DROPS / 181 / 26

Fairy Glass by DROPS Design

Virkad cirkelkofta med solfjädersmönster. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Modell bm-040
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
650-750-800 g färg 37, ljus lavendel

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 dubbelstolpar och 8 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. 1 rapport A.1 ska mäta 4,5 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

från 24.00 kr /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 24.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 24.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 312kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MAGISK CIRKEL:
För att slippa hål i mitten börjar man med denna teknik:
Håll i garnänden med vänster hand och gör en ögla runt vänster pekfinger (från vänster mot höger). Håll i öglan med vänster tumme och pekfinger. Stick nålen genom öglan, hämta tråden från nystanet, drag tråden tillbaka genom öglan, gör 1 omslag om nålen och drag omslaget genom maskan på nålen = 1 fastmaska, virka 4 luftmaskor (= 1 dubbelstolpe), sedan virkas det 15 dubbelstolpar om öglan, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan = 16 dubbelstolpar. Drag i garnänden och dra ihop öglan så att hålet i mitten forsvinner. Virka sedan som förklarat i beskrivningen.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.6.

SOLFJÄDER:
1 solfjäder = 2 dubbelstolpar, 2 luftmaskor och 2 dubbelstolpar virkade i en luftmaskbåge.

HOPVIRKNING:
Se diagram A.6. Minska 1 rapport så här:
Virka 1 dubbelstolpe i första luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen. Virka nästa dubbelstolpe i nästa luftmaskbåge, men vänta med sista omslaget och genomdragningen. Virka nästa dubbelstolpe i sista luftmaskbågen och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen. På nästa varv hoppas de hopvirkade dubbelstolparna över.
----------------------------------------------------------

CIRKELKOFTA:
Arbetet virkas runt från mitt bak på ryggen. Ärmarna virkas till slut.

Virka en MAGISK CIRKEL - se förklaring ovan, med nål 3,5 med Baby Merino. Sedan fortsätts det efter A.1 – OBS! Det första varvet i A.1 är förklarat i magisk cirkel. Det virkas 4 rapporter av A.1b runt på varje varv. A.1a visar hur varvet börjar och slutar. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 är färdigvirkat är det 28 grupper med dubbelstolpar / 56 dubbelstolpar på varvet.

Virka från 2:a varvet i A.2 så här: Virka A.2a (visar hur varvet börjar och slutar), fortsätt med A.2b varvet runt (= 14 rapporter). Virka A.2 1 gång på höjden = 84 stolpar/luftmaskbågar.

Virka från 2:a varvet i A.3 så här: Virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), fortsätt med A.3b varvet runt (= 42 solfjädrar/dubbelstolpar). Virka sedan från A.2: 3:e varvet 1 gång och 4:e varvet 4-5-6 ggr (= totalt 6-7-8 varv med solfjädrar och dubbelstolpar).

ÄRMHÅLEN:
Virka nästa varv som 4:e varvet i A.2 (solfjädrar och dubbelstolpar), samtidigt som det virkas så här: Virka de första 5 rapporterna som förut (1 rapport = 1 dubbelstolpe, 1 luftmaskbåge, 1 solfjäder, 1 luftmaskbåge), virka 1 dubbelstolpe i nästa dubbelstolpe, virka 40-44-48 nya luftmaskor, hoppa över nästa solfjäder och de nästa 5-6-7 rapporterna, (hoppa över totalt 6-7-8 solfjädrar och 5-6-7 dubbelstolpar = ärmhål), virkas som förut i de nästa 20-18-16 rapporterna, virka 1 dubbelstolpe i nästa dubbelstolpe, virka 40-44-48 nya luftmaskor, hoppa över nästa solfjäder och de nästa 5-6-7 rapporterna, (hoppa över totalt 6-7-8 solfjädrar och 5-6-7 dubbelstolpar = ärmhål), virka som förut i de sista 5 rapporterna.

Nästa varv virkas så här:
Virka 5:e varvet i A.2, om luftmaskågarna för ärmhål virkas det 6-7-8 rapporter av A.2 (= 36-42-48 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje) = totalt 42 rapporter av A.2 (= totalt 252 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje).

Virka från 2:a varvet i A.4 så här: Virka A.4a, fortsätt med A.4b, men 10 ggr jämnt fördelat på varvet (= ca var 4:e repetition virkas A.5b i stället för A.4b) = 52 rapporter av A.4.

Virka från 2:a varvet i A.2 så här: Virka A.2a, fortsätt med A.2b varvet runt = 52 rapporter av A.2. På nästa varv virkas det vidare från 3:e varvet i A.2a och A.2b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden upprepas detta varv 3-4-5 ggr till = 6-7-8 varv med solfjädrar/dubbelstolpar.

Nästa varv virka så här:
Virka 5:e varvet i A.2 (= 312 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje).

Virka från 2:a varvet i A.4 så här: Virka A.4a, fortsätt med A.4b, men 10 ggr jämnt fördelat på varvet (= ca var 5:e repetition virkas A.5b i stället för A.4b för att öka) = 62 rapporter av A.4.

Virka från 2:a varvet i A.2 så här: Virka A.2a, fortsätt med A.2b varvet runt = 62 rapporter av A.2. På nästa varv virkas det vidare från 3:e varvet i A.2a och A.2b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden upprepas detta varv 3-4-5 ggr till = 6-7-8 varv med solfjädrar/dubbelstolpar.

Nästa varv virkas så här:
Virka 5:e varvet i A.2 (= 372 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje).

Virka från 2:a varvet i A.4 så här: Virka A.4a, fortsätt med A.4b, men 10 ggr jämnt fördelat på varvet (= ca var 6:e repetition virkas A.5b i stället för A.4b för att öka) = 72 rapporter av A.4.

Virka från 2:a varvet i A.2 så här: Virka A.2a, fortsätt med A.2b varvet runt = 72 rapporter av A.2. På nästa varv virkas det vidare från 3:e varvet i A.2a och A.2b. När 4:e varvet har virkats färdigt på höjden upprepas detta varv 3-4-5 ggr till = 6-7-8 varv med solfjädrar/dubbelstolpar.

Nästa varv virkas så här:
Virka 5:e varvet i A.2 (= 432 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje).

Virka från 2:a varvet i A.4 så här: Virka A.4a, fortsätt med A.4 b, men 20 ggr jämnt fördelat på varvet (= ca var 3:e repetition virkas A.5b i stället för A.4b för att öka) = 92 rapporter av A.4.

Virka från 2:a varvet i A.2 så här: Virka A.2a, fortsätt med A.2b varvet runt = 92 rapporter av A.2. På nästa varv virkas det vidare från 3:e varvet i A.2a och A.2b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden upprepas detta varv 3-4-5 ggr till = 6-7-8 varv med solfjädrar/dubbelstolpar.

Nästa varv virkas så här:
Virka sista varvet i A.2 (= 552 stolpar med 5 luftmaskor mellan varje). Klipp av tråden och fäst den. Arbetet mäter ca 120-130-140 cm i diameter.

ÄRMAR:
Ärmarna virkas runt från ärmhålet och neråt. Börja mitt under ärmen: I den sidan där det hoppades över solfjädrar: Virka som sista varvet i A.2 MEN med bara 1 luftmaska mellan stolparna, sedan virkas det 36-42-48 stolpar med 1 luftmaska mellan varje från den andra sidan av ärmhålet = 72-84-96 stolpar/luftmaskor.

Virka 2:a varvet i A.4 = 12-14-16 rapporter runt ärmhålet. Sedan virkas det 2:a varvet i A.2. Fortsätt med solfjädrar och dubbelstolpar som på 3:e och 4:e varvet i A.2. När arbetet mäter 3 cm från ärmhålet minskas det 1 rapport under ärmen. Se diagram A.6 och läs HOPVIRKNING. Minska växelvis före och efter mitt under ärmen med 8 cm mellanrum, totalt 6 ggr = 6-7-8 rapporter kvar på varvet. Klipp av tråden och fäst den när arbetet mäter 54-54-54 cm. Virka den andra ärmen på samma sätt, men börja i motsatt sida så att varvet börjar mitt under ärmen.

Diagram

= 1 luftmaska
= 5 luftmaskor
= 1 stolpe i maskan
= 1 stolpe om luftmaskbågen
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbågen
= 1 dubbelstolpe i maskan
= Virka 3 luftmaskor Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Virka 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= Virka 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= Detta varv är redan virkat

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar här!

FAYE GILLIES 09.05.2018 - 14:30:

Love all your designs...up-to-date funky and fashionable

Kyllan 25.04.2018 - 09:34:

Hej. Jag har gjort till 1:a varvet efter ärmen. Och skall börja på: andra varvet påmönsterrad 4b. Men jag förstår inte mönstret. Ska jag hoppa över 1 st 5 lm 1 st 5 lm? De blir inte alls bra de drar ju ihopa sig jättemycket. Jag förstår inte vad jag gör för fel. Hoppas kan hjälpa mig för koftan är så himla fin.\r\nMvh kyllan

Willekens 28.03.2018 - 09:47:

Bonjour, J'ai adoré et vos explications et l'avancement de mon ouvrage que j'ai fini lundi. Je l'ai mis pour la première fois hier

Sabrina Richter 12.03.2018 - 13:53:

Danke für die schnelle Antwort. Ich versteh es leider immer noch nicht :-/ wird die 2. Runde wie die 3. gehäkelt? Ich versteh das Diagramm so: ein Stäbchen um den Luftmaschenbogen, 2 Luftmaschen, 2 Stäbchen + 2 Luftmaschen + 2 Stäbchen in den nächsten Luftmaschenbogen, 2 Luftmaschen und das wiederholen. Was aber doof aussieht, da in A.4/A.5 bereits Fächer/Stäbchengruppen gehäkelt wurden. Vielen Dank und liebe Grüße

DROPS Design 12.03.2018 kl. 16:09:

Liebe Frau Richter, der 2. Reihe in A.2b wird so über A.4/A.5 gehäkelt: (1 Stb in die nächste Masche/in der Mitte der nächsten Stb-Gruppe, 2 Lm, 2 Stb,2Lm,2Stb in die nächte Masche/in der Mitte der nächste Stb-Gruppe, 2 Lm) von (bis) bis Ende der Runde wiederholen. Es wird entweder in einem Stb oder in einem Stb-Gruppe gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Sabrina Richter 12.03.2018 - 12:02:

Hallo, \r\nerstmal danke für die tollen Anleitungen. \r\nIch versteh nicht, wie ich die 2. Runde von A.2 häkeln soll, nachdem ich die A.4 mit Zunahme A.5 gehäkelt habe. \r\nMit freundlichen Grüßen Sabrina

DROPS Design 12.03.2018 kl. 13:22:

Liebe Frau Richter, die 2. Reihe in A.2 häkeln Sie wie im Diagram gezeigt: *1 Stb im nächsten Stb/in mitte der nächsten Stb-Gruppe, 2 Lm, 2 Stb,2Lm, 2 Stb in der nächsten Stb/Stb-Gruppe, 2 Lm*, von *-* wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Jan 24.02.2018 - 06:44:

Do you have a written pattern, not using symbols? Thank you.

DROPS Design 24.02.2018 kl. 23:56:

Dear Jan, sorry but there are no written out instruction for the pattern, only the diagram with the symbols. But don't forget, that you can always get help with making sense of a diagram in person, in the store you bought your Drops yarn from. Happy crafting!

Hetty 23.01.2018 - 14:20:

Ik heb eenzelfde probleem als Margeret op 9-9-2017: Haak vanaf A.2: de 3e toer 1 keer en de 4e toer 4-5-6 keer (= 6-7-8 toeren in totaal met waaiers en dubbele stokjes). Uit het antwoord bij Margeret maak ik op dat er meerderingen in de 3e en/of 4e toer van A2 moeten zijn. Als ik de tekening goed bekijk zie ik geen enkele meerderingen en kan de cirkel na (in mijn geval) 6 toeren niet plat liggen. Ook in de verdere tekst lees ik hier niets over. Klopt dit?

Hanna Schmuki 30.12.2017 - 12:15: https://www.garnstud ...

Sehr geehrte Dame, Die Grössen zu ermitteln ist mir nicht klar. Welchen Durchmesser hat die Kreisjacke bei den beiden Grössen XXL und XXXL. Die angegebenen Zahlen auf der Skizze unten sind nichtssagend. Freundliche Grüsse Hanna Schmuki

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:50:

Liebe Frau Schmuki, die Kreisjacke hat eine Durchmesse von 140 cm im Total (= 70 cm von der mitte bis zur ausser Kante). Viel Spaß beim häkeln!

Katrín Emma Hjaltadóttir 11.10.2017 - 21:22:

Så er den gal igen :D tak for sidste svar det hjalp! Er en rapport i A4b en dobbeltstangmaske plus en vifte? Og skal man hoppe over to stangmasker?

DROPS Design 12.10.2017 kl. 11:59:

Hej igen Katrin, En rapport i A.4b består af alle de masker du ser i diagram A.4b. God fornøjelse!

Katrin Emma Hjaltadottir 03.10.2017 - 19:46:

Tak for svar! dog står der at man skal hækle 5 omg i A2 og om ærmegab hækles 7 rapporter af A2. 1)hvilken omgang af A2 2) man skal slutte med 252 stangmasker... det får jeg det slet ikke til

DROPS Design 05.10.2017 kl. 08:58:

Ja, det vil sige samme antal rapporter som dem du hoppede over, men i de nye luftmasker. Du hækler ifølge 5.omgang, det stemmer med antal masker i hver rapport. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 181-26