DROPS Baby / 29 / 12

Little Explorer by DROPS Design

BAby kofta med flätor, rätstickning och raglan, stickad uppifrån och ner. Storlek prematur – 4 år. Arbetet är stickat i DROPS BabyMerino

DROPS Design: Modell bm-073-by
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: (prematur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Storlek i cl: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Garnåtgång:
DROPS BABY MERINO från Garnstudio
(150) 150-150-150-200 (200-200) g färg 37, ljus lavendel

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 3 – eller den sticka du måste använda för att få 24 maskor och 48 varv rätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.

VIRKNÅL NR 3 – till kant.

DROPS FLÄTSTICKA – till flätor.

DROPS PÄRLEMORKNAPP, Välvd (vit) NR 521: (4) 5-5-5-6 (6-6) st.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 28.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 28.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 84kr. Läs mer.

Se diagram A.1 och A.2. Diagrammet visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

RAGLAN:
Alla ökningarna görs från rätsidan. Det ökas 8 maskor på varvet så här:
Sticka till första A.1, 1 omslag om stickan, sticka A.1, 1 omslag om stickan. Upprepa vid alla A.1 och A.2 (= 2 maskor ökade vid varje fläta = 8 maskor ökade totalt på varvet). På nästa varv stickas omslagen vridet räta för att slippa hål.

MINSKNINGSTIPS (gäller ärmarna):
Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska 1 maska i varje sida av arbetet så här: Sticka 1 maska rätstickning, lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 1 maska minskad), sticka rätstickning tills det återstår 3 maskor, 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad) och avsluta med 1 maska rätstickning (= totalt 2 maskor minskade).

KNAPPHÅL:
Första knapphålet maskas av när arbetet mäter ca 1 cm, sedan avmaskas de (3) 4-4-4-5 (5-5) nästa med ca 4 cm mellan varje.
Maska av till knapphål från rätsidan på höger framkant (när plagget has på) så här: Sticka tills det återstår 4 maskor på stickan, gör 1 omslag om stickan, sticka 2 maskor räta tillsammans och 2 rätmaskor. På nästa varv stickas omslaget rätt så att det blir hål.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Koftan stickas uppifrån och ner, fram och tillbaka på rundsticka från mitt fram. Ärmarna stickas fram och tillbaka på rundsticka och sys ihop till slut.

OK:
Lägg upp (72) 72-80-80-80 (80-84) maskor (inklusive 4 framkantsmaskor i varje sida mot mitt fram) på rundsticka 3 med Baby Merino. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan och öka 8 maskor på sista varvet = (80) 80-88-88-88 (88-92) maskor. Nästa varv stickas så här från rätsidan – kom ihåg KNAPPHÅL på framkanten – se förklaring ovan: Sticka (11) 11-13-13-13 (13-14) maskor i rätstickning (= vänster framstycke), A.1 (= 6 maskor), sticka 10 maskor i rätstickning (= vänster ärm), A.2 (= 6 maskor), sticka (14) 14-18-18-18 (18-20) maskor i rätstickning (= bakstycke), A.1 över de nästa 6 maskorna, sticka 10 maskor i rätstickning (= höger ärm), A.2 över de nästa 6 maskorna, sticka (11) 11-13-13-13 (13-14) maskor i rätstickning (= höger framstycke). Sticka 1 varv från avigsidan.
Öka till RAGLAN – se förklaring ovan – på varje sida av varje A.1 och A.2 så här: Öka 1 maska på vartannat varv (0) 4-5-7-11 (12-16) ggr, sedan 1 maska på vart 4:e varv (9) 8-9-9-8 (9-8) ggr = (152) 176-200-216-240 (256-284) maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Arbetet mäter ca (8) 9-10-11-12 (13-14) cm från uppläggningskanten.
Nästa varv från rätsidan stickas så här: (23) 26-30-32-35 (37-41) maskor i rätstickning, sätt följande (34) 40-44-48-54 (58-64) maskor på en tråd till ärm, lägg upp 7 maskor under ärmen, sticka (38) 44-52-56-62 (66-74) maskor i rätstickning, sätt följande (34) 40-44-48-54 (58-64) maskor på en tråd till ärmen, lägg upp 7 maskor under ärmen, sticka (23) 26-30-32-35 (37-41) maskor i rätstickning = (98) 110-126-134-146 (154-170) maskor.
Sätt 1 markör i arbetet, ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sticka rätstickning till arbetet mäter (9) 12-15-16-17 (20-23) cm från markören. Maska av.

ÄRM:
Sätt tillbaka de (34) 40-44-48-54 (58-64) maskorna från tråden på rundsticka 3.
Sätt 1 markör i arbetet, ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Lägg upp 4 maskor i slutet på de 2 nästa varven (= 4 nya maskor i varje sida av arbetet) = (42) 48-52-56-62 (66-72) maskor. Sticka rätstickning fram och tillbaka.
När arbetet mäter 2 cm från delningen minskas det 1 maska i varje sida av arbetet – LÄS MINSKNINGSTIPS. Minska så på vart (10:e) 8:e-8:e-6:e-6:e (8:e-8:e) varv totalt (3) 5-7-9-11 (12-14) ggr = (36) 38-38-38-40 (42-44) maskor.
Fortsätt med rätstickning till ärmen mäter (10) 14-17-18-21 (24-29) cm. Maska av. Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop ärmsömmarna innanför 1 kantmaska. Sy ihop öppningen under ärmarna. Sy i knapparna på vänster framstycke.

VIRKAD KANT:
Virka en kant längs hela öppningen på koftan med nål 3 så här, börja mitt bak i nacken: * 1 fastmaska, 1 luftmaska, hoppa fram ca 0,5 cm *, upprepa *-* och avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan.

Diagram

= rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan
= Fläta: Sätt 3 maskor på flätstickan bakom arbetet, 3 rätmaskor, 3 rätmaskor från flätstickan
= Fläta: Sätt 3 maskor på flätstickan framför arbetet, 3 rätmaskor, 3 rätmaskor från flätstickan = rätmaska från rätsidan, avigmaska från avigsidan

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar här!

Martina 12.06.2018 - 23:36:

Stickar strl 1-3 mån. Efter ökn. ska man dela upp maskorna jag får inte det att stämma för jag vet inte om flätan ska tillhöra fram, bakstycket eller ärmarna. När jag delar upp till framstycket delas flätan så att på mitten. Jag får inte det att stämma vid uppdelningen??

DROPS Design 13.06.2018 kl. 17:26:

Hej, det ska vara 1 fläta i varje raglanlinje. Vid uppdelningen sätts alltså de flesta av flätans maskor på en tråd till ärm.

Maune 11.06.2018 - 18:06:

J'aurais aimé que vous proposiez un échantillon plutot que commencer et tout redéfaire arrivée à la fin de l'empiècement pour pouvoir comparer avec la mesure du bas ! dommage !! merci quand même pour vos modèles gratuits toujours tres beaux.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:04:

Bonjour Mme Maune, vous trouverez les informations sur l'échantillon dans l'en-tête du modèle: 24 m x 48 rangs point mousse = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Diana 19.04.2018 - 11:17: https://www.garnstud ...

Liebes Drops-Team, ich habe eine Frage zu den Knopflöchern. Es heißt, dass die Knopflöcher in den Hin-Reihen gestrickt werden. Das bedeutet aber auch, dass dann das Knopfloch am Anfang der Reihe eingearbeitet werden sollte und nicht am Ende so wie hier beschrieben: Stricken bis noch 4 Maschen in der Reihe sind, 1 Umschlag, 2 Maschen rechts zusammenstricken und 2 Masche rechts. Oder verstehe ich hier was falsch? Viele Grüße, Diana

DROPS Design 19.04.2018 kl. 11:40:

Liebe Diana, die Knopflöcher werden an der rechten Blende (beim Tragen gesehen) und die Jacke wird von oben nach unten gestrickt, dh mit linkem Vorderteil angefangen und mit rechten Vorderteil beendet, so werden die Knopflöcher am Ende einer Hinreihe gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Katarzyna 12.03.2018 - 11:30:

Co oznacza (w karczku) A.1 ponad 6 następnymi oczkami, i A.2 ponad 6 następnymi oczkami i jak to wykonać? Proszę o odpowiedź. Dziękuję Katarzyna

DROPS Design 12.03.2018 kl. 15:14:

Witaj Kasiu! Schematy A.1 i A.2 to warkocze i są wykonywane na 6 oczkach. Najlepiej wyodrębnić sobie te oczka nitkami w kontrastowym kolorze lub markerami, wtedy będziesz wiedziała, gdzie dokładnie ma się znajdować schemat. Np. dla najmniejszego rozmiaru zrobiłabym tak: 11 oczek ściegiem francuskim (= lewy przód), NITKA/MARKER, A.1 (= 6 oczek), NITKA/MARKER, 10 oczek ściegiem francuskim (= lewy rękaw), NITKA/MARKER, A.2 (= 6 oczek), NITKA/MARKER , 14 oczek ściegiem francuskim (= tył), itd. Powodzenia!

Katarzyna 09.03.2018 - 22:12:

Co oznacza A.1 ponad 6 następnymi oczkami, i A.2 ponad 6 następnymi oczkami i jak to wykonać? Proszę o odpowiedź. Dziękuję Katarzyna

Katarzyna 08.03.2018 - 17:30:

I czy dodaje te 8 oczek na karczku po wykonaniu 2 ściągaczy francuskich na prawej czy lewej stronie robótki.? Katarzyna

DROPS Design 08.03.2018 kl. 21:25:

Witaj Katarzyno! Oczka należy dodać równomiernie. Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ. Miłej pracy!

Katarzyna 08.03.2018 - 17:10:

Witam, w karczku na początku przerobić 2 ściągacze francuskie, a w ostatnim rzędzie dodać 8 oczek, ale w którym miejscu dodać te 8 oczek i w jaki sposób? Czy to ma być gdzieś w trakcie pracy, czy 8 o. na samym końcu, czy na samym początku, czy 4 na początku , i 4 na końcu? Bardzo proszę o odpowiedź. Katarzyna

DROPS Design 08.03.2018 kl. 21:26:

Witaj Katarzyno! Oczka należy dodać równomiernie. Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ. Miłej pracy!

Charlotte 01.03.2018 - 16:36:

Hei. Sitter å strikker på denne i str 0-1 mnd. Etter økningene til ermer står det at man skal sitte igjen med 176 masker på pinnen, og oppskriften videre er lagt opp etter 176 masker. Problemet er at etter økningene sitter man igjen med 184 masker (har regnet på det og følger man oppskriften sitter man igjen med akkurat dette antallet) og ingenting stemmer lengre. Hvordan blir da fordelingen videre?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:21:

Hej Charlotte, du har 80 masker, tager 8 masker ud pr raglan ialt 12 gange = 96+80=176 masker. God fornøjelse!

Czesława 27.02.2018 - 18:03:

Proszę wyjaśnić mi jak zrobić warkocz, gdzie go umiejscowić, jak zrobić reglan?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 18:54:

Czesiu, warkocze są w miejscu reglanów (warkocz wg schematu A.1 z lewej strony, a wg A.2 z prawej). Ich rozmieszczenie jest opisane w początkowej części opisu karczku. Jak dodawać oczka na reglan: dodawać z każdej strony każdego schematu A.1 i A.2 następująco: dodać (0) 4-5-7-11 (12-16) razy 1 oczko co 2 rzędy i (9) 8-9-9-8 (9-8) razy 1 oczko co 4 rzędy = (152) 176-200-216-240 (256-284) oczka. Wszystko zależy, który rozmiar wykonujesz. Powodzenia!

Sylvia Milhado 16.12.2017 - 17:36:

Er staat nergens beschreven op welk moment je met de kabel begint. Ik begrijp nu dat dat waarschijnlijk de bedoeling is zodra je gaat meerderen bij A1 en A2. Klopt dat.

DROPS Design 17.12.2017 kl. 20:10:

Hoi Sylvia, Ja dat klopt inderdaad, de kabel zit in A.1 en A.2. Bij de paragraaf over de pas staat aangegeven waar je A.1 en A.2 breit en dat zijn dus de kabels.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 29-12