DROPS / 177 / 6

Chevron Delight by DROPS Design

Ylhäältä alas neulottu raglanpusero DROPS BabyAlpaca Silk -langasta. Koot S-XXXL.

DROPS Design: Malli bs-118
Lankaryhmä A
-----------------------------------------------------------
400-400-450-500-550-600 g väriä 1306, puuteri

DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 80 cm) NRO 3 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT JA PYÖRÖPUIKOT (40 + 80 cm) NRO 2,5 (ainaoikeinneulottuihin renuksiin).
NEULETIHEYS: 24 silmukkaa ja 32 kerrosta sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 cm leveyssuunnassa ja 10 cm korkeussuunnassa.

5.55 EUR
3.90 EUR

Katso ruutupiirrokset A.1-A.3. Piirrokset näyttävät mallineuleen kaikkia kerroksia oikealta puolelta katsottuna.

LISÄYSVINKKI:
Laske kuinka usein kerroksella lisätään seuraavasti: Laske kerroksen silmukkaluku (esim. 124 silmukkaa) ja jaa tämä luku lisäysten määrän kanssa (esim. 12) = 10,3. Tässä esimerkissä tehdään lisäys n. joka 10.silmukan jälkeen. Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein, jottei muodostuisi reikää.

RAGLANLISÄYKSET:
Tee raglanlisäykset keskellä edessä/takana olevan merkityn silmukan molemmin puolin ja kummankin hihan kumpaankin reunaan (eli 1. ja 4.merkkilangan molemmin puolin, ennen 3. ja 6.merkkilankaa ja 2. ja 5.merkkilangan jälkeen).
Lisää 1 silmukka tekemällä 1 langankierto puikolle, seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen, jottei muodostuisi reikää. Lisätyillä silmukoilla neulotaan mallineuletta. HUOM: Etu- ja takakappaleessa ja hihoissa lisätään eri tavoin ohjeen mukaisesti.

KAVENNUSVINKKI 1 (etu- ja takakappaleen sivut ja keskellä hihan alla):
Kavenna kummankin merkin molemmin puolin 1 silmukka seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 3 silmukkaa ennen merkkiä, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen, 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli (= työstä kapeni 2 silmukkaa).

KAVENNUSVINKKI 2 (etu- ja takakappaleen sivut):
Kavenna kummankin merkin molemmin puolin 2 silmukkaa seuraavasti: Neulo kunnes jäljellä on 5 silmukkaa ennen merkkiä, *neulo 2 silmukkaa oikein yhteen*, toista *-* yht. 2 kertaa (= työstä kapeni 2 silmukkaa), neulo 2 silmukkaa oikein (merkki on näiden 2 silmukan keskellä), *nosta 1 silmukka oikein neulomatta, neulo 1 silmukka oikein, vedä nostettu silmukka neulotun silmukan yli*, toista *-* yht. 2 kertaa (= työstä kapeni 4 silmukkaa).
----------------------------------------------------------

PUSERO:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, ylhäältä alas. Hihat neulotaan suljettuna neuleena lyhyellä pyöröpuikolla/sukkapuikoilla.

KAARROKE:
Luo 124-124-132-132-148-148 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5 BabyAlpaca Silk -langalla. Neulo 6 kerrosta AINAOIKEAA (katso selitys yllä) ja lisää SAMALLA 4.kerroksella tasavälein 12-12-20-20-24-24 silmukkaa (LUE LISÄYSVINKKI) = 136-136-152-152-172-172 silmukkaa. Toista tällaiset lisäykset 6.kerroksella = 148-148-172-172-196-196 silmukkaa.
Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja neulo seuraava kerros näin (takakappaleen vasemmasta olasta alkaen): Neulo ensimmäisillä 30-30-36-36-42-42 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 5-5-6-6-7-7 kpl 6 silmukan mallikertaa), kiinnitä 1.merkkilanka seuraavaan silmukkaan ja neulo silmukka piirroksen A.2 mukaisesti (= keskitaka), neulo seuraavilla 30-30-36-36-42-42 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti (= 5-5-6-6-7-7 kpl 6 silmukan mallikertaa), kiinnitä 2.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, neulo seuraavilla 12 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti (= 2 kpl 6 silmukan mallikertaa), neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 1 silmukka), kiinnitä 3.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= 13 silmukkaa oikeassa hihassa, 2. ja 3.merkkilangan välissä), neulo seuraavilla 30-30-36-36-42-42 silmukalla mallineuletta piirroksen A.1 mukaisesti, kiinnitä 4.merkkilanka seuraavaan silmukkaan ja neulo silmukka piirroksen A.2 mukaisesti (= keskietu), neulo seuraavilla 30-30-36-36-42-42 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, kiinnitä 5.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa, neulo mallineuletta piirroksen A.2 mukaisesti (= 1 silmukka), neulo seuraavilla 12 silmukalla mallineuletta piirroksen A.3 mukaisesti, kiinnitä 6.merkkilanka ennen seuraavaa silmukkaa (= 13 silmukkaa vasemmassa hihassa, 5. ja 6.merkkilangan välissä).
Työssä on nyt 6 merkkilankaa.
Jatka mallineuletta tähän tapaan (eli toista piirrosten A.1-A.3 mallikertoja lopulliseen mittaan asti). SAMANAIKAISESTI kun olet kiinnittänyt merkkilangat, aloita seuraavalla kerroksella RAGLANLISÄYKSET (katso selitys yllä). Toista lisäykset seuraavasti:
ETU- JA TAKAKAPPALE:
Tee lisäykset jokaisella kerroksella yht. 6-12-10-22-18-30 kertaa, sitten joka 2.kerros yht. 28-28-30-28-34-32 kertaa (= yht. 34-40-40-50-52-62 kertaa).
HIHA:
Tee lisäykset jokaisella kerroksella yht. 0-3-4-2-0-0 kertaa, joka 2.kerros yht. 29-32-33-37-40-41 kertaa ja sitten joka 4.kerros yht. 1-0-0-0-2-3 kertaa (= yht. 30-35-37-39-42-44 kertaa).
TARKISTA NEULETIHEYS! Kun kaikki raglanlisäykset on tehty, työn pituus luomisreunasta mitattuna (keskeltä edestä) on n. 20-22-23-25-28-30 cm. 1. ja 4.merkkilangan kummallakin puolella on 64-70-76-86-94-104 silmukkaa (= 129-141-153-173-189-209 silmukkaa etu- ja takakappaleessa, sisällyttäen merkityt silmukat) ja kummassakin hihassa on 73-83-87-91-97-101 silmukkaa = yht. 404-448-480-528-572-620 silmukkaa.
Seuraava kerros neulotaan näin: Neulo ensimmäiset 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo kuten aiemmin, kunnes olet 1.merkkilangan kohdalla, tee 1 langankierto puikolle, neulo silmukka kuten aiemmin (= keskitaka), tee 1 langankierto puikolle (työhön lisättiin 2 s), neulo kuten aiemmin kunnes jäljellä on 2 silmukkaa ennen 2.merkkilankaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), siirrä seuraavat 73-83-87-91-97-101 silmukkaa (eli 2. ja 3.merkkilangan väliset silmukat) apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-12-12-12-12 silmukkaa, kiinnitä 1 merkki luotujen silmukoiden keskelle, neulo 2 silmukkaa kiertäen oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), neulo mallineuletta kuten aiemmin, kunnes olet 4.merkkilangan kohdalla, tee 1 langankierto puikolle, neulo silmukka kuten aiemmin (= keskietu), tee 1 langankierto puikolle (= työhön lisättiin 2 silmukkaa), neulo mallineuletta kuten aiemmin, kunnes jäljellä on 2 silmukkaa ennen 5.merkkilankaa, neulo 2 silmukkaa oikein yhteen (= työstä kapeni 1 silmukka), siirrä seuraavat 73-83-87-91-97-101 silmukkaa (eli 5. ja 6.merkkilangan väliset silmukat) apulangalle hihaa varten, luo apulangan silmukoiden tilalle 6-6-12-12-12-12 silmukkaa ja kiinnitä 1 merkki luotujen silmukoiden keskelle = 270-294-330-370-402-442 silmukkaa. Katkaise lanka. KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ!

ETU- JA TAKAKAPPALE:
Siirrä kerroksen vaihtumiskohtaa siten, että kerros alkaa keskeltä oikean hihan alta, kun vaate puetaan päälle (eli siirrä seuraavat silmukat neulomatta oikean käden puikolle). Anna merkkien kulkea työn mukana. Neulo mallineuletta kuten aiemmin. HUOM: Kummankin hihan alle luoduilla silmukoilla neulotaan myös mallineuletta, mallineule neulotaan kuitenkin keskeltä hihan alta alkaen (eli merkin kummallakin puolella peilikuvana). Lisää SAMALLA joka 2.kerros 1. ja 4.merkityn silmukan molemmin puolin 1 silmukka kuten aiemmin, ja kavenna kummankin hihan merkin molemmin puolin 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI 1) = työhön lisättiin 4 silmukkaa ja työstä kapeni 4 silmukkaa. Kun lisäykset ja kavennukset tehdään tähän tapaan, silmukkaluku pysyy koko ajan samana.

Kun työn pituus keskellä hihan alla olevasta jakokohdasta mitattuna on 3 cm (tarkista, että seuraava kerros on lisäys-/kavennuskerros), kavenna jatkossa kummankin hihan merkin molemmin puolin 2 silmukkaa (etu- ja takakappaleen lisäyksiä jatketaan kuten aiemmin) (LUE KAVENNUSVINKKI 2) = työhön lisättiin 4 silmukkaa ja työstä kapeni 8 silmukkaa.
Toista tällaiset kavennukset ja lisäykset 4-4-4-3-3-3 cm välein yht. 3-3-3-4-4-4 kertaa = 258-282-318-354-386-426 silmukkaa. Jatka sitten neulomista kuten aiemmin, eli kavenna ja lisää joka 2.kerros 4 silmukkaa.

Jatka neulomista tähän tapaan, kunnes työn pituus keskisilmukan kohdalta (eli 1. ja 4.merkkilangan kohdalta) mitattuna on n. 46-50-51-55-58-63 cm ja seuraava kerros on lisäys-/kavennuskerros. Työn pisimmän kohdan pituus olalta alaspäin mitattuna on nyt n. 56-60-61-65-69-74 cm. Katkaise lanka.
Siirrä ensimmäiset 65-71-80-89-97-107 silmukkaa (= puolikas etukappale, sisällyttäen keskisilmukka) ja viimeiset 64-70-79-88-96-106 silmukkaa (= puolikas takakappale) samalle apulangalle. Jatka neulomista lopuilla 129-141-159-177-193-213 silmukalla (eli 4.merkkilangasta alkaen 1.merkittyyn silmukkaan asti = puseron vasen sivu, keskeltä edestä keskelle taakse) seuraavasti:
1. KERROS (= oikea puoli): Päätä ensimmäiset 2 silmukkaa, neulo mallineuletta kuten aiemmin, kunnes jäljellä on 3 silmukkaa ennen hihan alla olevaa merkkiä, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka kuten aiemmin (= työstä kapeni 2 silmukkaa), neulo lopuilla silmukoilla mallineuletta kuten aiemmin = keskeltä edestä kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa ja puseron sivusta kapeni 2 silmukkaa (= työstä kapeni yht. 4 silmukkaa).
2. KERROS (= nurja puoli): Päätä ensimmäiset 2 silmukkaa, neulo lopuilla silmukoilla mallineuletta kuten aiemmin = keskeltä takaa kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
3. KERROS: Päätä ensimmäiset 2 silmukkaa, neulo lopuilla silmukoilla mallineuletta kuten aiemmin = keskeltä edestä kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
4.KERROS: Neulo kuten 2.kerros = keskeltä takaa kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
5.KERROS: Neulo kuten 3.kerros = keskeltä edestä kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
6.KERROS: Neulo kuten 2.kerros = keskeltä takaa kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
7.KERROS: Neulo kuten 1.kerros = keskeltä edestä kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa ja puseron sivusta kapeni 2 silmukkaa (= työstä kapeni yht. 4 silmukkaa).
8.KERROS: Neulo kuten 2.kerros = keskeltä takaa kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
9.KERROS: Neulo kuten 3.kerros = keskeltä edestä kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.
10.KERROS: Neulo kuten 2.kerros = keskeltä takaa kerroksen alusta päätettiin 2 silmukkaa.

Toista kerroksia 1.-10., kunnes jäljellä on 5 silmukkaa. Päätä loput silmukat kerralla. Ota apulangalla odottavat silmukat takaisin työhön ja neulo puseron toinen puoli vastaavasti (= puseron oikea sivu, keskeltä takaa keskelle eteen).

HIHA:
Ota työn oikean sivun apulangalla odottavat silmukat (kun vaate puetaan päälle) lyhyelle pyöröpuikolle nro 3, poimi lisäksi jokaisesta keskelle hihan alle luodusta 6-6-12-12-12-12 silmukasta 1 silmukka = 79-89-99-103-109-113 silmukkaa. Kiinnitä 1 merkki luotujen silmukoiden keskelle. Anna merkin kulkea työn mukana. Jatka piirrosten A.1/A.2 mallineuletta kuten aiemmin. Niillä keskellä hihan alla olevilla silmukoilla, joilla ei voida neuloa kokonaisia mallikertoja, neulotaan oikeaa oikeilla kerroksilla ja nurjaa nurjilla kerroksilla.
Kun työn pituus on 3 cm, kavenna merkin molemmin puolin 1 silmukka (LUE KAVENNUSVINKKI 1) (= työstä kapeni 2 silmukkaa). Toista tällaiset kavennukset yht. 15-20-25-24-27-26 kertaa koossa S: Joka 6.kerros, koossa M: Joka 5.kerros, koissa L + XL: Joka 3.kerros ja koissa XXL + XXXL: Vuorotellen joka 2. ja joka 3.kerros = 49-49-49-55-55-61 silmukkaa. Kun työn pituus jakokohdasta mitattuna on 34-33-31-30-26-25 cm (sovita tarvittaessa neuletta ja tarkista pituus), vaihda sukkapuikkoihin nro 2,5. Neulo 8 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda takaisin sukkapuikkoihin nro 3 ja päätä silmukat. Hihan pituus jakokohdasta mitattuna on n. 36-35-33-32-28-27 cm. Neulo toinen hiha samoin, mutta jatka piirrosten A.2/A.3 mallineuletta kuten aiemmin.

ETU- JA TAKAKAPPALEEN HELMAN AINAOIKEINNEULOTTU REUNUS:
Poimi reunuksen silmukat puseron alareunan reunimmaisen silmukan sisäpuolelta. Poimi työn oikealta puolelta tasavälein n. 240-260-290-332-364-406 silmukkaa pyöröpuikolle nro 2,5. Ole tarkkana, että reunuksesta tulee tarpeeksi joustava! Mikäli reunus kiristää, poimi lisää silmukoita. Neulo 6 kerrosta ainaoikeaa. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3 ja päätä silmukat.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 177-6 alkuperäisohjeeseen.