DROPS Extra / 0-1378

Let's Walk by DROPS Design

Hæklede tøfler til påske i DROPS Nepal. Størrelse 35 - 43

Tags: tøfler,

DROPS Design: Model ne-244
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
150 g i alle størrelser i farve 8908, aqua blå
100 g i alle størrelser i farve 8911, søblå
50 g i alle størrelser i farve 0100, natur

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 17 fastmasker og 20 rækker på 10 cm i bredden og 10 cm i højden.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 132kr. Læs mere.
HÆKLEINFO-1 (gælder når der hækles rundt):
Hver omgang starter med 1 luftmaske som erstatter 1.fastmaske og hver omgang afsluttes med 1 kædemaske i 1.luftmaske i starten af omgangen.

HÆKLEINFO-2 (gælder når der hækles frem og tilbage):
Hver række starter med 1 luftmaske, luftmasken erstatter ikke første fastmaske.

FARVESKIFT:
For at få en pæn overgang ved farveskift hækles sidste fastmaske før der skiftes farve således: Stik nålen ind i sidste maske, hent tråden, lav et omslag med den nye farve og træk den gennem alle løkker på nålen. Fortsæt med den nye farve.

2 FASTMASKER SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste maske, hent tråden *, gentag fra *-* én gang til, lav et omslag og træk omslaget gennem alle 3 løkker på nålen (= 1 fastmaske taget ind).
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Arbejdet startes ved at hækle rundt fra sålen, nedenfra og op. Derefter hækles der frem og tilbage.

SÅLEN:
1.OMGANG: Hækl en række med 21-25-29 luftmasker (inklusiv 1 luftmaske til at vende med) på nål 4 med søblå.
Hækl 4 fastmasker i 2.luftmaske fra nålen, sæt første mærke midt mellem disse 4 fastmasker, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-26 luftmasker, hækl 4 fastmasker i sidste luftmaske, sæt et andet mærke midt mellem disse 4 fastmasker, fortsæt rundt på modsat side af luftmaskerækken, hækl 1 fastmaske i hver af de 18-22-26 masker, afslut med 1 kædemaske i første fastmaske = 44-52-60 fastmasker. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
2.OMGANG: Læs HÆKLEINFO-1. Hækl * 1 fastmaske i hver maske til der er 1 maske tilbage før mærket, hækl 2 fastmasker i hver af de næste 2 masker (mærket skal nu sidde midt mellem disse masker) *, gentag fra *-* totalt 2 gange, hækl 1 fastmaske i hver maske omgangen ud = 4 fastmasker taget ud.
3.OMGANG: Hækl som 2.omgang = 52-60-68 fastmasker.
4.OMGANG: Hækl * 1 fastmaske i hver maske til der er 4 masker tilbage før mærket, 2 fastmasker i næste maske, 1 fastmaske i hver af de næste 2 masker, 2 fastmasker i hver af de næste 2 masker (mærket sidder midt mellem disse masker), 1 fastmaske i hver af de næste 2 masker, 2 fastmasker i næste maske *, gentag fra *-* totalt 2 gange, hækl 1 fastmaske i hver fastmaske omgangen ud = 8 fastmasker taget ud.
5.OMGANG OG SÅ VIDERE: Hækl som 4.omgang 2-2-1 gange, derefter hækles der som 2.omgang 1-1-3 gange = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden.
Herfra bruges kun det første mærke. OBS: Hvis mærket har forskudt sig lidt, skal det flyttes så det sidder midt foran på tåen.

KANT PÅ SÅLEN:
Start næste omgang midt i den ene side, dvs start i den 21.-23.-25. fastmaske før mærket. Der hækles mod tåen med natur således:
1.OMGANG: Hækl 1 fastmaske i bagerste led af hver fastmaske.
2.-3.OMGANG: Nu hækles der almindelige fastmasker gennem begge led- hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
4.OMGANG: Nu hækles der en halv stribe i slutningen af omgangen på hælen således: 1 fastmaske i hver af de første 40-44-48 fastmasker, skift til søblå - læs FARVESKIFT, og hækl 1 fastmaske i hver af de sidste 40-44-48 fastmasker.
5.-6.OMGANG: Skift til natur. Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden. Læg arbejdet til side.

OVENPÅ TÅEN - HALVCIRKEL:
Hækl 4 luftmasker på nål 4 med natur og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske. Der hækles frem og tilbage - læs HÆKLEINFO-2!
1.RÆKKE: Hækl 6 fastmasker om ringen.
2.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker i hver fastmaske = 12-12-12 fastmasker.
3.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
4.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 2 første masker, * 2 fastmasker i næste maske, 1 fastmaske i hver af de 2 næste masker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i sidste maske = 16-16-16 fastmasker.
5.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i første fastmaske, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 3 fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de sidste 2 masker = 20-20-20 fastmasker.
6.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 2 første fastmasker, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de 4 næste fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de 2 sidste masker = 24-24-24 fastmasker – klip ikke tråden! Størrelse 35/37 og 38/40 hækles videre fra ALLE STØRRELSER.

STØRRELSE 41/43:
7.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver af de 3 første fastmaskerne, * 2 fastmasker i næste fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 5 fastmasker *, gentag fra *-* totalt 3 gange, hækl 2 fastmasker i næste fastmaske, hækl 1 fastmaske i hver af de sidste 2 masker = 28 fastmasker – klip ikke tråden!

ALLE STØRRELSER:
Der hækles en række videre på tværs med start fra retsiden, dvs om hver række (= 6-6-7 rækker på hver side af luftmaskeringen) frem og tilbage således:
1.RÆKKE: Spring over første række, hækl 1 fastmaske om hver af de næste 5-5-6 rækker, hækl 1 halvstangmaske om luftmaskeringen, hækl 1 fastmaske om hver af de næste 5-5-6 rækker, spring over sidste række, afslut med 1 kædemaske i starten af forrige række = 11-11-13 masker.
2.-5.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Skift til søblå - næste omgang på monteringen starter her - fra retsiden!

MONTERING (kanten på sålen og halvcirklen):
Læg halvcirklen ovenpå kanten på sålen, midten af halvcirklen (= 12-12-14-fastmasker på hver side) skal træffe mærket midt foran på kanten. Hækl 1 omgang rundt med søblå således: Husk HÆKLEINFO-1! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske/om hver række gennem begge lag = 80-88-96 fastmasker. Klip og hæft tråden. Læg arbejdet til side.

BÅND:
Der hækles et lille bånd som senere hækles sammen med sidste række på sidestykket. Hækl frem og tilbage med natur således:
1.RÆKKE: Hækl 5 luftmasker, vend og hækl 1 fastmaske i 2.luftmaske fra nålen, hækl 1 fastmaske i hver af de næste 3 luftmasker = 4 fastmasker.
2.-11.RÆKKE: Husk HÆKLEINFO-2! Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Klip og hæft tråden. Læg båndet til side.

SIDERNE-/BAGSTYKKE:
Der hækles et sidestykke frem og tilbage fra sidste omgang på kanten. Der hækles ikke længere over de 24-24-28 fastmasker midt foran.
1.RÆKKE (= retsiden): Hækl med aquablå 1 fastmaske i hver af de resterende 56-64-68 fastmasker.
2.RÆKKE (= vrangen): Hækl 2 FASTMASKER SAMMEN - se forklaring over, 1 fastmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage på rækken, hækl 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker taget ind).
3.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 21-25-27 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 21-25-27 fastmasker, afslut med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker taget ind) = 50-58-62 fastmasker.
4.RÆKKE: Gentag 2.række = 48-56-60 fastmasker.
5.RÆKKE: Hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-24 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker, 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver af de næste 18-22-24 fastmasker, afslut med 2 fastmasker sammen (= 4 fastmasker taget ind) = 44-52-56 fastmasker.
Videre gentages 2.række 7-9-9 gange til = 30-34-38 fastmasker på sidste række.
Derefter hækles der 6-6-6 rækker med 1 fastmaske i hver fastmaske = totalt 18-20-20 rækker.
Sidste række hækles sammen med båndet fra retsiden således: Hækl 1 fastmaske i hver af de første 13-15-17 fastmasker, buk båndet dobbelt og hækl 1 fastmaske i hver af de næste 4 fastmasker gennem alle 3 lag, derefter hækles der 1 fastmaske i hver af de sidste 13-15-17 fastmasker. Klip ikke tråden!

FORKANT TIL SNØREBÅND:
Hækl 1 kant videre ned langs rækkerne hvor der er taget ind, således: hækl * 2 luftmasker, spring over 1 række, hækl 1 fastmaske om næste række *, gentag fra *-* langs hele den skrå kant, afslut med 1 kædemaske i sidste række = 9-10-10 luftmaskebuer. Klip og hæft tråden. Hækl 1 kant på den anden skrå side på samme måde, men modsat, dvs der startes nederst med 1 kædemaske i første række, afslut med 1 kædemaske øverst.

FLAP:
Der hækles en flap frem og tilbage i de 11-11-13 fastmasker som blev hæklet på tværs ovenpå halvcirklen. Hækl med aquablå.
1.RÆKKE: Husk HÆKLEINFO-2! Hækl 2 fastmasker i første fastmaske, 1 fastmaske i hver af de næste 9-9-11 masker, hækl 2 fastmasker i sidste fastmaske = 13-13-15 fastmasker.
2.RÆKKE: Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske.
Gentag 2.række 17-19-19 gange til, derefter hækles der således: * Hækl 1 fastmaske i hver fastmaske, vend og hækl 2 fastmasker sammen, 1 fastmaske i hver fastmaske til der er 2 fastmasker tilbage, hækl 2 fastmasker sammen (= 2 fastmasker taget ind) *, gentag fra *-* totalt 3-3-4 gange = 7-7-7 fastmasker. Klip og hæft tråden.

PYNT:
Hækl 3 luftmasker med natur og sæt dem sammen til en ring med 1 kædemaske i første luftmaske.
1.OMGANG: Hækl 3 luftmasker (= 1 stangmaske), hækl 11 stangmasker om ringen, afslut med 1 kædemaske i 3.luftmaske, skift til søblå.
2.OMGANG: Husk HÆKLEINFO-1. Hækl 2 fastmasker i hver stangmaske = 24 fastmasker.
Sy pynten fast med små, pæne sting ca midt på den ene side af sidestykket.

SNØREBÅND:
Der laves en snoet snor således: Klip 2 tråde natur à 4 meter. Sno dem sammen til de gør modstand, læg snoren dobbelt og lad den tvinde sig sammen. Bind en knude i hver ende. Træk snoren gennem luftmaskerækken (hver 2. luftmaskebue) på samme måde som man snører et par joggingsko.

Hækl 1 tøffel til på samme måde, men sy pynten på modsat side af sidestykket.

Kommentarer (22)

Skriv din kommentar her!

AIFA 11.06.2018 - 20:03:

Bonjour,\r\npour le dessus du pied, aprés avoir fait les 13 mailles sur les rangs, on continue autour de quel mailles pour les rangs 2-5, juste avant lassemblage ?

DROPS Design 12.06.2018 kl. 09:03:

Bonjouir Aifa, vous continuez sur ces mêmes 13 ms jusqu'au rang 5: tournez à la fin du 1er rang et crochetez 1 ms dans chacune de ces 13 ms. Bon crochet!

Sonia B. 04.05.2018 - 01:08:

Bonjour, je crois qu'il y a une petite erreur au début, section SEMELLE, RANG 1: La séquence juste avant de placer le 2e marqueur ne devrait-elle pas se terminer plutôt par "4 mailles serrées dans la dernière maille en l'air"? C'est écrit "dans la dernière maille serrée". Merci.

DROPS Design 04.05.2018 kl. 09:05:

Bonjour Sonia et merci, au tour 1 de la semelle on crochète effectivement dans les mailles en l'air, la correction a été faite. Bon crochet!

Sonia B. 04.05.2018 - 01:03:

Bonjour, je ne comprends pas la section "Toutes les tailles" au RANG 1: sauter le premier rang [...], sauter le dernier rang, terminer par 1 maille coulée au début du rang précédent = 11-11-13 mailles. Que veut-on dire par "sauter le premier et le dernier rang"? Merci.

DROPS Design 04.05.2018 kl. 09:16:

Bonjour Sonia, on crochète ici le long du bord droit du demi-cercle que l'on vient de faire, en crochetant le long des débuts/fins de rangs du demi-cercle: on va sauter le 1er rang pour crocheter la 1ère ms dans le 2ème rang et continuer jusqu'à l'avant-dernier rang du demi-cercle. Bon crochet!

Marisela Rojas 28.03.2018 - 12:28:

Buen dia, esta muy lindo este trabajo y en general me encanta su pagina, mi pregunta seria como le agrego una suela firme o hacer ese botin con suela dura paea evitar humedecer los pies o lastimarse, en otras palabras de uso cotidiano

Pascale Boyer 16.02.2018 - 15:50:

Serait-il possible d'avoir ce modèle pour bébé et enfant? Ce type de chaussette est très populaire mais difficile d'avoir des tailles plus grande que bébé naissant. Merci.

DROPS Design 16.02.2018 kl. 16:34:

Bonjour Mme Boyer, votre demande a été transférée à nos stylistes. Bon crochet!

Lisbeth Larsen 16.02.2018 - 15:29:

Opskriften passer. Til gengæld passer garnangivelsen IKKE: Der er for lidt af den naturfarvede, hvis man følger farvesammensætningen. Mangler til den ene bagstrop og snørrebånd! Til gengæld er der RIGELIGT i de andre farver, hvor jeg har 2 nøgler af den aqua og 1 nøgle af den havblå til overs. Har hæklet den mindste størrelse. MEN hellere for meget end for lidt! med venlig hilsen Lisbeth

Thérèse Briand 12.02.2018 - 22:03:

Je ne comprends pas ou placer les marqueurs!! Je fais le modèle de 27 cm et je fini avec avec 112 mailles. et non 96 mailles.

DROPS Design 13.02.2018 kl. 08:55:

Bonjour Mme Briand, les marqueurs se trouvent aux extrémités du chausson (côté pointe et côté talon), entre les augmentations, vous devez toujours avoir le même nombre de mailles de chaque côté de chaque marqueur. À la fin du tour 3, vous avez 68 m, puis vous crochetez 2 fois le tour 4, (= on augmente 2 x 8 m = 84 m), puis répétez 3 x le tour 2= 3x4 augm = +12 m, soit 84+12= 96m. Bon crochet!

Tameka Jackson 26.01.2018 - 21:40:

Hey everyone I’m a little confused at one part of the pattern. I’m doing the toe and once it gets to the all sizes continuation you completely lose me sorry. Can anyone explain it slightly different or include a photo? I’d really appreciate it

DROPS Design 29.01.2018 kl. 08:44:

Dear Mrs Jackson, when the semi-circle has been done, you will now crochet along the beginning of semi-circle, ie along the straight edge of the semi-circle, working 1 st in each beg/end of row and 1 st in the ring of chains. Work then a total of 5 rows along this side (opposite of the rounded side of toe). Happy crocheting!

Christina 26.12.2017 - 04:16:

Can someone please help me with round 4? If I have to repeat from the stars, I should have way more than just 8 stitches increased. I just don't understand. Please help. Or please explain it me to me better. Thank you!

DROPS Design 26.12.2017 kl. 20:20:

Dear Cristina, between the stars, you increase in four stitches, and you crochet what is between the stars two times in TOTAL, which means you crochet hat is between the stars and repeat it twice. That would make 8 stitches increased. Happy Crocheting!

Anneli Björk 27.10.2017 - 20:18:

Hej! Jag har svårt att få halvcirkeln att funka. Jag fattade det som att man gör en hel cirkel som man sen virkar tvärs över? Jag tycker dock att den blir alldeles för liten och undrar om det ska vara en halvcirkel i alla fall men förstår inte hur man gör i så fall. Hjälp!

DROPS Design 15.11.2017 kl. 13:54:

Hej Anneli, jo men när du virkar fram och tillbaka alla 6 varv enligt beskrivningen, så får du en halcirkel som du ser på bilden. Lycka till!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1378