DROPS Extra / 0-1378

Let's Walk by DROPS Design

Virkade tofflor till påsk i DROPS Nepal. Storlek 35 - 43

Tags: tofflor,

DROPS Design: Modell ne-244
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150 g i alla storlekar i färg 8908, aqua blå
100 g i alla storlekar i färg 8911, sjöblå
50 g i alla storlekar i färg 0100, natur

DROPS VIRKNÅL NR 4 – eller det nålnr du måste använda för att få 17 fastmaskor och 20 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (30)
DROPS Nepal DROPS Nepal
65% Ull, 35% Alpacka
från 21.00 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 21.00 kr /50g
at Garnaffären
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 21.00 kr /50g
at Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 156kr. Läs mer.
VIRKINFO-1 (gäller när det virkas runt):
Varje varv börjar med 1 luftmaska som ersätter 1:a fastmaskan och varje varv avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan i början av varvet.

VIRKINFO-2 (gäller när det virkas fram och tillbaka):
Varje varv börjar med 1 luftmaska, luftmaskan ersätter inte första fastmaskan.

FÄRGBYTE:
För att få finast övergång vid färgbyte virkas sista fastmaskan innan det byts färg så här: Stick in nålen i sista maskan, hämta tråden, gör ett omslag med den nya färgen och drag den genom alla öglorna på nålen. Fortsätt med den nya färgen.

2 FASTMASKOR TILLSAMMANS:
* Stick in nålen i nästa maska, hämta tråden *, upprepa *-* en gång till, gör ett omslag om nålen och drag omslaget genom alla 3 öglorna på nålen (= 1 fastmaska minskad).
----------------------------------------------------------

TOFFEL:
Arbetet börjas att virkas runt från sulan, nerifrån och upp. Sedan virkas det fram och tillbaka.

SULAN:
VARV 1: Virka ett luftmasksvarv på 21-25-29 luftmaskor (inklusive 1 luftmaska att vända med) med nål 4 med sjöblå.
Virka 4 fastmaskor i 2:a luftmaskan från nålen, sätt första markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-26 luftmaskorna, virka 4 fastmaskor i sista luftmaskan, sätt andra markören mitt emellan dessa 4 fastmaskorna, virka sedan runt på motsatt sida av luftmasksvarvet, virka 1 fastmaska i var och en av de 18-22-26 maskorna, avsluta med 1 smygmaska i första fastmaskan = 44-52-60 fastmaskor. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN!
VARV 2: LÄS VIRKINFO-1. Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 1 maska före markören, virka 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören ska sedan sitta mitt emellan dessa maskorna) *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje maska varvet ut = 4 fastmaskor ökade.
VARV 3: Virka som varv 2 = 52-60-68 fastmaskor.
VARV 4: Virka * 1 fastmaska i varje maska tills det återstår 4 maskor före markören, 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i var och en av de nästa 2 maskorna (markören sitter mitt emellan dessa maskorna), 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna, 2 fastmaskor i nästa maska *, upprepa *-* totalt 2 ggr, virka 1 fastmaska i varje fastmaska varvet ut = 8 fastmaskor ökade.
VARV 5 OCH VIDARE: Virka som varv 4 2-2-1 ggr, sedan virkas det som varv 2 1-1-3 ggr = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.
Härifrån används endast den första markören. OBS: Om markören har förskjutit sig lite, måste denna markör flyttas så att den sitter mitt fram på tån.

KANT PÅ SULAN:
Börja nästa varv mitt i den ena sidan, dvs börja i den 21:a-23:e-25:e fastmaskan före markören. Det virkas mot tån med natur så här:
VARV 1: Virka 1 fastmaska i bakre maskbågen av varje fastmaska.
VARV 2-3: Nu virkas det vanlig fastmaskor genom båda maskbågarna - virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Nu virkas det halv rand i slutet på varvet på hälen så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 40-44-48 fastmaskorna, byt till sjöblå - LÄS FÄRGBYTE, och virka 1 fastmaska i var och en av de sista 40-44-48 fastmaskorna.
VARV 5-6: Byt till natur. Virka 1 fastmaska i varje fastmaska = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

UPPEPÅ TÅN - HALVCIRKEL:
Virka 4 luftmaskor med nål 4 med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan. Sedan virkas det fram och tillbaka - LÄS VIRKINFO-2!
VARV 1: Virka 6 fastmaskor om ringen.
VARV 2: Virka 2 fastmaskor i varje fastmaska = 12-12-12 fastmaskor.
VARV 3: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
VARV 4: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 maskorna, * 2 fastmaskor i nästa maska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 2 maskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i sista maskan = 16-16-16 fastmaskor.
VARV 5: Virka 1 fastmaska i första fastmaskan, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 20-20-20 fastmaskor.
VARV 6: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 2 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 24-24-24 fastmaskor - klipp inte av tråden! Storlek 35/37 och 38/40 virkas sedan från ALLA STORLEKAR.

STORLEK 41/43:
VARV 7: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 3 fastmaskorna, * 2 fastmaskor i nästa fastmaska, 1 fastmaska i var och en av de nästa 5 fastmaskorna *, upprepa *-* totalt 3 ggr, virka 2 fastmaskor i nästa fastmaska, virka 1 fastmaska i var och en av de sista 2 maskorna = 28 fastmaskor - klipp inte av tråden!

ALLA STORLEKAR:
Det virkas sedan ett varv på tvären med början från rätsidan, dvs om varje varv (= 6-6-7 varv på varje sida av luftmaskringen). Virka fram och tillbaka så här:
VARV 1: Hoppa över första varvet, virka 1 fastmaska om var och en av de nästa 5-5-6 varven, virka 1 halvstolpe om luftmaskringen, virka 1 fastmaska om vart och ett av de nästa 5-5-6 varven, hoppa över sista varvet, avsluta med 1 smygmaska i början av föregående varv = 11-11-13 maskor.
V 2-5: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Byt till sjöblå - nästa varv på monteringen börjar här - från rätsidan!

MONTERING (kanten på sulan och halvcirkeln):
Lägg halvcirkeln uppepå kanten på sulan, mitten av halvcirkeln (= 12-12-14-fmaskor på varje sida) ska träffa markören mitt fram på kanten. Virka 1 varv runt med sjöblå så här: Kom ihåg VIRKINFO-1! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska/om varje varv genom båda lagren = 80-88-96 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den. Lägg arbetet åt sidan.

BAND:
Det virkas ett litet band som senare virkas tillsammmans med sista varvet på sidstycket. Virka fram och tillbaka med natur så här:
VARV 1: Virka 5 luftmaskor, vänd och virka 1 fastmaska i 2:a luftmaskan från nålen, virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 3 luftmaskorna = 4 fastmaskor.
VARV 2-11: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Klipp av tråden och fäst den. Lägg bandet åt sidan.

SIDORNA-/BAKSTYCKE:
Det virkas ett sidstycke fram och tillbaka från sista varvet på kanten. Det virkas inte längre över de 24-24-28 fastmaskorna mitt fram.
VARV 1 (= rätsidan): Virka med aquablå. Virka 1 fastmaska i var och en av de resterande 56-64-68 fastmaskorna.
VARV 2 (= avigsidan): Virka 2 FASTMASKOR TILLSAMMANS - se förklaring ovan, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor på varvet, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade).
VARV 3: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 21-25-27 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 50-58-62 fastmaskor.
VARV 4: Upprepa varv 2 = 48-56-60 fastmaskor.
VARV 5: Virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna, 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i var och en av de nästa 18-22-24 fastmaskorna, avsluta med 2 fastmaskor tillsammans (= 4 fastmaskor minskade) = 44-52-56 fastmaskor.
Sedan upprepas varv 2 7-9-9 ggr till = 30-34-38 fastmaskor på sista varvet.
Sedan virkas det 6-6-6 varv med 1 fastmaska i varje fastmaska = totalt 18-20-20 rader.
Sista varvet virkas tillsammans med bandet från rätsidan så här: Virka 1 fastmaska i var och en av de första 13-15-17 fastmaskorna, vik bandet i 2 och virka 1 fastmaska i var och en av de nästa 4 fastmaskorna genom alla 3 lagrena, sedan virkas det 1 fastmaska i var och en av de sista 13-15-17 fastmaskorna. Klipp inte av tråden!

FRAMKANT TILL SKOSNÖREN:
Virka 1 kant vidare ner över varven där det har minskats, så här: Virka * 2 luftmaskor, hoppa över 1 varv, virka 1 fastmaska om nästa varv *, upprepa *-* längs hela den sneda kanten, avsluta med 1 smygmaska i sista varvet = 9-10-10 luftmaskbågar. Klipp av tråden och fäst den. Virka 1 kant på den andra sneda sidan på samma sätt, men motsatt, dvs man börjar längst ner med 1 smygmaska i första varvet, avsluta med 1 smygmaska längst upp.

KLAFF:
Det virkas sedan en klaff fram och tillbaka i de 11-11-13 fastmaskorna som virkades på tvären uppepå halvcirkeln. Virka med aquablå.
VARV 1: Kom ihåg VIRKINFO-2! Virka 2 fastmaskor i första fastmaskan, 1 fastmaska i var och en av de nästa 9-9-11 maskorna, virka 2 fastmaskor i sista fastmaskan = 13-13-15 fastmaskor.
VARV 2: Virka 1 fastmaska i varje fastmaska.
Upprepa varv 2 17-19-19 ggr till, sedan virkas det så här: * Virka 1 fastmaska i varje fastmaska, vänd och virka 2 fastmaskor tillsammans, 1 fastmaska i varje fastmaska tills det återstår 2 fastmaskor, virka 2 fastmaskor tillsammans (= 2 fastmaskor minskade) *, upprepa *-* totalt 3-3-4 ggr = 7-7-7 fastmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

DEKORATION:
Virka 3 luftmaskor med natur och slut dem till en ring med 1 smygmaska i första luftmaskan.
VARV 1: Virka 3 luftmaskor (= 1 stolpe), virka 11 stolpar om ringen, avsluta med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan, byt till sjöblå.
VARV 2: Kom ihåg VIRKINFO-1. Virka 2 fastmaskor i varje stolpe = 24 fastmaskor.
Sy fast dekorationen med små, fina stygn ca mitt på den ena sidan av sidstycket.

SNODD:
Det görs en tvinnad snodd så här: Klipp 2 trådar natur à 4 meter. Tvinna dem tillsammans till de gör motstånd, lägg snodden dubbel och den kommer att tvinna sig igen. Knyt en knut i varje ände. Trä snodden genom luftmasksvarvet (varannan luftmaskbåge) på samma sätt som man snörar en joggingsko.

Virka 1 toffel till på samma sätt, men sy fast dekorationen på motsatt sida av sidstycket.