DROPS / 176 / 2

Lizzy by DROPS Design

Tunika med viftemønster, rysjer, og A-fasong, heklet ovenfra og ned i DROPS Safran. Str S-XXXL

DROPS Design: Modell e-264
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
NB! Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men plagget faller pent.
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
400-450-550-600-650-700 g farge 17, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 dobbelstaver og 8 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden. 1 rapport A.2b skal måle 4,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (108)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 129.2kr. Les mer.
HEKLEINFO:
På begynnelsen av hver omgang med staver erstattes første stav med 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5. (Diagram A.1a, A.2a, A.3a, A.4a og A.5a viser hvordan omgangen starter og slutter).

ØKETIPS 1 (jevnt fordelt):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 180 masker) og deler dette maskeantallet med antall økninger som skal gjøres (f.eks 74) = 2,4. Dvs i dette eksempelet økes det vekselsvis i ca hver 2.og 3.maske.

ØKETIPS 2:
Det økes 1 stav ved å hekle 2 stav om samme luftmaske.

ØKETIPS 3:
Det økes en ekstra luftmaskebue ved å hekle (1 stav og 5 luftmasker) om en luftmaskebue.
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen hekles rundt, ovenfra og ned. Omgangens start er midt bak. NB! Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men plagget faller pent.

Start på nål 3,5 med Safran, hekle 180-192-202-211-221-233 luftmasker og sett de til en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske. Hekle 3 luftmasker (= 1 stav) – LES HEKLEINFO, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 5 luftmaskene *, gjenta fra *-* 28-30-32-33-35-37 ganger til, hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de resterende 4-4-2-5-3-3 luftmasker = 150-160-168-176-184-194 staver.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik:
Hekle A.1a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.1b rundt hele omgangen. På 3.omgang hekles det 1 stav i hver stav og 1 stav om hver luftmaske og øk i tillegg 74-96-104-128-136-142 staver jevnt fordelt – LES ØKETIPS 1 (jevnt fordelt) og ØKETIPS 2 = 224-256-272-304-320-336 staver.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.2a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.2b (= 28-32-34-38-40-42 rapporter). Når 5.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3-3-4-5-6-6 ganger til (= totalt 6-6-7-8-9-9 omganger med vifter). Hekle deretter 6.omgang og øk i tillegg 4-0-6-2-8-14 luftmaskebuer jevnt fordelt – LES ØKETIPS 3 = 144-160-176-192-208-224 luftmaskebuer. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 14-14-15-16-17-17 cm fra den første luftmaskeraden som ble heklet.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.3b (= 72-80-88-96-104-112 rapporter). Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden er bærestykket ferdig. Arbeidet måler ca 18-18-19-20-21-21 cm fra halskanten og ned (og ca 28-29-30-32-33-34 cm fra skulderen). Sett en merketråd i arbeidet - ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Hekle 4.omgang i A.3b en gang til slik: Hekle over de første 9-10-11-12-13-14 rapportene (= halve bakstykket), hopp over 18-20-22-24-26-28 rapportene (= erme), hekle over de neste 18-20-22-24-26-28 rapportene (= forstykket), hopp over 18-20-22-24-26-28 rapportene (= erme), hekle over de resterende 9-10-11-12-13-14 rapportene (= halve bakstykket) = 36-40-44-48-52-56 rapporter til bol. Gjenta 4.omgang i A.3a og A.3b 2 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle deretter 5.omgang og øk i tillegg 0-2-4-0-2-4 luftmaskebuer jevnt fordelt = 144-162-180-192-210-228 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 8 cm.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 48-54-60-64-70-76 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle deretter som forklart under og øk i tillegg 3-0-6-1-1-4 luftmaskebuer jevnt fordelt: * hekle siste omgang i A.3b 1 gang i bredden, hekle siste omgang i A.5b 1 gang i bredden *, gjenta fra *-* = 171-189-216-225-246-270 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 18 cm.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 57-63-72-75-82-90 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle neste omgang i de ulike størrelser slik:

Størrelse S, M, L og XL:
Hekle som forklart under og øk i tillegg 20-12-0-2 luftmaskebuer jevnt fordelt: Hekle A.3a, * hekle siste omgang i A.3b 1 gang i bredden, hekle siste omgang i A.5b 2 ganger i bredden *, gjenta fra *-* rundt omgangen = 210-222-240-252 luftmaskebuer.

Størrelse XXL og XXXL:
Hekle A.5a, hekle deretter siste omgang i A.5b rundt omgangen og øk i tillegg 18-6 luftmaskebuer jevnt fordelt = 264-276 luftmaskebuer.

Arbeidet måler ca 28 cm. Hekle videre i alle størrelser fra siste omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 70-74-80-84-88-92 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden, gjentas denne omgangen i høyden til arbeidet måler ca 33-34-35-35-36-37 cm. Hekle siste omg i diagrammet. Tunikaen måler ca 63-65-67-69-71-73 cm fra skulderen. Klipp og fest tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 09.03.2017
Plaggets vidde ved brystet er lagt til på målskissen: Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men plagget faller pent.
Oppdatert online: 25.08.2017
Diagrammene A.2a, A.3a, A.3b og A.5a har blitt oppdatert.

= 1 stav om luftmaskebue
= 1 dobbeltstav om luftmaskebue
= 1 dobbeltstav i maske
= Første stav på omgangen erstattes av 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= Første dobbeltstav på omgangen erstattes av 4 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen
= Første fastmaske på omgangen erstattes av 1 luftmaske. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen starter med å hekle kjedemasker opp til første luftmaskebue, deretter erstattes første dobbeltstav av 4 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen
= På denne omgangen økes det luftmaskebuer jevnt fordelt - se forklaring i oppskriften
= Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men faller pent.

Jannie Jessen 22.05.2019 - 22:48:

Hvorfor skal der kun hækles fra 2. Omgang på alle mønstrene/rapporterne. Er gået helt i stå,

DROPS Design 23.05.2019 kl. 07:15:

Hei Jannie. Den første omgangen har du allerede heklet, og er kun med i diagrammene for å vise hvilke masker det hekles i. God fornøyelse

Coco 06.05.2019 - 09:16:

Bonjour, après le diagramme A1b et avoir fait les augmentations demandées j''obtiens bien mes 256 brides. Au diagramme d'après A2b il est dit de le répéter 32 fois or moi je peux le répéter 40 sur mon tour. Je fais forcément une erreur quelque part mais je ne comprends pas a quel moment.

DROPS Design 06.05.2019 kl. 10:54:

Bonjour Coco, si vous avez bien vos 256 brides après A.1b, vous avez suffisamment de mailles pour répéter 32 fois A.2b - A.2b se crochète sur 8 mailles, soit 8 x 32 =256 brides. Bon crochet!

Corinne 05.05.2019 - 21:55:

Bonjour besoin d'aide concernant A2b2 (32 fois) que faut- il répéter 32 fois s'il vous plaît le nombre de motif sur un tour ou le nombre de tour pour ce motif?

DROPS Design 05.05.2019 kl. 22:28:

Bonjour Corinne. Vous répétez le diagramme A.2b 32 fois sur le tour. Bon crochet!

Bernie 24.04.2019 - 06:28:

Is this available in a knit pattern? I don’t know how to crochet.

DROPS Design 24.04.2019 kl. 07:43:

Hi Bernie, If you search under tunics, there are a number of knitted patterns there you can choose from. Happy knitting!

Catherine 04.04.2019 - 21:39:

Bonsoir, Je suis perdue après le rang où l'on saute les arceaux. J'ai bien 2 fois 18 motifs espacés de 18 motifs. Jusque là tout va bien. Mais le tour suivant je ne comprends pas.... dois je faire le tour sur les arceaux des 2 tours précédents ? Merci d'avance

DROPS Design 05.04.2019 kl. 09:52:

Bonjour Catherine, quand vous avez sautez 2 x 18 arceaux pour les manches, vous crochetez maintenant uniquement le dos (2 x 9 arceaux) et le devant (18 arceaux). Vous avez donc 36 arceaux au total et vous crochetez maintenant 2 fosi le 4ème tour de A.3a et A.3b, puis le 5ème tyour de A.3a et A.3b = vous avez 144 arceaux et vous avez crocheté 8 cm depuis la séparation des manches. Continuez avec A.3a et A.3b etc. Bon crochet!

Martine 01.04.2019 - 09:44:

Tout va bien jusqu'à la fin des explications page 2 j ai bien 144 arceaux après j avoue ne plus comprendre du tout et je me retrouve avec beaucoup plus de motifs que prévu.. Si j agrandi votre modèle on saute des arceaux oui mais combien...1 sur deux?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 15:11:

Bonjour Martine, vous crochetez ensuite le 2ème rang de A.4a (début du tour) et répétez A.4b en largeur tout le tour (= *1 double bride dans l'arceau (la 1ère fois, remplacez cette double-bride par 4 ml), 2 ml, 2 double-brides, 2 ml, 2 double brides dans l'arceau suivant, 2 ml*, vous répétez de *-* tout le tour pour terminer par 1 mc dans la 4ème ml du début du tour. On crochète ensuite le 3ème tour de A.3a/A.3b puis 4 fois le 4ème tour de A.3a/A.3b. Bon crochet!

Suzee Williams 12.01.2019 - 17:56:

I would really like to make this sweater it is cute and I like it a lot. I’ve had several mini strokes but a do fine with regular patterns. Is there anyway you could send the regular instructions cause I can’t seem to rap my brain around the instructions that are posted. Lol. Thanks in advance

DROPS Design 14.01.2019 kl. 13:18:

Dear Mrs Williams, this pattern is only with diagrams and written pattern explaining how to work the diagrams. You are welcome to ask any question here. Should you need any individual assistance, please contact the store where you bought your yarn. Happy crocheting!

Melanie Schneiter 30.11.2018 - 02:14:

I accomplished the first round. Would you please tell me how to work the second round? Just tell me the stitches for the second round and then maybe I can begin to understand the pattern. Thank you, Melanie Schneiter

DROPS Design 30.11.2018 kl. 08:32:

Dear Mrs Schneiter, work A.1a (beg of round) = 3 chains - Then work A.1b = *1 dc in next dc, 1 ch, skip 1 dc* repeat from *to* and finish with 1 sl st in the 3rd ch from beg of round. On last row in A.1, work A.1a the same way and work A.1b as follows: *1 dc in next dc, 1 dc around the chain* repeat from *-*. Happy crocheting!

Laura 01.09.2018 - 23:39:

Buona sera. Non.capisco molto la.parte dopo.lo.sprone. dopo aver fatto A4 proseguo.con A3 sopo aver fatto i 6 giri di ventagli taglia s devo aumentare di 3 archi ..ma.su che giro? E poi lavorare ultimo.giro di a3 m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.m...etc e poi dice lavorare ultimo.giro.di a 5..quindi di nuovo m.a. 5 cat 1 m.a. 5 cat...etce poi riprendere dal 2 giro di a 4? Grazie

DROPS Design 02.09.2018 kl. 08:37:

Buongiorno Laura. Dopo i 6 giri di ventagli, al giro successivo aumenta i 3 archi di catenelle e lavora questo giro come segue: alterna 1 ripetizione in larghezza dell’ultimo giro di A3b con una ripetizione in larghezza dell’ultimo giro di A5b su tutto il giro . Poi prosegue con le istruzioni successive (secondo giro di A4a e A4b). Buon lavoro!

Laura 01.09.2018 - 23:38:

Buona sera. Non.capisco molto la.parte dopo.lo.sprone. dopo aver fatto A4 proseguo.con A3 sopo aver fatto i 6 giri di ventagli taglia s devo aumentare di 3 archi ..ma.su che giro? E poi lavorare ultimo.giro di a3 m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.a. 5 cat m.m...etc e poi dice lavorare ultimo.giro.di a 5..quindi di nuovo m.a. 5 cat 1 m.a. 5 cat...etce poi riprendere dal 2 giro di a 4? Grazie

Kommentér oppskrift DROPS 176-2