DROPS Extra / 0-1378

Let's Walk by DROPS Design

Hæklede tøfler til påske i DROPS Nepal. Størrelse 35 - 43

Tags: tøfler,

DROPS Design: Model ne-244
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150 g i alle størrelser i farve 8908, aqua blå
100 g i alle størrelser i farve 8911, søblå
50 g i alle størrelser i farve 0100, natur

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 fastmasker og 20 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 83.7kr. Læs mere.
HÆKLEINFO-1 (gælder når der hækles rundt):
Hver omgang starter med 1 luftmaske som erstatter 1.fastmaske og hver omgang afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen.

HÆKLEINFO-2 (gælder når der hækles frem og tilbage):
Hver række starter med 1 luftmaske, luftmasken erstatter ikke første fastmaske.

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste fastmaske før der skiftes farve således: Stik nålen ind i sidste maske, hent tråden, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem alle løkker på nålen. Fortsæt med den nye farve.

2 FASTMASKER SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste maske, hent tråden *, gentag fra *-* én gang til, lav et omslag og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arbejdet startes ved at hækle rundt fra sålen, nedenfra og op. Derefter hækles der frem og tilbage.

SÅLEN:
1.OMGANG: Hækl en række med 21-25-29 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 4 med søblå.
Hækl 4 fastmasker i 2.luftmaske fra nålen, sæt første mærke midt mellem disse 4 fastmasker, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-26 luftmasker, hækl 4 fastmasker i sidste luftmaske, sæt et andet mærke midt mellem disse 4 fastmasker, fortsæt rundt på modsat side af luftmaskerækken, hækl 1 fastmaske i hver af de 18-22-26 masker, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske = 44-52-60 fastmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
2.OMGANG: Læs HÆKLEINFO-1. Hækl * 1 fastmaske i hver maske til der er 1 maske tilbage før mærket, hækl 2 fastmasker i hver af de næste 2 masker (mærket skal nu sidde midt mellem disse masker) *, gentag fra *-* totalt 2 gange, hækl 1 fastmaske i hver maske omgangen ud = 4 fastmasker taget ud.
3.OMGANG: Hækl som 2.omgang = 52-60-68 fastmasker.
4.OMGANG: Hækl * 1 fastmaske i hver maske til der er 4 masker tilbage før mærket, 2 fastmasker i næste maske, 1 fastmaske i hver af de næste 2 masker, 2 fastmasker i hver af de næste 2 masker (mærket sidder midt mellem disse masker), 1 fastmaske i hver af de næste 2 masker, 2 fastmasker i næste maske *, gentag fra *-* totalt 2 gange, hækl 1 fastmaske i hver fastmaske omgangen ud = 8 fastmasker taget ud.
5.OMGANG OG SÅ VIDERE: Hækl som 4.omgang 2-2-1 gange, derefter hækles der som 2.omgang 1-1-3 gange = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden.
Herfra bruges kun det første mærke. OBS: Hvis mærket har forskudt sig lidt, skal det flyttes så det sidder midt foran på tåen.

KANT PÅ SÅLEN:
Start næste omgang midt i den ene side, dvs start i den 21.-23.-25. fastmaske før mærket. Der hækles mod tåen med natur således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i bagerste led af hver fastmaske.
2.-3.OMGANG: Nu hækles der almindelige fastmasker gennem begge led- hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
4.OMGANG: Nu hækles der en halv stribe i slutningen af omgangen på hælen således: 1 fastmaske i hver af de første 40-44-48 fastmasker, skift til søblå - læs FARVESKIFT, og hækl 1 fastmaske i hver af de sidste 40-44-48 fastmasker.
5.-6.OMGANG: Skift til natur. Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden. Læg arbejdet til side.

OVENPÅ TÅEN - HALVCIRKEL:
Hækl 4 luftmasker på nål 4 med natur og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Der hækles frem og tilbage - læs HÆKLEINFO-2!
1.RÆKKE: Hækl 6 fastmasker om ringen.
2.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker i hver fastmaske = 12-12-12 fastmasker.
3.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
4.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 2 første masker, * 2 fastmasker i næste maske, 1 fastmaske i hver af de 2 næste masker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i sidste maske = 16-16-16 fastmasker.
5.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i første fastmaske, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 3 fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de sidste 2 masker = 20-20-20 fastmasker.
6.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 2 første fastmasker, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de 4 næste fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de 2 sidste masker = 24-24-24 fastmasker – klip ikke tråden! Størrelse 35/37 og 38/40 hækles videre fra ALLE STØRRELSER.

STØRRELSE 41/43:
7.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 3 første fastmaskerne, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 5 fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de sidste 2 masker = 28 fastmasker – klip ikke tråden!

ALLE STØRRELSER:
Der hækles en række videre på tværs med start fra retsiden, dvs om hver række (= 6-6-7 rækker på hver side af luftmaskeringen) frem og tilbage således:
1.RÆKKE: Spring over første række, hækl 1 fastmaske om hver af de næste 5-5-6 rækker, hækl 1 halvstangmaske om luftmaskeringen, hækl 1 fastmaske om hver af de næste 5-5-6 rækker, spring over sidste række, afslut med 1 kædemaske i starten af forrige række = 11-11-13 masker.
2.-5.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Skift til søblå - næste omgang på monteringen starter her - fra retsiden!

MONTERING (kanten på sålen og halvcirklen):
Læg halvcirklen ovenpå kanten på sålen, midten af halvcirklen (= 12-12-14-fastmasker på hver side) skal træffe mærket midt foran på kanten. Hækl 1 omgang rundt med søblå således: Husk HÆKLEINFO-1! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske/om hver række gennem begge lag = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden. Læg arbejdet til side.

BÅND:
Der hækles et lille bånd som senere hækles sammen med sidste række på sidestykket. Hækl frem og tilbage med natur således:
1.RÆKKE: Hækl 5 luftmasker, vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 3 luftmasker = 4 fastmasker.
2.-11.RÆKKE: Husk HÆKLEINFO-2! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Klip og hæft tråden. Læg båndet til side.

SIDERNE-/BAGSTYKKE:
Der hækles et sidestykke frem og tilbage fra sidste omgang på kanten. Der hækles ikke længere over de 24-24-28 fastmasker midt foran.
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl med aquablå 1 fastmaske i hver af de resterende 56-64-68 fastmasker.
2.RÆKKE (= vrangen): Hækl 2 FASTMASKER SAMMEN - se forklaring over, 1 fastmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage på rækken, hækl 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker taget ind).
3.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 21-25-27 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 21-25-27 fastmasker, afslut med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker taget ind) = 50-58-62 fastmasker.
4.RÆKKE: Gentag 2.række = 48-56-60 fastmasker.
5.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-24 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-24 fastmasker, afslut med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker taget ind) = 44-52-56 fastmasker.
Videre gentages 2.række 7-9-9 gange til = 30-34-38 fastmasker på sidste række.
Derefter hækles der 6-6-6 rækker med 1 fastmaske i hver fastmaske = totalt 18-20-20 rækker.
Sidste række hækles sammen med båndet fra retsiden således: Hækl 1 fastmaske i hver af de første 13-15-17 fastmasker, buk båndet dobbelt og hækl 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker gennem alle 3 lag, derefter hækles der 1 fastmaske i hver af de sidste 13-15-17 fastmasker. Klip ikke tråden!

FORKANT TIL SNØREBÅND:
Hækl 1 kant videre ned langs rækkerne hvor der er taget ind, således: hækl * 2 luftmasker, spring over 1 række, hækl 1 fastmaske om næste række *, gentag fra *-* langs hele den skrå kant, afslut med 1 kædemaske i sidste række = 9-10-10 luftmaskebuer. Klip og hæft tråden. Hækl 1 kant på den anden skrå side på samme måde, men modsat, dvs der startes nederst med 1 kædemaske i første række, afslut med 1 kædemaske øverst.

FLAP:
Der hækles en flap frem og tilbage i de 11-11-13 fastmasker som blev hæklet på tværs ovenpå halvcirklen. Hækl med aquablå.
1.RÆKKE: Husk HÆKLEINFO-2! Hækl 2 fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 9-9-11 masker, hækl 2 fastmasker i sidste fastmaske = 13-13-15 fastmasker.
2.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Gentag 2.række 17-19-19 gange til, derefter hækles der således: * Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske, vend og hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage, hækl 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker taget ind) *, gentag fra *-* totalt 3-3-4 gange = 7-7-7 fastmasker. Klip og hæft tråden.

PYNT:
Hækl 3 luftmasker med natur og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hækl 3 luftmasker (= 1 stangmaske), hækl 11 stangmasker om ringen, afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske, skift til søblå.
2.OMGANG: Husk HÆKLEINFO-1. Hækl 2 fastmasker i hver stangmaske = 24 fastmasker.
Sy pynten fast med små, pæne sting ca midt på den ene side af sidestykket.

SNØREBÅND:
Der laves en snoet snor således: Klip 2 tråde natur à 4 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren gennem luftmaskerækken (hver 2. luftmaskebue) på samme måde som man snører et par joggingsko.

Hækl 1 tøffel til på samme måde, men sy pynten på modsat side af sidestykket.

Kommentarer (30)

Skriv din kommentar her!

Marguerite 31.10.2018 - 14:57:

Bonjour. Arrivée au rang 5, je ne comprends pas la consigne crocheter 2-2-1 fois et 1-1-3 Merci d'avance pour votre aide.

DROPS Design 31.10.2018 kl. 15:16:

Bonjour Marguerite, dans la 1ère et la 2ème taille, vous répétez 2 fois le tour 4 et 1 fois le tour 2- dans la 3ème taille, vous répétez 1 fois le tour 4 et 3 fois le tour 2. Bon crochet!

Caroline 26.09.2018 - 17:02:

Je ne comprend pas le tour 2/ faut t'il faire 2 tour, 1 pour les augmentation et 1 pour faire une maille serrée jusqu'à la fin du tour ou seulement un seule tour de semelle?

DROPS Design 27.09.2018 kl. 08:11:

Bonjour Caroline, au tour 2 de la semelle, on crochète 1 ms dans chaque ms (= 44-52-60 ms) et en même temps, on augmente 4 mailles = on obtient 48-56-64 ms. On répète ce tour encore une fois (= tour 3) = 52-60-68 ms. Bon crochet!

Angelique Peric 16.09.2018 - 13:54:

Beste kan ik de zool ook annpassen naar grotere maten,zou maat 47 voor iemand willen maken kent U dan misschien de verhouding? Alvast bedankt groetjes Angelique

DROPS Design 17.09.2018 kl. 12:28:

Dag Angelique, Helaas is dit patroon er niet voor maat 47. Je zou bij patronen van sloffen kunnen kijken wat de afmetingen van de zool zijn en dan kijken of je dat aan kunt passen naar die maat.

W.Winkelman 22.08.2018 - 20:07:

Ik zou graag uitleg hebben wat betreft het haken van de sloffen. Drops extra 0-1378

DROPS Design 23.08.2018 kl. 17:50:

Dag W. Wineklman, Het patroon is helemaal uitgeschreven. Waar loop je precies tegenaan waar je hulp bij nodig hebt? Lees het patroon eerst goed door voordat je begint. Maak een proeflapje om te kijken of de stekenverhouding goed is en pas evt. de dikte van de haaknaald aan zodat de stekenverhouding wel goed is. Begin dan bij de paragraaf 'ZOOL' met haken.

Alicia Torres 22.07.2018 - 03:40:

Hi-I’m still really confused on how to do the semi circle for the toe. I can’t figure out how to stitch it without tangling the yarn up. Do you fold it into the semi circle first? Thank you

DROPS Design 23.07.2018 kl. 07:52:

Dear Mrs Torres, the semi circle is worked back and forth, ie turn at the end of each row and do not join at the end of each row. After 6 rows you will have 24 sc and get a nice half circle (the ring of sts is in the middle of the straight edge). Then work some rows along the straight side of the semi-circle as explained. Happy crocheting!

Sonia B. 13.07.2018 - 17:07:

Bonjour. Au 2e tour, on doit commencer par 1 ml, puis 1 ms et 2ms dans la ms de ch côté du marqueur. Mais au début de ce tour, il n\'y a qu\'une ms avant le marqueur. On fait donc directement 2 ms dans cette ms qui précède le marqueur sans faire 1 ms au préalable? Sinon, on doit fermer le 1er tour par 1 mc dans la dern. ml et non dans la première ms afin qu\'il nous reste 2 ms disponibles pour débuter le 2e tour? Je ne comprends pas.

DROPS Design 16.07.2018 kl. 08:08:

Bonjour Sonia B., chaque tour commence par 1 ml qui remplace la 1ère ms, donc au début du 2ème tour, crochetez 1 ml (= 1ère ms du tour), *2 ms dans la m suivante, marqueur, 2 ms dans la m suivante*, 1 ms dans chaque m jusqu'à ce qu'il reste 1 m avant le marqueur, répétez de *-*, continuez en ms jusqu'à la fin du tour et terminez par 1 mc dans la 1ère ms (= la ml du début du tour). Quand vous répétez ce tour, vous avez toujours 1 ml pour la 1ère ms, 1 ms dans chaque ms et 2 ms dans chacune des 2 ms de chaque côté du marqueur. Bon crochet!

Mireille 09.07.2018 - 17:18:

Bonjour , Je suis en train de tricoter le patron ne-244 ( pantoufle genre converse ) et au 1tour j’ai fait la premiere partie en placant mon deuxieme marqueur mais quand je crochete 1 m serree dans ch 22 ml et en terminant par 1 m coulee c’est supposer darriver a 52 ms mais moi j’arrive a 32 ms je ne comprend pas merci

DROPS Design 10.07.2018 kl. 08:24:

Bonjour Mireille, crochetez ainsi: 4 ms dans la 2ème ml (= 4 ms, 2 ml), 1 ms dans les 22 ml suivantes (= 22 ms/ml), 4 ms dans la ml suivante (4 ms, 1 ml), 1 ms dans les 22 ml suivantes (= 22 ms/ml) = 4+22+4+22= 52 ms (2+22+1=25 ml). Vous devez avoir 4 ms de chaque côté et 22 ms le long des 2 côtés de la chaînette - cette vidéo montre comment crocheter des 2 côtés de la chaînette. Bon crochet!

Vicki 27.06.2018 - 15:18:

I am a bit confused on round 5 and onward do i repeat round 4 3x then round 2 4 x please help

DROPS Design 27.06.2018 kl. 16:31:

Dear Vicki, in the first 2 sizes you will repeat row 4 2 more times, ie work as round 4 increasing 8 sts on each round; then work round 2 one more time increasing 4 sts on the round = you will have 80-88 sts after last round. Happy crocheting!

AIFA 11.06.2018 - 20:03:

Bonjour,\r\npour le dessus du pied, aprés avoir fait les 13 mailles sur les rangs, on continue autour de quel mailles pour les rangs 2-5, juste avant lassemblage ?

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:03:

Bonjouir Aifa, vous continuez sur ces mêmes 13 ms jusqu'au rang 5: tournez à la fin du 1er rang et crochetez 1 ms dans chacune de ces 13 ms. Bon crochet!

Sonia B. 04.05.2018 - 01:08:

Bonjour, je crois qu'il y a une petite erreur au début, section SEMELLE, RANG 1: La séquence juste avant de placer le 2e marqueur ne devrait-elle pas se terminer plutôt par "4 mailles serrées dans la dernière maille en l'air"? C'est écrit "dans la dernière maille serrée". Merci.

DROPS Design 04.05.2018 kl. 09:05:

Bonjour Sonia et merci, au tour 1 de la semelle on crochète effectivement dans les mailles en l'air, la correction a été faite. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1378