DROPS Baby / 29 / 12

Little Explorer by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu palmikollinen raglanjakku. Koko keskonen - 4 vuotta. Työ neulotaan DROPS BabyMerino -langasta.

DROPS Design: Malli bm-073-by
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
Koko: (keskonen) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 kuukautta (2 - 3/4) vuotta = (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104) cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS BABY MERINO:
(150) 150-150-150-200 (200-200) g väriä 37, vaalea laventeli

Työ voidaan neuloa myös seuraavilla langoilla:
"Lankavaihtoehdot (Lankaryhmä A)". Katso alla oleva linkki.

DROPS PYÖRÖPUIKKO (60 tai 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS VIRKKUUKOUKKU NRO 3 (reunukseen).
DROPS PALMIKKOPUIKKO (palmikoihin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 48 kerrosta ainaoikeaa puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

DROPS HELMIÄISNAPPI, Kaareva (valkoinen) NRO 521: (4) 5-5-5-6 (6-6) kpl.

Kaikki lisäykset tehdään työn oikealla puolella. Lisää 8 silmukkaa seuraavasti:
Neulo piirroksen A.1 ensimmäiseen mallikertaan asti, tee 1 langankierto puikolle, neulo mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, tee 1 langankierto puikolle. Toista jokaisen piirroksen A.1 ja A.2 mallikerran kohdalla (= jokaisen palmikon kohdalle lisättiin 2 silmukkaa = työhön lisättiin yhteensä 8 silmukkaa). Seuraavalla kerroksella langankierrot neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (hihat):
Kaikki kavennukset tehdään oikealla puolella!
Kavenna työn kummassakin reunassa 1 silmukka seuraavasti: Neulo 1 silmukka ainaoikeaa, nosta 1 silmukka oikein neulomatta, 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun yli (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo ainaoikeaa kunnes jäljellä on 3 silmukkaa, 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka) ja neulo lopuksi 1 silmukka ainaoikeaa (= työstä kapeni yhteensä 2 silmukkaa).

NAPINLÄPI:
Ensimmäinen napinläpi tehdään, kun työn pituus on n. 1 cm, seuraavat (3) 4-4-4-5 (5-5) napinläpeä tehdään aina n. 4 cm:n välein.
Tee työn oikealta puolelta oikeaan etureunaan (kun vaate puetaan päälle) napinläpi näin: Neulo kunnes jäljellä on 4 silmukkaa, tee 1 langankierto puikolle, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen ja 2 silmukkaa oikein. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan oikein, jolloin työhön muodostuu reikä.
----------------------------------------------------------

JAKKU:
Neulotaan ylhäältä alas, tasona pyöröpuikolla. Työ neulotaan keskeltä edestä alkaen. Hihat neulotaan tasona pyöröpuikolla ja ommellaan lopuksi yhteen.

KAARROKE:
Luo (72) 72-80-80-80 (80-84) silmukkaa (sisällyttäen 4 reunasilmukkaa kummassakin etureunassa) pyöröpuikolle nro 3 Baby Merino -langalla. Neulo 4 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää viimeisellä kerroksella 8 silmukkaa = (80) 80-88-88-88 (88-92) silmukkaa. Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin (muista tehdä etureunaan NAPINLÄVET (katso selitys yllä)): Neulo (11) 11-13-13-13 (13-14) silmukkaa ainaoikeaa (= vasen etukappale), A.1 (= 6 silmukkaa), neulo 10 silmukkaa ainaoikeaa (= vasen hiha), A.2 (= 6 silmukkaa), neulo (14) 14-18-18-18 (18-20) silmukkaa ainaoikeaa (= takakappale), neulo seuraavilla 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, neulo 10 silmukkaa ainaoikeaa (= oikea hiha), neulo seuraavilla 6 silmukalla mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti, neulo (11) 11-13-13-13 (13-14) silmukkaa ainaoikeaa (= oikea etukappale). Neulo 1 kerros työn nurjalta puolelta.
Tee nyt jokaisen piirroksen A.1 ja A.2 mallikerran molemmin puolin RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä) seuraavasti: Lisää joka 2.kerros 1 silmukka (0) 4-5-7-11 (12-16) kertaa, lisää sitten joka 4.kerros 1 silmukka (9) 8-9-9-8 (9-8) kertaa = (152) 176-200-216-240 (256-284) silmukkaa. TARKISTA NEULETIHEYS! Työn pituus luomisreunasta mitattuna on n. (8) 9-10-11-12 (13-14) cm.
Seuraava kerros (= oikea puoli) neulotaan näin: (23) 26-30-32-35 (37-41) silmukkaa ainaoikeaa, siirrä seuraavat (34) 40-44-48-54 (58-64) silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7 silmukkaa, neulo (38) 44-52-56-62 (66-74) silmukkaa ainaoikeaa, siirrä seuraavat (34) 40-44-48-54 (58-64) silmukkaa apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 7 silmukkaa, neulo (23) 26-30-32-35 (37-41) silmukkaa ainaoikeaa = (98) 110-126-134-146 (154-170) silmukkaa.
Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Neulo ainaoikeaa, kunnes työn pituus merkistä mitattuna on (9) 12-15-16-17 (20-23) cm. Päätä silmukat.

HIHA:
Ota toisella apulangalla odottavat (34) 40-44-48-54 (58-64) silmukkaa takaisin pyöröpuikolle nro 3.
Kiinnitä 1 merkki työhön. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Luo 2 seuraavan kerroksen loppuun 4 silmukkaa (= työn kumpaankin reunaan luotiin 4 silmukkaa) = (42) 48-52-56-62 (66-72) silmukkaa. Neulo tasona ainaoikeaa.
Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 2 cm, kavenna kummassakin reunassa 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI). Toista tällaiset kavennukset joka (10.) 8.-8.-6.-6. (8.-8.) kerros yhteensä (3) 5-7-9-11 (12-14) kertaa = (36) 38-38-38-40 (42-44) silmukkaa.
Jatka ainaoikein -neuletta, kunnes hihan pituus on (10) 14-17-18-21 (24-29) cm. Päätä silmukat. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY:
Ompele hihasaumat yhden reunasilmukan päästä. Ompele kainalosaumat. Kiinnitä napit vasempaan etukappaleeseen.

VIRKATTU REUNUS:
Virkkaa reunus jakun aukon reunoihin koukulla nro 3 seuraavasti (aloita keskeltä takaa niskasta): *1 kiinteä silmukka, 1 ketjusilmukka, jätä n. 0,5 cm väliin*, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 piilosilmukka ensimmäiseen kiinteään silmukkaan.

Piirros

= oikea silmukka oikealta puolelta, nurja silmukka nurjalta puolelta
= Palmikko: Siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn taakse, 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein
= Palmikko: Siirrä 3 silmukkaa apupuikolle työn eteen, 3 silmukkaa oikein, neulo apupuikon 3 silmukkaa oikein

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS Baby 29-12 alkuperäisohjeeseen.