DROPS / 170 / 1

Market Day by DROPS Design

Heklet DROPS veske i 2 tråder ”Paris” med fargemønster.

DROPS Design: Modell nr w-599
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
Mål:
Bredde: ca 43 cm
Høyde: ca 33 cm

Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
200 g f.nr 24, mørk grå
150 g f.nr 01, aprikos
100 g f.nr 23, lys grå
100 g f.nr 06, sterk rosa
100 g f.nr 17, naturhvit
50 g f.nr 41, sennep

NB: Dersom vesken hekles ensfarget vil det gå med 600 g Paris.

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 13 st x 6 rader med 2 tråder på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: grafisk, sirkel, vesker,

Se diag A.1 og A.2. Diag viser fargene i mønsteret. 1 rute = 1 st.

DOBBELTRÅDTIPS:
Bruk tråden fra innsiden og utsiden av nøstet. Ved bytting til nytt nøste er det lurt å ikke bytte begge trådene samtidig - da blir ikke trådfestingen etterpå så tykk.

FARGEMØNSTER (hekles rundt):
Når det byttes farge hekles det slik: Hekle siste st med første farge, men vent med siste gjennomtrekning, bytt til neste farge og hekle siste gjennomtrekning, deretter hekles neste st. Når det hekles med to farger legges trådene på den fargen det ikke hekles med over maskene fra forrige omg, det hekles rundt trådene slik at de blir skjult og dratt med rundt.

HEKLEINFO:
Første st på omg erstattes av 3 lm, avslutt omg med 1 kjm i tredje lm.

FELLETIPS:
Det felles 1 st ved å hekle neste 2 st sammen slik: Hekle 1 st, men vent med siste gjennomtrekning (= 2 m på nålen), hekle deretter neste st, men når siste gjennomtrekning gjøres trekkes tråden gjennom alle 3 m på nålen.

----------------------------------------------------------

VESKE: Vesken hekles rundt med 2 tråder av hver farge – LES DOBBELTRÅDTIPS.

Hekle 5 lm med 2 tråder sterk rosa på nål 4,5, og sett de sammen til en ring med en kjm i første lm. Videre hekles det rundt og etter diagram A.1 (det hekles 12 rapporter av A.1 i bredden) – LES FARGEMØNSTER!
1.OMG: Hekle 12 st om ringen – LES HEKLEINFO!
2.OMG: Hekle 2 st i hver st = 24 st.
3.OMG: Hekle * 1 st i første st, 2 st i neste st *, gjenta *-* rundt omg = 36 st.
4.OMG: Hekle * 1 st i hver av de 2 første st, 2 st i neste st*, gjenta *-* rundt omg = 48 st. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
5.-10.OMG: Fortsett med økninger og mønster som før, dvs for hver omg hekles det 1 st mer mellom økningene = 120 st.
11.OMG: Hekle siste omg i A.1, SAMTIDIG felles det 4 st jevnt fordelt - LES FELLETIPS = 116 st.
12.OMG: Fortsett med å hekle rundt, men uten økninger, og det hekles etter A.2 (= 7 rapporter i bredden), SAMTIDIG på 1.omg i A.2 felles det 4 st jevnt fordelt = 112 st. Fortsett til A.2 er heklet ferdig, klipp og fest tråden.

STROPPER:
Klipp 6 tråder av hver farge à 120 cm = 36 tråder. Legg trådene sammen og knyt en løs knute, la det være igjen ca 12 cm etter knuten. Fordel trådene i 3 bunker med 12 tråder i hver bunke. Flett de tre bunkene sammen til fletten måler ca 68 cm. Del trådendene i 2 bunker. Tre de 2 halvdelene gjennom vesken med 1 st mellomrom, i den tredje omgangen fra kanten. Knyt de sammen til en knute på fremsiden av vesken. Ta opp knuten i begynnelsen av fletten og fest enden til vesken på samme måte, men i motsatt side. Lag en flette til på samme måte – se foto.

Diagram

= lys grå
= sterk rosa
= sennep
= aprikos