DROPS / 181 / 33

Blue Fountain by DROPS Design

Virkad tröja med solfjädrar. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Big Delight.

DROPS Design: Modell db-086
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BIG DELIGHT från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
600-600-700-700-800-900 g färg 12, jeansblå/teal

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 12 stolpar och 7 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. Diagram A.1b mäter ca 5,5 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

från 65.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 65.00 kr /100g
Garnet till detta mönstret kostar 840kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4. Välj diagram för din storlek.

VIRKTIPS (gäller ärmen):
Varje varv börjar med 4 luftmaskor, varvet avslutas med 1 stolpe i 4:e luftmaskan i början av föregående varv.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Framstycket och bakstycket virkas fram och tillbaka, utan avm för ärmhål. Ärmarna virkas fram och tillbaka, de sys ihop mitt under ärmen.

BAKSTYCKE:
Virka 101-111-121-131-141-151 luftmaskor på virknål 6 med Big Delight. Virka mönster efter diagram så här: Virka A.1a över de första 5 luftmaskorna, upprepa A.1b totalt 9-10-11-12-13-14 ggr på bredden och virka A.1c över de sista 6 luftmaskorna. När hela diagram A.1 är färdigt på höjden upprepas de 2 sista varven till färdigt mått. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När arbetet mäter 35-36-37-38-39-40 cm sätts 1 markör i varje sida som markerar sprundet. När arbetet mäter 48-49-50-51-52-53 cm sätts 1 markör i varje sida som markerar ärmhålet. När arbetet mäter 64-66-68-70-72-74 cm - avslutas det efter ett varv från rätsidan i storlek S-L-XXL och avsluta efter ett varv från avigsidan i storlek M-XL-XXXL, klipp av tråden och fäst den.

FRAMSTYCKE:
Virka som bakstycket till arbetet mäter ca 57-59-61-63-64-66 cm - avsluta efter ett varv från rätsidan i storlek S-L-XXL och avsluta efter ett varv från avigsidan i storlek M-XL-XXXL. Sedan virkas det axel så här:

STORLEK S-L-XXL:
Det virkas inte längre över de mittersta 3-3-3 rapporterna av A.1b = hals.
Nästa varv (= från avigsidan) virkas så här: Virka A.1c, A.1b totalt 2-3-4 ggr på bredden, avsluta med A.2a = mot halsen - läs MÖNSTER ovan. Virka tills det återstår 2-2-0 varv av A.2a på höjden, klipp av tråden och fäst den.
Virka den andra axeln, dvs nästa varv (= från avigsidan) virkas så här: Hoppa över de mittersta 3-3-3 rapporterna av A.1b och virka A.2b = mot halsen, A.1b totalt 2-3-4 ggr på bredden, avsluta med A.1a. Virka tills det återstår 2-2-0 varv av A.2b på höjden, klipp av tråden och fäst den.

STORLEK M-XL-XXXL:
Det virkas inte längre över de mittersta 2-2-2 rapporterna av A.1b = hals.
Nästa varv (= från rätsidan) virkas så här: Virka A.1a som förut, A.1b totalt 3-4-5 ggr på bredden, avsluta med A.2a = mot halsen - läs MÖNSTER ovan. Virka tills det återstår 2-2-0 varv av A.2a på höjden, klipp av tråden och fäst den.
Virka den andra axeln, dvs nästa varv (= från rätsidan) virkas så här: Hoppa över de mittersta 2-2-2 rapporterna av A.1b och virka A.2b = mot halsen, A.1b totalt 3-4-5 ggr på bredden, avsluta med A.1c. Virka tills det återstår 2-2-0 varv av A.2b på höjden, klipp av tråden och fäst den.

ÄRM:
Ärmen virkas fram och tillbaka uppifrån och ner.
Virka 61-61-71-71-81-81 luftmaskor. Virka mönster efter diagram så här: Virka A.1a över de första 5 luftmaskorna, upprepa A.1b totalt 5-5-6-6-7-7 ggr på bredden och A.1c över de sista 6 luftmaskorna. När hela diagram A.1 är färdigt minskas det 1 rapport, dvs det virkas så här: Läs VIRKTIPS! Virka A.3a, A.3b totalt 5-5-6-6-7-7 ggr på bredden och A.3c. När hela diagram A.3 är färdigt på höjden virkas det sedan så här: Virka A.4a, A.4b totalt 4-4-5-5-6-6 ggr på bredden och A.4c. Upprepa A.4 på höjden. När arbetet mäter 25-25-10-25-10-10 cm - avsluta efter 1:a varvet i A.4, minskas det 1 rapport, dvs det virkas så här: Virka A.3c, A.3b totalt 4-4-5-5-6-6 ggr på bredden och A.3a. När hela diagram A.3 är färdigt på höjden virkas det sedan så här: Virka A.4c, A.4b totalt 3-3-4-4-5-5 ggr på bredden och A.4a. Upprepa A.4 på höjden. Nu är minskningen färdig i storlek S-M-XL, och det fortsätts så här till färdigt mått - se ALLA STORLEKAR nedan.

STORLEK L-XXL-XXXL:
När arbetet mäter 25-25-25 cm - avsluta efter 1:a varvet i A.4, minskas det 1 rapport, dvs det virkas så här:
Virka A.3c, A.3b totalt 4-5-5 ggr på bredden och A.3a. När hela diagram A.3 är färdigt på höjden virkas det sedan så här: Virka A.4c, A.4b totalt 3-4-4 ggr på bredden och A.4a. Upprepa A.4 på höjden till färdigt mått.

ALLA STORLEKAR:
När arbetet mäter ca 44-43-42-40-38-36 cm (kortare mått i de större storlekarna pga bredare axelvidd) klipps tråden av och fästs. Virka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Lägg bakstycket och framstycket avigsida mot avigsida. Virka ihop axeln genom båda lagren så här: Virka 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge *, upprepa *-* längs hela axeln, avsluta med 1 fastmaska. Klipp av tråden och fäst den. Virka ihop den andra axeln på samma sätt. Virka ihop i sidan genom båda lagren från markören för ärmhål ner till markören till sprund så här: Virka 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa varv *, upprepa *-* från ärmhål till sprund, avsluta med 1 fastmaska. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra sidan på samma sätt.
Sy i ärmarna och sy underärmssömmen kant i kant.

HALSKANT:
Börja på axeln och virka första varvet så här: Virka 1 fastmaska, * 3 luftmaskor, 1 fastmaska om nästa varv/luftmaskbåge *, upprepa *-* runt hela halsen, avsluta med 3 luftmaskor och 1 smygmaska i första fastmaskan. Virka smygmaskor bort till mitten av första luftmaskbågen, 3 luftmaskor, * 1 fastmaska om nästa luftmaskbåge, 2 luftmaskor *, upprepa *-* varvet runt, avsluta med 1 smygmaska i första luftmaskan i början av varvet. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= smygmaska
= luftmaska
= halvstolpe i maskan
= halvstolpe om luftmaskbågen
= stolpe i maskan
= dubbelstolpe i maskan
= visar sista varvet från föregående diagram. Varvet är redan virkat - börja på nästa varv!

Andrea 29.12.2017 - 06:56:

Hi, die Preisangabe stimmt aber nicht, die hat mich nämlich ziemlich erschreckt, auch bei 900 g kommt man nur auf 43,11 € oder 53,10 €. Solltet Ihr vielleicht ändern. Die Anleitung finde ich toll. Der Pulli ist genau mein Stil. Gruß Andrea

Anny 27.07.2017 - 08:41:

I really want to knit this jumper, but in the schemes I do not see the scheme A.3.

DROPS Design 27.07.2017 kl. 09:18:

Dear Anny, thanks for your feedback, A.3 has been added. Happy crocheting!

Birgitta Annelin 16.07.2017 - 14:20:

Mönstret saknar diagram för A.3a, A.3b och A.3c eller?

DROPS Design 08.08.2017 kl. 14:26:

Hei Birgitta. Diagrammene A.3a, A.3b og A.3c (disse er tegnet sammen) ligger under diagramteksten og de 3 første diagrammene, men ligger over målskissen. God Fornøyelse!

Chrissie 01.07.2017 - 20:32:

Toller Pulli, tolles Muster, toller Farbverlauf. So einen Pulli würde ich mir gerne häkeln.

Gabriela 01.07.2017 - 05:27:

Schöner Häkelpulli. Von wegen im Winter bleibt die Häkelnadel unbenutzt links liegen ..

Gerda 15.06.2017 - 15:29:

Sieht super aus, läßt sich über viele Teile tragen; möchte ich unbedingt nacharbeiten

Carol Brown 09.06.2017 - 10:15:

A tranquil design. I can imagine crocheting many of these in a broad range of colours.

Dianne Assheton 01.06.2017 - 23:02:

Love it, will have to do this one.

Kommentér oppskrift DROPS 181-33