DROPS / 164 / 31

Lakeside by DROPS Design

Virkad DROPS tröja i ”Air” med stolpar, hålmönster och runt ok, virkad uppifrån och ned.

DROPS Design: Modell nr ai-010
Garngrupp C eller A + A
----------------------------------------------------------
300-350-400-450-450-500 g nr 11, påfågelblå

DROPS VIRKNÅL NR 6 - eller det nålnr du måste använda för att få 12 st x 7 v på 10 x 10 cm, eller 1 rapport A.2 på 8 cm på bredden.
----------------------------------------------------------

I början på varje v med fm, ersätts första fm med 1 lm. V avslutas med 1 sm i lm i början på v.
I början på varje v med st, ersätts första st med 3 lm. V avslutas med 1 sm i 3:e lm i början på v.

MÖNSTER:
Se diag A.1 och A.2.

VIRKA 2 ST TILLS (i st):
Virka 1 st i nästa st, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st till i samma st, vid sista genomdragningen virkas det genom alla omslag på nålen.

VIRKA 2 ST TILLS (om lm):
Virka 1 st om den mittersta lm i st-gruppen, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st till om samma lm, vid sista genomdragningen virkas det genom alla omslag på nålen.

ST-GRUPP:
Virka en st-grupp om lm-bågen så här: Virka * 1 st, 1 lm *, upprepa *-* 2 ggr till om samma lm-båge, 1 st om samma lm-båge.

ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 st genom att virka 2 st i 1 fm/st.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 st i början och slutet av v så här: Virka 1 st (= 3 lm), * virka 1 st, men vänta med sista genomdragningen (= 2 m på nålen), virka sedan nästa st, när sista genomdragningen görs dras tråden genom alla m på nålen *, upprepa *-* när det återstår 3 st på v = 1 m minskad på varje sida av markören.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Arb virkas uppifrån och ned. Det virkas runt med v början mitt bak.

OK:
Virka 66-69-75-82-84-90 lösa lm på virknål 6 med Air, och sätt ihop dem till en ring med 1 sm. Virka första v så här:
VARV 1: Virka 1 lm - LÄS VIRKINFO, virka 1 fm i var och en av de första 1-4-2-1-3-1 lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 fm i var och en av de nästa 7 lm *, upprepa *-* 7-7-8-9-9-10 ggr till = 58-61-66-72-74-79 fm.
VARV 2: Virka 1 st i varje fm, SAMTIDIGT ökas det 6-8-8-9-12-23 st jämnt fördelat - LÄS ÖKNINGSTIPS = 64-69-74-81-86-102 st.
Nu sätts det 8 markörer i arb för raglanökning utan att virka m. Sätt 4 markörer in i varje sida från början på v så att det blir spegelvänt från mitt bak: Sätt en markör efter 10-10-10-11-12-15 st, sätt nästa markör efter 2 st, sedan sätts nästa markör efter 8-10-12-14-14-17 st, och till slut sätts sista markören efter 2 st. Det är nu 20-21-22-23-26-30 st mellan de 2 mittersta markörerna mot mitt fram på tröjan. Nu fortsätts det med 1 st i varje st, SAMTIDIGT som det ökas 1 st på höger sida av var och en av de 8 markörerna. Sedan ökas det på växelvis höger och vänster sida av varje markör. Upprepa ökningen på varje v 9-9-11-12-13-16 ggr till, och på vartannat v 2-3-2-2-2-0 ggr = 160-173-186-201-214-238 st på v. Arb mäter ca 20-23-23-24-26-27 cm. KONTROLLERA VIRKFASTHETEN! På nästa v virkas det så här: Virka 21-23-25-28-30-34 st (= halva bakst), 8 lm (under ärm), hoppa över 38-40-42-45-47-50 st från föregående v (= ärm), 42-47-52-55-60-70 st (= framst), 8 lm (under ärm), hoppa över 38-40-42-45-47-50 st från föregående v (= ärm), 21-23-25-27-30-34 st (= halva bakst). Sätt en markör, härifrån mäts nu arb.

FRAM- OCH BAKST:
Det är nu 100-109-118-127-136-154 st till fram- och bakst. ARB MÄTS VIDARE HÄRIFRÅN! Virka 1 v med 1 st i varje st/lm. Sedan virkas det MÖNSTER - se förkl ovan, så här: OBS: Det virkas från 1:a v i A.1-A.2
VARV 1: Virka 3 lm (= A.1) - kom ihåg virkinfo! Sedan virkas A.2 så här: * Virka 2 ST TILLS (i st) - se förkl ovan, 5 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 3 lm, hoppa över 2 st, 1 fm i nästa st, 5 lm, hoppa över 2 st *, upprepa *-* 10-11-12-13-14-16 ggr till. Avsluta med 1 sm i 3:e lm på v (= A.1).
VARV 2: Virka 1 lm, * virka 1 fm i de 2 st som virkades tills, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge, virka 1 ST-GRUPP - se förkl ovan, om nästa lm-båge, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge *, upprepa *-* 10-11-12-13-14-16 ggr till. Avsluta med 1 sm i 1:a lm på v.
VARV 3: Virka 1 lm, * 2 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm, virka 2 ST TILLS (om lm) - se förkl ovan, 5 lm, 1 fm om nästa lm efter st-gruppen, 1 lm *, upprepa *-* 10-11-12-13-14-16 ggr till. Avsluta med 1 sm i 1:a lm på v.
VARV 4: Virka 3 lm, virka (1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st) om första lm-bågen, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge, 1 fm i de 2 st som virkades tills, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge, * (1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm, 1 st) om nästa lm-båge, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge, 1 fm i de 2 st som virkades tills, 3 lm, hoppa över 1 lm-båge *, upprepa *-* 9-10-11-12-13-15 ggr till, (1 st, 1 lm, 1 st) om sista lm-bågen. Avsluta med 1 sm i 3:e lm på v.
VARV 5: Virka 3 lm, * virka 2 ST TILLS (om lm), 5 lm, virka 1 fm om lm-bågen efter st-gruppen, 3 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 5 lm *, upprepa *-* 10-11-12-13-14-16 ggr till. Avsluta med 1 sm i 3:e lm på v.
Fortsätt så och repetera A.X (= 2:a-5:e v) tills arb mäter ca 32 cm i alla stl - anpassa så att det avslutas efter VARV 2 eller 4 i A.1-A.2. Arb mäter totalt 56-60-60-62-64-66 cm.

ÄRM:
Ärmen virkas runt, uppifrån och ned. ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN! Sätt en markör mitt emellan de 8 lm som virkades under ärmen. Markören följer med arb till färdigt mått. Fäst tråden med 1 sm i den 5:e lm av de 8 lm som virkades i ärmhålet på fram- och bakst. Virka 3 lm (= 1 st) Fortsätt sedan med 1 st i var och en av de 3 nästa lm, 1 st i var och en av st till ärm och sedan 1 st i de resterande 4 lm under ärmen = 46-48-50-53-55-58 st - kom ihåg Virkinfo! Fortsätt sedan med 1 st i varje st, SAMTIDIGT när arb mäter ca 4 cm börjar minskn - LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn på vart 3:e-2:a-2:a-2:a-2:a-1:a v 8-9-10-10-11-12 ggr till = 28-28-28-31-31-32 st kvar. När ärmen mäter 46-44-44-43-42-40 cm är ärmen färdig. Virka den andra ärmen på samma sätt.
---------------------------------------------------------
Mössa och halsvärmare:
Se DROPS 164-32 eller “Relaterade mönster” i beskrivningen på nätet.
----------------------------------------------------------

= Virka 2 st tills så här: Virka 1 st i nästa st, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st till i samma st, vid sista genomdragningen virkas det genom alla omslag på nålen.
= Virka 2 st tills så här: Virka 1 st om den mittersta lm i st-gruppen, men vänta med sista genomdragningen, virka 1 st till om samma lm, vid sista genomdragningen virkas det genom alla omslag på nålen.
= Virka en st-grupp om lm-bågen så här: Virka * 1 st, 1 lm *, upprepa *-* 2 ggr till om samma lm-båge, 1 st om samma lm-båge.
= 1 fm om lm-bågen.
= 1 st om lm-bågen.
= 1 sm

Peggie 09.04.2019 - 17:07:

Ik snap de eerste 8 markers niet zo, want als ik van het begin de een kantop 10 en na 2 en na 10 en na 2 doe en ik doe dat ook de andere kant op. Heb je aan de achterkant je21 steken ( want het begin van je toer was de achterkant) en dus niet aan de voorkant. Wat snap ik hier niet? Dank je wel voor antwoord

DROPS Design 09.04.2019 kl. 20:48:

Dag Peggie,

Als je vanaf het begin van de toer naar beide kanten toe markeerders plaatst dan heb je zowel aan de voor- als achterkant 20 steken tussen de markeerders. Het voor in achterpand is het zelfde wat dat betreft.

Na het plaatsten van de markeerdraden meerder je steken, waardoor je op het voor en achterpand aan beide kanten 21 steken hebt vanaf het midden voor/achter.

Savanna 14.01.2019 - 05:25:

Hello, I am confused on this part: "Then inc alternately on right and left side of every marker." So does that mean on Row 1 of inc, I increase on the Right side of the markers, then Row 2 of inc, I increase on the left side of markers and alternate like this. Or do I alternate each marker: Marker 1: Right side, Marker 2: Left side... continue with this pattern. Thank you.

DROPS Design 14.01.2019 kl. 12:52:

Dear Savanna, this video is showing how to incrase alternately on right and left side of markers. Happy crocheting!

Dorota 12.01.2019 - 11:29:

Witam. Zrobiłam 10 pierwszych okrążeń i teraz jak rozumiem mam wykonać 6 dodatkowych okrążeń a w tym w trzech mam dodać po 8 słupów. Ale to w sumie daje o 8 słupków za malo. Jak to zrobić żeby otrzymać 173 słupki a nie 165?

DROPS Design 14.02.2019 kl. 08:10:

Witaj Doroto! W rozmiarze M w 1-szym okr. masz 61 oś. W 2-gim okr. dodajesz 8 sł = 69 sł, w 3-cim dodajesz 8 sł = 77 sł. A następnie będziesz dodawać jeszcze 9 razy po 8 o. (72 o.) w każdym okrążeniu i 3 razy po 8 o. co 2 okrążenia (24 o.). 77+72+24= 173. Powodzenia!

Marisa Serra 04.12.2018 - 15:23:

Sorry for coming back on this but I cannot figure it out. I’ve never crocheted a top-down sweater before and these instructions are not clear to me. I’ve understood that there are 12 rows in the yoke. Round 2 = 64 dc. And we’re supposed to reach 160dc by the end of row 12. How am I to increase by 96 stitches over 10 rows?? The math doesn’t add up. Thank you for your help.

DROPS Design 04.12.2018 kl. 15:44:

Dear Mrs Serra, you start with 64 dc and increase 8 sts on each of the next 10 rounds = 80 sts increased + 64 dc = 144 dc. Then you will increase 8 sts every other round a total of 2 times (= 4 rounds x 8 sts inc) = 8 sts x 2 times = 16 sts inc + 144 sts = 160 sts. Yoke should now measure approx. 20 cm. Happy crocheting!

Marisa 03.12.2018 - 22:21:

Hello, For size small, could you please clarify this sentence: Repeat inc every round 9 more times, and every other round 2times = 160 dc. What does "every other round" mean? How do I evenly increase from round 3? i.e get from 72 dc to 160 dc? Thank you very much in advance

DROPS Design 04.12.2018 kl. 07:41:

Dear Marisa, you will increase at each marker (= 1st increase at the right of the markers = before each marker - 2nd increase at the left of the markers = after each marker = 8 stitches increased on each increase round) first every round a total of 10 times (work 10 rounds inc alternately before and after each marker) then increase a total of 2 times every other round (= work 1 round without dec, 1 round with dec, repeat these 2 rounds a total of 2 times). Happy crocheting!

Coldwind 29.08.2018 - 20:28:

Superschöner Pullover. Grösse S fällt sehr klein aus, passt meiner 10jährigen wie angegossen. Habe das muster an den ärmeln wiederholt.

Mary Manoly 26.09.2017 - 09:50:

Need chart to how to place the markers shal i place them right and left from starting points? Thank you

DROPS Design 26.09.2017 kl. 13:14:

Dear Mary, yes you will insert them from beg of round on the right and on the left, so that you will have a total of 8 markers and 20-21-22-23-26-30 tr (UK-En)/dc (US-En) between markers on front piece. Happy crocheting!

Knaxgurke 25.09.2017 - 14:39:

Danke, die letzte Erklärung war dann doch noch hilfreich. Wenn Sie eigentlich 10 Rd mit je 8 Zunahmen statt 10 Zunahmen pro Rd meinen ist die Formulierung in der Anleitung nach deutscher Grammatik und Syntax aber leider einfach falsch & unnötig irreführend. Dort steht "Zunahmen IN JEDER Rd nach dem 1. Mal noch weitere 9 Mal wiederholen" = 9 Wiederholungen pro Runde. Nicht 9 Wiederholungen der (Zunahme-)Runde oder R3+4 x Mal wiederholen, was anscheinend eigentlich gemeint ist.

Knaxgurke 25.09.2017 - 12:53:

(Meinen Sie vielleicht eigentlich 10 Runden mit je 8 Zunahmen statt 10 Zunahmen pro Runde?) Was meinen Sie mit "in jeder 2. Rd 2 x arb"? Zwei Mal WAS arbeiten? Bitte schreiben Sie doch einfach Runde für Runde auf, was zu tun ist. R3: 8x Zunahme je rechts der Markierer (72M) R4: 8x Zunahme je links der Markierer (80M) R5: ? R6: ? ...

DROPS Design 25.09.2017 kl. 13:27:

Ja genau, 8 Zunahmen in jeder der nächsten 10 Runde, dann in jeder 2. Runde = (Eine Runde ohne Zunahme, Eine Runde mit Zunahme), von (bis) insgesamt 2 x wiederholen. Runde 1: 64+8 rechts aller Markierung = 72 M, Rd2: 72+8 M links aller Markierung = 80 M, usw bis Runde 10: 144 M; dann, nächste Runde: keine Zunahme, Rd 12: 144 + 8 = 152 M. Rd 13: keine Zunahme. Rd 14: 152+8= 160 M. Viel Spaß beim stricken!

Knaxgurke 25.09.2017 - 12:51:

Danke, das Video habe ich gesehen, mir ist auch klar wie ich 2 Stb in eins häkele, aber das hilft mir leider wie gesagt null weiter, genau wie Ihre Antworten. Wie soll ich bei 8 Markierern und 1 Zunahme pro Markierer 10 Zunahmen pro Runde machen? Wo kommen denn bitte die anderen 2 Zunahmen her/hin? Und warum schreiben Sie dann wieder, dass in jeder Zunahmerunde 8M gearbeitet werden? Was denn jetzt? Können Sie sich nicht enscheiden oder können Sie sich nur nicht ausdrücken?

DROPS Design 25.09.2017 kl. 13:23:

Liebe Frau Knaxgurke, es sind 8 Markierungen, so werden 8 M pro Zunahmenrunde zugenommen, dh 1 vor/nach jeder Markierung: zuerst in jeder Runde 8 M insgesamt 10 x abwechselnd vor/nach jeder Markierung, dann in jeder 2. Runde 8 M insgesamt 2 x (in der 1. Größe) vor/nach jeder Markierung zunehmen, dann haben Sie 8 M x 10 + 8 M x 2 zugenommen (= 80+16= 96 M zugenommen + die 64 M von Beginn = es sind 160 M. Hoffentlich hilft es!

Kommentér oppskrift DROPS 164-31