largeur du bandeau, il n'y a que la longueur de précisé. Merci pour votre réponse Cordialement

DROPS Design 07.03.2018 kl. 12:56:

Bonjour Mme Derusse, nous n'avons malheureusement plus le modèle, toutefois, si votre échantillon est juste, vous obtiendrez la même largeur que l'on voit sur la photo. Bon tricot!

Karin Århäll 26.02.2018 - 14:02:

Hej! Jag ska sticka Annely, pannbandet. Det står att det finns två storlekar men i mönstret står bara ett antal maskor för uppläggning. Hur gör jag då? Jag ska sticka deb större storleken. Med vänlig hälsning, Karin

DROPS Design 26.02.2018 kl. 14:21:

Hej Karin, du lägger upp samma antal maskor, men följer mönstret till arb mäter 54 cm (istället för 48 cm) Lycka till!

Anne Villaume 13.11.2017 - 22:29:

N'y a t'il pas une erreur au niveau des diagrammes des torsades ( torsades 4 mailles centrales ?

DROPS Design 14.11.2017 kl. 09:14:

Bonjour Mme Villaume, le diagramme A.3 semble correct, que pensez-vous avoir vu comme erreur, pouvez-vous nous en dire plus? Merci d'avance.

Kommentere opskrift DROPS 182-12