DROPS / 181 / 31

Magic Square by DROPS Design

Tröja med virkad ruta och hålmönster. Storlek S - XXXL. Arbetet är virkat i DROPS Nepal.

DROPS Design: Modell ne-262
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S/M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS NEPAL från Garnstudio (tillhör garngrupp C)
800-950-1050-1150 g färg 0517, mellangrå

Arbetet kan också virkas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp C)" – se länken nedan.

DROPS VIRKNÅL NR 6 – eller det nålnr du måste använda för att få 13 dubbelstolpar på 10 cm på bredden. Diagram A.4 mäter ca 3,5 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

från 17.00 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 17.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 17.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 272kr. Läs mer.
INFORMATION TILL MÖNSTER:

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.4.

VIRKINFO:
I början av varje varv med dubbelstolpar ersätts första dubbelstolpen med 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan. OBS: Första varvet i A.2A börjar med 4 luftmaskor.
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan.

2 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS:
Virka 1 dubbelstolpe i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 3 öglorna på nålen.

3 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS:
Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 3 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på var och en av dessa dubbelstolparna, gör ett omslag och drag omslaget genom alla 4 öglorna på nålen.
----------------------------------------------------------

FRAMSTYCKE:
Det virkas först en ruta på samma sätt i alla storlekar. Sedan virkas det vidare runt och sedan fram och tillbaka över denna rutan.

VIRKAD RUTA:
Börja med nål 6 och Nepal. Virka A.1a. Sedan virkas det runt så här: Virka A.1b, A.1c totalt 3 ggr på bredden, och A.1d. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! När A.1 är färdigt är det 40 fastmaskor längs varje sida och 4 hörnbågar. Rutan mäter nu ca 38 x 38 cm. Virka 1 smygmaska i var och en av de första 2 fastmaskorna, nästa varv börjar härifrån.
Fortsätt sedan runt så här: Läs VIRKINFO! Virka A.2a över de första 10 fastmaskorna, A.2b över första hörnbågen, virka * A.2a över de nästa 40 fastmaskorna (= 4 rapporter), A.2b över nästa hörnbåge *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.2a över de resterande 30 fastmaskorna (= 3 rapporter). När A.2 är färdigt är det 72 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar.
Fortsätt sedan runt så här: Virka A.3a över de första 26 dubbelstolparna (= 13 rapporter), A.3b över första hörnbågen, virka * A.3a över de nästa 72 dubbelstolparna (= 36 rapporter), A.3b över nästa hörnbåge *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.3a över de resterande 46 dubbelstolparna (= 23 rapporter). När A.3 är färdigt är det 80 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar.
Rutan mäter ca 66 x 66 cm. Nu är storlek S/M färdig - klipp av tråden och fäst den i denna storlek. Storlek L/XL, XXL och XXXL fortsätts så här:

STORLEK L/XL:
Nu virkas det fram och tillbaka ut till varje sida på tröjan utan ökningar. Börja vid krysset i det ena hörnet (tråden måste klippas av innan det virkas vidare) - se måttskissen, och virka så här:
Virka A.4d om hörnbågen, virka A.4b över de nästa 80 dubbelstolparna (= 40 rapporter) och A.4a över nästa hörnbåge. När A.4 är färdigvirkat på höjden är det 85 dubbelstolpar på sista varvet. Klipp av tråden och fäst den. Upprepa på motsatt sida av arbetet - se krysset på måttskissen.

STORLEK XXL - XXXL:
Upprepa de 2 sista varven så här: Virka A.3a fram till första hörnbågen, virka A.3b över hörnbågen, virka * A.3a fram till nästa hörnbåge, virka A3b över hörnbågen *, upprepa *-* 2 ggr till, virka A.3a varvet ut = 88 dubbelstolpar längs varje sida och 4 hörnbågar. Klipp av tråden.
Nu virkas det fram och tillbaka ut till varje sida på tröjan utan ökningar. Börja vid krysset i det ena hörnet - se måttskissen, och virka så här:
Virka A.4d om hörnbågen, virka A.4b över de nästa 88 dubbelstolparna (= 44 rapporter) och A.4a över nästa hörnbåge. När A.4 är färdigvirkat på höjden är det 93 dubbelstolpar på sista varvet.
Nu är storlek XXL färdig, men i storlek XXXL virkas det 2 varv så här: Virka A.4b tills det återstår 1 dubbelstolpe, virka A.4c över sista dubbelstolpen.
Klipp av tråden och fäst den efter sista varvet i båda storlekarna. Upprepa på motsatt sida av arbetet - se krysset på måttskissen.

ALLA STORLEKAR - AXEL:
Nu virkas det endast fram och tillbaka längs den ena sidan - mot halsen. De andra tre sidorna är nu färdiga. Virka så här i de olika storlekarna:

STORLEK S/M:
Nu virkas det axel så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Kom ihåg VIRKINFORMATION! Virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 30 dubbelstolparna, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 34 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 31 dubbelstolparna = 32 dubbelstolpar, vänd.
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 14 dubbelstolparna från den virkade rutan (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK L/XL:
VARV 1 (= från avigsidan): Kom ihåg VIRKINFORMATION! Börja i den ena sidan från avigsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna från rutan, 3 dubbelstolpar om nästa hörnbåge från rutan, virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 sista varven från A.4 = 98 dubbelstolpar, vänd.
Nu virkas det axel så här:
VARV 2 (= från rätsidan): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 39 dubbelstolparna, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 40 dubbelstolpar.
VARV 3: Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 37 dubbelstolparna = 38 dubbelstolpar. Vänd.
VARV 4: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln men spegelvänt. Dvs hoppa över de mittersta 14 dubbelstolparna från 1:a varvet (= hals), och börja med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK XXL - XXXL:
Nu virkas det axel så här:
VARV 1 (= från rätsidan): Börja i den ena sidan från rätsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från den virkade rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de första 33-33 dubbelstolparna från rutan, virka 3 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS - se förklaring ovan = 43-49 dubbelstolpar. Vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 3 dubbelstolpar tillsammans, virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 40-46 dubbelstolparna = 41-47 dubbelstolpar. Vänd
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 16-16 dubbelstolparna från den virkade rutan (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

BAKSTYCKE:
Virka på samma sätt som framstycket fram till det börjas på ALLA STORLEKAR- AXEL. Nu virkas det fram och tillbaka längs hela sidan upp mot halsen, och sedan virkas axlarna. Virka så här i de olika storlekarna:

STORLEK S/M:
= 80 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs sidan.
VARV 1 (= från rätsidan): Virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen , 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen = 86 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 31 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 32 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 18 dubbelstolparna (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK L/XL:
= 80 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs denna sidan av den virkade rutan, och 2 varv från A.4 på varje sida av rutan.
VARV 1 (= avigsidan): Börja i den ena sidan från avigsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 80 dubbelstolparna från rutan, 3 dubbelstolpar om nästa hörnbåge från rutan, virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2 sista varven från A.4 = 98 dubbelstolpar, vänd.
VARV 2 (= rätsidan) Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3: Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 4 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 37 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 38 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs man hoppar över de mittersta 18 dubbelstolparna (= hals), och man börjar med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

STORLEK XXL - XXXL:
= 88-88 dubbelstolpar och 2 hörnbågar längs denna sidan av den virkade rutan, och 2-4 varv från A.4 på varje sida av rutan.
VARV 1 (= rätsidan): Börja i den ena sidan från rätsidan och virka 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 första varven från A.4, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, 1 dubbelstolpe i var och en av de 88-88 dubbelstolparna från rutan, virka 3 dubbelstolpar om hörnbågen från rutan, och 3 dubbelstolpar om vart och ett av de 2-4 nästa varven från A.4 = 106-118 dubbelstolpar.
VARV 2 (= från avigsidan): Virka 1 dubbelstolpe i varje dubbelstolpe. Vänd.
VARV 3 (= axel): Virka 1 dubbelstolpe i var och en av de första 40-46 dubbelstolparna, virka 3 dubbelstolpar tillsammans = 41-47 dubbelstolpar.
Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra axeln, men spegelvänt. Dvs hoppa över de mittersta 20-20 dubbelstolparna (= hals), och börja med att virka 3 dubbelstolpar tillsammans.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Mät ca 20-22-24-25 cm ner från axlarna och sy sidsömmen - låt det vara kvar ca 20 cm längst ner till sprund.

ÄRM:
Ärmen virkas runt med början från mitt under ärmhålet. Virka 52-58-62-64 dubbelstolpar jämnt fördelat runt ärmhålet. Sätt 1 markör mitt under ärmen och låt markören följa med i arbetet. Sedan virkas det mönster runt efter diagram A.4b och det minskas på varv med dubbelstolpar så här: Minska genom att virka 2 DUBBELSTOLPAR TILLSAMMANS precis efter markören - se förklaring ovan, och virka 2 dubbelstolpar tillsammans precis före markören (= 2 dubbelstolpar minskade på varvet). Upprepa minskningen på varje varv med dubbelstolpar totalt 7-6-5-3 ggr = 38-46-52-58 dubbelstolpar. Fortsätt mönstret till ärmen mäter ca 27-23-23-20 cm - avsluta efter ett varv med dubbelstolpar. Klipp av tråden och fäst den. Virka den andra ärmen på samma sätt.

HALSKANT:
Det virkas en kant längs halsöppningen.
Börja på axeln och virka så här: * 1 fastmaska om yttersta maskan, 4 luftmaskor, hoppa ca 1½ cm bort *, upprepa *-* längs hela halsen och avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan. Klipp av tråden och fäst den.

Diagram

= 4 luftmaskor, slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan – se punkt på cirkeln, varvet börjar och slutar här
= luftmaska
= smygmaska i/om maskan
= fastmaska om luftmaskan/luftmaskbågen
= fastmaska i maskan
= halvstolpe i maskan
= stolpe om luftmaskan/luftmaskbågen/luftmaskringen
= stolpe i maskan
= dubbelstolpe i maskan
= dubbelstolpe om luftmaskan/luftmaskbågen
= virkas i maskan pilen pekar mot
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS I BÖRJAN AV VARVET: 4 luftmaskor (motsvarar 1 dubbelstolpe), virka 2 dubbelstolpar i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa dubbelstolparna, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS I BÖRJAN AV VARVET: 4 luftmaskor (motsvarar 1 dubbelstolpe), virka 2 dubbelstolpar i nästa maska, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på båda dessa dubbelstolparna, virka 1 dubbelstolpe i nästa maska och drag sista omslaget genom alla 4 öglorna på nålen
= 3 luftmaskor (= hörnbåge)
= 5 luftmaskor
= virka 1 halvstolpe om toppen av dubbelstolpgruppen från 3:e varvet
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS OM LUFTMASKBÅGEN: virka 4 dubbelstolpar om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på alla dessa dubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= 4 TREDUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS OM LUFTMASKBÅGEN: virka 4 tredubbelstolpar om luftmaskbågen, men vänta med sista omslaget och genomdragningen på alla dessa tredubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= 4 DUBBELSTOLPAR VIRKADE TILLSAMMANS: virka 1 dubbelstolpe i var och en av de nästa 4 maskorna, men vänta med sista omslaget och genomdragning på alla dessa dubbelstolparna, och drag sista omslaget genom alla 5 öglorna på nålen
= sista varvet på föregående diagram - Börja på nästa varv!
= gäller endast storlek L/XL - XXL - XXXL, krysset är förklarat i beskrivningen.

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar här!

Heather 03.05.2018 - 14:09:

I have such a have never done a chart time with chats . I there a written pattern for this beautiful sweater pattern anywhere? i have never done a chart pattern and am so confused by the hole thing! Thank you.

DROPS Design 04.05.2018 kl. 09:21:

Dear Heather, there is only diagrams to this pattern. Each symbol in diagram is for 1 stitch/group of st. Start reading A.1a at the black dot in the middle and work in the round following diagrams as explained under written pattern. For any individual assistance reading diagrams you are welcome to contact the store where you bought your yarn. Happy crocheting!

Mrs Bahadoor 08.04.2018 - 20:54:

This is a beautiful pattern but it states that after working A1 the square should measure approx 38cm. Mine only measures 29. My tent ion isn’t too tight. What would you recommend?

DROPS Design 09.04.2018 kl. 10:45:

Dear Mrs Bahadoor, have you kept same tension as for your gauge, ie 13 dtr = 10 cm in width ? Make sure to not tighten your sts too much in height when crocheting. Happy crocheting!

Tom Erik 08.03.2018 - 11:18:

Hei. Jeg skulle gjerne fått litt hjelp med starten på omgang 4- 7 i diagram A. 1 b. Jeg ser ikke helt om feks halvstaven i omgang 4 skal hekles før eller etter lm. Takk for svar og flotte oppskrifter.

DROPS Design 20.03.2018 kl. 13:15:

Hej, Varv 5 virkar du halvstolpen om toppen av dubbelstolpgruppen från 3:e varvet. Lycka till :)

Silke 01.02.2018 - 08:58:

In der deutsche Anleitung fehlt die Luftmaschen Angabe für den Start (Ring). In der englischen steht 4, ist das richtig?

DROPS Design 01.02.2018 kl. 09:07:

Dear Silke, es ist richtig - Anleitung wird korrigiert, danke für den Hinweis. Viel Spaß beim häkeln!

Mette 30.12.2017 - 22:31:

Hvordan finder jeg ud af hvor meget garn jeg skal bruge? Jeg kan se hvilken slags garn og alternativ man kan bruge men ikke mængde...

DROPS Design 03.01.2018 kl. 14:40:

Hei Mette. Under hvilket garn som skal brukes står garnmengden / hvor mange gram i de forskjellige størrelsene skal ha (1 nøste Nepal = 50 gram). DROPS NEPAL fra Garnstudio (tilhører garngruppe C) 800-950-1050-1150 g farve 0517, mellemgrå God Fornøyelse!

Patricia Parmentier Endres 09.11.2017 - 15:32:

Bonjour, je ne comprends à quel tour je dois faire la demi bride autour du haut du groupe de double brides du 3 ème tour. Est ce au tour 3, 4 ou 5 ? Bien cordialement. Patricia

DROPS Design 09.11.2017 kl. 16:45:

Bonjour Patricia, cette demi-bride (16ème symbole) se fait au 5ème tour de A.1: vous crochetez 1 ms dans chacune des 6 ms du tour 4, puis 1 demi-bride dans le haut du groupe de double-brides du 3ème tour. Bon crochet!

Ana Mafalda Faria 09.10.2017 - 00:26:

Hi! "When A.2 has been completed there are 72 double treble crochets along each side and 4 corner spaces". I only have 70 dt. In the beginning of A2 I have 46 dt and 4 corner space. Should it be 48 dt? Thanks

DROPS Design 09.10.2017 kl. 09:30:

Dear Ana, you should have a total of 72 double treble crochets when A.2 has been worked: 16 double treble crochets in A.2b after the corner-space, then 10 double treble crochets in A.2a x 4 times = 40 double treble crochets and 16 double treble crochets in A.2b before the corner space = 16 + 40 + 16 = 72 double treble crochets along each side of the square. Happy crocheting!

Jillian Deans 05.10.2017 - 10:30:

I can't see anywhere how much yarn is required for each size

DROPS Design 05.10.2017 kl. 13:21:

Dear Mrs Deans, you will find amount of yarn required in each size under tab "Materials". Happy crocheting!

Rossana Comin 23.09.2017 - 15:00:

Buongiorno. vorrei fare questo maglione bellissimo, ma non capisco una cosa: Diagramma A.1a esttamente al 5° giro. si lavorano 6 maglie basse sulle m.b. sotttostanti. ma cosasi lavora sulla mezza m.a. fatta sulle 5 maglie raggruppate? Grazie

DROPS Design 24.09.2017 kl. 08:15:

Buongiorno Rossana. La mezza m.a lavorato sulle 5 maglie raggruppate, viene lavorata al quinto giro; il quarto giro è un giro di sole maglie basse. Buon lavoro!

Giovanna Risiglione 08.09.2017 - 10:51:

Come si leggono i diagrammi? Come devo incominciare? Ho qualche perplessità'.Grazie .

DROPS Design 08.09.2017 kl. 11:26:

Buongiorno Giovanna. Il diagramma A.1 si legge in tondo, iniziando dal punto nero sul cerchietto. I diagrammi si leggono tutti dal basso verso l’alto e da destra verso sinistra. Nel testo trova spiegato quale diagramma lavorare sulle maglie e quale negli angoli. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 181-31