DROPS / 176 / 2

Lizzy by DROPS Design

Tunika med solfjädersmönster, volanger, och A-form, virkad uppifrån och ner i DROPS Safran. Stl S-XXXL

DROPS Design: Modell e-264
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
OBSERVERA! Välj din vanliga storlek. Bystmåttet är stort men plagget faller fint.
Garnåtgång:
DROPS SAFRAN från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
400-450-550-600-650-700 g färg 17, vit

DROPS VIRKNÅL NR 3,5 – eller det nålnr du måste använda för att få 22 dubbelstolpar och 8 varv på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden. 1 rapport A.2b ska mäta 4,5 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (100)

Garnet till detta mönstret kostar 152kr. Läs mer.
VIRKINFO:
I början av varje varv med stolpar ersätts första stolpen med 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet.

MÖNSTER:
Se diagram A.1 till A.5. (Diagram A.1a, A.2a, A.3a, A.4a och A.5a visar hur varvet börjar och slutar).

ÖKNINGSTIPS 1 (jämnt fördelat):
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 180 maskor) och delar detta maskantal med det antal ökningar som ska göras (t.ex 74) = 2,4. Dvs i detta exempel ökas det växelvis i ca varannan och var 3:e maska.

ÖKNINGSTIPS 2:
Det ökas 1 stolpe genom att virka 2 stolpar om samma luftmaska.

ÖKNINGSTIPS 3:
Det ökas en extra lufmaskbåge genom att virka (1 stolpe och 5 luftmaskor) om en luftmaskbåge.
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikan virkas runt, uppifrån och ner. Varvets början är mitt bak. OBS! Välj din vanliga storlek. Bystmåttet är stort men plagget faller fint.

Börja med nål 3,5 med Safran, virka 180-192-202-211-221-233 luftmaskor och sätt ihop dem till en ring med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan. Virka 3 luftmaskor (= 1 stolpe) – LÄS VIRKINFO, * hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de nästa 5 luftmaskorna *, upprepa *-* 28-30-32-33-35-37 ggr till, hoppa över 1 luftmaska, virka 1 stolpe i var och en av de resterande 4-4-2-5-3-3 luftmaskorna = 150-160-168-176-184-194 stolpar.

Virka från 2:a varvet i diagrammen så här:
Virka A.1a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.1b runt hela varvet. På 3:e varvet virkas det 1 stolpe i varje stolpe och 1 stolpe om varje luftmaska och öka dessutom 74-96-104-128-136-142 stolpar jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS 1 (jämnt fördelat) och ÖKNINGSTIPS 2 = 224-256-272-304-320-336 stolpar.

Virka från 2:a varvet i diagrammen så här: Virka A.2a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.2b (= 28-32-34-38-40-42 rapporter). När 5:e varvet har virkats färdigt på höjden upprepas detta varv 3-3-4-5-6-6 ggr till (= totalt 6-6-7-8-9-9 varv med solfjädrar). Virka sedan 6:e varvet och öka dessutom 4-0-6-2-8-14 luftmaskbågar jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS 3 = 144-160-176-192-208-224 luftmaskbågar. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! Arbetet mäter ca 14-14-15-16-17-17 cm från det första luftmaskvarvet som virkades.

Virka från 2:a varvet i diagrammen så här: Virka A.3a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.3b (= 72-80-88-96-104-112 rapporter). När 4:e varvet färdigvirkat på höjden är oket färdigt. Arbetet mäter ca 18-18-19-20-21-21 cm från halskanten och ner (och ca 28-29-30-32-33-34 cm från axeln). Sätt en markör i arbetet - ARBETET MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Virka 4:e varvet i A.3b en gång till så här: Virka över de första 9-10-11-12-13-14 rapporterna (= halva bakstycket), hoppa över 18-20-22-24-26-28 rapporter (= ärm), virka över de nästa 18-20-22-24-26-28 rapporterna (= framstycket), hoppa över 18-20-22-24-26-28 rapporter (= ärm), virka över de resterande 9-10-11-12-13-14 rapporterna (= halva bakstycket) = 36-40-44-48-52-56 rapporter till fram- och bakstycke. Upprepa 4:e varvet i A.3a och A.3b 2 ggr till (= totalt 6 varv med solfjädrar). Virka sedan 5:e varvet och öka dessutom 0-2-4-0-2-4 luftmaskbågar jämnt fördelat = 144-162-180-192-210-228 luftmaskbågar. Arbetet mäter ca 8 cm.

Virka från 2:a varvet i diagrammen så här: Virka A.4a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.4b (= 48-54-60-64-70-76 rapporter). På nästa varv fortsätts det sedan från 3:e varvet i A.3a och A.3b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden upprepas detta varv 3 ggr till (= totalt 6 varv med solfjädrar). Virka sedan som förklarat nedan och öka dessutom 3-0-6-1-1-4 luftmaskbågar jämnt fördelat: * virka sista varvet i A.3b 1 gång på bredden, virka sista varvet i A.5b 1 gång på bredden *, upprepa *-* = 171-189-216-225-246-270 luftmaskbågar. Arbetet mäter ca 18 cm.

Virka från 2:a varvet i diagrammen så här: Virka A.4a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.4b (= 57-63-72-75-82-90 rapporter). På nästa varv fortsätts det sedan från 3:e varvet i A.3a och A.3b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden upprepas detta varv 3 ggr till (= totalt 6 varv med solfjädrar). Virka nästa varv i de olika storlekarna så här:

Storlek S, M, L och XL:
Virka som förklarat nedan och öka dessutom 20-12-0-2 luftmaskbågar jämnt fördelat: Virka A.3a, * virka sista varvet i A.3b 1 gång på bredden, virka sista varvet i A.5b 2 ggr på bredden *, upprepa *-* runt varvet = 210-222-240-252 luftmaskbågar.

Storlek XXL och XXXL:
Virka A.5a, virka sedan sista varvet i A.5b runt varvet och öka dessutom 18-6 luftmaskbågar jämnt fördelat = 264-276 luftmaskbågar.

Arbetet mäter ca 28 cm. Virka vidare i alla storlekar från sista varvet i diagrammen så här: Virka A.4a (visar hur varvet börjar och slutar), virka A.4b (= 70-74-80-84-88-92 rapporter). På nästa varv fortsätts det sedan från 3:e varvet i A.3a och A.3b. När 4:e varvet är färdigvirkat på höjden, upprepas detta varv på höjden till arbetet mäter ca 33-34-35-35-36-37 cm. Virka sista varvet i diagrammet. Tunikan mäter ca 63-65-67-69-71-73 cm från axeln. Klipp av tråden och fäst den.

Detta mönster har uppdaterats. .

Plaggets bystmått har lagts till på måttskissen: Välj din vanliga storlek. Bystmåttet är stort men plagget faller fint.
Uppdaterad online: 09.03.2017
Diagram A.2a, A.3a, A.3b och A.5a har uppdaterats.
Uppdaterad online: 25.08.2017

Diagram

= 1 luftmaska
= 5 luftmaskor
= 1 fastmaska i maska
= 1 stolpe i maska
= 1 stolpe om luftmaskbåge
= 1 dubbelstolpe om luftmaskbåge
= 1 dubbelstolpe i maska
= Första stolpe på varvet ersätts av 3 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 3:e luftmaskan i början av varvet
= Första dubbelstolpe på varvet ersätts av 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet
= Första fastmaskan på varvet ersätts av 1 luftmaska. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 1:a luftmaskan på varvet
= Varvet börjar med att virka smygmaskor fram till första luftmaskbågen, därefter ersätts första dubbelstolpen av 4 luftmaskor. Varvet avslutas med 1 smygmaska i 4:e luftmaskan i början av varvet.
= På detta varv ökas det luftmaskbågar jämnt fördelat - se förklaring i mönster
= Välj din vanliga storlek. Bystmåttet är stort men plagget faller fint.

Kommentarer (100)

Skriv din kommentar här!

Laura 01.09.2018 - 23:39:

Buona sera. Non.capisco molto la.parte dopo.lo.sprone. dopo aver fatto A4 proseguo.con A3 sopo aver fatto i 6 giri di ventagli taglia s devo aumentare di 3 archi ..ma.su che giro? E poi lavorare ultimo.giro di a3 m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.m...etc e poi dice lavorare ultimo.giro.di a 5..quindi di nuovo m.a. 5 cat 1 m.a. 5 cat...etce poi riprendere dal 2 giro di a 4? Grazie

DROPS Design 02.09.2018 kl. 08:37:

Buongiorno Laura. Dopo i 6 giri di ventagli, al giro successivo aumenta i 3 archi di catenelle e lavora questo giro come segue: alterna 1 ripetizione in larghezza dell’ultimo giro di A3b con una ripetizione in larghezza dell’ultimo giro di A5b su tutto il giro . Poi prosegue con le istruzioni successive (secondo giro di A4a e A4b). Buon lavoro!

Laura 01.09.2018 - 23:38:

Buona sera. Non.capisco molto la.parte dopo.lo.sprone. dopo aver fatto A4 proseguo.con A3 sopo aver fatto i 6 giri di ventagli taglia s devo aumentare di 3 archi ..ma.su che giro? E poi lavorare ultimo.giro di a3 m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.m...etc e poi dice lavorare ultimo.giro.di a 5..quindi di nuovo m.a. 5 cat 1 m.a. 5 cat...etce poi riprendere dal 2 giro di a 4? Grazie

Laura 01.09.2018 - 09:11:

Grazie! Quindi praticamente saltando in ogni rioezione un archetto diventa un giro di diminuzioni...esatto? Io non avevo l saltato e infatti.sono venute moltissime onde...grazie per la.conferma. buona gg laura

DROPS Design 01.09.2018 kl. 09:46:

Buongiorno Laura. Esatto: su tre archi di catenelle, lavora solo in due. Buon lavoro!

Laura 01.09.2018 - 00:03:

Buona sera. Scusi vorrei avere conferma.se quando faccio il secondo.giro di A4 inizio co n una m.a.d. nel primo arco di cat poi 2 cat nel.seguente arco ventaglietto due cat e nell.arco successivo un altra m.a.d...due cat ventaglietto...e corretto? Perche mimpari.che scampani molto ...io sono taglia s. Grazie s saluti laura

DROPS Design 01.09.2018 kl. 08:41:

Buongiorno Laura. Inizia il secondo giro di A4 così: lavora maglie bassissime fino al primo arco di catenelle, sostituisce la prima maglia alta doppia con 4 catenelle, poi 2 cat, nell’arco di cat successivo lavora (2 m.a.doppie, 2 cat, 2m.a.doppie), poi 2 cat, salta l’arco di cat successivo, e in quello ancora dopo lavora 1 m.a.doppia è così via. Buon lavoro!

Karin Pedersen 17.08.2018 - 15:05:

Jeg har de 228 luftmaskerbuer, men kan ikke få det til at passe med de 76 rapporter. Får 52 rapporter mere end de 76.

Claire 13.08.2018 - 13:11:

En welke maat dat ik moet opzetten voor maat smal te hebben of extra smal hoeveel moet ik dan opzetten daar zit ik mee in de knoop

Claire 13.08.2018 - 13:09:

Ik snap het patroon niet zo goed maar ik ben nog niet zo lang bezig met haken misschien komt dit wel als ik het blijf goed door lezen

Claire 11.08.2018 - 21:21:

Kan je mij dit verduidelijken ik heb maat smal maar kan niet aan het patroon aan uit met al die nummers er op 😑😵

DROPS Design 12.08.2018 kl. 17:37:

Dag Claire, Kun je aangeven waar precies tegenaan loopt? Heb je al lossen opgezet? Na de ring met lossen begin je, zoals aangegeven met A.1 Boven de teltekening is in de lijst met symbolen aangegeven waar elk symbool voor staat.

Laura 10.08.2018 - 08:06:

Buon giorno. Sono taglia s . Al 6 giro l aumento posso farlo quando nelle 2cat tra le 2 m.a.d. e quindi anzivhe 1 sola.m.a. faro 1 m.a. 5 cat e 1 m.a.? O devo farlo nei punto dove faccio a m.a.5 cat m.a. e quibdi altre 5 cat e m.a.? Però cosi mi.pare troppo stretto...\r\nGrazie e saluti laura

DROPS Design 10.08.2018 kl. 16:14:

Buongiorno Laura, per gli aumenti al 6° giro deve seguire il SUGGERIMENTO PER GLI AUMENTI 3 per cui aumentare 1 arco di catenelle (1 maglia alta e 5 catenelle) attorno a un arco di catenelle. Buon lavoro!

Nadège 23.07.2018 - 12:15:

Bonjour, Quelles sont les mensurations du L, Xl, XXL, XXXL ? svp... Merci !

DROPS Design 23.07.2018 kl. 12:48:

Bonjour Nadège, vous trouverez toutes les mesures de chaque taille dans le schéma en bas de page -notez que pour ce modèle, le tour de poitrine est large pour un joli retombé. Prenez votre taille habituelle (vous pouvez comparer à partir des mesures d'un modèle du même catalogue. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS 176-2