DROPS / 181 / 31

Magic Square by DROPS Design

Tröja med virkad ruta och hålmönster. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Nepal.

DROPS Design: Modell ne-262
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
800-950-1050-1150 g färg 0517, mellangrå

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 13 dubbelstolpar på 10 cm på bredden. Diagram A.4 mäter ca 3,5 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

18.00 SEK
27.00 SEK
19.00 SEK
18.00 SEK

Tips & Hjälp

Tack för att du väljer DROPS Design!

Vi gör allt vi kan för att det ska vara så lätt som möjligt att följa våra mönster.

Därav har varje model specifika instruktions-videos till hjälp. Du hittar dem under varje mönster nederst på sidan.

Vi har även steg-för-steg instruktioner, som kan hjälpa dig att förstå några av de tekniker vi använder i våra mönster.Dem hittar du här!

INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFO:
I början av varje varv med dubbelstolpar ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan. OBS: Första varvet i A.2A börjar med 4 luftmaskor.
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.

2 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS:
Virka 1 dubbelstolpe i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen.

3 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS:
Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 3 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, gör ett omslag och drag omslaget genom alla 4 öglorna på nålen.
----------------------------------------------------------

FRAMSTYCKE:
Det virkas först en ruta på samma sätt i alla storlekar. Sedan virkas det vidare runt och sedan fram och tillbaka över denna rutan.

VIRKAD RUTA:
Börja med nål 6 och Nepal. Virka A.1a. Sedan virkas det runt så här: Virka A.1b, A.1c totalt 3 ggr på bredden, och A.1d. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 är färdigt är det 40 fastmaskor längs varje sida och 4 hörnbågar. Rutan mäter nu ca 38 x 38 cm. Virka 1 smygmaska i var och en av de första 2 fastmaskorna, nästa varv börjar härifrån.
Fortsätt sedan runt så här: Läs VIRKINFO! Virka A.2a över de första 10 fastmaskorna, A.2b över första hörnbågen, virka * A.2a över de nästa 40 fastmaskorna (= 4 rapporter), A.2b över nästa hörnbåge *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.2a över de resterande 30 fastmaskorna (= 3 rapporter). När A.2 är färdigt är det 72 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar.
Fortsätt sedan runt så här: Virka A.3a över de första 26 dubbelstolparna (= 13 rapporter), A.3b över första hörnbågen, virka * A.3a över de nästa 72 dubbelstolparna (= 36 rapporter), A.3b över nästa hörnbåge *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.3a över de resterande 46 dubbelstolparna (= 23 rapporter). När A.3 är färdigt är det 80 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar.
Rutan mäter ca 66 x 66 cm. Nu är storlek S/M färdig - klipp av tråden och fäst den i denna storlek. Storlek L/XL, XXL och XXXL fortsätts så här:

STORLEK L/XL:
Nu virkas det fram och tillbaka ut till varje sida på tröjan utan ökningar. Börja vid krysset i det ena hörnet (tråden måste klippas av innan det virkas vidare) - se måttskissen, och virka så här:
Virka A.4d om hörnbågen, virka A.4b över de nästa 80 dubbelstolparna (= 40 rapporter) och A.4a över nästa hörnbåge. När A.4 är färdigvirkat på höjden är det 85 dubbelstolpar på sista varvet. Klipp av tråden och fäst den. Upprepa på motsatt sida av arbetet - se krysset på måttskissen.

STORLEK XXL - XXXL:
Upprepa de 2 sista varven så här: Virka A.3a fram till första hörnbågen, virka A.3b över hörnbågen, virka * A.3a fram till nästa hörnbåge, virka A3b över hörnbågen *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.3a varvet ut = 88 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar. Klipp av tråden.
Nu virkas det fram och tillbaka ut till varje sida på tröjan utan ökningar. Börja vid krysset i det ena hörnet - se måttskissen, och virka så här:
Virka A.4d om hörnbågen, virka A.4b över de nästa 88 dubbelstolparna (= 44 rapporter) och A.4a över nästa hörnbåge. När A.4 är färdigvirkat på höjden är det 93 dubbelstolpar på sista varvet.
Nu är storlek XXL färdig, men i storlek XXXL virkas det 2 varv så här: Virka A.4b tills det återstår 1 dubbelstolpe, virka A.4c över sista dubbelstolpen.
Klipp av tråden och fäst den efter sista varvet i båda storlekarna. Upprepa på motsatt sida av arbetet - se krysset på måttskissen.

ALLA STORLEKAR - AXEL:
Nu virkas det endast fram och tillbaka längs den ena sidan - mot halsen. De andra tre sidorna är nu färdiga. Virka så här i de olika storlekarna:

STORLEK S/M:
Nu virkas det axel så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Kom ihåg VIRKINFORMATION! Virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 30 dubbelstolparna, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 34 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 31 dubbelstolparna = 32 dubbelstolpar, vänd.
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 14 dubbelstolparna från den virkade rutan (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK L/XL:
VARV 1 (= från avigsidan): Kom ihåg VIRKINFORMATION! Börja i den ena sidan från avigsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna från rutan, 3 dubbelstolpar om nästa hörnbåge från rutan, virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 sista varven från A.4 = 98 dubbelstolpar, vänd.
Nu virkas det axel så här:
VARV 2 (= från rätsidan): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 39 dubbelstolparna, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 40 dubbelstolpar.
VARV 3: Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 37 dubbelstolparna = 38 dubbelstolpar. Vänd.
VARV 4: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln men spegelvänt. Dvs hoppa över de mittersta 14 dubbelstolparna från 1:a varvet (= hals), och börja med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK XXL - XXXL:
Nu virkas det axel så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Börja i den ena sidan från rätsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de första 33-33 dubbelstolparna från rutan, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 43-49 dubbelstolpar. Vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 40-46 dubbelstolparna = 41-47 dubbelstolpar. Vänd
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 16-16 dubbelstolparna från den virkade rutan (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

BAKSTYCKE:
Virka på samma sätt som framstycket fram till det börjas på ALLA STORLEKAR- AXEL. Nu virkas det fram och tillbaka längs hela sidan upp mot halsen, och sedan virkas axlarna. Virka så här i de olika storlekarna:

STORLEK S/M:
= 80 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs sidan.
VARV 1 (= från rätsidan): Virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen , 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen = 86 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 31 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 32 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 18 dubbelstolparna (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK L/XL:
= 80 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs denna sidan av den virkade rutan, och 2 varv från A.4 på varje sida av rutan.
VARV 1 (= avigsidan): Börja i den ena sidan från avigsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna från rutan, 3 dubbelstolpar om nästa hörnbåge från rutan, virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 sista varven från A.4 = 98 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= rätsidan) Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 4 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 37 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 38 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 18 dubbelstolparna (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK XXL - XXXL:
= 88-88 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs denna sidan av den virkade rutan, och 2-4 varv från A.4 på varje sida av rutan.
VARV 1 (= rätsidan): Börja i den ena sidan från rätsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 88-88 dubbelstolparna från rutan, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, och 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 nästa varven från A.4 = 106-118 dubbelstolpar.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 40-46 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 41-47 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs hoppa över de mittersta 20-20 dubbelstolparna (= hals), och börja med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Mät ca 20-22-24-25 cm ner från axlarna och sy sidsömmen - låt det vara kvar ca 20 cm längst ner till sprund.

ÄRM:
Ärmen virkas runt med början från mitt under ärmhålet. Virka 52-58-62-64 dubbelstolpar jämnt fördelat runt ärmhålet. Sätt 1 markör mitt under ärmen och låt markören följa med i arbetet. Sedan virkas det mönster runt efter diagram A.4b och det minskas på varv med dubbelstolpar så här: Minska genom att virka 2 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS precis efter markören - se förklaring ovan, och virka 2 dubbelstolpar tillsammans precis före markören (= 2 dubbelstolpar minskade på varvet). Upprepa minskningen på varje varv med dubbelstolpar totalt 7-6-5-3 ggr = 38-46-52-58 dubbelstolpar. Fortsätt mönstret till ärmen mäter ca 27-23-23-20 cm - avsluta efter ett varv med dubbelstolpar. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Det virkas en kant längs halsöppningen.
Börja på axeln och virka så här: * 1 fastmaska om yttersta maskan, 4 luftmaskor, hoppa ca 1½ cm bort *, upprepa *-* längs hela halsen och avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= luftmaska
= smygmaska i/om maskan
= fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= fastmaska i maskan
= halvstolpe i maskan
= stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen/luftmaskringen
= stolpe i maskan
= dubbelstolpe i maskan
= dubbelstolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= virkas i maskan pilen pekar mot
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS I BÖRJAN AV VARVET: 4 luftmaskor (motsvarar 1 dubbelstolpe), virka 2 dubbelstolpar i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa dubbelstolparna, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS I BÖRJAN AV VARVET: 4 luftmaskor (motsvarar 1 dubbelstolpe), virka 2 dubbelstolpar i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa dubbelstolparna, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 3 luftmaskor (= hörnbåge)
= 5 luftmaskor
= virka 1 halvstolpe om toppen av dubbelstolpgruppen från 3:e varvet
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS OM LUFTMASKBÅGEN: virka 4 dubbelstolpar om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på alla dessa dubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= 4 TREDUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS OM LUFTMASKBÅGEN: virka 4 tredubbelstolpar om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på alla dessa tredubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS: virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 4 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragning på alla dessa dubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= sista varvet på föregående diagram - Börja på nästa varv!
= gäller endast storlek L/XL - XXL - XXXL, krysset är förklarat i beskrivningen.

Behöver du hjälp? Här finns instruktionsvideor som kan hjälpa dig!

För att få hjälp med ett mönster ber vi dig att ta kontakt med butiken där du har köpt ditt garn. Har du köpt DROPS garn är du garanterad att få kvalificerad hjälp från våra duktiga DROPS återförsäljare som är specialiserade inom DROPS mönster.

Alla våra mönster är noggrant genomgångna och korrekturlästa, men vi måste ta förbehåll för eventuella felaktigheter. Alla mönster är översatta från Norska beskrivningar och du kan alltid gå in på originalmönstret för mått och beräkningar.

Om du anser att du funnit ett fel i mönstret, skriv gärna en kommentar eller fråga i vårt kommentarsfält. Gå till originalmönstret för modell DROPS 181-31.