DROPS / 181 / 26

Fairy Glass by DROPS Design

Virkattu viuhkakuvioinen pyöröjakku. Koot S-XXXL. Työ virkataan DROPS Baby Merino -langasta.

DROPS Design: Malli bm-040
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
650-750-800 g väriä 37, vaalea laventeli

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 22 kaksoispylvästä ja 8 kerrosta koukulla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa. 1 piirroksen A.1 mallikerran leveys on 4,5 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: viuhkakuvio, muoto: epäsymmetrinen, ympyrä, ohjetyyppi: jakut, ympyräjakut,

Aloita virkkaaminen tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, ota lanka koukulle ja vedä lanka koukulla olevan silmukan läpi = 1 kiinteä silmukka, virkkaa 4 ketjusilmukkaa (= 1 kaksoispylväs), virkkaa sitten 15 kaksoispylvästä silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka 3.ketjusilmukkaan = 16 kaksoispylvästä. Kiristä langanpään avulla silmukka umpeen, jolloin keskellä oleva reikä katoaa. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.6.

VIUHKAKUVIO:
1 viuhkakuvio = 2 kaksoispylvästä, 2 ketjusilmukkaa ja 2 kaksoispylvästä samaan ketjusilmukkakaareen.

YHTEEN VIRKKAAMINEN:
Katso piirros A.6. Kavenna 1 mallikerta näin:
Virkkaa 1 kaksoispylväs ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs seuraavaan ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs viimeiseen ketjusilmukkakaareen ja vedä viimeinen langankierto kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi. Jätä seuraavalla kerroksella yhteen virkatut kaksoispylväät väliin.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskeltä takaa selästä alkaen. Lopuksi virkataan hihat.

Tee ALOITUSYMPYRÄ (katso selitys yllä) koukulla nro 3,5 ja Baby Merino -langalla. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti. HUOM! Piirroksen A.1 ensimmäinen kerros selitetään aloitusympyrän ohjeessa. Toista piirroksen A.1b mallikertaa jokaisella kerroksella 4 kertaa. Piirros A.1a näyttää miten kerros alkaa ja loppuu. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 28 kaksoispylväsryhmää / 56 kaksoispylvästä.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 14 mallikertaa). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirroksen A.2 loppuun = 84 pylvästä/ketjusilmukkakaarta.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 42 viuhkakuviota/kaksoispylvästä). Jatka piirroksen A.2 mallivirkkausta seuraavasti: Virkkaa 3.kerros kerran ja 4.kerros 4-5-6 kertaa (= yhteensä 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä).

KÄDENTIET:
Virkkaa seuraava kerros piirroksen A.2 4.kerroksen mukaisesti (viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä) ja virkkaa samalla näin: Virkkaa ensimmäiset 5 mallikertaa kuten aiemmin (1 mallikerta = 1 kaksoispylväs, 1 ketjusilmukkakaari, 1 viuhkakuvio, 1 ketjusilmukkakaari), virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin =kädentie), virkkaa seuraavat 20-18-16 mallikertaa kuten aiemmin, virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin = kädentie), virkkaa viimeiset 5 mallikertaa kuten aiemmin.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros, kädenteiden ketjusilmukkakaariin virkataan 6-7-8 piirroksen A.2 mallikertaa (= 36-42-48 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä) = yhteensä 42 piirroksen A.2 mallikertaa (= yhteensä 252 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 4.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 52 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 52 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 312 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 5.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 62 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 62 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 372 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 6.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 72 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 72 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 432 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 20 kertaa (= n. joka 3.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 92 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 92 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 viimeinen kerros (= 552 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn halkaisija on n. 120-130-140 cm.

HIHAT:
Virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä alaspäin. Aloita keskeltä hihan alta, reunasta jossa viuhkakuviot jätettiin pois työstä: Virkkaa piirroksen A.2 viimeisen kerroksen mukaisesti, MUTTA virkkaa pylväiden väliin vain 1 ketjusilmukka, virkkaa sitten kädentien toiseen reunaan 36-42-48 pylvästä ja niiden väliin aina 1 ketjusilmukka = 72-84-96 pylvästä/ketjusilmukkaa.

Virkkaa piirroksen A.4 2.kerros = 12-14-16 mallikertaa kädentien reunoissa. Virkkaa sitten piirroksen A.2 2.kerros. Jatka virkkaamalla viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä piirroksen A.2 3. ja 4.kerroksen mukaisesti. Kun työn pituus kädentieltä mitattuna on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 1 mallikerta. Katso piirros A.6 ja lue YHTEEN VIRKKAAMINEN. Tee kavennukset vuorotellen ennen hihan alla olevaa keskikohtaa ja keskikohdan jälkeen, 8 cm välein yhteensä 6 kertaa = 6-7-8 mallikertaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun työn pituus on 54-54-54 cm. Virkkaa toinen hiha samoin, mutta aloita nyt kädentien vastakkaisesta reunasta, jotta kerroksen vaihtumiskohta tulee keskelle hihan alle.

Piirros

= 1 ketjusilmukka
= 5 ketjusilmukkaa
= 1 pylväs silmukkaan
= 1 pylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs silmukkaan
= Virkkaa 3 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Tämä kerros on jo virkattu

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 181-26 alkuperäisohjeeseen.