DROPS Extra / 0-1378

Let's Walk by DROPS Design

Virkade tofflor till påsk i DROPS Nepal. Storlek 35 - 43

Tags: tofflor,
DROPS Design: Modell ne-244
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150 g i alla storlekar i färg 8908, aqua blå
100 g i alla storlekar i färg 8911, sjöblå
50 g i alla storlekar i färg 0100, natur

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 17 fastmaskor och 20 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 24.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 149.7kr. Läs mer.

Instruktioner

VIRKINFO-1 (gäller när det virkas runt):
Varje varv börjar med 1 luftmaska som ersätter 1:a fastmaskan och varje varv avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet.

VIRKINFO-2 (gäller när det virkas fram och tillbaka):
Varje varv börjar med 1 luftmaska, luftmaskan ersätter inte första fastmaskan.

FÄRGBYTE:
För att få finast övergång vid färgbyte virkas sista fastmaskan innan det byts färg så här: Stick in nålen i sista maskan, hämta tråden, gör ett omslag med den nya färgen och drag den genom alla öglorna på nålen. Fortsätt med den nya färgen.

2 FASTMASKOR TILLSAMMANS:
* Stick in nålen i nästa maska, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 fastmaska minskad).
----------------------------------------------------------

TOFFEL:
Arbetet börjas att virkas runt från sulan, nerifrån och upp. Sedan virkas det fram och tillbaka.

SULAN:
VARV 1: Virka ett luftmasksvarv på 21-25-29 luftmaskor (inklusive 1 luftmaska att vända med) med nål 4 med sjöblå.
Virka 4 fastmaskor i 2:a luftmaskan från nålen, sätt första markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-26 luftmaskorna, virka 4 fastmaskor i sista luftmaskan, sätt andra markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet, virka 1 fastmaska i var och en av de 18-22-26 maskorna, avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan = 44-52-60 fastmaskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 2: LÄS VIRKINFO-1. Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 1 maska före markören, virka 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören ska sedan sitta mitt emellan dessa maskorna) *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje maska varvet ut = 4 fastmaskor ökade.
VARV 3: Virka som varv 2 = 52-60-68 fastmaskor.
VARV 4: Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 4 maskor före markören, 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i nästa maska *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje fastmaska varvet ut = 8 fastmaskor ökade.
VARV 5 OCH VIDARE: Virka som varv 4 2-2-1 ggr, sedan virkas det som varv 2 1-1-3 ggr = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.
Härifrån används endast den första markören. OBS: Om markören har förskjutit sig lite, måste denna markör flyttas så att den sitter mitt fram på tån.

KANT PÅ SULAN:
Börja nästa varv mitt i den ena sidan, dvs börja i den 21:a-23:e-25:e fastmaskan före markören. Det virkas mot tån med natur så här:
VARV 1: Virka 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje fastmaska.
VARV 2-3: Nu virkas det vanlig fastmaskor genom båda maskbågarna - virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Nu virkas det halv rand i slutet på varvet på hälen så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 40-44-48 fastmaskorna, byt till sjöblå - LÄS FÄRGBYTE, och virka 1 fastmaska i var och en av de sista 40-44-48 fastmaskorna.
VARV 5-6: Byt till natur. Virka 1 fastmaska i varje fastmaska = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

UPPEPÅ TÅN - HALVCIRKEL:
Virka 4 luftmaskor med nål 4 med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Sedan virkas det fram och tillbaka - LÄS VIRKINFO-2!
VARV 1: Virka 6 fastmaskor om ringen.
VARV 2: Virka 2 fastmaskor i varje fastmaska = 12-12-12 fastmaskor.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 maskorna, * 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i sista maskan = 16-16-16 fastmaskor.
VARV 5: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 20-20-20 fastmaskor.
VARV 6: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 24-24-24 fastmaskor - klipp inte av tråden! Storlek 35/37 och 38/40 virkas sedan från ALLA STORLEKAR.

STORLEK 41/43:
VARV 7: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 3 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 5 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 28 fastmaskor - klipp inte av tråden!

ALLA STORLEKAR:
Det virkas sedan ett varv på tvären med början från rätsidan, dvs om varje varv (= 6-6-7 varv på varje sida av luftmaskringen). Virka fram och tillbaka så här:
VARV 1: Hoppa över första varvet, virka 1 fastmaska om var och en av de nästa 5-5-6 varven, virka 1 halvstolpe om luftmaskringen, virka 1 fastmaska om vart och ett av de nästa 5-5-6 varven, hoppa över sista varvet, avsluta med 1 smygmaska i början av föregående varv = 11-11-13 maskor.
V 2-5: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Byt till sjöblå - nästa varv på monteringen börjar här - från rätsidan!

MONTERING (kanten på sulan och halvcirkeln):
Lägg halvcirkeln uppepå kanten på sulan, mitten av halvcirkeln (= 12-12-14-fmaskor på varje sida) ska träffa markören mitt fram på kanten. Virka 1 varv runt med sjöblå så här: Kom ihåg VIRKINFO-1! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska/om varje varv genom båda lagren = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

BAND:
Det virkas ett litet band som senare virkas tillsammmans med sista varvet på sidstycket. Virka fram och tillbaka med natur så här:
VARV 1: Virka 5 luftmaskor, vänd och virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna = 4 fastmaskor.
VARV 2-11: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Klipp av tråden och fäst den. Lägg bandet åt sidan.

SIDORNA-/BAKSTYCKE:
Det virkas ett sidstycke fram och tillbaka från sista varvet på kanten. Det virkas inte längre över de 24-24-28 fastmaskorna mitt fram.
VARV 1 (= rätsidan): Virka med aquablå. Virka 1 fastmaska i var och en av de resterande 56-64-68 fastmaskorna.
VARV 2 (= avigsidan): Virka 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS - se förklaring ovan, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor på varvet, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade).
VARV 3: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 50-58-62 fastmaskor.
VARV 4: Upprepa varv 2 = 48-56-60 fastmaskor.
VARV 5: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 44-52-56 fastmaskor.
Sedan upprepas varv 2 7-9-9 ggr till = 30-34-38 fastmaskor på sista varvet.
Sedan virkas det 6-6-6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska = totalt 18-20-20 rader.
Sista varvet virkas tillsammans med bandet från rätsidan så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 13-15-17 fastmaskorna, vik bandet i 2 och virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna genom alla 3 lagrena, sedan virkas det 1 fastmaska i var och en av de sista 13-15-17 fastmaskorna. Klipp inte av tråden!

FRAMKANT TILL SKOSNÖREN:
Virka 1 kant vidare ner över varven där det har minskats, så här: Virka * 2 luftmaskor, hoppa över 1 varv, virka 1 fastmaska om nästa varv *, upprepa *-* längs hela den sneda kanten, avsluta med 1 smygmaska i sista varvet = 9-10-10 luftmaskbågar. Klipp av tråden och fäst den. Virka 1 kant på den andra sneda sidan på samma sätt, men motsatt, dvs man börjar längst ner med 1 smygmaska i första varvet, avsluta med 1 smygmaska längst upp.

KLAFF:
Det virkas sedan en klaff fram och tillbaka i de 11-11-13 fastmaskorna som virkades på tvären uppepå halvcirkeln. Virka med aquablå.
VARV 1: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i var och en av de nästa 9-9-11 maskorna, virka 2 fastmaskor i sista fastmaskan = 13-13-15 fastmaskor.
VARV 2: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Upprepa varv 2 17-19-19 ggr till, sedan virkas det så här: * Virka 1 fastmaska i varje fastmaska, vänd och virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade) *, upprepa *-* totalt 3-3-4 ggr = 7-7-7 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

DEKORATION:
Virka 3 luftmaskor med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan.
VARV 1: Virka 3 luftmaskor (= 1 stolpe), virka 11 stolpar om ringen, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan, byt till sjöblå.
VARV 2: Kom ihåg VIRKINFO-1. Virka 2 fastmaskor i varje stolpe = 24 fastmaskor.
Sy fast dekorationen med små, fina stygn ca mitt på den ena sidan av sidstycket.

SNODD:
Det görs en tvinnad snodd så här: Klipp 2 trådar natur à 4 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden genom luftmasksvarvet (varannan luftmaskbåge) på samma sätt som man snörar en joggingsko.

Virka 1 toffel till på samma sätt, men sy fast dekorationen på motsatt sida av sidstycket.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-1378) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (39)

Trudy Mannee 13.03.2020 - 15:09:

Volgens mij gaat het garen snel kapot als je er op loopt, zeker als je dat buiten doet zoals op de foto! Ik haak ze vaak voor baby's, en weet hoeveel werk het is om een paar te haken.

Anja 02.03.2020 - 22:25:

Zo'n leuk patroon maar ik haak niet. Is het mogelijk een gelijkaardig patroon te voorzien om te breien? Alvast bedankt.

DROPS Design 04.03.2020 kl. 16:15:

Dag Anja,

Dankjewel! Helaas is dit patroon er alleen in gehaakte vorm.

Lola 07.02.2020 - 19:11:

Hola puedes poner los gráficos ?

DROPS Design 29.02.2020 kl. 23:53:

Hola Lola. Este patrón solo tiene las explicaciones en formato texto.

Isa 20.10.2019 - 16:57:

Bonjour, Je ne comprends pas comment se fait le dessus du pied. Vous parlez de demi-cercle et de crocheter en aller retour. Or, au rang 1 on obtient un rond et si on continue jusqu'au rang 6, on obtient un cercle et non un demi-cercle. En passant à "toutes les tailles", je ne vois pas du tout comment se fait le rang 1 sur le cercle obtenu auparavant. Merci de votre réponse.

DROPS Design 21.10.2019 kl. 11:04:

Bonjour Isa, les 6-7 premiers rangs (cf taille) se crochètent en allers et retours: on tourne à la fin de chaque rang (dès le 1er rang) pour crocheter alternativement sur l'endroit et sur l'envers, puis, à partir de TOUTES LES TAILLES, on crochète des rangs sur le côté "plat" du demi-cercle (côté languette). Bon crochet!

Monika 24.09.2019 - 12:59:

Hallo. Meine Frage hat sich erledigt, ich habe mir das holländische vorher mal übersetzt 😉. Liebe Grüße

Monika 24.09.2019 - 11:40:

Hallo. Ich habe eine Frage zur Sohle. Bei der 5. Runde steht: wie die 4. Runde 2-2-1 x arbeiten, dann wie die 2. Runde 1-1-3 x arbeiten. Was heißt das? Wie viel Runden muss ich insgesamt machen?

DROPS Design 24.09.2019 kl. 13:48:

Liebe Monika, je nach der Größe häkeln Sie eine unterschiedliche Reihenanzahl, z.B. in die 1. + 2. Größe häkeln Sie noch 2 x wie bei 4. Runde (= 2 Runde) + 1 x wie bei 2. Runde (= 1 Runde) = 3 Runde insgesamt und jetzt haben Sie dann 80-88 Maschen. Bei der 3. Größe häkeln sie noch 1 Mal wie bei der 4. Runde + 3 Mal wie bei der 2. Runde = 4 Runde insgesamt und 96 Maschen. Viel Spaß beim häkeln!

Sofia 30.03.2019 - 19:34:

Hej! Jag har virkat cirkelen men förstår inte hur man ska göra på "alla storlekar" som kommer efter beskrivningen på halvcirkel.

DROPS Design 08.04.2019 kl. 13:58:

Hei Sofia. Når du er ferdig med halsirkelen skal du hekle en kant langs den flate delene av sirkelen (den hvite delen helt nederst av "flappen" under der du knyter lissene) Du heklet 6-6-7 omganger i halvsirkelen, og nå hekler du over disse slik fra retten: du hopper over den første raden, og hekler 1 fastmaske om hver av de neste 5-5-6 radene (altså siden av radene i halvsirkelen). Du er nå i midten av sirkelen, og hekler 1 halvstav om luftmaskeringen, så hekler du 1 fastmaske om hver av de neste 5-5-6 radene (altså fra midten av sirkelig og ut mot siden), og hopper over siste rad. God fornøyelse

Marike 04.01.2019 - 21:22:

Ik heb de sloffen gehaakt .... Ik ging voor maat 38/40. Helaas viel het model heel veel kleiner uit, namelijk maat 31/32. Ik had een proeflapje gehaakt dat wel precies de gewenste afmetingen had. Dus het was even slikken..... Maar ze zien er wel fantastisch uit, en ik heb nu een mooi cadeautje voor mijn nichtje. Voor mezelf ga ik ze nog een keer haken. Het patroon is simpel genoeg om aan te passen naar mijn maat.

Marike 27.12.2018 - 13:45:

Hoi, ik ben bezig met de zool en begrijp de beschrijving van toer 5 niet: 2-2-1 keer en 1-1-3 keer. Wat duidt dit aan? Daarnaast heb ik een vraag over de markeerdraad. Ik heb de draad meegenomen in de toeren. Wat wordt er bedoeld met de opmerking over de markeerdraad na toer 5? Alvast bedankt voor uw reactie.

DROPS Design 01.01.2019 kl. 20:06:

Dag Marike,

De getallen met streepjes ertussen hebben betrekking op de maat die aan het haken bent, dus als er staat 2-2-1, betekent dat 2 voor maat 35/37, 2 voor maat 38/40 en 1 voor maat 41/43

Als je de markeerdraad meeneemt naar boven tijdens het haken, moet je er steeds voor zorgen dat hij in het midden voor van de teen zit.

Marguerite 31.10.2018 - 14:57:

Bonjour. Arrivée au rang 5, je ne comprends pas la consigne crocheter 2-2-1 fois et 1-1-3 Merci d'avance pour votre aide.

DROPS Design 31.10.2018 kl. 15:16:

Bonjour Marguerite, dans la 1ère et la 2ème taille, vous répétez 2 fois le tour 4 et 1 fois le tour 2- dans la 3ème taille, vous répétez 1 fois le tour 4 et 3 fois le tour 2. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1378