DROPS / 177 / 6

Chevron Delight by DROPS Design

Tröja stickad uppifrån och ner med raglan och hålmönster i DROPS BabyAlpaca Silk. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell bs-118
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS BABYALPACA SILK från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
400-400-450-500-550-600 g färg 1306, puder

DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 80 cm) NR 3 – eller de stickor du måste använda för att få 24 maskor och 32 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS STRUMPSTICKOR OCH RUNDSTICKA (40 + 80 cm) NR 2,5 – till rätstickade kanter.
----------------------------------------------------------

från 43.95 kr /50g
DROPS BabyAlpaca Silk uni colour DROPS BabyAlpaca Silk uni colour 43.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 351.6kr. Läs mer.

Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen visar alla varv i mönstret sett från rätsidan.

ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 124 maskor) och delar med det antal ökningar som ska göras (t.ex 12) = 10,3. I detta exempel ökas det efter ca var 10:e maska. Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslagen vridet räta så att det inte blir hål.

RAGLAN:
Öka till raglan på varje sida av maskan med markör i mitt fram/mitt bak och i varje sida på varje ärm (dvs på varje sida av 1:a och 4:e markören, före 3:e och 6:e markören och efter 2:a och 5:e markören).
Öka 1 maska genom att göra 1 omslag om stickan, på nästa varv stickas omslaget vridet så att det inte blir hål. De ökade maskorna stickas fortlöpande in i mönstret. OBS: Det ökas olika på fram- och bakstycket och ärmar som förklarat i beskrivningen.

MINSKNINGSTIPS-1 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket och mitt under ärmen):
Minska 1 maska på varje sida av varje markör så här: Sticka tills det återstår 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskor), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller i sidorna på fram- och bakstycket):
Minska 2 maskor på varje sida av varje markör så här: Sticka tills det återstår 5 maskor före markören, * sticka 2 maskor räta tillsammans *, upprepa *-* totalt 2 ggr (= 2 maskor minskade), sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa 2 maskor), * lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades *, upprepa *-* totalt 2 ggr (= 4 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas runt på rundsticka och det stickas uppifrån och ner. Ärmarna stickas runt på kort rundsticka/strumpstickor.

OK:
Lägg upp 124-124-132-132-148-148 maskor på rundsticka 2,5 med BabyAlpaca Silk. Sticka 6 varv RÄTSTICKNING – se förklaring ovan, SAMTIDIGT på 4:e varvet ökas det 12-12-20-20-24-24 maskor jämnt fördelat – LÄS ÖKNINGSTIPS = 136-136-152-152-172-172 maskor. Upprepa ökningen på 6:e varvet = 148-148-172-172-196-196 maskor på varvet.
Byt till rundsticka 3 och sticka nästa varv så här från vänster axel bak: Sticka A.1 över de första 30-30-36-36-42-42 maskorna (= 5-5-6-6-7-7 rapporter à 6 maskor), sätt 1:a markören i nästa maska och sticka maskan som A.2 (= mitt bak), sticka A.3 över de nästa 30-30-36-36-42-42 maskorna (= 5-5-6-6-7-7 rapporter à 6 maskor), sätt 2:a markören före nästa maska, sticka A.1 över de nästa 12 maskorna (= 2 rapporter à 6 maskor), sticka A.2 (= 1 maska), sätt 3:e markören före nästa maska (= 13 maskor på höger ärm mellan 2:a och 3:e markören), sticka A.1 över de nästa 30-30-36-36-42-42 maskorna, sätt 4:e markören i nästa maska och sticka maskan som A.2 (= mitt fram), sticka A.3 över de nästa 30-30-36-36-42-42 maskorna, sätt 5:e markören före nästa maska, sticka A.2 (= 1 maska), sticka A.3 över de nästa 12 maskorna, sätt 6:e markören före nästa maska (= 13 maskor på vänster ärm mellan 5:e och 6:e markören).
Det är nu 6 markörer i arbetet.
Fortsätt mönstret så (A.1-A.3 upprepas till färdigt mått). SAMTIDIGT på första varvet efter att markörerna är satta börjar ökningen till RAGLAN – se förklaring ovan. Det ökas så här:
FRAM- OCH BAKST:
Öka på varje varv totalt 6-12-10-22-18-30 ggr, sedan på vartannat varv totalt 28-28-30-28-34-32 ggr (= totalt 34-40-40-50-52-62 ggr).
ÄRM:
Öka på varje varv totalt 0-3-4-2-0-0 ggr, på vartannat varv totalt 29-32-33-37-40-41 ggr och sedan på vart 4:e varv totalt 1-0-0-0-2-3 ggr (= totalt 30-35-37-39-42-44 ggr).
KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När ökningarna till raglan är färdiga mäter arbetet ca 20-22-23-25-28-30 cm från uppläggningskanten (mätt mitt fram). Det är 64-70-76-86-94-104 maskor på varje sida av 1:a och 4:e markören (= 129-141-153-173-189-209 maskor på fram- och bakstycket inklusive maskorna med markör i) och 73-83-87-91-97-101 maskor på varje ärm = totalt 404-448-480-528-572-620 maskor på varvet.
Nästa varv stickas så här: Sticka de 2 första maskorna vridet räta tillsammans (= 1 maska minskad), sticka som förut fram till 1:a markören, gör 1 omslag om stickan, sticka maskan som förut (= mitt bak), gör 1 omslag om stickan (= 2 m ökade), sticka som förut tills det återstår 2 m före 2:a markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), sätt följande 73-83-87-91-97-101 maskor (dvs maskorna mellan 2:a och 3:e markören) på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-12-12-12-12 nya maskor under ärmen, sätt 1 markör mitt emellan de nya maskorna, sticka 2 maskor vridet räta tillsammans (= 1 maska minskad), sticka mönster som förut fram till 4:e markören, gör 1 omslag om stickan, sticka maskan som förut (= mitt fram), gör 1 omslag om stickan (= 2 maskor ökade), sticka mönster som förut tills det återstår 2 maskor före 5:e markören, sticka 2 maskor räta tillsammans (= 1 maska minskad), sätt följande 73-83-87-91-97-101 maskorna (dvs maskorna mellan 5:e och 6:e markören) på 1 tråd till ärm, lägg upp 6-6-12-12-12-12 nya maskor under ärmen och sätt 1 markör mitt emellan de nya maskorna = 270-294-330-370-402-442 maskor på varvet. Klipp av tråden. HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN!

FRAM- OCH BAKSTYCKET:
Förskjut varvet så att det börjar mitt under ärmen i höger sida av arbetet när plagget has på (dvs flytta över de nästa maskorna på höger sticka utan att sticka dem först). Markörerna följer sedan med i arbetet. Fortsätt mönstret som förut – OBS: De nya maskorna under ärmen i varje sida stickas in i mönstret, anpassa så att mönstret spegelvänds under ärmen (dvs på varje sida av markören). SAMTIDIGT på vartannat varv ökas det 1 maska på varje sida av maskan med 1:a och 4:e markören på samma sätt som förut och minska 1 maska på varje sida av markören under ärmen i varje sida – LÄS MINSKNINGSTIPS-1 = 4 maskor ökade och 4 maskor minskade. När det ökas och minskas på detta sätt förblir maskantalet det samma.

När arbetet mäter 3 cm från delningen under varje ärm - anpassa så att nästa varv är ett öknings/minskningsvarv, minskas det nu 2 maskor på varje sida av markören under varje ärm (ökningarna fram och bak fortsätter som förut) – LÄS MINSKNINGSTIPS-2 = 4 maskor ökade och 8 maskor minskade.
Minska och öka så med 4-4-4-3-3-3 cm mellanrum totalt 3-3-3-4-4-4 ggr = 258-282-318-354-386-426 maskor. Sedan stickas det som förut igen med 4 minskningar och 4 ökningar på vartannat varv.

Fortsätt så till arbetet mäter ca 46-50-51-55-58-63 cm mätt längs mittmaskan (dvs vid 1:a och 4:e markören), men avsluta så att nästa varv är ett öknings-/minskningsvarv. Arbetet mäter nu ca 56-60-61-65-69-74 cm mätt från axeln och ner på det längsta stället. Klipp av tråden.
Sätt de första 65-71-80-89-97-107 maskorna (= halva framstycket inklusive mittmaskan) på 1 tråd och de sista 64-70-79-88-96-106 maskorna (= halva bakstycket) på samma tråd. Nu stickas det så här över de resterande 129-141-159-177-193-213 maskorna på stickan (dvs från efter 4:e markören till och med maskan med 1:a markören i = vänster sida av tröjan, från mitt fram till mitt bak):
VARV 1 (= rätsidan): Maska av de 2 första maskorna, sticka mönster som förut tills det återstår 3 maskor före markören under ärmen, minska 1 maska på varje sida av markören som förut (= 2 maskor minskade), sticka mönster varvet ut som förut = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt fram och 2 maskor minskade i sidan på tröjan (= totalt 4 maskor minskade).
VARV 2 (= avigsidan): Maska av de 2 första maskorna, sticka mönster varvet ut som förut = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt bak.
VARV 3: Maska av de 2 första maskorna, sticka mönster varvet ut som förut = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt fram.
VARV 4: Sticka som 2:a varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt bak.
VARV 5: Sticka som 3:e varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt fram.
VARV 6: Sticka som 2:a varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt bak.
VARV 7: Sticka som 1:a varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt fram och 2 maskor minskade i sidan på tröjan (= totalt 4 maskor minskade).
VARV 8: Sticka som 2:a varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt bak.
VARV 9: Sticka som 3:e varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt fram.
VARV 10: Sticka som 2:a varvet = 2 maskor minskade i början av varvet mot mitt bak.

Upprepa varv 1-10 tills det återstår 5 maskor på stickan, och maska av. Sätt tillbaka maskorna från tråden på stickan och sticka på samma sätt (= höger sida av tröjan, från mitt bak till mitt fram).

ÄRM:
Sätt maskorna från tråden i höger sida av arbetet (när plagget has på) på kort rundsticka 3, sticka dessutom upp 1 maska i var och en av de 6-6-12-12-12-12 maskorna som lades upp under ärmen = 79-89-99-103-109-113 maskor på stickan. Sätt 1 markör mitt emellan de nya maskorna. Markören följer sedan med i arbetet. Fortsätt A.1/A.2 som förut, men de maskorna som inte går upp i mönstret under ärmen stickas räta på varv med rätmaskor och aviga på varv med avigmaskor.
När arbetet mäter 3 cm minskas det 1 maska på varje sida av markören – LÄS MINSKNINGSTIPS-1 (= 2 maskor minskade). Minska så totalt 15-20-25-24-27-26 ggr i S: På vart 6:e varv, i M: På vart 5:e varv, i L + XL: På vart 3:e varv och i XXL + XXXL: På växelvis vartannat och vart 3:e varv = 49-49-49-55-55-61 maskor. När arbetet mäter 34-33-31-30-26-25 cm från delningen (prova ev plagget på och sticka till önskad längd), byts det till strumpstickor 2,5. Sticka 8 varv RÄTSTICKNING. Byt tillbaka till strumpstickor 3 och maska av. Ärmen mäter ca 36-35-33-32-28-27 cm från delningen. Sticka den andra ärmen på samma sätt, men fortsätt A.2/A.3 som förut.

RÄTSTICKAD KANT NEDTILL PÅ FRAM- OCH BAKSTYCKET:
Sticka upp maskor till en kant innanför 1 maska längs hela nerkanten på tröjan. Sticka upp ca 240-260-290-332-364-406 maskor jämnt fördelat från rätsidan på rundsticka 2,5. Se till att kanten inte drar ihop fram- och bakstycket! Om den gör det bör det stickas upp fler maskor. Sticka 6 varv rätstickning. Byt till rundsticka 3 och maska av.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 177-6) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (54)

A Sivertsen 26.06.2020 - 16:47:

Takk for svar;Hej, ifølge diagrammet har du et kast for hver gang du strikker 2 sammen :) I følge diagrammet er det et kast på A1, før A2 m. For å få symmetriv på hver side av A2, på omg. 13 og 33, tror jeg det óg skal være et kast på A3? mvh A Sivertsen

DROPS Design 30.06.2020 kl. 13:45:

Hej igen, jo men det er der også. A.3 pind 13 = 2 ret sammen, 1 kast, 2 ret sammen, 1 kast osv (du har et kast for hver 2 ret sammen, så maskeantallet bliver det samme). God fornøjelse!

A Sivertsen 23.06.2020 - 21:05:

Hei, mangler det et kast i omg.13? Har strikket en tidligere, men da ble det mye miksing og triksing for å få mønsteret til å stemme.

DROPS Design 26.06.2020 kl. 14:43:

Hej, ifølge diagrammet har du et kast for hver gang du strikker 2 sammen :)

Vale 09.05.2020 - 18:11:

Buongiorno, questa maglia mi piace moltissimo , ma ho difficoltà a lavorare con i ferri circolari, sapete dirmi se c’è un modello simile aperto davanti così che possa utilizzare i ferri dritti? Ho provato ad adattarlo, ma mi pare molto difficile. Grazie mille per l’attenzione Valeria

DROPS Design 11.05.2020 kl. 22:18:

Buonasera Vale, questo modello è molto particolare ed è stato progettato per la lavorazione in tondo. Nei nostri cataloghi può trovare tanti altri cardigan che può lavorare con i ferri dritti, oppure può provare a cimentarsi nella lavorazione in tondo utilizzando tutti i nostri tutorials, video e lezioni. Buon lavoro!

Dea 21.04.2020 - 12:35:

Ciao, quando devo fare le 8 diminuzioni ogni 3 cm, fra questi 3cm lavoro normale oppure faccio lo stesso 4 diminuzioni e 4 aumenti ogni 2giri? Grazie

DROPS Design 01.05.2020 kl. 15:27:

Buongiorno Dea. Deve continuare a lavorare le 4 diminuzioni e i 4 aumenti ogni 2 giri. Buon lavoro!

Carla 29.03.2020 - 16:18:

Moet je met het patroon boven aan beginnen of onderaan beginnen bij A1. of onderaan waar 6 staat

DROPS Design 29.04.2020 kl. 10:17:

Dag Carla,

De telpatronen lees je altijd van onder naar boven, dus in dit geval waar 6 staat. Bij de veel gestelde vragen vind je meer info over hoe je een telpatroon moet lezen.

Kia 27.12.2019 - 22:10:

This is a beautiful project! What is the knitting gauge?

DROPS Design 28.12.2019 kl. 07:19:

Dear Kia, the gauge is given where we state the needle sizes. We used different needles for the project with gauges: DROPS DOUBLE POINTED NEEDLES AND CIRCULAR NEEDLE (40 + 80 cm) SIZE 3 MM – or the size needed to get 24 stitches and 32 rows stocking stitch on 10 cm in width and 10 cm in height. DROPS DOUBLE POINTED NEEDLES AND CIRCULAR NEEDLE (40 + 80 cm) SIZE 2.5 MM – for the ridge edges. Happy Crafting!

Evelyne 11.12.2019 - 16:39:

Bonjour je suis arrivée où il faut séparer le dos du devant mais je ne comprends pas comment en partant de 159 il doit en rester 5 le pull va être très long et en pointe alors que sur le modèle il est plus large et arrondi. Merci de m'aider

DROPS Design 12.12.2019 kl. 09:10:

Bonjour Evelyne, vous ne tricotez pas le dos et le devant séparément, mais chaque côté (demi-dos+demi-devant) séparément en rabattant et en diminuant comme indiqué aux rangs 1 à 10; vous répétez ensuite ces 10 rangs jusqu'à ce qu'il reste 5 mailles. Bon tricot!

Maria Teleptean 29.11.2019 - 17:31:

Jeanette, you have the best demos ever on everything you do. I wonder if you'd have one on Brioche for combination knitters. I knit the eastern European way, through the back loop, and pick on the purl. I have not been able to learn the brioche. Anyway you can help me please? Thank you so very much.

DROPS Design 30.11.2019 kl. 13:22:

Dear Maria, you can find all our turoeial videos on English rib here. Maybe it would help you if you replace the English rib with the Fisherman ribbing, which gives similar results, with a different knitting technique. The tutorials related to fisheman's ribbing can be found heret

Susanne 26.11.2019 - 19:34:

Zusatz zu meiner Frage: Ich stricke Größe XXXL.

Susanne 26.11.2019 - 19:31:

Liebes DropsTeam, leider komme ich mit der Ärmellänge nicht klar. 27 cm ab der Teilung finde ich etwas wenig. Oder verstehe ich das falsch? Sind die Angaben für den Arm in der Skizze richtig ? Vlg

DROPS Design 27.11.2019 kl. 07:50:

Liebe Susanne, die Ärmel sind kleiner in den grösseren Grösse, denn die Passe/Schulter breiter sind; am besten ziehen Sie den Pullover an und so können Sie die Ärmel bis zur gewünschten Länge stricken. Viel Spaß beim stricken!

Kommentér oppskrift DROPS 177-6