DROPS / 181 / 26

Fairy Glass by DROPS Design

Virkattu viuhkakuvioinen pyöröjakku. Koot S-XXXL. Työ virkataan DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS Design: Malli bm-040
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: S/M - L/XL - XXL/XXXL
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY MERINO (kuuluu lankaryhmään A):
650-750-800 g väriä 37, vaalea laventeli

Työ voidaan virkata myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3,5 tai käsialan mukaan.
VIRKKUUTIHEYS: 22 kaksoispylvästä ja 8 kerrosta koukulla nro 3,5 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa. 1 piirroksen A.1 mallikerran leveys on 4,5 cm.

Kommentit (16)
DROPS Baby Merino DROPS Baby Merino
100% Villaa
alkaen 3.45 € /50g
Saat tämän mallin langat alkaen 44.85€. Lue lisää.
OHJEESEEN LIITTYVÄT TIEDOT:

ALOITUSYMPYRÄ:
Aloita virkkaaminen tällä tekniikalla, jottei työn alkuun jäisi reikä: Pidä kiinni langanpäästä vasemmalla kädellä ja kierrä lanka kerran vasemman käden etusormen ympärille (vasemmalta oikealle). Pidä muodostunut silmukka vasemman käden peukalon ja etusormen välissä. Vie koukku silmukkaan, ota kerän lanka koukulle ja vedä lanka silmukan läpi, ota lanka koukulle ja vedä lanka koukulla olevan silmukan läpi = 1 kiinteä silmukka, virkkaa 4 ketjusilmukkaa (= 1 kaksoispylväs), virkkaa sitten 15 kaksoispylvästä silmukkaan, virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka 3.ketjusilmukkaan = 16 kaksoispylvästä. Kiristä langanpään avulla silmukka umpeen, jolloin keskellä oleva reikä katoaa. Jatka virkkaamista ohjeen mukaisesti.

MALLIVIRKKAUS:
Katso piirrokset A.1-A.6.

VIUHKAKUVIO:
1 viuhkakuvio = 2 kaksoispylvästä, 2 ketjusilmukkaa ja 2 kaksoispylvästä samaan ketjusilmukkakaareen.

YHTEEN VIRKKAAMINEN:
Katso piirros A.6. Kavenna 1 mallikerta näin:
Virkkaa 1 kaksoispylväs ensimmäiseen ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs seuraavaan ketjusilmukkakaareen, mutta jätä viimeinen langankierto ja läpiveto vielä tekemättä. Virkkaa seuraava kaksoispylväs viimeiseen ketjusilmukkakaareen ja vedä viimeinen langankierto kaikkien koukulla olevien 4 silmukan läpi. Jätä seuraavalla kerroksella yhteen virkatut kaksoispylväät väliin.
----------------------------------------------------------

YMPYRÄJAKKU:
Virkataan suljettuna virkkauksena keskeltä takaa selästä alkaen. Lopuksi virkataan hihat.

Tee ALOITUSYMPYRÄ (katso selitys yllä) koukulla nro 3,5 ja Baby Merino -langalla. Virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.1 mukaisesti. HUOM! Piirroksen A.1 ensimmäinen kerros selitetään aloitusympyrän ohjeessa. Toista piirroksen A.1b mallikertaa jokaisella kerroksella 4 kertaa. Piirros A.1a näyttää miten kerros alkaa ja loppuu. TARKISTA VIRKKUUTIHEYS! Kun olet virkannut piirroksen A.1 loppuun, työssä on 28 kaksoispylväsryhmää / 56 kaksoispylvästä.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 14 mallikertaa). Jatka mallivirkkausta tähän tapaan, kunnes olet virkannut piirroksen A.2 loppuun = 84 pylvästä/ketjusilmukkakaarta.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.3 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.3a mallikerta (näyttää miten kerros alkaa ja loppuu), virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.3b mukaisesti koko kerroksen ajan (= 42 viuhkakuviota/kaksoispylvästä). Jatka piirroksen A.2 mallivirkkausta seuraavasti: Virkkaa 3.kerros kerran ja 4.kerros 4-5-6 kertaa (= yhteensä 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä).

KÄDENTIET:
Virkkaa seuraava kerros piirroksen A.2 4.kerroksen mukaisesti (viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä) ja virkkaa samalla näin: Virkkaa ensimmäiset 5 mallikertaa kuten aiemmin (1 mallikerta = 1 kaksoispylväs, 1 ketjusilmukkakaari, 1 viuhkakuvio, 1 ketjusilmukkakaari), virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin =kädentie), virkkaa seuraavat 20-18-16 mallikertaa kuten aiemmin, virkkaa 1 kaksoispylväs seuraavaan kaksoispylvääseen, virkkaa 40-44-48 ketjusilmukkaa, jätä seuraava viuhkakuvio ja seuraavat 5-6-7 mallikertaa väliin (jätä yhteensä 6-7-8 viuhkakuviota ja 5-6-7 kaksoispylvästä väliin = kädentie), virkkaa viimeiset 5 mallikertaa kuten aiemmin.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros, kädenteiden ketjusilmukkakaariin virkataan 6-7-8 piirroksen A.2 mallikertaa (= 36-42-48 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä) = yhteensä 42 piirroksen A.2 mallikertaa (= yhteensä 252 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 4.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 52 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 52 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 312 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 5.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 62 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 62 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 372 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 10 kertaa (= n. joka 6.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 72 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 72 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 5.kerros (= 432 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä).

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.4 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.4a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.4b mukaisesti, virkkaa kuitenkin tasavälein 20 kertaa (= n. joka 3.mallikerran kohdalla) piirroksen A.4b sijaan mallivirkkausta piirroksen A.5b mukaisesti (= lisäykset) = 92 piirroksen A.4 mallikertaa.

Virkkaa mallivirkkausta piirroksen A.2 2.kerrokselta alkaen näin: Virkkaa piirroksen A.2a mallikerta, virkkaa sitten mallivirkkausta piirroksen A.2b mukaisesti koko kerroksen ajan = 92 piirroksen A.2 mallikertaa. Virkkaa seuraava kerros piirrosten A.2a ja A.2b 3.kerroksen mukaisesti. Kun olet virkannut 4.kerroksen, toista tätä kerrosta vielä 3-4-5 kertaa = 6-7-8 kerrosta viuhkakuvioita/kaksoispylväitä.

Seuraava kerros virkataan näin:
Virkkaa piirroksen A.2 viimeinen kerros (= 552 pylvästä ja 5 ketjusilmukkaa jokaisen pylvään välissä). Katkaise lanka ja päättele langanpäät. Työn halkaisija on n. 120-130-140 cm.

HIHAT:
Virkataan suljettuna virkkauksena kädentieltä alaspäin. Aloita keskeltä hihan alta, reunasta jossa viuhkakuviot jätettiin pois työstä: Virkkaa piirroksen A.2 viimeisen kerroksen mukaisesti, MUTTA virkkaa pylväiden väliin vain 1 ketjusilmukka, virkkaa sitten kädentien toiseen reunaan 36-42-48 pylvästä ja niiden väliin aina 1 ketjusilmukka = 72-84-96 pylvästä/ketjusilmukkaa.

Virkkaa piirroksen A.4 2.kerros = 12-14-16 mallikertaa kädentien reunoissa. Virkkaa sitten piirroksen A.2 2.kerros. Jatka virkkaamalla viuhkakuvioita ja kaksoispylväitä piirroksen A.2 3. ja 4.kerroksen mukaisesti. Kun työn pituus kädentieltä mitattuna on 3 cm, kavenna keskellä hihan alla 1 mallikerta. Katso piirros A.6 ja lue YHTEEN VIRKKAAMINEN. Tee kavennukset vuorotellen ennen hihan alla olevaa keskikohtaa ja keskikohdan jälkeen, 8 cm välein yhteensä 6 kertaa = 6-7-8 mallikertaa jäljellä työssä. Katkaise lanka ja päättele langanpäät, kun työn pituus on 54-54-54 cm. Virkkaa toinen hiha samoin, mutta aloita nyt kädentien vastakkaisesta reunasta, jotta kerroksen vaihtumiskohta tulee keskelle hihan alle.

Piirros

= 1 ketjusilmukka
= 5 ketjusilmukkaa
= 1 pylväs silmukkaan
= 1 pylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs ketjusilmukkakaaren ympäri
= 1 kaksoispylväs silmukkaan
= Virkkaa 3 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 3.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Virkkaa 4 ketjusilmukkaa. Kerroksen lopuksi virkataan 1 piilosilmukka kerroksen 4.ketjusilmukkaan
= Tämä kerros on jo virkattu

Kommentit (16)

Leave your comment!

Jan 24.02.2018 - 06:44: fairyglasscrochetjac ...

Do you have a written pattern, not using symbols? Thank you.

DROPS Design 24.02.2018 kl. 23:56:

Dear Jan, sorry but there are no written out instruction for the pattern, only the diagram with the symbols. But don't forget, that you can always get help with making sense of a diagram in person, in the store you bought your Drops yarn from. Happy crafting!

Hetty 23.01.2018 - 14:20:

Ik heb eenzelfde probleem als Margeret op 9-9-2017: Haak vanaf A.2: de 3e toer 1 keer en de 4e toer 4-5-6 keer (= 6-7-8 toeren in totaal met waaiers en dubbele stokjes). Uit het antwoord bij Margeret maak ik op dat er meerderingen in de 3e en/of 4e toer van A2 moeten zijn. Als ik de tekening goed bekijk zie ik geen enkele meerderingen en kan de cirkel na (in mijn geval) 6 toeren niet plat liggen. Ook in de verdere tekst lees ik hier niets over. Klopt dit?

Hanna Schmuki 30.12.2017 - 12:15: https://www.garnstud ...

Sehr geehrte Dame, Die Grössen zu ermitteln ist mir nicht klar. Welchen Durchmesser hat die Kreisjacke bei den beiden Grössen XXL und XXXL. Die angegebenen Zahlen auf der Skizze unten sind nichtssagend. Freundliche Grüsse Hanna Schmuki

DROPS Design 02.01.2018 kl. 10:50:

Liebe Frau Schmuki, die Kreisjacke hat eine Durchmesse von 140 cm im Total (= 70 cm von der mitte bis zur ausser Kante). Viel Spaß beim häkeln!

Katrín Emma Hjaltadóttir 11.10.2017 - 21:22:

Så er den gal igen :D tak for sidste svar det hjalp! Er en rapport i A4b en dobbeltstangmaske plus en vifte? Og skal man hoppe over to stangmasker?

DROPS Design 12.10.2017 kl. 11:59:

Hej igen Katrin, En rapport i A.4b består af alle de masker du ser i diagram A.4b. God fornøjelse!

Katrin Emma Hjaltadottir 03.10.2017 - 19:46:

Tak for svar! dog står der at man skal hækle 5 omg i A2 og om ærmegab hækles 7 rapporter af A2. 1)hvilken omgang af A2 2) man skal slutte med 252 stangmasker... det får jeg det slet ikke til

DROPS Design 05.10.2017 kl. 08:58:

Ja, det vil sige samme antal rapporter som dem du hoppede over, men i de nye luftmasker. Du hækler ifølge 5.omgang, det stemmer med antal masker i hver rapport. God fornøjelse!

Katrin Emma Hjaltadottir 01.10.2017 - 20:59:

Hejsa :) ok... punktet efter ærmegab.... Jeg er lidt bange for at jeg slet ikke forstår hvad det er jeg skal.... ?

DROPS Design 03.10.2017 kl. 12:03:

Hej, Jo samtidig som du hækler som 4. omg i A.2, så hopper du over det antal rapporter der står i opskriften, hækler nye luftmasker og fortsætter omgangen til du kommer til ærmegabet i den anden side. Nu fortsætter du ifølge næste omgang hvor du da hækler som tidligere men også over de nye luftmasker som du lavede omgangen før. God fornøjelse!

Margaret 09.09.2017 - 20:52:

I am having a hard time understanding Fairy Glass pattern: I am here:Work from 2nd round in A.3 as follows: Work A.3a (shows how round begins and ends), continue with A.3b in the round (= 42 fans/treble crochets). Work from A.2: 3rd round 1 time and 4th round 4-5-6 times (= 6-7-8 rounds in total with fans and treble crochets). It rolls up with no increase. Thank you

DROPS Design 09.09.2017 kl. 23:12:

Dear Margaret, the pattern alternates rounds with more increases than you would do in an average circle pattern, and rounds with no increases, and they should balance each other out, so the blocked piece lies as a nice round circle. Are you already having a problem with it? If yo did you try to block it out? Happy crafting!

Dea 17.08.2017 - 22:02:

C'è un piccolo refuso nella legenda : " (simbolo dell'ovale nero) = lavorare 3 catenelle. Finire il giro con 1 maglia bassissima nella 4° catenella all’inizio del giro." se sono tre catenelle alla fine maglia bassissima va nella terza non nella quarta. ^_^

DROPS Design 18.08.2017 kl. 07:58:

Buongiorno Dea. Abbiamo corretto il testo, ma chiederemo una verifica in quanto il testo norvegese e quello inglese sono diversi. Buon lavoro!

Karin 11.08.2017 - 02:43:

I'm heartbroken! I voted for this because it was listed as KNITTING not crochet! Is there a knitted version, e.g. using drop stitches and lace, or must I create my own?

DROPS Design 11.08.2017 kl. 10:06:

Dear Karin, this is only a crochet pattern, you will find here all similar patterns to knit. Happy knitting!

Carole Colquehoun 28.07.2017 - 19:56:

I want this pattern. It's a fabulous design.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 181-26