DROPS / 182 / 18

Laila by DROPS Design

Settet består av: Stickad mössa och poncho med flätor och resår. Storlek S – XXXL. Settet är stickat i DROPS Nepal

DROPS Design: Modell ne-261
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
Till hela settet går det åt ca 400-450-500 g DROPS Nepal.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Storlek: S/M – M/L
Passar huvudmått: 54/56 - 56/58
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
100 g i båda storlekar i färg 8783, förgätmigej

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 cm) NR 4,5 – eller de stickor du måste använda för att få 18 maskor och 23 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Omkrets överst: 73-92-101 cm
Omkrets nederst: 162-176-191 cm
Höjd: 42-44-46 cm
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
350-350-400 g färg 8783, förgätmigej

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 och 80 cm) NR 4,5 – eller de stickor du måste använda för att få 18 maskor och 23 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

DROPS RUNDSTICKA (60 och 80 cm) NR 5 – eller de stickor du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
--------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 234kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Mössa: Se diagram A.1, A.2 och A.3
Poncho: Se diagram A.1, A.2, A.4 och A.5
Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.
ÖKNINGSTIPS (gäller poncho):
Det ökas 1 maska genom att göra ett omslag om stickan. På nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller poncho):
Minska så här i slutet på partiet med slätstickning:
Sticka tills det återstår 2 maskor, sticka 2 maskor räta tillsammans.
Minska så här i början av partiet med slätstickning:
Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp.
Lägg upp 88-92 maskor på rundsticka 4,5 med Nepal. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det så här: * 1-2 avigmaskor, sticka MÖNSTER efter diagram A.1 (= 21 maskor) *, sticka *-* totalt 4 ggr. När A.1 har stickats 1 gång på höjden stickas det så här: * 1-2 avigmaskor, A.2 (= 21 maskor) *, sticka *-* totalt 4 ggr. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När A.2 har stickats 3 ggr på höjden stickas det så här: * 1-2 avigmaskor, A.3 (= 21 maskor) *, sticka *-* 4 ggr. När A.3 har stickats 1 gång på höjden är det 32-36 maskor på varvet. Sticka alla maskor tillsammans 2 och 2 = 16-18 maskor. Klipp av tråden och drag den genom de resterande maskorna, drag åt, strama och fäst ordentligt.

----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arbetet stickas runt på rundsticka, nerifrån och upp.
Lägg upp 296-320-344 maskor på rundsticka 4,5 med Nepal. Sticka 1 varv rätt, sedan stickas det så här: * 1 avigmaska, A.1 (= 21 maskor), 1 avigmaska, resår (3 rätmaskor, 3 avigmaskor) över de nästa 48-54-60 maskorna, 3 rätmaskor *, sticka *-* 3 ggr till. Sticka A.1 1 gång på höjden, sedan byts det till rundsticka 5, och det stickas sedan så här: * 1 avigmaska, A.2 (= 21 maskor), 1 avigmaska, slätstickning över de nästa 51-57-63 maskorna, SAMTIDIGT som det minskas 5 maskor jämnt fördelat över dessa maskorna (= 46-52-58 maskor slätstickning) *, sticka *-* 3 ggr till = 276-300-324 maskor. Upprepa A.2. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! SAMTIDIGT när arbetet mäter 6 cm minskas det 1 maska i varje sida av varje parti med slätstickning (= 8 maskor minskade) – läs MINSKNINGSTIPS. Minska med 3 cm mellanrum totalt 12 ggr. SAMTIDIGT när arbetet mäter ca 16-18-20 cm (anpassa efter en hel rapport av A.2) stickas det sedan med A.4 över alla A.2, fortsätt med 1 avigmaska i varje sida av A.4 och slätstickning över de resterande maskorna. När A.4 har stickats 1 gång på höjden (minskningarna i slätstickning är nu färdiga) är det 124-148-172 maskor på varvet. Byt till rundsticka 4,5. Sedan stickas det så här: * 1 avigmaska, A.5 (= 7 maskor), 1 avigmaska, resår (2 rätmaskor, 2 avigmaskor) över de nästa 20-26-32 maskorna, SAMTIDIGT som det ökas 0-2-0 maskor – läs ÖKNINGSTIPS, 2 rätmaskor *, sticka *-* 3 ggr till = 124-156-172 maskor. Fortsätt med resår och A.5 till A.5 har stickats 1 gång på höjden, maska av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Arbetet mäter ca 42-44-46 cm.

= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över
= 1 omslag mellan 2 maskor
= ingen maska, hoppa över denna ruta

Lorraine Métivier 22.03.2019 - 19:51:

Très jolie j'espère le tricoter

Lorraine Métivier 20.03.2019 - 23:45:

Fait longtemps que je cherche ce modele

Lorraine Métivier 20.03.2019 - 23:42:

J'adore votre site et vos modele

Nicole 07.01.2019 - 05:16:

What does it mean when the pattern says "purl 1-2"? Do you choose to purl either 1 or 2 stitches? Thank you.

DROPS Design 07.01.2019 kl. 08:11:

Hi Nicole, The numbers are for the 2 different sizes (S/M; M/L), so the first number is for S/M the second for M/L. Happy knitting!

Hanna 14.03.2018 - 21:35:

Jeg strikket small, og den ble alt for stor. Det hadde vært passe med A.2 tre ganger i bredden og ikke fire. Jeg droppet også A.3 helt, og strikket heller to og to sammen rett etter A.2, før jeg trakk tråden gjennom. Tovet den lett og da ble den passe.

Kristýna 07.01.2018 - 17:47:

Dobrý den, prosím kde najdu schéma A1-A3 k ponču? Děkuji. Kristýna

DROPS Design 07.01.2018 kl. 22:17:

Dobrý den, Kristýno, díky za upozornění - opraveno. Hodně zdaru! Hana

Marita Lang 01.10.2017 - 14:45:

Wie komme ich bei Größe S/M auf die 124 Maschen. Wenn ich 276 Maschen habe und 12x8 Maschen abnehme, sind das 276 minus 96 = 180 Maschen. Wenn ich dann in Muster A 4 noch 4x8 Maschen abnehme, verbleiben 180 Maschen minus 32 = 148 Maschen. Wo werden denn die restlichen 24 Maschen abgenommen?

DROPS Design 02.10.2017 kl. 10:17:

Liebe Frau Lang, wenn Sie dann A.4 stricken werden Sie insgesamt 14 Maschen abnehmen x 4 A.4 = 56 M werden noch dazu abgenommen, es bleiben: 276 - 96 - 56 = 124 M. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 182-18