DROPS / 176 / 10

Ribeira by DROPS Design

Stickad klänning med hålmönster i DROPS Paris. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-637
Garngrupp C – eller A + A
-----------------------------------------------------------
500-550-600-650-700-750 g färg 16, vit

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 5 – eller den sticka du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS RUNDSTICKA (60 eller 80 cm) NR 4 – till rätstickade kanter.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 90kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.6. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan. Välj diagram för din storlek.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på klänningen):
Minska så här efter markören: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 1 maska minskad).
Minska så här före markören: Börja 2 maskor före markören och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller ärmhålen):
Minska på insidan av 3 kantmaskor i rätstickning. Alla minskningar görs från rätsidan!
Minska så här efter 3 kantmaskor: Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över (= 1 maska minskad).
Minska så här före 3 kantmaskor: Börja 2 maskor före de 3 kantmaskorna och sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad).

ÖKNINGSTIPS (gäller i sidorna på klänningen):
Öka på varje sida av 1:a och 4:e markören så här: Börja 2 maskor före markören, gör 1 omslag om stickan, sticka 4 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 4 maskor), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade). På nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arbetet stickaes runt på rundsticka nerifrån och upp för ärmhålet, sedan stickas fram- och bakstycket fram och tillbaka var för sig.
Lägg upp lite löst 230-230-276-276-322-322 maskor på rundsticka 5 med Paris. Sticka 4 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan. Sedan stickas A.1 runt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 23 maskor). När A.1 är färdigstickat är det 210-210-252-252-294-294 maskor på varvet. Sticka A.2 runt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 21 maskor). OBS: På 7:e varvet i A.2 förskjuts varvet 1 maska fram. När A.2 är färdigstickat är det 180-180-216-216-252-252 maskor på varvet. Sätt 6 markörer i arbetet så här: 1:a markören sätts i början av varvet (= i sidan), 2:a markören sätts efter de nästa 10 maskorna, 3:e markören sätts efter de nästa 70-70-88-88-106-106 maskorna, 4:e markören sätts efter de nästa 10 maskorna (= i sidan), 5:e markören sätts efter de nästa 10 maskorna, 6:e markören sätts efter de nästa 70-70-88-88-106-106 maskorna = 10 maskor kvar på varvet efter sista markören. Låt markörerna följa med i arbetet.
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU STICKAR!
Sticka A.3 runt (= 10-10-12-12-14-14 rapporter à 18 maskor). När A.3 är färdigstickat stickas nästa varv så här: Börja 2 maskor före 1:a markören, sticka A.4 över de nästa 3 maskorna (1:a markören sitter nu mitt i A.4 och A.4 ska passa fint över hålen i A.3), sticka slätstickning tills det återstår 2 maskor före 4:e markören, sticka A.4 över de nästa 3 maskorna och sticka slätstickning varvet ut. Fortsätt mönstret så med slätstickning och A.4 i varje sida.
SAMTIDIGT när arbetet mäter 14-14-16-14-14-16 cm minskas det efter 2:a och 5:e markören och före 3:e och 6:e markören – LÄS MINSKNINGSTIPS-1 (= 4 maskor minskade). Minska så med 3-4-2½-4-3-4½ cm mellanrum totalt 13-10-15-11-15-10 ggr = 128-140-156-172-192-212 maskor på varvet. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arbetet mäter 51-52-54-56-58-60 cm (minskningarna är nu avslutade), byts det till rundsticka 4. Sticka A.5 runt. När A.5 är färdigstickat byts det tillbaka till rundsticka 5. Sätt 1 markör på varvet – HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!
Nästa varv stickas så här: 10-13-17-17-22-27 maskor slätstickning, A.6A (= 22-22-22-26-26-26 maskor), A.6B (= 22-22-22-26-26-26 maskor), 20-26-34-34-44-54 maskor slätstickning (markören i sidan sitter mitt i dessa maskorna), A.6A (= 22-22-22-26-26-26 maskor), A.6B (= 22-22-22-26-26-26 maskor) och 10-13-17-17-22-27 maskor slätstickning. Fortsätt mönstret så.
När arbetet mäter 3 cm från markören ökas det 1 maska på varje sida av 1:a och 4:e markören – LÄS ÖKNINGSTIPS (= 4 maskor ökade). Upprepa ökningen när arbetet mäter 6 cm från markören = 136-148-164-180-200-220 maskor. När arbetet mäter 63-65-67-69-71-73 cm stickas det 4 varv rätstickning över de mittersta 12-12-14-18-22-26 maskorna i varje sida (6-6-7-9-11-13 maskor på varje sida av 1:a och 4:e markören – de övriga maskorna stickas som förut).
På första varvet efter rätstickningen maskas de mittersta 6-6-8-12-16-20 maskorna i varje sida av för ärmhål (3-3-4-6-8-10 maskor på varje sida av 1:a och 4:e markören). Fram- och bakstycket stickas sedan var för sig.

BAKSTYCKE:
= 62-68-74-78-84-90 maskor. Fortsätt med slätstickning och A.6 som förut, och sticka de 3 yttersta maskorna i varje sida i rätstickning. SAMTIDIGT på första varvet från rätsidan minskas det för ärmhål i varje sida – LÄS MINSKNINGSTIPS-2 (= 2 maskor minskade). Minska så på vartannat varv (dvs på varje varv från rätsidan) totalt 2-3-5-7-8-11 ggr i varje sida = 58-62-64-64-68-68 maskor. Fortsätt mönstret med 3 kantmaskor i rätstickning i varje sida till arbetet mäter 77-80-83-86-89-92 cm. Nu maskas de mittersta 26-26-26-32-32-32 maskorna av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sticka sedan som förut och maska av 1 maska på nästa varv från halsen = 15-17-18-15-17-17 maskor kvar på axeln. Sticka sedan vidare tills det återstår 1 varv till arbetet mäter 80-83-86-89-92-95 cm, sticka 1 varv rätt från avigsidan och maska av med rätmaskor från rätsidan. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMSTYCKE:
= 62-68-74-78-84-90 maskor. Sticka vidare på samma sätt som på bakstycket och minska för ärmhål i varje sida som på bakstycket. SAMTIDIGT när arbetet mäter 66-69-71-74-76-79 cm (anpassa så att nästa varv stickas från rätsidan), delas arbetet på mitten till halssprund och varje framstycke stickas sedan för sig.

VÄNSTER FRAMSTYCKE (när plagget has på):
Fortsätt fram och tillbaka över hälften av maskorna med 3 kantmaskor i rätstickning mot ärmhålet, slätstickning och A.6A mot mitt fram. När arbetet mäter 72-75-78-81-84-87 cm (anpassa så att nästa varv stickas från avigsidan), sätts de första 9-9-9-12-12-12 maskorna från mitt fram på 1 tråd till hals (för att slippa att klippa av tråden det stickas med, stickas maskorna innan de sätts på tråden). Sedan maskas det av till hals i början av varje varv från mitt fram så här: 2 maskor 1 gång och 1 maska 3 ggr = 15-17-18-15-17-17 maskor kvar på axeln. Sticka vidare tills det återstår 1 varv till arbetet mäter 80-83-86-89-92-95 cm, sticka 1 varv rätt från avigsidan och maska av med rätmaskor från rätsidan.

HÖGER FRAMSTYCKE:
Sticka på samma sätt som vänster framstycke, men med minskningar i motsatt sida (när det sätts maskor på en tråd till hals görs detta från rätsidan, inte från avigsidan).

MONTERING:
Sy axelsömmarna.

HALSKANT:
Börja mitt fram och sticka upp från rätsidan ca 74 till 94 maskor runt halsen (inklusive maskorna på trådarna fram) på rundsticka 4. Sticka 1 varv rätt från avigsidan, 1 varv rätt från rätsidan och 1 varv rätt från avigsidan. Maska av med rätmaskor från rätsidan.

Diagram

= rätmaskor från rätsidan, avigmaskor från avigsidan
= avigmaskor från rätsidan, rätmaskor från avigsidan
= mellan 2 maskor görs det 1 omslag om stickan
= 2 maskor räta tillsammans
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan stickades
= lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans
= förskjut varvet 1 maska fram, dvs sticka första maskan på varvet rät, flytta 1:a markören före nästa maska, här börjar varvet n

Kommentarer (14)

Skriv din kommentar här!

Jannie Schmidt 13.03.2018 - 14:01:

Jeg strikker en bluse i stedet, og håber I kan hjælpe med følgende. I opskriften hvor arb måler 63 cm, skal der strikkes 4 p retstrik. Hvor mange cm er det fra slut A.5. Kan jo ikke bruge målet 63 cm.

DROPS Design 14.03.2018 kl. 16:11:

Hej Jannie, hvis du ændrer på en opskrift kan du altid bruge målene nederst i måleskitsen, det er de må vi har tilgang til. God fornøjelse!

Gaudet Chantale 05.03.2018 - 22:49:

Quel est le niveau de difficulté pour le patron de robe Ribeira 176-10 de drops design. Merci Chantale

DROPS Design 06.03.2018 kl. 09:18:

Bonjour Mme Gaudet, nous n'avons actuellement pas de niveau de difficulté pour nos modèles, car il peut varier d'un pays à l'autre et en fonction de ce que chacune sait faire. Lisez attentivement les explications, et n'hésitez pas à poser votre question ici si besoin. Pour toute assistance complémentaire, n'hésitez pas à contacter votre magasin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Emilie 04.03.2018 - 14:38:

Bonjour, comment convertir ce modele pour un enfant en taille 7/8 ans et plus ? merci

DROPS Design 05.03.2018 kl. 09:11:

Bonjour Emilie, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster nos modèles à chaque demande. Pour toute aide complémentaire, merci de bien vouloir contacter votre magasin, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Sahra 15.07.2017 - 14:10:

I´m a new knitter. i just dont understand this part of the pattern - Continue to bind off for neck at beginning of every row from mid front as follows: 2 stitches 1 time and 1 stitch 3 times.

DROPS Design 16.07.2017 kl. 07:18:

Hi Sahra, Every row started from mid front (from the neck) you cast off 2 stitches at the beginning of the row the first time and then follow this by casting off 1 stitch at the beginning of the next 3 rows starting from the neck. This is to shape the neckline. Happy knitting!

Monika Schwarzenberg 21.05.2017 - 13:35:

Ich bin mit dem Kleid fertig, es fehlt nur noch die Halsblende. Leider verstehe ich die Anleitung nicht. Umfasst die Halsblende den gesamten Ausschnitt, also Vorder- und Rückenteil? Warum wird in Hin- und Rückreihen gestrickt und nicht in Runden?

DROPS Design 22.05.2017 kl. 09:01:

Liebe Frau Schwarzenberg, für die Halsblende werden die Maschen hin- und zurück aufgefassen bzw gestrickt: die stillgelegten Maschen am Rechten Vorderteil, in den abgeketteten Maschen für Halsausschnitt beim Vorderteil, dann am Rückenteil und mit linkem Vorderteil enden. Viel Spaß beim stricken!

Sara 07.04.2017 - 11:49:

Nelle indicazioni del lavoro si legge: "Sul 1° giro dopo le coste, intrecciare le 6-6-8-12-16-20 maglie centrali..." Vorrei sapere da quante maglie diritto/rovescio sono formate queste coste e per quanti giri devono andare avanti. Cioè, il primo giro dopo le coste, quando è? Grazie mille.

DROPS Design 07.04.2017 kl. 11:54:

Buongiorno Sara. Sono le 2 coste a legaccio che ha lavorato subito prima dell'istruzione che ha riportato: lavorare 2 coste sulle 12-12-14-18-22-26 maglie centrali a ogni lato. Quindi sulle maglie ai lati ha lavorato a legaccio per 4 ferri. Dopo questi 4 ferri intreccia le maglie per gli scalfi. Buon lavoro!

Hedvig Kristine Aarnes 30.01.2017 - 21:46:

Nydelig sommerjakke!

Beatriz Silva 17.01.2017 - 14:14:

Gosto.(I love it)!

Beatriz Silva 17.01.2017 - 14:10:

Gosto (I love it!)

Majbritt 17.01.2017 - 12:56:

Så fin og sommerlig.

Kommentér oppskrift DROPS 176-10