DROPS Baby / 29 / 12

Little Explorer by DROPS Design

Baby jakke med snoninger, retstrik og raglan, strikket ovenfra og ned. Størrelse præmatur – 4 år. Arbejdet er strikket i DROPS BabyMerino.

DROPS Design: Model bm-073-by
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: (præmatur) 0/1 - 1/3 - 6/9 - 12/18 mdr (2 - 3/4) år
Størrelse i cm: (40/44) 48/52 - 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)
Materialer:
DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
(150) 150-150-150-200 (200-200) g farve 37, lys lavendel

Arbejdet kan også strikkes med garn fra:
"Alternativ garn (Garngruppe A)" – se link under.

DROPS RUNDPIND (60 eller 80 cm) nr 3 – eller de pinde du skal bruge for at få 24 masker og 48 pinde retstrik på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.

HÆKLENÅL nr 3 – til kant.

DROPS SNONINGSPIND – til snoninger.

DROPS PERLEMORKNAP, Buet (hvid) nr 521: (4) 5-5-5-6 (6-6) stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 93kr. Læs mere.

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammet viser alle pinde i mønsteret set fra retsiden.

RAGLAN:
Alle udtagninger gøres fra retsiden. Der tages 8 masker ud på pinden således:
Strik til første A.1, slå om, strik A.1, slå om. Gentag ved alle A.1 og A.2 (= 2 masker taget ud ved hver snoning = 8 masker taget ud totalt på pinden). På næste pind strikkes omslagen drejet ret for at undgå hul.

INDTAGNINGSTIPS (gælder ærmerne):
Alle indtagninger gøres fra retsiden!
Tag 1 maske ind i hver side af arbejdet således: Strik 1 maske retstrik, tag 1 maske løs af pinden som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse maske over (= 1 maske taget ind), strik retstrik til der er 3 masker tilbage, 2 masker ret sammen (= 1 maske taget ind) og afslut med 1 maske retstrik (= totalt 2 masker taget ind).

KNAPHUL:
Første knaphul lukkes når arbejdet måler ca 1 cm, derefter lukkes de (3) 4-4-4-5 (5-5) næste med ca 4 cm mellem hver.
Luk af til knaphul fra retsiden på højre forkant (når tøjet sidder på) således: Strik til der er 4 masker tilbage på pinden, slå om, strik 2 ret sammen og 2 ret. På næste pind strikkes omslaget ret så der bliver hul.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Jakken strikkes ovenfra og ned, frem og tilbage på rundpind fra midt foran. Ærmerne strikkes frem og tilbage på rundpind og sys sammen til sidst.

BÆRESTYKKE:
Slå (72) 72-80-80-80 (80-84) masker op (inklusiv 4 kantmasker i hver side mod midt foran) på rundp 3 med Baby Merino. Strik 4 p retstrik – se forklaring over og tag 8 masker ud på sidste pind = (80) 80-88-88-88 (88-92) masker. Næste pind strikkes således fra retsiden – husk KNAPHUL på forkanten – se forklaring over: Strik (11) 11-13-13-13 (13-14) masker retstrik (= venstre forstykke), A.1 (= 6 masker), strik 10 masker retstrik (= venstre ærme), A.2 (= 6 masker), strik (14) 14-18-18-18 (18-20) masker retstrik (= bagstykke), A.1 over de næste 6 masker, strik 10 masker retstrik (= højre ærme), A.2 over de næste 6 masker, strik (11) 11-13-13-13 (13-14) masker retstrik (= højre forstykke). Strik 1 pind fra vrangen.
Tag ud til RAGLAN – se forklaring over – på hver side af hver A.1 og A.2 således: Tag 1 maske ud på hver 2.pind (0) 4-5-7-11 (12-16) gange, derefter 1 maske på hver 4.pind (9) 8-9-9-8 (9-8) gange = (152) 176-200-216-240 (256-284) masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Arbejdet måler ca (8) 9-10-11-12 (13-14) cm fra opslåningskanten.
Næste pind fra retsiden strikkes således: (23) 26-30-32-35 (37-41) masker retstrik, sæt de næste (34) 40-44-48-54 (58-64) masker på en tråd til ærme, slå 7 masker op under ærmet, strik (38) 44-52-56-62 (66-74) masker retstrik, sæt de næste (34) 40-44-48-54 (58-64) masker på en tråd til ærme, slå 7 masker op under ærmet, strik (23) 26-30-32-35 (37-41) masker retstrik = (98) 110-126-134-146 (154-170) masker.
Sæt 1 mærke i arbejdet, ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA! Strik retstrik til arbejdet måler (9) 12-15-16-17 (20-23) cm fra mærket. Luk af.

ÆRME:
Sæt de (34) 40-44-48-54 (58-64) masker fra tråden tilbage på rundpind 3.
Sæt 1 mærke i arbejdet, ARBEJDET MÅLES VIDERE HERFRA! Slå 4 masker op i slutningen af de 2 næste pinde (= 4 nye masker i hver side af arbejdet) = (42) 48-52-56-62 (66-72) masker. Strik retstrik frem og tilbage.
Når arbejdet måler 2 cm fra delingen tages der 1 maske ind i hver side af arbejdet – læs INDTAGNINGSTIPS. Tag ind således på hver (10.) 8.-8.-6.-6. (8.-8.) pind totalt (3) 5-7-9-11 (12-14) gange = (36) 38-38-38-40 (42-44) masker.
Fortsæt i retstrik til ærmet måler (10) 14-17-18-21 (24-29) cm. Luk af. Strik det andet ærme på samme måde.

MONTERING:
Sy ærmesømmene indenfor 1 kantmaske. Sy åbningen sammen under ærmerne. Sy knapperne i på venstre forstk.

HÆKLEKANT:
Hækl en kant langs med hele åbningen på jakken med nål 3 således, start midt bagpå i nakken: * 1 fastmaske, 1 luftmaske, spring ca 0,5 cm frem *, gentag fra *-* og afslut med 1 kædemaske i første fastmaske.

Diagram

= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
= Snoning: sæt 3 masker på en snoningspind bag arbejdet, 3 ret, 3 ret fra snoningspinden
= Snoning: sæt 3 masker på en snoningspind foran arbejdet, 3 ret, 3 ret fra snoningspinden

Kommentarer (21)

Skriv din kommentar her!

Martina 12.06.2018 - 23:36:

Stickar strl 1-3 mån. Efter ökn. ska man dela upp maskorna jag får inte det att stämma för jag vet inte om flätan ska tillhöra fram, bakstycket eller ärmarna. När jag delar upp till framstycket delas flätan så att på mitten. Jag får inte det att stämma vid uppdelningen??

DROPS Design 13.06.2018 kl. 17:26:

Hej, det ska vara 1 fläta i varje raglanlinje. Vid uppdelningen sätts alltså de flesta av flätans maskor på en tråd till ärm.

Maune 11.06.2018 - 18:06:

J'aurais aimé que vous proposiez un échantillon plutot que commencer et tout redéfaire arrivée à la fin de l'empiècement pour pouvoir comparer avec la mesure du bas ! dommage !! merci quand même pour vos modèles gratuits toujours tres beaux.

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:04:

Bonjour Mme Maune, vous trouverez les informations sur l'échantillon dans l'en-tête du modèle: 24 m x 48 rangs point mousse = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Diana 19.04.2018 - 11:17: https://www.garnstud ...

Liebes Drops-Team, ich habe eine Frage zu den Knopflöchern. Es heißt, dass die Knopflöcher in den Hin-Reihen gestrickt werden. Das bedeutet aber auch, dass dann das Knopfloch am Anfang der Reihe eingearbeitet werden sollte und nicht am Ende so wie hier beschrieben: Stricken bis noch 4 Maschen in der Reihe sind, 1 Umschlag, 2 Maschen rechts zusammenstricken und 2 Masche rechts. Oder verstehe ich hier was falsch? Viele Grüße, Diana

DROPS Design 19.04.2018 kl. 11:40:

Liebe Diana, die Knopflöcher werden an der rechten Blende (beim Tragen gesehen) und die Jacke wird von oben nach unten gestrickt, dh mit linkem Vorderteil angefangen und mit rechten Vorderteil beendet, so werden die Knopflöcher am Ende einer Hinreihe gestrickt. Viel Spaß beim stricken!

Katarzyna 12.03.2018 - 11:30:

Co oznacza (w karczku) A.1 ponad 6 następnymi oczkami, i A.2 ponad 6 następnymi oczkami i jak to wykonać? Proszę o odpowiedź. Dziękuję Katarzyna

DROPS Design 12.03.2018 kl. 15:14:

Witaj Kasiu! Schematy A.1 i A.2 to warkocze i są wykonywane na 6 oczkach. Najlepiej wyodrębnić sobie te oczka nitkami w kontrastowym kolorze lub markerami, wtedy będziesz wiedziała, gdzie dokładnie ma się znajdować schemat. Np. dla najmniejszego rozmiaru zrobiłabym tak: 11 oczek ściegiem francuskim (= lewy przód), NITKA/MARKER, A.1 (= 6 oczek), NITKA/MARKER, 10 oczek ściegiem francuskim (= lewy rękaw), NITKA/MARKER, A.2 (= 6 oczek), NITKA/MARKER , 14 oczek ściegiem francuskim (= tył), itd. Powodzenia!

Katarzyna 09.03.2018 - 22:12:

Co oznacza A.1 ponad 6 następnymi oczkami, i A.2 ponad 6 następnymi oczkami i jak to wykonać? Proszę o odpowiedź. Dziękuję Katarzyna

Katarzyna 08.03.2018 - 17:30:

I czy dodaje te 8 oczek na karczku po wykonaniu 2 ściągaczy francuskich na prawej czy lewej stronie robótki.? Katarzyna

DROPS Design 08.03.2018 kl. 21:25:

Witaj Katarzyno! Oczka należy dodać równomiernie. Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ. Miłej pracy!

Katarzyna 08.03.2018 - 17:10:

Witam, w karczku na początku przerobić 2 ściągacze francuskie, a w ostatnim rzędzie dodać 8 oczek, ale w którym miejscu dodać te 8 oczek i w jaki sposób? Czy to ma być gdzieś w trakcie pracy, czy 8 o. na samym końcu, czy na samym początku, czy 4 na początku , i 4 na końcu? Bardzo proszę o odpowiedź. Katarzyna

DROPS Design 08.03.2018 kl. 21:26:

Witaj Katarzyno! Oczka należy dodać równomiernie. Jak to zrobić znajdziesz TUTAJ. Miłej pracy!

Charlotte 01.03.2018 - 16:36:

Hei. Sitter å strikker på denne i str 0-1 mnd. Etter økningene til ermer står det at man skal sitte igjen med 176 masker på pinnen, og oppskriften videre er lagt opp etter 176 masker. Problemet er at etter økningene sitter man igjen med 184 masker (har regnet på det og følger man oppskriften sitter man igjen med akkurat dette antallet) og ingenting stemmer lengre. Hvordan blir da fordelingen videre?

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:21:

Hej Charlotte, du har 80 masker, tager 8 masker ud pr raglan ialt 12 gange = 96+80=176 masker. God fornøjelse!

Czesława 27.02.2018 - 18:03:

Proszę wyjaśnić mi jak zrobić warkocz, gdzie go umiejscowić, jak zrobić reglan?

DROPS Design 27.02.2018 kl. 18:54:

Czesiu, warkocze są w miejscu reglanów (warkocz wg schematu A.1 z lewej strony, a wg A.2 z prawej). Ich rozmieszczenie jest opisane w początkowej części opisu karczku. Jak dodawać oczka na reglan: dodawać z każdej strony każdego schematu A.1 i A.2 następująco: dodać (0) 4-5-7-11 (12-16) razy 1 oczko co 2 rzędy i (9) 8-9-9-8 (9-8) razy 1 oczko co 4 rzędy = (152) 176-200-216-240 (256-284) oczka. Wszystko zależy, który rozmiar wykonujesz. Powodzenia!

Sylvia Milhado 16.12.2017 - 17:36:

Er staat nergens beschreven op welk moment je met de kabel begint. Ik begrijp nu dat dat waarschijnlijk de bedoeling is zodra je gaat meerderen bij A1 en A2. Klopt dat.

DROPS Design 17.12.2017 kl. 20:10:

Hoi Sylvia, Ja dat klopt inderdaad, de kabel zit in A.1 en A.2. Bij de paragraaf over de pas staat aangegeven waar je A.1 en A.2 breit en dat zijn dus de kabels.

Kommentere opskrift DROPS Baby 29-12