DROPS / 181 / 26

Fairy Glass by DROPS Design

Virkattu viuhkakuvioinen pyöröjakku. Koot S-XXXL. Työ virkataan DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS Design: Malli bm-040
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
650-750-800 g väriä 37, vaalea laventeli

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 22 kaksoispylvästä ja 8 kerrosta koukulla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa. 1 piirroksen A.1 mallikerran leveys on 4,5 cm.

Kommentit (23)

100% Villaa
alkaen 3.45 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 44.85€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita virkkaaminen tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, ota lanka koukulle ja vedä lanka koukulla olevan silmukan läpi = 1 kiinteä silmukka, virkkaa 4 ketjusilmukkaa (= 1 kaksoispylväs), virkkaa sitten 15 kaksoispylvästä silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka 3.ketjusilmukkaan = 16 kaksoispylvästä. Kiristä langanpään avulla silmukka umpeen, jolloin keskellä oleva reikä katoaa. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.6.

VIUHKAKUVIO:
1 viuhkakuvio = 2 kaksoispylvästä, 2 ketjusilmukkaa ja 2 kaksoispylvästä samaan ketjusilmukkakaareen.

YHTEEN VIRKKAAMINEN:
Katso piirros A.6. Kavenna 1 mallikerta näin:
Virkkaa 1 kaksoispylväs ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs seuraavaan ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs viimeiseen ketjusilmukkakaareen ja vedä viimeinen langankierto kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi. Jätä seuraavalla kerroksella yhteen virkatut kaksoispylväät väliin.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskeltä takaa selästä alkaen. Lopuksi virkataan hihat.

Tee ALOITUSYMPYRÄ (katso selitys yllä) koukulla nro 3,5 ja Baby Merino -langalla. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti. HUOM! Piirroksen A.1 ensimmäinen kerros selitetään aloitusympyrän ohjeessa. Toista piirroksen A.1b mallikertaa jokaisella kerroksella 4 kertaa. Piirros A.1a näyttää miten kerros alkaa ja loppuu. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 28 kaksoispylväsryhmää / 56 kaksoispylvästä.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 14 mallikertaa). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirroksen A.2 loppuun = 84 pylvästä/ketjusilmukkakaarta.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 42 viuhkakuviota/kaksoispylvästä). Jatka piirroksen A.2 mallivirkkausta seuraavasti: Virkkaa 3.kerros kerran ja 4.kerros 4-5-6 kertaa (= yhteensä 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä).

KÄDENTIET:
Virkkaa seuraava kerros piirroksen A.2 4.kerroksen mukaisesti (viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä) ja virkkaa samalla näin: Virkkaa ensimmäiset 5 mallikertaa kuten aiemmin (1 mallikerta = 1 kaksoispylväs, 1 ketjusilmukkakaari, 1 viuhkakuvio, 1 ketjusilmukkakaari), virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin =kädentie), virkkaa seuraavat 20-18-16 mallikertaa kuten aiemmin, virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin = kädentie), virkkaa viimeiset 5 mallikertaa kuten aiemmin.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros, kädenteiden ketjusilmukkakaariin virkataan 6-7-8 piirroksen A.2 mallikertaa (= 36-42-48 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä) = yhteensä 42 piirroksen A.2 mallikertaa (= yhteensä 252 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 4.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 52 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 52 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 312 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 5.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 62 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 62 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 372 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 6.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 72 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 72 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 432 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 20 kertaa (= n. joka 3.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 92 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 92 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 viimeinen kerros (= 552 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn halkaisija on n. 120-130-140 cm.

HIHAT:
Virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä alaspäin. Aloita keskeltä hihan alta, reunasta jossa viuhkakuviot jätettiin pois työstä: Virkkaa piirroksen A.2 viimeisen kerroksen mukaisesti, MUTTA virkkaa pylväiden väliin vain 1 ketjusilmukka, virkkaa sitten kädentien toiseen reunaan 36-42-48 pylvästä ja niiden väliin aina 1 ketjusilmukka = 72-84-96 pylvästä/ketjusilmukkaa.

Virkkaa piirroksen A.4 2.kerros = 12-14-16 mallikertaa kädentien reunoissa. Virkkaa sitten piirroksen A.2 2.kerros. Jatka virkkaamalla viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä piirroksen A.2 3. ja 4.kerroksen mukaisesti. Kun työn pituus kädentieltä mitattuna on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 1 mallikerta. Katso piirros A.6 ja lue YHTEEN VIRKKAAMINEN. Tee kavennukset vuorotellen ennen hihan alla olevaa keskikohtaa ja keskikohdan jälkeen, 8 cm välein yhteensä 6 kertaa = 6-7-8 mallikertaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun työn pituus on 54-54-54 cm. Virkkaa toinen hiha samoin, mutta aloita nyt kädentien vastakkaisesta reunasta, jotta kerroksen vaihtumiskohta tulee keskelle hihan alle.

Piirros

= 1 ketjusilmukka
= 5 ketjusilmukkaa
= 1 pylväs silmukkaan
= 1 pylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs silmukkaan
= Virkkaa 3 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Tämä kerros on jo virkattu

Kommentit (23)

Näppäile kommenttisi tähän!

Ewonne 17.06.2018 - 23:14:

Har en fråga angående beskrivningen. Det står fortsätt med A1a och A1b. Men där står inget om det. Där står bara om A1. Att man ska göra dubbelstolpar 16stycken totalt. Ska man repetera dem 4gånger? Jag får inte till det till 28 eller 56.

DROPS Design 19.06.2018 kl. 09:06:

Hej Ewonne, A.1a visar hur varvet börjar och slutar. A.1b virkar du 4 ggr runt på varje varv. Jo du ser på sista varvet i A.1b här har du 7 grupper med dubbelst enligt diagrammet 7x4=28 grupper med dubbelst (= 56 dubbelstolpar). Lycka till :)

Dori 07.06.2018 - 07:37:

Hallo ich hänge fest. Nach der Runde wo ich insgesamt 252 Stäbchen mit fünf Luftmaschen haben soll. Das geht bei mir nicht auf. Ich brauche für A4b 6 stäbchen und soll am Ende 52 Rapporte haben. Das wären 312 stäbchen. Mach ich was falsch? Über ihre Hilfe würde ich mich sehr freuen Lg Dori

DROPS Design 07.06.2018 kl. 09:37:

Liebe Dori, ich zähle 42 Rapporte von A.4b (inckl A.5b), unser Designteam wird noch mal schauen. Danke im voraus für Ihren Geduld.

FAYE GILLIES 09.05.2018 - 14:30:

Love all your designs...up-to-date funky and fashionable

Kyllan 25.04.2018 - 09:34:

Hej. Jag har gjort till 1:a varvet efter ärmen. Och skall börja på: andra varvet påmönsterrad 4b. Men jag förstår inte mönstret. Ska jag hoppa över 1 st 5 lm 1 st 5 lm? De blir inte alls bra de drar ju ihopa sig jättemycket. Jag förstår inte vad jag gör för fel. Hoppas kan hjälpa mig för koftan är så himla fin.\r\nMvh kyllan

Willekens 28.03.2018 - 09:47:

Bonjour, J'ai adoré et vos explications et l'avancement de mon ouvrage que j'ai fini lundi. Je l'ai mis pour la première fois hier

Sabrina Richter 12.03.2018 - 13:53:

Danke für die schnelle Antwort. Ich versteh es leider immer noch nicht :-/ wird die 2. Runde wie die 3. gehäkelt? Ich versteh das Diagramm so: ein Stäbchen um den Luftmaschenbogen, 2 Luftmaschen, 2 Stäbchen + 2 Luftmaschen + 2 Stäbchen in den nächsten Luftmaschenbogen, 2 Luftmaschen und das wiederholen. Was aber doof aussieht, da in A.4/A.5 bereits Fächer/Stäbchengruppen gehäkelt wurden. Vielen Dank und liebe Grüße

DROPS Design 12.03.2018 kl. 16:09:

Liebe Frau Richter, der 2. Reihe in A.2b wird so über A.4/A.5 gehäkelt: (1 Stb in die nächste Masche/in der Mitte der nächsten Stb-Gruppe, 2 Lm, 2 Stb,2Lm,2Stb in die nächte Masche/in der Mitte der nächste Stb-Gruppe, 2 Lm) von (bis) bis Ende der Runde wiederholen. Es wird entweder in einem Stb oder in einem Stb-Gruppe gehäkelt. Viel Spaß beim häkeln!

Sabrina Richter 12.03.2018 - 12:02:

Hallo, \r\nerstmal danke für die tollen Anleitungen. \r\nIch versteh nicht, wie ich die 2. Runde von A.2 häkeln soll, nachdem ich die A.4 mit Zunahme A.5 gehäkelt habe. \r\nMit freundlichen Grüßen Sabrina

DROPS Design 12.03.2018 kl. 13:22:

Liebe Frau Richter, die 2. Reihe in A.2 häkeln Sie wie im Diagram gezeigt: *1 Stb im nächsten Stb/in mitte der nächsten Stb-Gruppe, 2 Lm, 2 Stb,2Lm, 2 Stb in der nächsten Stb/Stb-Gruppe, 2 Lm*, von *-* wiederholen. Viel Spaß beim häkeln!

Jan 24.02.2018 - 06:44:

Do you have a written pattern, not using symbols? Thank you.

DROPS Design 24.02.2018 kl. 23:56:

Dear Jan, sorry but there are no written out instruction for the pattern, only the diagram with the symbols. But don't forget, that you can always get help with making sense of a diagram in person, in the store you bought your Drops yarn from. Happy crafting!

Hetty 23.01.2018 - 14:20:

Ik heb eenzelfde probleem als Margeret op 9-9-2017: Haak vanaf A.2: de 3e toer 1 keer en de 4e toer 4-5-6 keer (= 6-7-8 toeren in totaal met waaiers en dubbele stokjes). Uit het antwoord bij Margeret maak ik op dat er meerderingen in de 3e en/of 4e toer van A2 moeten zijn. Als ik de tekening goed bekijk zie ik geen enkele meerderingen en kan de cirkel na (in mijn geval) 6 toeren niet plat liggen. Ook in de verdere tekst lees ik hier niets over. Klopt dit?

Hanna Schmuki 30.12.2017 - 12:15: https://www.garnstud ...

Sehr geehrte Dame, Die Grössen zu ermitteln ist mir nicht klar. Welchen Durchmesser hat die Kreisjacke bei den beiden Grössen XXL und XXXL. Die angegebenen Zahlen auf der Skizze unten sind nichtssagend. Freundliche Grüsse Hanna Schmuki

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:50:

Liebe Frau Schmuki, die Kreisjacke hat eine Durchmesse von 140 cm im Total (= 70 cm von der mitte bis zur ausser Kante). Viel Spaß beim häkeln!

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 181-26