DROPS / 177 / 9

Long Island by DROPS Design

Tröja med strukturmönster och raglan med söm, stickad nerifrån och upp i DROPS Paris. Storlek S - XXXL.

DROPS Design: Modell w-635
Garngrupp C eller A + A
-----------------------------------------------------------
750-850-950-1050-1150-1250 g färg 100, light wash

DROPS RUNDSTICKA (80 cm) NR 5 – eller den sticka du måste använda för att få 17 maskor och 22 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
DROPS RUNDSTICKA (60 cm) NR 4 till resårer – eller den sticka du måste använda för att få 19 maskor och 25 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS ♥ You #8 DROPS ♥ You #8
100% Bomull
10.00 kr /50g
DROPS ♥ You #8 DROPS ♥ You #8 10.00 kr /50g
Garnaffären
Stickor och virknålar
Garnet till detta mönstret kostar 150kr. Läs mer.

Det ökas 1 maska i varje sida genom att sticka 2 maskor i kantmaskan i varje sida (= 2 maskor ökade). De nya maskorna stickas in i mönster A.1.

MINSKNINGSTIPS:
Alla minskningar görs från rätsidan! Det minskas innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida.
MINSKA 1 MASKA I VARJE SIDA SÅ HÄR:
Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades. Sticka tills det återstår 2 maskor före kantmaskan i rätstickning, sticka 2 maskor räta tillsammans.
MINSKA 2 MASKOR I VARJE SIDA SÅ HÄR:
Lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 2 maskor räta tillsammans, drag den lyfta maskan över maskorna som stickades tillsammans. Sticka tills det återstår 3 maskor före kantmaskan i rätstickning, sticka 3 maskor räta tillsammans.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arbetet stickas fram och tillbaka i delar och sys ihop till slut.

BAKSTYCKET:
Lägg upp 87-93-101-109-119-129 maskor på rundsticka 5 med Paris. Sticka mönster så här (1:a varvet = rätsidan):
Sticka 1 kantmaska i RÄTSTICKNING - se förklaring ovan, sticka diagram A.1 till det är 2 maskor kvar på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska i rätstickning. Fortsätt mönstret så. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arbetet mäter 6-2-2-3-3-4 cm ökas det 1 maska i varje sida av arbetet – LÄS ÖKNINGSTIPS. Öka så på ca vart 6:e -8:e-8:e-8:e-10:e-10:e varv 7-7-7-7-6-6 ggr = 101-107-115-123-131-141 maskor. Fortsätt med mönster till arbetet mäter 26-27-28-29-30-31 cm. På nästa varv från rätsidan minskas det 1 maska i varje sida av arbetet - LÄS MINSKNINGSTIPS. Det minskas olika i de olika storlekarna så här:
STORLEK S, M och L:
Minska 1 maska på vart 4:e varv 5-3-1 ggr till (= totalt 6-4-2 ggr), sedan på vartannat varv 23-28-33 ggr.
STORLEKAR XL, XXL och XXXL:
Minska 1 maska på vartannat varv 33-32-29 ggr till (= totalt 34-33-30 ggr), 2 maskor på vartannat varv 2-4-8 ggr och 1 maska på vartannat varv 1 gång.

När alla minskningar är färdiga är det 43-43-45-45-47-47 maskor på varvet. Maska av de resterande maskorna och sticka framstycket.

FRAMSTYCKET:
Lägg upp och sticka som bakstycket. SAMTIDIGT när arbetet mäter 50-52-53-55-56-58 cm sätts de mittersta 21-21-21-21-23-23 maskorna på en tråd till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan maskas det av maskor på varje varv från halsen så här: Maska av 3 maskor 3 ggr och 1 maska 1-1-2-2-2-2 ggr. När alla avmaskningar är färdiga är det 2 maskor kvar på stickan. Maska av.

ÄRMAR:
Lägg upp 53-59-61-69-73-83 maskor på rundsticka 4. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida i 3 cm och anpassa så att sista varvet som stickas är från avigsidan. Byt till rundsticka 5. Sticka mönster så här:
1 kantmaska i rätstickning, sticka A.1 till det är 2 maskor kvar på stickan, 1 rätmaska, 1 kantmaska i rätstickning. När arbetet mäter 5-4-6-5-6-4 cm ökas det 1 maska i varje sida – kom ihåg ökningstips! Öka så på ca vart 14:e-14:e-8:e-8:e.-6:e-6:e varv totalt 5-5-7-7-8-8 ggr = 63-69-75-83-89-99 maskor. De nya maskorna stickas in i mönster A.1. När arbetet mäter 34-33-32-31-29-27 cm minskas det 1 maska i varje sida av arbetet – kom ihåg minskningstips! Det minskas olika i de olika storlekarna så här:
STORLEK S, M och L:
Minska 1 maska på vart 4:e varv 5-3-1 ggr till (= totalt 6-4-2 ggr), sedan på vartannat varv 23-28-33 ggr.
STORLEKAR XL, XXL och XXXL:
Minska 1 maska på vartannat varv 33-32-29 ggr till (= totalt 34-33-30 ggr), 2 maskor på vartannat varv 2-4-8 ggr och 1 maska på vartannat varv 1 gång.

När alla minskningar är färdiga är det 5 maskor kvar i alla storlekar. Maska av.
Sticka den andra ärmen på samma sätt.

MONTERING:
Sy i ärmarna mot framstycket och bakstycket i varje sida. Sy maskorna en och en innanför 1 kantmaska i rätstickning i varje sida och se till att sömmen inte stramar.
Sy sömmen under ärmen och sidsömmen i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm. Klipp av tråden och fäst den. Upprepa i den andra sidan.

HALSKANT:
Sticka upp ca 102 till 114 maskor (inklusive maskorna på tråden) på rundsticka 4 med Paris. Sticka resår (1 rätmaska, 1 avigmaska) runt hela halsen. När resåren mäter ca 2 cm maskas det av med rätmaskor över rätmaskor och avigmaskor över avigmaskor. Klipp av tråden och fäst den.

Ilaria Zamborlini 07.01.2018 - 22:10:

Buongiorno, vorrei sapere come adattare questo modello a dei ferri n°8. Per quanto riguarda le dimensioni, ho realizzato un campione secondo il quale 10 maglie corrispondono a 10 cm; ho montato per il dietro 64 maglie, ma vorrei capire come fare per le diminuzioni per il raglan. Vi ringrazio.

DROPS Design 07.01.2018 kl. 22:59:

Buonasera Ilaria, purtroppo non possiamo fornire un aiuto così personalizzato, però può rivolgersi al suo rivenditore DROPS di fiducia per qualsiasi suggerimento. Buon lavoro!

Monique De Leeuw 06.12.2017 - 13:23:

Heel erg bedankt!

Monique De Leeuw 29.11.2017 - 11:28:

Ben ik weer. Het gaat om de opmerking hieronder van Valy in het frans over het motief. Kunt u dat vertalen?

DROPS Design 02.12.2017 kl. 16:14:

Hoi Monique, Op de eerste naald van het telpatroon (aan de goede kant) brei je alle steken recht (= lege hokjes in het telpatroon) Op de tweede naald (verkeerde kant) brei je de hokjes met een kruisje recht en de lege hokjes averecht en. Het telpatroon lees je altijd van onder naar boven en van rechts naar links en dan lees je bij de tweede naald weer terug naar rechts, enzovoort.

Monique De Leeuw 28.11.2017 - 13:22:

Mijn vraag is inderdaad onduidelijk, het gaat op het telpatroon, hieronder staat hij in het frans dus ik ben onzeker wat precies de bedoeling is. Heel erg bedankt!

DROPS Design 29.11.2017 kl. 08:06:

Hallo Monique, Het telpatroon en de beschrijving van de symbolen is ook in het nederlands vertaald. Waar zie je Frans staan? Kan het zijn dat je pagina automatisch vertaald wordt door de browser? Via deze link vindt je in ieder geval het Nederlandstalige patroon.

Monique De Leeuw 27.11.2017 - 19:11:

Wilt u het patroon in het Nederlands uitleggen?

DROPS Design 28.11.2017 kl. 09:08:

Dat Monique, Het patroon is reeds vertaald in het Nederlands. Kun je aangeven waar je precies tegenaan loopt bij het maken van het patroon? Dan kunnen we je beter helpen.

Mari 28.09.2017 - 22:13:

Scusate ma quando scrivete 'diminuire così ogni 4 ferri' intendete 4 senza diminuzioni e 1 in cui diminuisco? O diminuisco al quarto ferro (quindi 3 senza e al quarto diminuisco)?

DROPS Design 28.09.2017 kl. 22:27:

Buonasera Mari. Sono 3 ferri senza diminuzioni e al quarto diminuisce. Buon lavoro!

Camilla 10.09.2017 - 22:36:

Hei! Er den liten, normal eller stor i størrelsen?

DROPS Design 11.09.2017 kl. 10:28:

Hei Camilla, Du finner størrelsene i cm i diagrammet på bunnen av sida. God fornøyelse!

Martina 26.06.2017 - 13:24:

Il filato nella foto ê proprio il Paris n.100? Perché sembra più scuro e compatto!

DROPS Design 26.06.2017 kl. 14:22:

Buongiorno Martina. I modelli sono fotografati nel colore proposto nelle istruzioni. Spesso uno stesso colore può sembrare diverso a seconda delle condizioni di luce al momento della fotografia. Può eventualmente chiedere aiuto anche al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Anja 22.03.2017 - 13:54:

Hej! Jag har stickat armen enligt monstret men den blir inte alls lik diagrammet/fotot. Hur ska overdelen av armen kunna bli 30 cm bred om man inte okar till mer an 63 maskor? (Jag stickar minsta storleken.) Nar masktatheten ar 17 per 10 cm sa blir ju det bara halften sa brett som det ska vara. Tack pa forhand for hjalpen, Anja

DROPS Design 23.03.2017 kl. 15:34:

Hej Anja. Hvor faar du fra at den skal vaere 30 cm bred. Det er laengden paa ermet du ser nederst i diagrammet. Har du 63 m og den rette strikkefasthed, saa vil jeg skyde paa din omkreds vil vaere omkring de 35 cm (37 cm i glatstrik, men pga mönstret vil det nok traekke sig lidt sammen).

Valy 03.03.2017 - 10:07: https://www.garnstud ...

Merci beaucoup, je refais un essai.

Kommentér oppskrift DROPS 177-9