DROPS / 176 / 2

Lizzy by DROPS Design

Tunika med viftemønster, rysjer, og A-fasong, heklet ovenfra og ned i DROPS Safran. Str S-XXXL

DROPS Design: Modell e-264
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
NB! Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men plagget faller pent.
Materialer:
DROPS SAFRAN fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
400-450-550-600-650-700 g farge 17, hvit

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 22 dobbelstaver og 8 rader på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden. 1 rapport A.2b skal måle 4,5 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: a-fasong, ovenfra og ned, mønster/teknik: viftemønster, volang, type oppskrift: topper, tunikaer,

På begynnelsen av hver omgang med staver erstattes første stav med 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen.

MØNSTER:
Se diagram A.1 til A.5. (Diagram A.1a, A.2a, A.3a, A.4a og A.5a viser hvordan omgangen starter og slutter).

ØKETIPS 1 (jevnt fordelt):
For å beregne hvordan det skal økes jevnt, regner man det totale maskeantallet på omgangen (f.eks 180 masker) og deler dette maskeantallet med antall økninger som skal gjøres (f.eks 74) = 2,4. Dvs i dette eksempelet økes det vekselsvis i ca hver 2.og 3.maske.

ØKETIPS 2:
Det økes 1 stav ved å hekle 2 stav om samme luftmaske.

ØKETIPS 3:
Det økes en ekstra luftmaskebue ved å hekle (1 stav og 5 luftmasker) om en luftmaskebue.
----------------------------------------------------------

TUNIKA:
Tunikaen hekles rundt, ovenfra og ned. Omgangens start er midt bak. NB! Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men plagget faller pent.

Start på nål 3,5 med Safran, hekle 180-192-202-211-221-233 luftmasker og sett de til en ring med 1 kjedemaske i 1.luftmaske. Hekle 3 luftmasker (= 1 stav) – LES HEKLEINFO, * hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de neste 5 luftmaskene *, gjenta fra *-* 28-30-32-33-35-37 ganger til, hopp over 1 luftmaske, hekle 1 stav i hver av de resterende 4-4-2-5-3-3 luftmasker = 150-160-168-176-184-194 staver.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik:
Hekle A.1a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.1b rundt hele omgangen. På 3.omgang hekles det 1 stav i hver stav og 1 stav om hver luftmaske og øk i tillegg 74-96-104-128-136-142 staver jevnt fordelt – LES ØKETIPS 1 (jevnt fordelt) og ØKETIPS 2 = 224-256-272-304-320-336 staver.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.2a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.2b (= 28-32-34-38-40-42 rapporter). Når 5.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3-3-4-5-6-6 ganger til (= totalt 6-6-7-8-9-9 omganger med vifter). Hekle deretter 6.omgang og øk i tillegg 4-0-6-2-8-14 luftmaskebuer jevnt fordelt – LES ØKETIPS 3 = 144-160-176-192-208-224 luftmaskebuer. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN! Arbeidet måler ca 14-14-15-16-17-17 cm fra den første luftmaskeraden som ble heklet.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.3a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.3b (= 72-80-88-96-104-112 rapporter). Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden er bærestykket ferdig. Arbeidet måler ca 18-18-19-20-21-21 cm fra halskanten og ned (og ca 28-29-30-32-33-34 cm fra skulderen). Sett en merketråd i arbeidet - ARBEIDET MÅLES VIDERE HERFRA!
Hekle 4.omgang i A.3b en gang til slik: Hekle over de første 9-10-11-12-13-14 rapportene (= halve bakstykket), hopp over 18-20-22-24-26-28 rapportene (= erme), hekle over de neste 18-20-22-24-26-28 rapportene (= forstykket), hopp over 18-20-22-24-26-28 rapportene (= erme), hekle over de resterende 9-10-11-12-13-14 rapportene (= halve bakstykket) = 36-40-44-48-52-56 rapporter til bol. Gjenta 4.omgang i A.3a og A.3b 2 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle deretter 5.omgang og øk i tillegg 0-2-4-0-2-4 luftmaskebuer jevnt fordelt = 144-162-180-192-210-228 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 8 cm.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 48-54-60-64-70-76 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle deretter som forklart under og øk i tillegg 3-0-6-1-1-4 luftmaskebuer jevnt fordelt: * hekle siste omgang i A.3b 1 gang i bredden, hekle siste omgang i A.5b 1 gang i bredden *, gjenta fra *-* = 171-189-216-225-246-270 luftmaskebuer. Arbeidet måler ca 18 cm.

Hekle fra 2.omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 57-63-72-75-82-90 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden gjentas denne omgangen 3 ganger til (= totalt 6 omganger med vifter). Hekle neste omgang i de ulike størrelser slik:

Størrelse S, M, L og XL:
Hekle som forklart under og øk i tillegg 20-12-0-2 luftmaskebuer jevnt fordelt: Hekle A.3a, * hekle siste omgang i A.3b 1 gang i bredden, hekle siste omgang i A.5b 2 ganger i bredden *, gjenta fra *-* rundt omgangen = 210-222-240-252 luftmaskebuer.

Størrelse XXL og XXXL:
Hekle A.5a, hekle deretter siste omgang i A.5b rundt omgangen og øk i tillegg 18-6 luftmaskebuer jevnt fordelt = 264-276 luftmaskebuer.

Arbeidet måler ca 28 cm. Hekle videre i alle størrelser fra siste omgang i diagrammene slik: Hekle A.4a (viser hvordan omgangen starter og slutter), hekle A.4b (= 70-74-80-84-88-92 rapporter). På neste omgang fortsettes det videre fra 3.omgang i A.3a og A.3b. Når 4.omgang er heklet ferdig i høyden, gjentas denne omgangen i høyden til arbeidet måler ca 33-34-35-35-36-37 cm. Hekle siste omg i diagrammet. Tunikaen måler ca 63-65-67-69-71-73 cm fra skulderen. Klipp og fest tråden.

= 1 stav om luftmaskebue
= 1 dobbeltstav om luftmaskebue
= 1 dobbeltstav i maske
= Første stav på omgangen erstattes av 3 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på starten av omgangen
= Første dobbeltstav på omgangen erstattes av 4 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen
= Første fastmaske på omgangen erstattes av 1 luftmaske. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på starten av omgangen
= Omgangen starter med å hekle kjedemasker opp til første luftmaskebue, deretter erstattes første dobbeltstav av 4 luftmasker. Omgangen avsluttes med 1 kjedemaske i 4.luftmaske på starten av omgangen
= På denne omgangen økes det luftmaskebuer jevnt fordelt - se forklaring i oppskriften
= Velg den størrelsen du vanligvis bruker. Brystvidden er stor, men faller pent.